
Naujausios
Mistifikuotos erdvės „Archeologai“
Šiauliečiai dailininkai, pedagogai Reda ir Arūnas Uogintai niekada nebijojo būti avangarde. Būti kitokie, keisti, nenudailinti, nenugludinti. Nuo 1993 metų, pasivadinę „Archeologais“, rodo performansus, dalyvauja šiuolaikinio meno festivaliuose. Jų kūryba ne kartą išėjo iš galerijų ir virto pilietinėmis akcijomis. „Kai žmonės reaguoja, vadinasi, pataikei. Tada žinai kryptį, kur eiti“, – sako A. Uogintas. „Mes galime būti nenuspėjami: tuo ir didžiuojamės, galime laisvai veikti, būti nepriklausomi“, – papildo R. Uogintienė. Stiprūs, nes yra kartu.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
25 metų istorija
Šiaulių dailės galerijoje rugsėjo 11 dieną menininkai Reda ir Arūnas Uogintai surengė jubiliejinę parodą-performansą „Archeologai-25“.
Čia ir susitinkame pokalbio. Menininkų darbai – tapyba, skulptūra, grafika, koliažas – eksponuojami dviejuose galerijos aukštuose.
Pirmajame aukšte per sienas driekiasi savotiškas „Archeologų“ metraštis – spaudoje publikuotų straipsnių koliažas.
Tik įėjus į galeriją, pasitinka stiklinis karstas su puošnia mumija – „Archeologų“ ištakos. Vėlesni meniniai projektai buvo šios akcijos tąsa.
Grafikė Reda ir tapytojas Arūnas Uogintai šiuolaikiniu menu Šiaulius garsina 25 metus.
„Matai, mielas bičiuli, aš perku drambliukus. Kasinėjimų metu sukišu juos į kapus, kuriuos mes vėl užverčiame. Gal po pusės šimto metų kiti žmonės vėl atkas tuos pačius kapus ir, radę juose tokių, tik jau nuo gulėjimo žemėje pasenusių statulėlių, veltui suks galvą... Aš mėgstu būsimoms kartoms užminti mįsles; viename Ankor Vato bokšte aš, žinote, palikau labai nepadorų įrašą sanskrito kalba. Dailiai užteptas, jis atrodys gana senas. Ateityje koks nors juokdarys jį tikriausiai mėgins iššifruoti...“ (Iš vieno senienų supirkinėtojo pasakojimo, kurį užrašė autobiografinėje apysakoje André Malraux, buvęs Prancūzijos komisaras Kinijoje ir Ch. de Gaulle’io vyriausybės kultūros ministras.)
Tai – tekstas, kurį praėjusio amžiaus pabaigoje pasirinko Uogintai, kurdami savitą istoriją ir ją paskanindami mistikos prieskoniais.
Į savo namų kiemą pasikvietę „Šiaulių krašto“ fotografą Giedrių Baranauską, „Archeologai“ iškasė duobę – performansas prasidėjo. Tąkart padarytą nuotrauką dabar pasirinko jubiliejinės parodos plakatui.
Mistinę istoriją vainikavo tariamai iškasta mumija. Prisimena poteksčių nesupratusiųjų reakciją: „Juk tai netikra!“
„Pradėjome kurti kitaip. Ne tradicinę tapybą, grafiką, bet Reda – skulptūrą, aš – medinukus. Ir kurti spektaklį per parodos atidarymą“, – sako A. Uogintas.
Norėjosi šokiruoti, paerzinti? „Buvo įdomu. Viskas yra kažkokia mistifikacija. Paslaptis.“
A. Uogintas primena sovietinės erdvės gyvenimą vienodose plytiniuose namuose su ta pačia sekcija. Tuomet rinkdavo kiekvieną keistumą. Iš kitų skirdavosi ir savo muzikiniu skoniu: kūrybiniams sumanymams atsispirdavo nuo undergroundinės muzikos. Garsas persikėlė ir į parodų, ir performansų ciklą.
Dar vienas niuansas: archeologija siejasi su istorija: ankstesni Uogintų darbai buvo skirti Mažosios Lietuvos kaimui Gilijai (dabar Matrosovas).
„Pirmoji paroda buvo atidaryta mažytėje salytėje. Atėjo daug žmonių. Sklido garsai – norėjosi, kad paroda būtų kaip minispektaklis. O paskui performansas. Menininkai žiūrėjo į tai kreivai. Jei tapai, tapyk, jei pieši, piešk“, – prisimena A. Uogintas.
Vėliau „Archeologai“ apkeliavo Lietuvą: Vilnių, Kauną, Klaipėdą.
Antru performansų etapu A. Uogintas vadina „Sandriją“ – išgalvotą šalį. Performansas buvo papildytas kaukėmis, kostiumais.
Kitoks kultūrinis gyvenimas
Uogintai šiuolaikinio meno festivaliuose dalyvauja ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje, Jungtinėje Karalystėje, jų parodos buvo eksponuotos Italijoje, Kinijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje.
Panašu, kad performanso dvasia menininkų nepaleidžia ir kasdienybėje: atsisėdus pokalbio atokiame galerijos kampe, netikėtai triukšmingai pasirodžiusi mokinių grupė su mokytoja nutraukia pokalbį: atėjo išsinešti kėdžių. Tris pažada palikti.
„Kuo ne performansas, atspindintis šiandienos žmonių santykius?“ – pakelia antakius A. Uogintas.
Dailininkas prisimena: Šiaulių dailės galerijoje nuo 1990 metų prasidėjo judėjimas, į parodas ateidavo labai daug žmonių – ne vien menininkai. Augo bendruomenė, populiarėjo muzikos grupės. Vyko kultūriniai procesai, kurie keitė Šiaulius, o paskui ir Lietuvą. Iš šios terpės išaugo įvairių performerių, šiuolaikinių menininkų.
„Ši galerija buvo kitos kultūros židinys. Nesakau, kad mes pirmieji padarėme performansus, daug kas darė. Bet mes suradome savo nišą. Iš pradžių, kai į Vilnių nuvažiuodavome, sakydavo: kičas. Iš tiesų visi performansai – spektakliai, mistifikacija. Galerijos erdvėje performansas yra judantis meno kūrinys“, – sako A. Uogintas.
Uogintai juokiasi prisiminę anų dienų keistenybes. Visuomenę šokiravęs įvykis – menininkės Džeinaros į parodą atsinešta žmogaus galva. Ją menininkė buvo išsiprašiusi iš morgo sanitaro. Galiausiai galvą galerijos tualete, maišelyje, atrado valytoja. Kilo skandalas.
„Kuriozinė situacija. Teismų nebuvo. Bet jei dabar toks atvejis nutiktų, ir politiką, ir Putiną būtų atradę. Ta pati mistifikacija“, – sako A. Uogintas.
Apie to meto galerijos gyvenimą romane „Pietinia kronikas“ rašo Rimantas Kmita.
XX amžiaus pabaigos Šiauliai įvardijami kaip vienas pagrindinių naujojo meno arba avangardo židinių Lietuvoje: neformali jaunų menininkų, muzikantų aplinka buvo palanki naujovėms – alternatyviai kultūrai. Kas darė įtaką šiai kultūrinio gyvenimo bangai?
„Čia buvo universitetas, Menų fakultetas. Studentai, dirbo progresyvių dėstytojų. Atvažiuodavo filosofų. Buvo Gintautas Mažeikis, Virginijus Kinčinaitis. Gal labiau už vilniečius išdrįsome pasikeisti? Mūsų labai daug staiga puolė į kitą meninę raišką. Galerijoje lengvai galėdavai surengti pasirodymą. Buvo laisvė. Avangardo judėjimas Šiauliuose tikrai buvo. Ir tai ėjo su menu“, – sako A. Uogintas.
Kada viskas nutrūko? „Kai žmonės pradėjo masiškai išvažiuoti. Kiti universitetai pasikeitė, Šiaulių universitetas ne – supuvo. Jis buvo ne dėl studentų, o dėl dėstytojų, – sako A. Uogintas. – Prisiminkime: kiekvienais metais būdavo po 500 jaunų žmonių su idėjomis, postūmiais! Bet universitetas jauną žmogų išmetė.“
Menų fakultete A. Uogintas dirbo nuo 1999 metų, buvo Dailės katedros docentas. Uždarius Menų fakultetą, tapo bedarbis.
Ne vienerių metų darbas – A. Uoginto knyga „Menų fakulteto fenomenas. Šiaulių universiteto absolventai dailininkai (1972–2012)“, išleista 2013-aisiais. Solidžią knygą autorius skyrė fakultetą baigusiems dailininkams, vizualiojo meno kūrėjams.
„Aš pažinau ir tuos, kurie pirmas laidas baigė, ir paskutinius studentus. Mums su Reda patinka baigti pradėtus darbus, kad būtų tvarkinga. Universitetas knygos leidybai nedavė nė cento.“
Ryškėjantis provincialumas
Prasidėjus emigracijai, sako A. Uogintas, išryškėjo provincialumas, performerinis judėjimas, muzikantų judėjimas, net nuogumas pradėtas vertinti kitaip.
R. Uogintienė paprieštarauja: gražūs renginiai neišnyko, atvirkščiai, jie tapo daug kokybiškesni: festivaliai „Virus“, „Enter“ iki šiol pritraukia žmones.
Pasak A. Uoginto, šie festivaliai, nors ir įdomūs, nebėra reiškinys. Bet labai svarbu, kad nuolatiniai, susiformavę dariniai išliktų.
Provincialumas, mano A. Uogintas, vis ryškėja, o savamokslystė vertinama labiau nei profesionalų menas. Jį piktina šių dienų paradoksai: performanso, teatro meno pradėjo mokyti vadybininkai. Biurgeris pradeda būti ir dailininkas, ir muzikantas, ir kompozitorius, ir rašytojas.
Uogintams patinka tyrinėti žmones, aplinką, meną. Jų performansai – kartu ir siunčiama socialinė žinutė. Sugalvotas veiksmas slepia metaforą ir atsakymą, dėl ko performansas kuriamas. Žiūrovas kartais prisikuria ir savų paaiškinimų.
„Kai žmonės reaguoja, vadinasi, pataikei. Tada žinai kryptį, kur eiti“, – sako A. Uogintas.
Paskutiniuose, 2016 metų, performansuose Uogintai traiškė pomidorus ir pasirinko sovietinę dainą „Te visad šviečia saulė“.
A. Uogintas pasakoja painią dainos istoriją. Ją sovietmečiu buvo pavogę ir kaip dainą „Gabrielle“ išgarsinę du švedai, vėliau – grupės ABBA nariai. Vagystę pateisino tuo, kad vogdavo ir rusai – SSRS neturėjo autorinių teisių sutarčių su Vakarų šalimis.
Naudotų prekių parduotuvėje A. Uogintas rado plokštelę su šios dainos įrašu. Pasidomėjo plačiau ir nustebo pamatęs, kiek yra į visas puses pavogtų dainų: net iranietė 1964 metais dainavo R. Paulso „Milijoną raudonų rožių“.
„Politika retai būna vienpusė. Ir sovietų kultūra, ir dabar – neopatriotizmas. Pomidorų traiškymais ir ta daina tiko performansui – dviguba ir aštru.“
Pradėję nuo švelnios romantiškos mistikos, dabar Uogintai būna daugiabriauniai.
2015 metais Londone R. Uogintienė pristatė parodą „Vyriški žaidimai“, A. Uogintas – performansą „Jungtys“.
Kūryba buvo rodoma mistiškoje ir kontroversiškoje Londono galerijoje „The Last Tuesday Society & The Viktor Wynd Museum of Curiosities“.
„Na ir galerija kliuvo, mistifikacijos muziejus! Pakliuvome į tokią erdvę!“ – juokiasi A. Uogintas iš dar vieno sutapimo. Galerijoje buvo visko: egzotinių iškamšų, iškasenų, skeletų, gyvūnų kaukolių, kaukių, menininkų miniatiūrų interpretacijų: nuo sudžiūvusios undinėlės iki elfų puslitriniame stiklainėlyje.
Menininkas svarsto, gal visai neatsitiktinai, praėjus keletui savaičių po jų parodos ir performanso, viena religinė bendruomenė šalia galerijos šlakstė šventintą vandenį „šėtonui“ išvaryti.
Mistinės žmonių kovos vyksta visur.
Atviri pasiūlymams
„Jų kūrybai būdingas butaforiškumas, netgi teatrališkumas, dažnai imituojant šou, komercinės kultūros reginio formatą. Grupės „teatrališkumas“ visada maskavo subtilų žaidimą „komerciniais“ įvaizdžiais, taip pat „provincijos“ kategorija, grožio ir „teatro“ supratimu“, – rašoma letmefix.lt puslapyje, Lietuvos performanso, video ir garso meno mini enciklopedijoje.
Menininkų biografijoje buvo ir tikrasis teatras: 2000–2006 metais dirbo scenografais Valstybiniame Šiaulių dramos teatre. Į teatrą dabar grįžo simboliškai – ištapydami sieną 80-ia drugelių, simbolizuojančių pastato metus.
„Mes atviri visiems pasiūlymams. Nebijai ir eini“, – sako A. Uogintas. Teatre prieš 18 metų debiutavo vaikišku spektakliu: kostiumus ir scenografiją kūrė muzikinei pasakai „Joniukas aviniukas ir sesytė Elenytė“. Geriausiais darbais teatre išskiria spektaklius „Juozapas Šveikas“, „Trys seserys“.
Metus Šiaulių dramos teatre įprasmino ir A. Uoginto tapyti aktorių portretai.
Įsimintinas kūrybos momentas – Klaipėdos dramos teatre, kur scenografiją kūrė spektakliui „Pikviko klubo užrašai“. Kita erdvė, atmosfera, labai pagarbus požiūris į menininkus, jūros vėjo laisvė ir lengvumas.
Nauja Uogintų kūrybos erdvė – pastatų sienos. Ne tik teatro. Aukštelkės mokyklos-daugiafunkcio centro fasadą ištapė Lietuvos šimtmečiui skirtu grafičiu su Rūpintojėliu, trispalve, audimo staklelėmis.
Unikalus A. Uoginto darbas – balkonų tapyba. Ant Vilniaus gatvės bulvaro namo balkonų apačios įamžino žinomus Šiaulių menininkus.
Pradėjo nuo šiame name gyvenusio grafiko ir poeto Eduardo Juchnevičiaus. Paskui įamžino aktorių Praną Piauloką, ilgai gyvenusį tame pačiame name.
Yra balkonas Kęstučiui Gascevičiui, Robertui Šatkauskui-Svarui, Martinioniams. Iš viso – šeši pobalkoninės tapybos darbai, skirti amžinybėn išėjusiems kūrėjams – visus juos A. Uogintas labai gerai pažinojo.
Kurdamas bulvare, menininkas susidūrė su agresyviu provincialumu. Praeivis neklaustas būtinai išsakydavo nuomonę: man šlykštu.
Pavojingiausia, sako A. Uogintas, kad politikai ir orientuojasi į mažo išsilavinimo žmones. Į tuos, kurie sako: „Nesuprantu skulptūros, ją reikia sunaikinti“. Toks kelias veda į knygų deginimą arba Europos pakraščių pakraštį.
R. Uogintienę džiugina meno kūriniai, pastaraisiais metais atsirandantys Šiauliuose: ne valdiški, bet gyvi, tikri: „Jų ir daugiau galėtų būti, juk netrukdo!“
A. Uogintas įžvelgia privalumą, kad kviečiama menininkų iš kitur: jie nežino Šiaulių konteksto – ir nereikia. Svarbu, kad miestas nebūtų įpaminklintas – A. Uoginto nuomone, paminklams vieta – kapinėse.
Nustebinti save
Pernai ant Šiaulių universiteto Dailės galerijos kampo nutūpė R. Uogintienės sukurta „Laumė“, skirta Algirdo Juliaus Greimo metams paminėti. 2014 metais menininkės skulptūrų kompozicija „Angelų lietus“ papuošė Šiaulių dailės galeriją.
Užsakymai viešose erdvėse, sako dailininkai, atsirado neseniai. Anksčiau užsakymą duodavo sau: parengti ir sudalyvauti parodoje.
„Visada, kai kažką darai, pirmiausia nori save nustebinti. Įdomu! Užsidegi! Darbą kokybiškai padaryti reikia gana daug laiko. Ir kad pats tobulėtumei. Man patinka knibinėtis, siūti, kaukes daryti. Bet paskui nusibosta, puoli prie sudėtingų technikų, kad darbas būtų vyriškas, stiprus, jėgos norisi parodyti darbuose. Ir fantazuoji, kad smagiau būtų gyventi. Dėl fantazijos jokių problemų nėra – kad nebūtų nuobodu!“ – sako R. Uogintienė.
2013 metais šiaulietė pristatė parodą „Kaip pagauti skraidančią lėkštę ir nepastoti nuo ateivių“, joje griovė vyrišką logiką ir kvietė pasinerti į intuityvų moterų pasaulį. Kartu tai buvo tam tikras kūrybinės veiklos apibendrinimas.
R. Uogintienės fantazija neužsnūsta ir dirbant dailininke Šiaulių kultūros centre. Menininkė suteikė savitumo, išskirtinumo Trijų Karalių šventei: sukūrė Kasparą, Merkelį, Baltazarą ir Žvaigždę. Teatralizuota eisena tapo tradicija.
Kai menininkė pavargsta nuo vienos technikos, pereina prie kitos. Dabar mintys sukasi apie „Virus“ – planas jau yra. Šis festivalis be Uogintų sunkiai įsivaizduojamas. Nusibos – vėl suks kitur.
„Eini į save, į savo laisvę, savo kūrybą. Atsiriboji, kad tau viršininko ant galvos nebūtų“, – šypsosi R. Uogintienė. Kurti sau – laisvės sąlyga.
Būti nenuspėjamiems
Uogintai – neabejingi gyvenimo stebėtojai. Turi savo poziciją, reaguoja į įvykius mieste, Lietuvoje, pasaulyje.
Kai prieš dešimtmetį iškilo klausimas dėl Ch. Frenkelio fabriko kamino likimo, surengė spektaklį-akciją. Kai kilo pavojus bulvaro amfiteatrui, įsijungė į protestą.
Karnavališkame parodos „Asfaltas“ performanse kvietė apmąstyti lietuviškumą, identitetą šiuolaikinio pasaulio, Europos kontekste.
Performansai buvo įamžinti filmuose „Wake up, Frenkeli“ ir „Asfaltas“.
Kūryba buvo ir atsakas į karą Ukrainoje. 2014 metais surengtoje A. Uoginto tapybos parodoje „Pusryčiai ant žolės“ ne vienas darbas atliepė skausmą, absurdą, cinizmą.
Išsakydami poziciją, Uogintai renkasi meninę išraišką – ne agresyviai politišką. Nesistengia lipti ant tvoros ir rėkti.
Šiauliečiai ne kartą sulaukė laiškų: kodėl neprotestuoja dėl vienų ar kitų dalykų, nekovoja?
„Atrodo, kad turi už kiekvieną pakovoti. Labai lengva rasti menininkus ir stumti į priekį, o tada žiūrėti, ar primušė.“
Blogiausia, pasak A. Uoginto, kad pilietinę akciją valdžia suvokia kaip politinį veiksmą, daugelis priima asmeniškai.
„Gali mirti iš juoko, kai meras susitapatina su pinigais. Mes daug metų nugyvenome, bet kad meras liptų į sceną per Šiaulių dienas ir sakytų, kad čia aš jums daviau, ar jūs mane mylite?!“ – stebisi A. Uogintas.
Uogintai nebijo provokuoti, būti nepatogūs, kritiški. „Savo merą surasti niekada nesiekėme. Dar ir partijos komitetas pasikviesdavo, vaidindavo, kad menininkus myli. Visokių pavardžių atsimenu. Matau ir nelabai rimtai į juos žiūriu.“
„Dvaro dailininkas kaip ir nekenksmingas. O mes galime būti nenuspėjami: tuo ir didžiuojamės, galime laisvai veikti, būti nepriklausomi“, – papildo R. Uogintienė.
Būti dviese
Reda – penktos kartos šiaulietė. Arūnas gimė ir užaugo Šiauliuose. Abu – su stipriu šiauliečio genu. Kai visi kažkur važiavo, jiems netiko kelias nei į kitą miestą, nei į užsienį. Turėjo savo studiją – „minibazelę“. To pakako kurti. Užsidaryti, pabūti su savimi, kad niekas netrukdytų.
„Mes stiprūs, nes mes kartu“, – yra sakę Uogintai. Kartu jie – nuo studijų metų, kartu dirbo Šiaulių dailės mokykloje, universitete, teatre. Kartu 2003 metais buvo pripažinti Šiaulių miesto metų dailininkais. A. Uogintas šiuo įvertinimu buvo pagerbtas ir 2010 metais.
„Dviese lengviau, – nusišypso Reda. – Arūnas užima erdvę bendraujant su žiniasklaida, o mano mintys laksto galvoje.“
„Būnant dviese, negali susipykti, nes reikės performansą kartu daryti“, – šypsosi A. Uogintas.
Pasirodymus galvoja kartu, bet į kūrybinį procesą panyra po vieną. Svarbiausia – pasitikėjimas, padedantis išsilaisvinti. Kurdami kritikos vienas kitam nesako. Tik paskui, kai sulaukia prašymo, – atsargiai. Nes neapgalvotas žodis gali viską sugadinti. O kuriant – tavo kančios, tu kankinkis!
„Valgyti skanų maistą, gerti gerą vyną, žavėtis geru menu. To ateityje norisi“, – atsiveikindama viziją išsako Reda.
„Ir nieko nebijoti“, – papildo Arūnas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Reda ir Arūnas Uogintai prie R. Uogintienės skulptūros „Aš ir tu“.
Reda ir Arūnas Uogintai jubiliejinę parodą „Archeologai-25“ pristatė Šiaulių dailės galerijoje.
Reda Uogintienė. „Kolekcija“. Ofortas, akvatinta.
Reda Uogintienė. „Kiškio metai“. Ofortas, akvantina.
Arūnas Uogintas. „Mama“. Drobė, aliejus.
Arūnas Uogintas. „Gulbių giesmės“. Drobė, aliejus.
Arūnas Uogintas. „Mes“. Autorinė technika, aliuminio folija, agroplėvelė, akrilas.
Reda Uogintienė, Arūnas Uogintas. „Archeologija“. Medis.
Naujausias Redos ir Arūno Uogintų darbas – aštuoniasdešimt drugelių ant Valstybinio Šiaulių dramos teatro fasado.
Redos ir Arūno Uogintų performansas 2003 metais.
Protestas dėl bulvaro amfiteatro 2008 metais sutapo su Užgavėnėmis.