
Naujausios

Kartu su Sąjūdžiu
"Jums turbūt bus patogiau, jei kalbėsiu bendrine kalba, kad nereikėtų išsiversti?"– pokalbio pradžioje pasitikslina iš Skuodo kilęs J. Pabrėža.
Kalbininkas didžiuodamasis rodo savo žemaičio pasą numeris 64. Atverčia puslapį, kuriame antspaudas liudija, kad paso savininkas Pasaulio žemaičių dienose buvo išrinktas ambasadoriumi.
Draugija "Saulaukis" pirmuosius žemaitiškus pasus išleido kaip savo draugijos nario pažymėjimą.
"Įvertinant žemaičių istoriją, nesinorėjo, kad draugijos pažymėjimas būtų paprastas – Kazimieras Alminas sumanė, kad reikia padaryti "Žemaitiu pasą". Sukūrė pasitelkdamas Vilių Puroną", – sako J. Bartkus.
Šiauliečių idėja patiko Žemaičių kultūros draugijai: dabartiniai žemaičių pasai yra visos Žemaitijos žemaičių draugijų nario pažymėjimas. Šiauliuose pasų išduota per 300.
"Kasmet Šiauliuose įteikiame apie 10 pasų. Pasą ima su dideliu noru, problema, kad į veiklą ne taip entuziastingai įsilieja. Bet džiaugiamės tuo, kad žmonės identifikuoja save žemaičiais. Nors aš sakau, kad visi šiauliečiai yra žemaičiai, išskyrus tuos, kurie yra nežemaičiai. Šiauliai visada buvo Žemaitija", – neabejoja J. Bartkus.
"Saulaukio" istorija glaudžiai siejasi su Sąjūdžiu.
"Kai Sąjūdis sujudino visą Lietuvą, iškart padvelkė gaivūs vėjai judėjimams. Ir mes, žemaičiai, pradėjome kelti galvas, kalbėti, kad ir su žemaičių judėjimu galime pradėti kažką daryti", – prisimena J. Pabrėža.
1989 metų spalio 1 dieną į Sąjūdžio būstinę suėjo penki pradininkai: Kazimieras Alminas, Mykolas Žalneravičius, a.a. Romanas Vilkauskas, Juozas Pabrėža ir Aldona Sireikienė.
Penketukas sutarė: pats laikas "sujudintė Šiauliū miesta žemaitius, suspėistė i vėina krūva vėsus, katrėms brongi Žemaitėjė, žemaitiu kultūra, tradicėjės, papruotē".
Tik kaip sujudinti? Nusprendė, kad pirmiausia reikia paskleisti naujieną spaudoje. Miesto laikraščio pirmame puslapyje buvo išspausdintas J. Pabrėžos ir K. Almino pasirašytas straipsnis "Žemaitee, soeekem i krūva" žemaičių kalba.
Straipsnyje visi susipratę žemaičiai buvo pakviesti "susispėistė" paskutinį šeštadienį prieš adventą.
Paskutinė "subata" prieš adventą iki šiol yra kasmetinis Šiaulių žemaičių susirinkimo laikas. Tai – paskutinis šeštadienis, kai galima linksmintis, pašokti, padainuoti.
1989 metais toks šeštadienis buvo gruodžio 2 diena.
Į pirmąjį renginį Šiaulių sporto manieže suplaukė jūra žmonių. Šventė buvo pavadinta Žemaitišku jomarku.
Specialiai jomarkui sumanyta išleisti savus pinigus. Pirmoji "nerublinė" valiuta – Žemaitiu litaa – buvo K. Almino idėja ir iniciatyva. Pinigų dizainą sukūrė dizaineris V. Puronas, litai atspausti Šiaulių spaustuvėje "Titnagas".
Ant stalo J. Pabrėža išdėlioja įvairių nominalų žemaitiškus pinigus: "Įsivaizduokite, jie yra su mūsų asmeniniais parašais! Dabar – numizmatinė vertybė!"
Rubliai šventėje buvo keičiami santykiu 1:1, vienas rublis, vienas litas.
J. Pabrėža prisimena: žmonės stovėjo eilėse, kad pasikeistų pinigus. Vieni už juos pirko, kiti pasiliko kaip suvenyrą.
Į pirmąjį susiėjimą organizatoriai prikvietė žemaičių etnografinių kolektyvų. Renginio pabaigoje nuskambėjo kreipimasis steigti Žemaičių kultūros draugiją.
Pavadinimas "Saulaukis", sako J. Pabrėža, susijęs su Šiauliais: saulės lauke 1236 metais vyko mūšis, kuriame savo pulkus vedė Žemaičių kunigaikštis Vykintas.
"Pavadinimas – labai žemaitiškas. Aukštaitiškas būtų "Saulalaukis". Žemaičiai išmeta jungiamąjį balsį, sako ne "dalgiakotis", o "dalkuotis", ne "žvakigalis", o "žvagalis", todėl "Saulaukis" – grynai žemaitiška forma", – sako pavadinimo sumanytojas.
Draugijos iniciatoriai turėjo patvirtinę nuostatus, tad renginio dalyvius paragino pritarti trylikos žmonių valdybai. Be minėto penketuko dar reikėjo aštuonių asmenų. Valdybos nariais tapo žinomi žmonės: Konstancija Gerasimenko, Algirdas Kontautas, Edmundas Leonavičius, Juozas Lygutas, Aleksandras Ronkus, Videta Samienė, Bernardas Šimkus, Jonas Tamulis.
"Aplodismentai, valio – mūsų jau trylika!" – tos dienos atmosferą prisimena J. Pabrėža.
Valdyba pirmajame posėdyje pirmininku išrinko J. Pabrėžą, jis Šiaulių žemaičiams vadovavo dešimt metų. Ketverius metus valdybos pirmininke buvo Aldona Sireikienė, pastaruosius 16 metų draugijai vadovauja Jonas Bartkus.
Išskirtinė veikla
"Niekas neturi tokio tęstinumo, kaip draugijos leidžiamas žemaičių kalendorius. 30 metų – 30 kalendorių. Kiekvienas kalendorius skirtas atskirai temai", – sako J. Bartkus.
Kalendorių kolekcija – įspūdinga. Dešimt kalendorių sukūrė Vaidotas Janulis, dešimt – Gražina Šimoliūnienė, pastaruosius dešimt – Jurgina Jankauskienė.
Šių metų kalendoriaus tema – žemaičių pastatai. Nuotraukoje įamžinta klėtis, 1976 metais iš J. Bartkaus žmonos sodybos Jakštaičių kaime (Salantų r.) perkelta į Rumšiškes. Trijų durų klėtis, samanomis apaugusiu skiedrų stogu, datuojama 1746 metais.
Kalendoriams atmintinas datas surenka J. Tamulis, tekstus į taisyklingą žemaičių kalbą verčia J. Pabrėža. Idėją dažniausiai generuoja J. Bartkus su J. Jankauskiene.
J. Pabrėža džiaugiasi, kad visus 30 metų draugijos veikla turėjo dvi aiškias kryptis.
Pirmoji – kultūrinė edukacija. Vyko daugybė renginių: susitikimai, koncertai, proginiai minėjimai, vakarai su muzikuojančiomis šeimynomis, mokslinės konferencijas. Atgarsio sulaukė tradicinės žemaitiško žodžio, dainų, istorijos varžytuvės.
"Augome kartu su garsiuoju Mykolo Žalneravičiaus ansambliu "Auda". Pirmieji Šiauliuose prikėlėme Užgavėnes. Su "audiškiais" eidavome į Šiaulių gatves, Savivaldybę, universitetą – atgaivinome tradiciją", – prisimena J. Pabrėža.
Svarbiausias draugijos renginys – sueiga. Sueigos vysta kasmet, Didžioji sueiga, kai perrenkama valdyba, kas antrus metus. Per 30 metų nebuvo praleistas nė vienas žemaičių susiėjimas.
Kita "Saulaukio" draugijos veiklos sritis, šiauliečius išskirianti iš visos Lietuvos žemaičių, – leidyba. Šiauliečiai yra pirmieji, kurie pradėjo "judinti" žemaičių kalbos rašybą.
"Įpareigojo mane sudaryti minimalias rašybos taisykles, parašyti, kad visi galėtų pradėti atgaivinti žemaitišką raštą", – prisimena J. Pabrėža.
2017 metais kalbininkas pristatė penkerius metus rašytą darbą – monografiją "Žemaičių kalba ir rašyba". Solidžios knygos ištakos buvo mažutė knygutė, 1991 metais išleista Šiaulių "Titnage".
"Sakoma, kad Šiauliams reikia lenktis, kad prikėlė žemaitišką rašybą. Vyksta konkursai, kiek knygų išleistų žemaitiškai! Didžiulis pakilimas", – džiaugiasi kalbininkas.
2018 metais buvo išleista žemaičių kūrybos antologija "Žemaičiai – Žemaitē". Antologijoje publikuojami geriausi žemaitiškai rašančių poetų, prozininkų, dramaturgų kūriniai – apie 40 autorių.
"Vidinė būtinybė būti kartu yra labai stipri. O kas tą lemia? Koks svarbiausias žemaičio charakterio bruožas? Puikiai žinote – užsispyrimas. Užsispyrimas ne blogąja prasme. Čia yra priešingai: užsispirti ir padaryti kapitalinius darbus. Ir mano knygoje yra Plungės rajone užrašytas posakis, kurį labai mėgstu: jei žemaitis užsispirs, ir į debesį įspirs", – sako J. Pabrėža.
Savos šaknys
Žemaičių Naumiestyje gimęs J. Bartkus į Šiaulius atvažiavo 1982 metais. 1989 metais dalyvavo garsiajame žemaičių jomarke – bet dar kaip paprastas šiaulietis. Dabar jau 16 metų vadovauja "Saulaukio" draugijai.
Šiemet "Saulaukis" organizavo antrąją Žemaitišką nėbrę (pirmoji vyko 2016 metais), į svečius kvietė Povilą Girdenį, ansamblį "Spigėns" iš Telšių. Pagrindinis nėbrių organizatorius – Pranciškus Trijonis.
"Seimo paskelbti Žemaitijos metai davė impulsą, prie draugijos prisijungė naujų narių, atnaujinsime valdybą. Ieškome poetų, muzikantų, su kuriais galėtume bendradarbiauti", – sako J. Bartkus.
Šiauliuose šiemet vyko ir daugiau Žemaitijos metams skirtų renginių: Šiaulių universiteto bibliotekoje pristatyta knygų paroda "Keravuokem sava buočiu šneka...", Šiaulių universiteto Dailės galerijoje – Šiaulių žemaičių dailės paroda, organizuotos konferencijos, leidinių pristatymai.
"Žemaitiškumas turi būti tavo širdy. Žemaičiai neplanuoja turėti savo kariuomenės, jokių politinių užmačių nėra, bet yra didelis noras išsaugoti kalbą, papročius, – sako J. Bartkus. – Blogai, kai žmogus nežino, kas jis yra. Parodykite aukštaičius Šiauliuose, jų nėra, yra lietuviai ir žemaičiai. Dabar vyksta diskusija dėl paminklo Šiauliuose – o ar jame negalėtų būti Žemaitijos dedamoji? Gal tai, kad Šiauliai neranda tinkamo paminklo, yra dėl to, kad neapsisprendžiame, kas esame?"
J. Bartkus primena: Vincas Grybas tarpukariu buvo pakviestas pastatyti Raseinių pagrindinėje aikštėje paminklą nepriklausomybei. Skulptorius pastatė paminklą "Žemaitis".
"Pasaulio pabaiga bus, kai žmonės nebežinos, kas jie yra. Buvau kruize, laive per 2 tūkstančius žmonių iš viso pasaulio. Toks homo sapiens, jokio tautiškumo. Pasidarė baisu: žmogus dabar – kaip ekonominis vienetas. Ir viskas. Man atrodo, kad čia kažkas ne taip. Žmogus turi žinoti savo šaknis. Žemė, nors ir bendra, turi turėti atskirumą", – mano J. Bartkus.
Be konfrontacijos
J. Pabrėža iš anksto apgalvojo, kokiais žodžiais kreipsis į jubiliejinės "Saulaukio" sueigos dalyvius.
"Jeigu mes per 30 metų neišskydome į šonus, neišsisklaidėme į pašalius, tai tvirtinu, kad mūsų susiėjimas tikrai nebuvo "nikis", kaip sako žemaičiai, – užgaida. Bet tikrai buvo vidinė būtinybė susiburti, o suėjus daryti darbus, kurie yra brangūs sau ir savo gimtajam kraštui Žemaitijai. Tiems, kurie yra valdyboje ar tik į renginius ateina, rūpi, kas dabar yra ta Žemaitija, kur ji toliau eina, kokia situacija su pagrindiniais tapatybės ženklais: istorija, žeme, papročiais, tradicijomis, kalba."
– Kas šiandien yra žemaitis?
– Žemaitis yra tautybė. Tauta turi turėti pagrindines sudedamąsias dalis: istorija, žemė, papročiai, tradicijos, kalba. Viską turime.
Sako, tai ką, su lietuviais konfrontuojate? Nieko panašaus. Mes esame Lietuvoje, Lietuvos valstybės žmonės, Lietuvos valstybės piliečiai, bet kilmė yra žemaitiška.
V. Puronas paleido antį apie Tilžės gatvę, skiriančią Aukštaitiją nuo Žemaitijos, o žmonėms patinka tokie dalykai. Kiek reikėjo stengtis, vargti, kad įrodytume, jog Šiauliai nėra joks paribys, parubežis.
Istorikas Alfredas Bumblauskas Šiaulių knygų mugėje viską į vietą sudėliojo: jei kas nors pasako, kad Šiauliai – ne Žemaitija, sėskis, du.
Jeigu vyktų šiauliečių apklausa, manau, kad būtų ryški persvara tų, kurie save laikytų žemaičiais, nors gal nebekalba žemaitiškai.
Iš karto gaunu klausimą: kodėl Šiauliuose nekalba žemaitiškai? Turiu ką atsakyti. Kalba kinta, keičiasi, traukiasi į vieną ar kitą pusę. Mūsų bendrinė kalba atsirado iš suvalkiečių: Kudirkos Naumiestis, Vilkaviškis, Marijampolė. Stiprioji lietuvių bendrinės kalbos genetika stumia gretimas tarmines sistemas, o greta yra žemaičiai: Raseiniai, Kelmė, Tauragė, arti Šiauliai. Natūralu, kad kalba traukiasi į vakarus ir tikros žemaitiškos kalbos, kokia yra Žemaitijos šiaurėje ir pietuose, nebegali būti ir nebėra. Bet, kaip kalbininkas, įrodau, kad Šiauliuose šiandien žemaitiškos kalbos palikimo yra daug. Galūnių trumpinimas, kirčio atitraukimas, dvibalsinimas – "tievs", "muotina", "biegti", "ruodyti", tai žemaitiškos ypatybės.
Kai viską sudėlioji į lentynėles, matai, kad Šiauliai yra Žemaitija.
– Kur jūs trauktumėte Žemaitijos "rubežių"?
– Kur, pagal Simoną Stanevičių, susitiko meška ir arklys? Prie Nevėžio.
Bet visiškai nepykstu, jei radviliškiečiai save identifikuoja ne tais tikraisiais žemaičiais. Bet Šiaulius skaldyti niekaip neišeina.
Kai Šiauliuose buvo filmuojama "Nacionalinė ekspedicija", man labai patiko A. Bumblausko pasiūlymas: jūs, Šiauliai, galėtumėte vadintis naujosios, moderniosios Žemaitijos sostine. Ir identitetą, va, kokį turėsite! Liuks, man tinka!
– Per susitikimą Šiaulių knygų mugėje A. Bumblauskas kalbėjo apie naujo herbo, kuriame būtų ir Meška, ir Vytis, idėją.
– Kodėl gi ne? Užtiltų separatistai, nes yra žmonių, kurie nori skaldyti, kalba apie sienas. O mums reikia atmušinėti tokias nesąmones. Mes kalbame apie kultūrą, identitetą. Niekada to nepainioju su politika.
– Žemaičių tapatybė – ar ji stipresnė, nei tarkime, suvalkiečių, dzūkų?
– Manau, kad taip. Aukštaičiai, dzūkai, suvalkiečiai yra vėlesnio laiko, nėra ko lyginti. A. Bumblauskas į priekaištus, kad ir kiti, kaip žemaičiai, gali švęsti 800 metų, sakė: parodykite, kur istorijoje aukštaičiai, dzūkai yra buvę, ką jūs apie 800 metų kalbate. Ir čia – ne pasididžiavimas, čia istoriniai faktai. Jie neišmušami – kertiniai kūliai.
Jaunimo atgimimas
– Šiaulių universitete vykusioje konferencijoje, skirtoje Žemaitijos metams, skaitėte paskaitą apie rašytoją Romualdą Granauską. Kuo ypatinga žemaičio pasaulėjauta?
– R. Granausko knygos bendrine kalba parašytos, o skaitai ir kažkuriame puslapyje pajunti, kad tekstas pasąmonėje plaukia žemaičių kalba. Įsivaizduojate, kaip turi būti parašyta! Vadinasi, tik paviršius – garseliai – išversti į bendrinę kalbą, o visa pasaulėjauta, kalbos esmė yra struktūroje, žodžiuose, morfologijoje.
R. Granauskas yra unikumas. Ne kiekvienas žemaitis rašytojas gali tokius dalykus parodyti per savo kūrybą, literatūrą. Kažkiek Marcelijus Martinaitis, Juozas Aputis, Petras Dirgėla, bet taip stipriai, kaip R. Granauskas – neturi lygių. Taip ir veriasi savita, kitokia žemaičio pasaulėjauta, iš daug dalių susidedanti.
– Ar šiauliečiai nėra paklydę savo tapatybėje?
– Yra. Reikia daugiau paskaitų, konferencijų, kad šiauliečiai nesakytų: esu perėjūnas ar parubežio žmogus. Atrask save per skaitymą, renginius, kultūrines edukacijas, pasižiūrėk, kas tau labiau tinka.
Niekada nepykčiau, jei atvažiavęs žmogus iš šiaurinės ar rytinės Lietuvos pusės sakytų: jaučiuosi aukštaitis esąs.
Šakniniams šiauliečiams sakau – žiūrėkite genetiką, istoriją. Svarbu jausti, kas esi.
– Ar žemaičių kalba viešumoje gauna daugiau erdvės?
– Kuo toliau, tuo daugiau. Neperdėdamas ir nesigirdamas sakau, kad man lengviau aiškinti, kad tai yra kalba. Jei prieš dešimtmetį pasakydavome, kad tai – kalba, su profesoriumi Aleksu Girdeniu buvome laikomi išsišokėliai.
Skuode šiemet vyko jau aštuntasis Žemaitiškos kūrybos konkursas, buvau pirmininkas. Kaip žmonės nori rašyti! Kaip gerėja rašyba!
Po kiekvieno konkurso išleidžiamos knygos. Labai džiaugiuosi, kad yra jaunimo pakilimas. Mūsų mokyklos laikais viešojoje erdvėje buvome pajuokiami, pašiepiami, kai norėdavome tarmiškai tapatybę rodyti. Dabar – atvirkščiai, jaunimas, ypač Žemaitijos mokyklose, džiaugiasi, žinutes rašo žemaitiškai – fantastika! Įsivaizduokite, kaip tėvams, seneliams smagu.
Kaip man patiko prieš kelerius metus Skuodo rajono Aleksandrijos seniūno, vidurinės kartos žemaičio, pasakymas. Jis pasakė tokį gražų sakinį: "Mūsų vaikai yra didesni žemaičiai negu mes patys". Sovietiniai laikai gerokai primušė, bet vaikai atsigauna – atgimimas.
– O ar jūsų širdis atsigauna kalbantis žemaitiškai?
– Žinoma! Čia mano didžioji atgaiva. Ne tik į Žemaitiją nuvažiavęs, ir Šiauliuose žinau, su kuo galiu žemaitiškai kalbėtis.
Kažkokie psichologiniai dalykai veikia: žinai, kad žemaitis, kad tavo krašto žmogus, ir automatiškai pereini į kitą kalbą.
Džiaugiuosi, kad savo vaikus išmokiau žemaitiškai. Reikia velniško užsispyrimo. Savo vadovo A. Girdenio klausiau, kaip jis Vilniuje išmokė vaikus žemaitiškai? Vienintelė metodika: kalbėtis, ne kitaip. O jei mama turi kitą tarmę? Ne, tarmių maišyti negalima, turi šeimoje susitarti, kas kalba stipresniąja tarme, kas bendrine kalba.
Galvoju, seksiu savo mokytojo pėdomis. Treji, penkeri, šešeri metai sūnui – nieko, pareina iš darželio, šiaulietiškai kalba. Pirmoje klasėje – lūžis! Vadinasi, jam reikėjo tiek laiko. Dabar puikiai kalba, dukra irgi.
– Kokie "Saulaukio" ateities planai?
– Manau, esmė yra kultūrinė edukacija, jos plėtimas beribis. Leidybinę veiklą taip pat tęsime. Gal atsiras naujų krypčių – duok, Dieve. Gerąsias tradicijas tęsime, nes matome prasmę.