
Naujausios
Mintys po premjeros
„Revizorius“, žalieji ir programėlė
Vladas Vertelis
Šiaulių dramos teatro spektaklio Nikolajaus Gogolio „Revizorius“ (režisierius Aidas Giniotis) premjera, įvykusi šeštadienį, pustrečios valandos juokino publiką, nors iš scenos ir sklido perspėjimas: iš ko juokiatės? Ar – ne iš savęs?.. Kodėl nepasijuokus, kai pati Kvailybė – rašoma iš didžiosios raidės. Arba – kaip teigė Gogolis: „Jei Dievas retkarčiais neįsikištų, žmonės žūtų nuo savo kvailumo.“
Įpratau, kad teatras prasideda nuo programėlės, nes prieš kiekvieną spektaklį verta pasiskaityti, nors, rodos, ir aišku, kur eini, bet dažniausiai suklysti. Pavyzdžiui, Šiaulių dramos teatro pirmajame sezono premjeriniame spektaklyje „Mindaugas“ nedaug Justino Marcinkevičiaus, o „Revizoriuje“ – patobulintas genialios N.Gogolio komedijos variantas. Parašyta, kad šiauliečių „Revizorius“ lyg ir ne N. Gogolio, o pagal jį.
Kaip ir du viename. Didesnėje pakuotėje – devynioliktojo amžiaus pirmosios pusės Rusijos miestas, nuo kurio iki Europos šuoliais daugiau nė savaitė. Ten ir Gorodnyčius – miesto galva (aktorius Sigitas Jakubauskas), teisėjas Liapkinas-Tiapkinas (Juozas Žibūda) – šunų mylėtojas, o teismo rūmai šunim atsiduoda; Zemlianika ( Juozas Bindokas) – jo vadovaujamose medicinos įstaigose ligonių kažkaip staiga sumažėjo, nelyg musės...; mokyklų inspektorius Chlopovas (Aurimas Pintulis) ir maži valdžios žmonės Dobčinskis su Bobčinskiu ( Josif Baliukevič, Dalius Jančiauskas.)
Šią šaunią kompaniją, genialaus rašytojo pakylėtą iki carinės Rusijos apibendrinimo, ištinka žinia apie atvažiuojantį revizorių iš paties Peterburgo. Tada ir pasirodo be grašio kišenėje jaunas plevėsa Chlestakovas ( Arnas Ašmonas), kurį persigandę miesto tėvai priima kaip revizorių. Siužetas visiems žinomas, veikėjai tapo būdvardžiais, pats veikalas tiek platus, laiko tėkmės išgrynintas ir kartu gilus, kad, pažvelgus į šulinį, gali matyti, kaip griuvo valstybės ir dar kelios betreštančios laukia savo eilės. Personažų asmeninės savybės ir jų poelgiai hiperbolizuojami, todėl tampa suprantami ir juokingi bet kuriai auditorijai. Komedijos ryškūs, charakteringi veikėjai leidžia aktoriams panaudoti visas meistriškumo galias.
Jei pažvelgęs giliau toje fantasmagorinėje Gogolio fiestoje ieškosi žmogaus – bus ne tik linksma, bet ir liūdna, todėl komedija virs drama, jei praplauksi paviršium – publika garsiau kvatosis. Tačiau abiem atvejais sėkmė/prasmė garantuota, nes ir lėkščiausioje komedijoje galima paklausti kvatojančios publikos – iš ko juokiatės, ponai ir ponios?! Iš savęs juokiatės...
Režisierius Aidas Giniotis nuėjo dar kitu keliu: įterpdamas laikmečio padiktuotų juokelių, mimikrijų, su auditorija pradeda aktualesnį arba šiuolaikiškesnį dialogą. Ypač stiprus kontaktas su žiūrovais užsimezga, kai scenoje pasigirsta keiksmažodžiai. Iš pradžių nedrąsiai, lyg stebint publikos reakciją. Publika kvatoja, vadinasi, galima dažniau ir riebiau. Taip patobulintas ir suvulgarintas N. Gogolio kūrinys tampa labiau suprantamas, labiau savas.
Formuluotė „pagal...“ yra patogi, nes bet kurį klasikos kūrinį galima suaktualinti pagal dienos darbotvarkę ar pagal savo įsivaizdavimą, taip pritraukiant daugiau publikos, gal manant, kad šių dienų žmonės jau prarado gebėjimą suprasti neadaptuotą tekstą. Taip – greičiau, pigiau ir kai, neskubėdamas žengi koja kojon su minia, bendražygiams nelaipioji ant kulnų.
Mažesnėje spektaklio pakuotėje – aktualijų publicistika, prastos žiniasklaidos versija. Ja spektaklis pradedamas ir baigiamas, suspaudžiamas ir išskleidžiamas. Programėlėje režisierius paaiškina: „ Statydamas spektaklį ieškojau tarsi antro plano, kuris susietų visiems gerai žinomą pjesę su šiandiena. Dėl to greta N.Gogolio personažų spektaklyje atsirado radikaliai nusiteikusių žmogeliukų ketveriukė.“ Būtent tie žaliai aprengti žmogeliukai, kartais virstantys pakalikais pimpačkiukais, skanduoja šiaulietiškos politikos atpažinimo ženklus. Miestelis. Provincija. Perkastas miestas. „Kuo daugiau chaoso, tuo, rodos, meras daugiau dirba“. Sudegęs kandidato automobilis. Nusėdę milijonai sporto arenoje. Kapinės uošvių žemėje. Atsakau už savo žodžius.
Dar režisierius paaiškina, jog jam svarbu buvo parodyti, kaip „kiekviename mieste, ypač mažesniajame miestelyje, susiformuoja įtakingųjų grupės, kuriose visi vienas kitą pažįsta, išteisina, palaiko“, kad mes net neįsivaiduojame, kaip klesti korupcija ir manipuliacijos menas, jog, „atrodo, nebeįmanoma išnarplioti korupcijos mazgo į tiesų siūlą.“ Iš to, kiek plačiai ir giliai aiškinama šiaulietiško „Revizoriaus“ esmė, galima suprasti, kad žalieji žmogeliukai turėjo tapti „supermoment“ klijais, sutvirtinančiais vaidinimo karkasą.
Tačiau, bent jau man atrodo, kad spektaklis iš kelių sudėtinių dalių nesusilydė į vientisą reginį, tai – labiau patiekalas skirtingų dydžių lėkštėse – „patobulintas“ Gogolis, žmogeliukų agitbrigada ir programėlė.
Iš trijų šio sezono matytų Šiaulių dramos teatro premjerinių spektaklių dviejuose triukšmavo agitbrigados. Jeigu „ Mindaugo“ ( režisierius Nikolas Darnstadt ) raguotųjų ir kanopėtųjų choras padirbėjo iš širdies, todėl įsiliejo į spektaklio visumą, padėdamas kurti postmodernų reginį, nes ir pats buvo jo organiška dalis, tai „Revizoriaus“ žalieji žmogeliukai, skanduojantys aktualius bei jau pasenusius šiaulietiškos politikos užkeikimus, labiau iliustruoja programėlėje išguldytas antikorupcines tezes, nei kuo nors sustiprina pjesės poveikį, anaiptol – susilpinina. Kaip ir finalinė scena, kai Chlestakovo tarnas Osipas ( Antanas Venckus), pamiršęs viso vaidinimo metu akcentuotą žydišką tartį, lyg koks Putino, Skvernelio ir Karbauskio klonas iš lietuvių pagonių dievo Piziaus bokšto prabyla griausmingu diktatoriaus balsu, dar labiau paryškindamas takoskyrą tarp „Revizoriaus“, žaliųjų agresyviųjų pakalikų ir programėlės. Gana drąsu, todėl Šiauliuose spektaklis bus populiarus, publika juoksis iš savęs, nes miestelyje jau penkti metai vyksta proveržis: asfaltuojamos gatvės, miršta universitetas ir ruošiamasi statyti paminklą Laisvei, tik dar nežinia – kokiai?
Giedriaus Baranausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Revizorius“.