
Naujausios
Vieno gyvenimo locija
Vita Morkūnienė
Kur seni geri namai
Kartais atrodo, kad jau visiškai nebelikę tikrųjų šiauliečių. Žmonių, čia nugyvenusių savo šviesius gyvenimus, kurie kaip brangus palikimas atiteks ateičiai. Kartais atrodo, kad jie visi arba jau iškeliavo Anapus, arba išvažiavo iš Šiaulių – į kitus miestus ar į kitus kraštus. Kad žmonių-legendų, kokie buvo Gerardas Bagdonavičius, Gražbylė Venclauskaitė, Antanas Krištopaitis, Jonas Adomaitis, kai kurie kiti, era jau praėjo ir niekada nesugrįš.
Laimei, taip nėra – į jų vietą stoja kiti, užgyvenę ne tik metų, bet ir darbų derlių, piešiantys šiandieninį miesto veidą, palaikantys jo dvasią ir gyvastį. Šiandien tokių dar yra. Bet kaip bus rytoj?
Ar bebus tokių šiauliečių, ar bebus namų, kuriuose žmonės nugyvena keturiasdešimt ar penkiasdešimt metų su visu užgyventu turtu: ne seifais, ne su į kojines sužertomis auksinėmis caro Nikolajaus monetomis, sandariose dėžutėse saugomomis vienodo nominalo kupiūromis. Ne – su knygomis, draugų ir bičiulių dovanotais paveikslais ant sienų, vinilo plokštelių kolekcijomis, jaunystės laikus tebemenančiomis sekcijomis, prikimštomis ne sidabrinių stalo įrankių, krištolo taurių ir porceliano lėkščių, bet dienoraščių, šeimos albumų, dokumentų, liudijančių svarbiuosius ne tik savo, bet ir ankstesniųjų kartų gyvenimo įvykius.
Su balto tiulio užuolaidomis ant langų, su toršerais, vakarais namuose skleidžiančiais jaukią šviesą, su bičiulių pasisėdėjimais, ilgomis neskubriomis kalbomis, kruopščiai saugoma praeitimi ir nesumeluotu rūpesčiu dėl šiandienos ir dėl ateities.
Norėtųsi, kad tokių namų būtų visada. Gera, kad jų dar yra.
Mėgaujuosi viešnage šiauliečio fotomenininko Ričardo Dailidės namuose.
Šiemet Ričardas Dailidė buvo nominuotas Šiaulių miesto garbės piliečio vardui gauti. Oficialiai šio vardo negavo, bet ir be jo seniai yra garbingas Šiaulių miesto pilietis.
Devyni amatai, dešimtas – Kūrėjo
Ričardo Dailidės gyvenime yra daug dalykų, keliančių nuostabą.
Jei formaliai perskaitytum jo biografiją, ji pasirodytų panaši į nuotykių romaną. Tiek visko daug ir skirtingo, kas neturėtų derėti viename žmoguje. Šturmanas, estrados solistas, dantų technikas, žurnalistas, fotografas. Visas vaivorykštės spektras. Galėtum įsivaizduoti, kad sutiksi avantiūristą, lengvabūdį plevėsą, nuotykių ieškotoją, klajūną, besiblaškantį gyvenimo vieškeliuose. Pažinęs asmeniškai, susikursi visai kitokį paveikslą, kuriame viskas nuoseklu, gilu, atsakinga ir vientisa.
– Kaip susidėliojo toks margas gyvenimo paveikslas?
Ričardas neskuba blaškyti abejonių. Tikslaus atsakymo galbūt ir neturi. Į užuominą apie avantiūrizmą reaguoja ramiai ir paprastai.
– Panašiai ir yra. Jeigu gyvenčiau antra tiek, mano „amatų“ sąrašas būtų dar gerokai ilgesnis. Aš niekada nesutilpau viename pasirinkime, esamoje gyvenimo situacijoje. Man neužteko vieno amplua. Visko norėjau, viskas buvo įdomu, ėjau ir dariau. Buvau imlus ir pagavus. Sakyčiau, gal ir sekėsi.
Tiesa, kai kuriuos Ričardo Dailidės sprendimus padiktavo ne svajonės ir romantika, o gana proziškos gyvenimo aplinkybės.
Tačiau bene didžiausią nuostabą kelia tai, kad šį spalį Ričardui Dailidei sukanka 80. Jau. Nors jis vis toks pat, kokį per daugelį metų įpratome matyti sukantis svarbiausiuose miesto įvykiuose – koncertuose, parodose, diskusijose, atmintinų dienų paminėjimuose – dažniausiai su fotoaparatu, visuomet atidų, dėmesingą, elegantišką. Tad iš kur tie dešimtmečiai? Turbūt tiesa, kad žmonės sensta ne nuo metų, o nuo gyvenimo.
Regis, kūrėjo gyvenimas metams nepavaldus.
Už poros savaičių, lapkričio 9-ąją, Šiaulių Fotografijos muziejus pakvies į jubiliejinę fotomenininko Ričardo Dailidės kūrybos parodą. Kaip sako autorius, didžiojoje salėje bus eksponuojamos fotografijos „už visą gyvenimą“, mažojoje – „Gyvenimas Džiaze“.
Per stipriai pasakyta „už visą gyvenimą“. Po jubiliejinės parodos, po sveikinimų ir linkėjimų, viskas bus kaip buvę – gyvenimas tekės toliau.
Iš šiaulietiškų atsiminimų repertuaro
Ričardas Dailidė sakosi nesąs tikras šiaulietis, nes gimė Skapiškyje, Kupiškio rajone. Tai labiau formalus argumentas, nes pirmieji šiaulietiški prisiminimai siekia ankstyvos vaikystės metus, kai buvo vos kelerių metų berniukas.
Tie prisiminimai – lyg epizodai iš trūkinėjančios senos kino juostos.
– Likimas blaškė mūsų šeimą iš vietos į vietą. Tėvas buvo Lietuvos policijos karininkas, kur siuntė, ten važiavo. Drauge ir mes – mama ir trys vaikai. Gyvenome Rokiškyje, Kuršėnuose, Obeliuose, Akmenėje – sąrašas ilgas. Taip atsidūrėme ir Šiauliuose. Mes čia gyvenom karo metais, matyt, vokiečių okupacijos laiku – Šiauliai dar nebuvo sudaužyti.
Prisimenu, tuomet gyvenome tik su mama, tėvas jau buvo pirmą kartą ištremtas į Sibirą. Gyvenome kažkur netoli „Rūtos“ fabriko, glaudėmės pas žmones „ant kampo“.
Tilžės gatve važiavo kariškas automobilis su patranka. Toji atsikabino ir kiaurai sienos įlėkė į varganą mūsų kambarėlį. Neįtikėtina, bet tiesa.
Kitas įdomus įvykis iš šiaulietiško repertuaro. Su mama išėjau pasivaikščioti ir, ieškodamas visokių atrakcijų – kas prigimtyje mano buvo visada – pabėgau ir pasimečiau. Mama manęs ieško, aš ieškau jos. Bėgu išsigandęs link namų, o čia – didelės stiklo vitrinos. Kažkodėl nusimečiau drabužius ir visas nuogutėlis atsistojau į tą vitriną. Mama mane tokį su siaubu ir atrado, bet aš šiandien galėčiau sakyti, kad pirmasis Šiauliuose atidariau vyrų bordelį.
Kiti Ričardo vaikystės prisiminimai – ne tokie egzotiški, jie šviesesni ir ramesni. Ryškiausi – Dariaus ir Girėno portretai, kaboję tėvų namuose ir įvairiomis progomis miestuose ir miesteliuose, kuriuose gyveno, rengiami vieši vakarai, vaidinimai, koncertai. Juose beveik visada dainuodavo Ričardo mama – prisimena jos repertuarą: ne tik dainas, bet ir populiarių operečių, operų arijas. Jos gražų balsą. Tada dar nesuprato, kokį turtą iš jos paveldės.
Atviras pokalbis su miestu, kuriame gyvena
Grįžtame į pokalbio pradžią – apie tikruosius šiauliečius, senus gerus namus, tirpstančią miesto praeitį ir ateities vizijas.
Ir apie sudėtingą miesto likimą. Juk praūždami karai Šiaulius nekart nušlavė iki pamatų. Paskui šis miestas keliems dešimtmečiams buvo uždarytas pasauliui kaip strateginis karinis objektas. Dar kažkam šovė į galvą padaryti jį klestinčios darbininkiškos kultūros miestu, lyg egzistuotų atskiros kultūros darbininkams, valstiečiams ar inteligentams.
Paskui priklijavo dviračių miesto etiketę. Dabar su entuziazmu klijuojamas Saulės vardas. Nors gal tiesiog pakaktų būti patraukliu, ekonomiškai tvirtu ir žmogui patogiu gyventi miestu, be dirbtinių vardų ir etikečių?
– Vienintelis turtas, kurį Šiauliai gali turėti nepaisant jokių aplinkybių, yra žmonės, kurie gali atstoti viską – istorinį ir kultūrinį paveldą, sušvelninti skaudžias ekonomines ir socialines problemas, palaikyti gyvastį ir dvasią. Tačiau gyvas nuogąstavimas, kad Šiauliuose tokie žmonės nėra labai branginami, todėl jų nėra daug. Nelabai šviesi gaida pokalbio pradžiai, bet vis dėlto: ką apie tai manote jūs?
– Kai eini gatve ir sutinki keletą dešimtmečių pažįstamą žmogų, labai apsidžiaugi. Kaskart norėtum apsikabinti – bent jau mintyse. Mano kartos žmonių tikrai mažai belikę, nes jie arba jau išėjo iš šio pasaulio, arba išvažiavo pas vaikus ar kur kitur. Apima jausmas, kad tu čia gyveni jau kaip koks pašalinis. Kartą jau sakiau, kad esu žmogus iš praeities dabartyje.
Kadangi Šiauliai kadaise buvo gražus miestas, tokio jo aš visada ilgiuosi, nors pats ir nemačiau. Turiu daugybę tai liudijančių senųjų Šiaulių nuotraukų. Taip manyti leidžia ir išlikę pastatai – Didždvario gimnazija, Aušros alėjos ir Dvaro gatvių kampas, dar vienas kitas per stebuklą išgyvenęs seno miesto kampelis.
Nežinau, kaip jaučiasi kiti žmonės, bet aš Šiauliuose jaučiuosi blogai. Ne tik todėl, kad nepakankamai vertinami mano ar kitų kartų žmonės, bet ir todėl, kad mes patys nevertiname savo praeities.
– Tarsi jos nė nebūtų buvę, tarsi ne pastatai būtų nugriauti, o išrauta atmintis ir supratimas, kad miestas yra čia gyvenančių žmonių namai?
– Taip. Jaučiu šį miestą sunkiai ir sudėtingai, nes jis, visa jo istorija ir žmonių likimai yra po žeme. Štai mes kalbamės šiame name, o juk čia kadaise stovėjo kitas namas. Visai šalia, Varpo gatvėje, buvo Didžioji sinagoga, miesto centrą puošė stilingi, geros architektūros pastatai. Neliko nieko.
Skaudu, kad mūsų atmintis trumpa. Tuo labiau kad Šiauliuose gyveno daug įžymių žmonių. Sakykim, pianistas profesorius Ignas Prielgauskas. Gyveno Aušros alėjoje, kur vėliau buvo karių parduotuvė. Tebestovi mūrinis namas, kažkada ten kabojo atminimo lenta – jos seniai nebėra. Pas jį Tomas Sakalauskas, kitas žymus šiaulietis, lankė muzikos pamokas, tuose namuose pirmąkart pamatė Vlado Eidukevičiaus paveikslą. Galbūt nuo to karto užsikrėtė bacila tyrinėti žymių žmonių gyvenimus. Parašė knygas apie dailininką Vytautą K. Jonyną, dainininkę Beatričę Grincevičiūtę, režisierių Juozą Miltinį, tą patį Vladą Eidukevičių.
Kitas atvejis – S. Nėries gatvėje gyveno Petras Motiekaitis. Svarbus žmogus pasaulio aviamodelizmo istorijoje. Žymus inžinierius, konstruktorius, išradėjas, daugelio fotografijos procesų atradėjas. Ant to namo taip pat kabojo memorialinė lenta. Jos jau taip pat nebėra.
Kiek metų, galima sakyti, pūdėme Gerardo Bagdonavičiaus namus – drauge ir atminimą, lyg tai nebūtų miesto istorija.
Tai žmonės, kuriuos aš prisimenu ir su kuriais bendravau. Mes juos užmirštam, plėšiam tas lentas, nes nejaučiam pagarbos.
– Kodėl jūs taip ilgai gyvenate mieste, kuriame blogai jaučiatės?
– Nepasakyčiau, kad aš tragiškai blogai jaučiuosi. Problema ne ta. Problema, kad ne tik aš, bet ir kiti žmonės galėtų čia jaustis geriau. Problema, kad ir miesto valdžios, ir patys žmonės stumia miesto istoriją, kilniausių žmonų likimus, atmintį apie juos po žeme. Tai suteikia skaudžių impulsų ir išprovokuoja pasakyti ne visada malonius žodžius.
Be to, gyvenimas taip sudėsto, kad tavo norai gali būti vienokie, o realybė – visiškai kitokia. Tuometiniame Leningrade paragavęs didmiesčio gyvenimo, supamas tiršto kultūrinio konteksto, iš tikrųjų aš labai norėjau gyventi Vilniuje. Buvau jau įsitvirtinęs, bet susirgau ir man reikėjo grįžti namo. Vienas nebūčiau išgyvenęs.
Vilnius ir dabar traukia. Jeigu ilgiau nenuvažiuoju, nepasivaikštau, nesusitinku su draugais, kurių Vilniuje turiu daugiau negu Šiauliuose, pasijuntu blogai – man šakės.
Šturmanas – razina iš gyvenimo pyrago
Kaip pyrago razina iš Ričardo Dailidės biografijos dažnai ištraukiamas faktas apie jo pirmąją – šturmano – specialybę ir darbą pirmuoju kapitono padėjėju tuometinio Leningrado upių laivyne.
Ričardas iš spintos gelmių ištraukia pageltusį sąsiuvinėlį, ant kurio viršelio kaligrafiškai užrašyta „Nemuno locija“. Data –1955 m. Tai konspektas iš tų laikų, kai mokėsi Kauno upeivių technikos mokykloje, kuri rengė motoristus, šturmanus, laivų vadovus, šaltkalvius, katilius – upių laivynui reikalingus specialistus.
– Koks jaunuolis atėjote į šią mokyklą?
– Man labai prastai sekėsi J. Janonio berniukų gimnazijoje. Tėvas tuo metu jau antrą kartą buvo Sibire. Mes su mama vertėmės sunkiai. Neturėjome kur gyventi – glaudėmės palėpėse, barakuose, vis „ant kampo“, vis pas svetimus. Gyvenimas buvo betvarkis – trūko darbo, trūko maisto, drabužių. Dvejus metus į mokyklą ėjau be palto – neturėjau. Draugai klausė: „Tu čia grūdinies ar ką?“. Man buvo gėda prisipažinti, kad neturiu.
Aštuntą klasę dar kažkaip prašokau, devintoje gavau pataisą, nepasiruošiau ir buvau paliktas antriems metams. Buvau vos ne paskutinis gimnazijos mokinys.
Toks gyvenimas slėgė, buvo gaila mamos. Svarsčiau, ieškodamas išeities. Sužinojau, kad Kaune yra tokia upeivių mokykla, kad ten duoda valgyti, duoda bendrabutį ir duoda aprangą. Įsivaizduojat? Koks mamai būtų palengvinimas.
Ričardo mama nebuvo laiminga dėl tokio sūnaus apsisprendimo. Ragino likti namuose, baigti gimnaziją, stoti į institutą. Buvo tvirta – nedavė pinigų nė autobuso bilietui.
Ričardas pardavė savo pirmąjį turėtą menkutį fotoaparatą. Labai pigiai, bet bilietui į ateitį užteko.
– Pasakiau sau, kad toje mokykloje mokysiuos gerai, lankysiu vakarinę, ir mano gyvenimas pasikeis. Taip ir buvo – mokyklą baigiau vien penketais.
Ričardas buvo mokyklos žiburys, jį siuntė į įvairias stovyklas, sąskrydžius, kartą net buvo atleistas nuo egzaminų. Kaip ir ketino, lankė vakarinę mokyklą, dainavo profsąjungų chore, dainavo paties suburtame mokyklos vokalistų būrelyje.
Tai buvo lemtingas likimo lūžis. Pasijuto kitu žmogumi.
Dar kartą imu į rankas „Nemuno lociją“. Nuo pirmo iki paskutinio puslapio – dailyraštis, be jokių juodulių, jokio pabraukymo, raidė raidėn, su paryškinimais, schemomis, piešiniais – sunku patikėti, kad rašyta tiesiog paskaitoje, klausantis dėstytojo.
Konspektuose – išsami Nemuno charakteristika nuo aukštupio iki žemupio: su visais jo vingiais ir posūkiais, srovėmis, sūkuriais, dugno akmenimis, krantų charakteristika, vandens kelio ženklais.
Panašu, kad šios žinios pravertė ne tik vairuojant laivus, bet ir laviruojant savo gyvenimo vandenyse.
Audringas gyvenimas revoliucijos mieste
Po paskutinės praktikos su grupe bendramokslių liko dirbti Leningrado upių uoste.
Praktika užsitęsė, niekas neskubėjo juodadarbių matrosų leisti dirbti pagal įgytas specialybes. Vaikinai kentė mėnesį, kentė kitą, ieškodami teisybės, apėjo visas redakcijas. Nieko nepešę, nutarė streikuoti. Ričardas – tarp organizatorių.
– Leningradas – revoliucijos miestas, mes – beveik „Auroroj“. Sakau, „chebra, darom streiką“. Ir padarėm. Vieną dieną laivai stovi – be matrosų negali dirbti. Antrą, trečią – o mes gulim sau bendrabutyje.
Buvo 1957-ieji. Prie sienos jau nebestatė, bet ir neglostė. Buvo sukviestas viso laivyno susirinkimas, su aukščiausiais vadovais. Pakvietė ir mus. Skalbė kaip reikiant, prisiklausėm moralų, bet vis dėlto savo pasiekėm. Netrukus mus paskyrė kapitonų padėjėjais. Trečiaisiais. Kasmet kėlė po rangą aukščiau. Trečiaisiais darbo metais buvau jau pirmasis kapitono padėjėjas.
Leningrade Ričardas lankė vakarinę mokyklą – reikėjo pagaliau gauti brandos atestatą. Tuo pat metu lankė suaugusiųjų muzikos mokyklą, mokėsi dainavimo. Tas laikotarpis gali atrodyti romantiškas, tačiau iš tiesų gyvenimas buvo skurdus. Atlyginimas buvo nesuvokiamai mažas, o siekiai dideli.
Ričardas prisimena, kaip kiekvieną mėnesį, gavęs kuklų atlyginimą, dalį jo pirmiausiai atidėdavo koncertams, spektakliams, muziejams ir knygoms. Visa kita – kaip nors. Dvi tris dienas pabadauti tuomet jam atrodė vieni niekai. Atrodė, turi tiek energijos, kad kalnus nuverstų, tačiau pasirodė, kad kalnai stipresni.
– Man buvo per sunku, išsekau. Susirgau ir gulėdamas ligoninėje galvojau, kaip gyvensiu toliau. Laivyne savęs nebemačiau.
Ateities vizijos – su baltu chalatu
– Kaipgi pamatėte save baltu chalatu dantų techniko kėdėje?
– Į medicinos mokyklą stojau lyg ir juokais. Maniau, pamėginsiu, turiu darbo stažą, o tai buvo didelė vertybė. „Stažininkai“ ėjo be konkurso, tereikėjo išlaikyti egzaminus.
Žiūriu, priimtas – ką tada daryt?
Tebedirbau laivyne, mokiausi – stacionare. Dirbau dažniausiai naktimis, dienomis eidavau į paskaitas. Ten ir pamiegodavau. Lengva nebuvo, bet sukdavausi. Tik muzikos mokyklos teko atsisakyti. Jos taip ir nebaigiau. Sukausi kaip geras cirkininkas.
– Kokius ryšius tuomet palaikėte su namais?
– Grįždavau atostogų, tačiau turėjau taikytis ir prie darbo, ir prie mokslo grafikų, kitos veiklos.
Po pirmo studijų kurso Ričardas apsisprendė ir paliko laivyną. Mokytis buvo įdomu. Pirmą dantų techniko praktiką atliko Šiauliuose. Tėvams suspindo viltis, kad baigęs mokslus sūnus palaidūnas sugrįš namo.
– O man labai norėjosi į Vilnių. Ypač po Piterio, atvėrusio akis ir parodžiusio, koks didelis ir gražus yra pasaulis, kiek jame kelių ir galimybių, kokie jame slypi kultūros lobynai, koks paslaptingas ir įtraukiantis yra kūrybos pasaulis.
Į Šiaulius iš Vilniaus mane parginė sunki liga. Keista, kad išgyvenau ir tebegyvenu iki šios dienos. Tada man reikėjo pagalbos – grįžau pas tėvus.
Odisėja dar tik įpusėjo
– Regis, kuo tolyn, tuo staigesni jūsų gyvenimo posūkiai. Vos pradėjote dirbti Šiauliuose ir įstojote į...Vilniaus universitetą studijuoti žurnalistikos. Ar tuomet bent paklausėte savęs, kam jums to reikia?
– Konkretaus tikslo neturėjau, bet galvojau, kad žurnalistiką pastudijuoti būtų labai įdomu. Ji mane visada domino.
Studijavau neakivaizdžiai. Jau turėjau įskaitas už kelerius metus, bet žurnalistikos taip ir nebaigiau. Nebemačiau prasmės, nes mane ir taip visur spausdino. Dar kokius 7 ar 10 metų ragino grįžti, baigti mokslus, gauti diplomą.
Ričardui jo nebereikėjo. O apie savo žurnalistinę patirtį galėtų papasakoti įdomių istorijų. Pavyzdžiui, kaip vienas žurnalas dėl vienintelės nuotraukos ir teksto apie Eifelio bokštą beveik savaitei išsiuntė į Paryžių. Panašių istorijų būtų ne viena.
– Ko tikėjotės iš rašymo, juk neketinote dar kartą iš esmės keisti profesijos?
– Tai buvo įdomu ir tai buvo galimybė pasireikšti. Man buvo svarbu, kad buvau spausdinamas. Kiekviena kūryba – ar tu rašytojas, ar dailininkas, ar fotografas – tai bendravimo su žmonėmis būdas. Kitame, dvasiniame lygmenyje. Vienas užsidaręs nieko nepadarysi – reikalinga auditorija.
Šiauliai netapo ramybės uostu
– Kaip sekėsi prigyti Šiauliuose?
– Dantų techniko darbas man nebuvo atgrasus – tačiau man trūko kūrybos, veiklos šalia kasdieninio darbo. Ir aš tos veiklos susiorganizavau tiek, kad patyriau tikrą ceitnotą. Vis daugiau vietos mano gyvenime užėmė rašymas ir fotografija. Vos grįžęs į Šiaulius, nuėjau į Kultūros namuose veikusį Vinco Masionio estradinį ansamblį. Estrada tuomet buvo aukštumoj, ir kolektyvas buvo neblogas, o mano noras dainuoti niekur nebuvo dingęs. V. Masionis jautė, ką galiu, iš karto tapau solistu. Koncertavome daug ir man tai patiko.
1968 m. įvyko pirmasis „Vilniaus bokštų“ konkursas. Dalyvavau jame ir tapau diplomantu. Kartu su Janina Miščiukaite, Viktoru Vašku, Stasiu Povilaičiu, Eugenijumi Ivanausku. Nė vieno iš jų nebėra. Gyvi esame tik aš ir Ona Valiukevičiūtė.
Dar buvo didžiuliai Pabaltijo konkursai „Gintarinės triūbos“. Du kartus dalyvavau, du kartus gavau diplomus. Man sekėsi.
Sudėtingiausia buvo su fotografija. Vyksta renginiai, kultūros įvykiai, o aš turiu sėdėti laboratorijoje. Kartais mane išleisdavo, kartais pasprukdavau pats.
Gyvenimas virė, aš plėšiausi norėdamas visko. Atrodė, kad visada taip ir bus.
Tada sulaukiau netikėto skambučio iš Filharmonijos – pakvietė dirbti ansamblyje „Vilniaus aidai“. Išvažiavau. Buvau jau šeimos žmogus, pietiniame rajone su žmona jau turėjom butelį su bendra virtuve.
Pirmas krikštas „Vilniaus aiduose“– trijų mėnesių gastrolės po Vidurinę Aziją. Jų pamiršti neįmanoma, per mėnesį būdavo po 30– 35 koncertus. Kartais koncertai vyko kaip kino seansai. Nuo ryto iki vakaro. Pasibaigia vienas, prasideda kitas. Kartais atrodydavo, kad pagrindinis rūpestis išstovėti, nenuvirsti nuo scenos.
Vienų gastrolių metu sulaukiau žinios, kad Šiauliuose mums duoda butą. Butas tais laikais buvo didelis daiktas. Sugrįžau.
Nespėjęs kojų apšilti, vėl sulaukiau skambučio. Vilniuje tuomet susikūrė „Nerijos“ ansamblis, kuriam vadovavo Romualdas Bieliauskas. Kvietė nekart. Nesiryžau palikti Šiaulių, buvo nepatogu dėl ką tik gauto buto. O reikėjo nusispjauti ir sutikti, dar kokius 7 ar 10 metų pasiblaškyti.
Į klausimą, ar dar ilgai jautėsi estrados solistu Ričardas Dailidė atsako aptakiai. Kad dar ilgai buvo neramus, jautė nostalgiją, trūko tempo, įvykių kaitos, kelionių. Tačiau kelio iš profesionalios scenos į saviveiklinę nebebuvo. Atrado save kitur. Pasinėrė į žurnalistiką, fotografiją. Ir į džiazą – jau kaip fotografas.
Dalyvavo beveik visuose Birštono džiazo festivaliuose. Kaip pats sako, fotografavo ne atlikėjus, koncertų akimirkas, užkulisius – fotografavo gyvenimą džiaze.
Džiazo fotografijos yra tapusios vienu iš fotomenininko Ričardo Dailidės atpažinimo ženklų, o fotografija paties kūrėjo gyvenime tapo dominuojančia ir vaisinga veiklos sritimi.
Fotografija su prasmių pamušalais
Keletą pastarųjų dešimtmečių Ričardo Dailidės vardas pirmiausiai siejamas su fotografija. Pradėjęs nuo spaudos fotografijos, įsitraukė į tuomet gyvybingo Šiaulių fotoklubo veiklą, netrukus išplaukė į platesnius vandenis. Tapo Lietuvos Fotomenininkų sąjungos nariu, vėliau ilgamečiu jos valdybos nariu, dalyvavo grupinėse parodose, rengė personalines parodas.
Fotografinį kūrybos kelią ženklina įsimintini ciklai, kurti ne vienerius metus. Paminėsiu vos kelis: "Kryžių kalnas", "Laikas eina per miestą", "Užgavėnės Kurtuvėnuose", "Gyvenimas džiaze", "Langas į Kubą", "Lietuvos atgimimo kronika". Žinoma, pavadinimai mažai ką sako, tačiau nuotraukos iškalbingos. Surasti ir išsaugoti savo veidą, savo matymo kampą, perteikti savo mąstymą, ideologiją, savo santykį su pasauliu, turtingoje ir įvairioje Lietuvos fotografijos panoramoje tikrai nėra paprasta. Ričardui tai pasisekė. Atpažįstamas jis pats, atpažįstamos jo fotografijos.
– Kokios paslaptys, kokie kūrybos metodai padėjo pasiekti tokių fotografinės kūrybos aukštumų?
– Fotografuoju, ką man pasiūlo gyvenimas. Mano metodas – nieko nerežisuoti. Kai vaizdas susilieja su vidiniu mano nusiteikimu, ranka pati paspaudžia fotoaparato mygtuką. Tai sudėtinga. Dabar toks metodas nepripažįstamas, nes su skaitmena galima viską montuoti, perdaryti.
Aš pripažįstu visus metodus. Galima fotografuoti tik studijoj arba tik pro langą, arba sustatyti situaciją, kompoziciją. Bet aš šito nedarau, nemoku ir nenoriu mokėt. Tai ne man. Kolegos dėl šito neretai mane kritikavo.
Dažnai net nežinau, ką fotografuoju, bet žinau, kad fotografuoti reikia. Įsijungia intuicija, atsiveria trečioji akis, pamatanti, kad nekaltas buitinis vaizdelis turi gilių prasmių pamušalus.
Spaudos fotografijoje svarbu informacija, meninėje fotografijoje – kitos intencijos. Nors dažnai pagaunu save, kad esu dokumentalistas, kad graži fotografija dažnai man nėra įdomi, man reikia, kad ji būtų tikra.
Kaip rašantis žmogus suvokiau, kad literatūroje yra daugiau išmonės, fotografijoje – tikslumo, kad ji leidžia tiksliai perduoti dvasinę vieno žmogaus, situacijos ir pasaulio būseną. Tik fotografija grynuoju pavidalu išsaugo atmintį. Tokia galimybė – brangus ir godotinas dalykas.
Menininkas turi iškelti problemą, užduoti klausimus, o atsakyti į juos turi gyvenimas. Esu atsilikęs, nes aš kultivuoju tokią fotografiją, kurioje turi būti turinys. Esmė.
– Sakote atsilikęs. Bet fotografija juk nėra žirgų lenktynės, kuriose vieni priekyje, kiti atsilikę?
– Tokia tendencija yra. Varžybos vyksta.
– Ar jūsų nuotraukos yra smarkiai apdorojamos: kadruojamos, taikomos programos ir pan.?
– Ne, ne, jokiu būdu. Arba bent minimaliai, dėl grynai techninių dalykų.
– Kiek geras fotoaparatas nulemia galimybę sukurti gerą fotografiją?
– Fotoaparatas tikrai nėra prioritetas. Gerą nuotrauką galima padaryti ir su konservų dėžute.
Mūsų pokario fotografai, visa kohorta, dirbo be jokios informacijos iš pasaulio, neturėjo literatūros, negalėjo bendrauti ir rodyti savo darbų svetur. Jie dirbo su pačiais elementariausiais fotoaparatais. Ir jie padarė stebuklą – sukūrė fotografijos mokyklą, kuri pasauliui pasirodė įdomi ir vertinga. Jie buvo savimi, jie turėjo, ką pasakyti ir padarė tai, ko niekas daugiau nepakartos.
Technika, ypač skaitmeninė, daugelį žmonių sugadino. Daugelis be to jau nebegali. Man su jais nepakeliui. Aš nemėgstu technikos, nenoriu jos įsisavinti ir net neturiu kompiuterio.
– Nemokate juo naudotis?
– Nenoriu.
– Telefoną mobilųjį turite?
– Taip, telefoną turiu.
– Išmanųjį, paprastą?
– Paprastą, mygtukinį.
– O skaitmeninį fotoaparatą turitę?
– Neišvengiamai. Todėl, kad negalėčau numirti, neturėdamas tokio – žmonės juoktųsi.
Reikia viso pasaulio ir kelių žmonių
Prispirtas reikalo, Ričardas Dailidė telefonu rašo SMS žinutes, tačiau pirmenybę teikia popieriniams ranka rašytiems laiškams. Pageidautina be gramatinių klaidų, parašytų nuoširdžiai. Tokius rašo pats, tokių laukia.
Eidamas iš namų, dažnai į rankas pasiimą ne naują fotoaparatą, bet kokį seną „trantą“, patyrusį laiko išbandymą ir likimo smūgius. Su tokiu jaučiasi jaukiai ir saugiai, kaip su senu, kelis dešimtmečius pažįstamu bičiuliu, kurį tikisi susitikti išėjęs į Šiaulių gatves.
– Man reikia viso pasaulio, bet asmeniškai užtenka kelių artimų žmonių.
Man nereikia visko žinoti ir visko mokėti, nes visko sužinoti neįmanoma. Pasaulis yra neaprėpiamas. Man visuomet buvo svarbu, kad toks pat neaprėpiamas pasaulis būtų žmogaus viduje.
Fotografija, pirmoji mūza, leidusi Ričardui Dailidei patirti kūrybos džiaugsmą, ištikimai lydi jį iki šios dienos.
„Pagrindinė fotografo užduotis – pričiupti akimirką. Šiam pojūčiui turi būti užprogramuotas iš anksto,"– teigia šiaulietis fotomenininkas Ričardas Dailidė.
Giedriaus Baranausko nuotr.
„Visada žinojau, kur yra gelbėjimosi ratas. Laimei, neteko nieko gelbėti – tiesiog ištiesdavau ranką“, – praktika motorlaivyje „Kama“. 1956 m.
Pirmojo „Vilniaus bokštų“ konkurso diplomantas Ričardas Dailidė. 1968 m.
„Langas į Kubą“ – šis fotografijų ciklas buvo eksponuojamas ne tik Lietuvoje, bet ir Maskvoje, Havanoje.
Portretas kalnuose. Nesvarbu, kur fotografuotų – Lietuvoje, Kuboje ar Dagestane – pagrindinė R. Dailidės fotografijų tema yra žmogaus egzistencija, jo likimo problemos.
1981 m. gimė įspūdinga fotoistorija iš Dagestano. Aukštai kalnuose fotografuojantį R. Dailidę „pričiupo“ kolega Aleksandras Ostašenkovas.
Nuotraukos iš asmeninio Ričardo Dailidės archyvo.