
Naujausios
Istorijos išnykimo išvakarėse
Su S. Jastrumskyte pokalbio susėdame maloniame pavėsyje bulvare po senosiomis liepomis, – kol dar neiškirstos.
– Prie vienos iš nuotraukų parašėte "Šiaulių istorijos išnykimo išvakarėse". Su kokiomis mintimis ėjote atsisveikinti su bulvaro medžiais?
– Galvojau apie žmones, kurie sako, jog gerai, kad bus iškirsti medžiai, bus atsinaujinimas. Be empatijos, be tiesioginio kontakto toks formalus santykis tikrai yra įmanomas.
Aš irgi formaliai, kurį laiką nebūdama Šiauliuose, buvau savotiškai susitaikiusi. Karai išvargino.
Tą vakarą, kai atvažiavau į džiazo koncertą, pagalvojau, jog prasieisiu pro Šiaulius ir atsisveikinsiu. Tokia buvo intencija.
Buvau ką tik grįžusi iš Bavarijos – bet kurį iš Savivaldybės reikėtų nuvežti į ekskursiją ir parodyti, kokio amžiaus, pasvirimo kampo medžiai gali augti miesto centre.
Gimė idėja asmeninei fotosesijai. Sudėjau į feisbuką nuotraukas su prierašais. Ryte radau neįtikėtiną cunamį, įrašais dalijosi ir žymūs žmonės – Rokas Zubovas, Darius Kuolys, susisiekė Dovilė Šakalienė. Ir tai – tik keli paminėti asmenys. Gavosi stichinis marketingas.
Kai asmuo parodo tikrą žmogiškumą, rezonansas neišvengiamas. Betarpiško žmogiškumo tikėčiausi ir iš kitų žmonių.
Protestai dėl medžių virsta socialiniu reiškiniu. Tai – ne atsitiktinumas, kad kažkur kilo pasipriešinimo banga, nes valdžia (pabrėžiu) nusprendė iškirsti medžius.
Šis socialinis reiškinys neapsiriboja tik Lietuva. Ir kitose pasaulio šalyse žmonės išstoja. Ir tikrai negalima jiems priskirti nei marginalios, nei sentimentalios etiketės, nei inertiško kartų skirtumo. Organizacijose, konferencijose ekologijos tema didžioji dalis yra jaunimas.
Valdžia bando gintis nuo socialinio reiškinio, bet apsiginti bus praktiškai neįmanoma. Reikalingi beprecedentiniai politiniai sprendimai sparčios klimato kaitos akivaizdoje, kuomet byrės į šipulius visi gerbūvio standartai. Lietuva kaip visada vėluos, dar labiau – savivaldybės, padarydamos neatitaisomą žalą tarsi avansu.
Lietuvoje dar tik antri metai sausra. Iš Dzūkijos atėjo pagalbos šauksmas: baigėsi žolė, žmonės jau dabar šeria pernykščiu šienu. Kaip tai atsilieps pieno ūkiui?
Šią savaitę į Europą atėjo karščio banga. Visuomenė ilgainiui bus privesta prie suirutinės būklės. Žmonės, kurie dabar sako: "gerai, bus atnaujinta, gražu", paskui klaus, kodėl nėra pieno parduotuvėje, kodėl vanduo toks brangus. Tas "kodėl" turi būti jau dabar atsakytas politiniu, geopolitiniu, sociopolitiniu lygmeniu.
Stebėjau komentarus viešojoje erdvėje dėl bulvaro medžių kirtimo. Dabar tai atrodo tik demokratinė diskusija. Bet gamta nėra demokratiška.
Gamta išstoja prieš mus kaip dar vienas sociopolitinis veiksnys, nepripažįstantis politinės sistemos, ekonominių, estetinių sprendimų.
Rankose laikau bulvaro želdinių būklės ekspertizės aktą. Kaip galima daryti radikalius sprendimus dėl to, kad medžiai neestetiški? Puikiai pakomentavo Alfredo Dauliaus žmona Rasa: "Kokia yra gyvybės estetinė vertė?"
Kitas momentas: nurodomos daugybinės praeityje padarytos genėjimo žaizdos. Mes kreipiamės į praeitį, nes genėta gal prieš kokius 20 metų.
Daugybiniai genėjimai neva sumenkina estetinę vertę. Kaip filosofijos mokslų daktarė galiu pasakyti: estetiniai sprendiniai neįgalina medžių naikinimo. Mes ne parodoje esame.
Ar šie medžiai yra brandaus amžiaus? Anaiptol ne. Bavarijoje teko matyti alėjų, kurių medžių kamienai išpuvę. Toms liepoms apie 300 metų. Kalbėjau su vieno miestelio (Neudorsenfeldo) burmistru, jis sakė, kad senus medžius labai saugo. Jam atrodė neįmanoma tai, kas vyksta Lietuvoje.
– Kas nutiko, kad į Lietuvą atėjo trinkelių kultūra?
– Kad į Lietuvą suplaukia visi pasenę dalykai, matome per visus 30 nepriklausomybės metų. Kodėl ne Latvija, Estija, o Lietuva, labai sunku atsakyti. Rygoje yra kioskelis su skyle stoge, kad medžio nereikėtų pjauti.
Trinkelių kultūra atėjo ir kaip socialinis ir kompleksuotumas, ir kaip istorinio sąstingio išraiška. Esu rašiusi apie naujumo kultūrą, serijinio gaminio garbinimą vietoje autentiško. Mano 1920 m. gimusi babytė apie gražius dalykus sakydavo: "Gražus, kaip fabričnas". Grįžtame prie pasenusių industrinės epochos vertybių. Ar netgi į XVIII a., kaip natūrali gamta buvo laikoma grožio ir estetikos priešingybe.
Kai ir Šiaulius pasiekė trinkelių kultūra, pagalvojau apie "fabričnumo" adoravimą, garbinimą, jis būdingas periferijai. Žmonės supyks už žodį "provincija". Net jei parodysime rekonstrukcijos monotoniją, nuobodulį, pompastišką nepatogumą. O juk Šiauliai palaiminti būti tikrai ne provincija su tokia išskirtine gamta, istorija, kultūriniu centru.
Čia ir yra didysis paradoksas: kodėl absoliutaus provincialumo vertybės, serijinio, nekūrybiško gaminio garbinimas atėjo į nuostabų miestą ir jį užtvindė?
Dabar kalbamės mažame žalumos apendikse: jei nieko nepadarysime, ir jis liks baisia dykra. Taip, sveikins ir plos viena demokratijos dalis. Kiti raudos, verks, gaus širdies smūgį. Pasaulinės sveikatos organizacijos yra įrodyta, kad medžių kirtimas tiesiogiai veikia kaip stresorius, kaip ataka prieš žmogaus psichiką, širdies, kraujotakos sistemą.
Trūksta visuomenės švietimo. Bet tam nebeturime laiko, susidūrėme su faktu, kuris dabar įvyks.
Giluminė visuomenės analizė rodo, kad ekologinio švietimo nebuvo ir jo nėra, palikta saviveiklai. Mes galime padaryti eksperimentą ir gatvėje paklausti, kiek laiko auga medis. Išgirstume kurioziškiausių atsakymų. Valdo pirkimo mygtuko kultas: paspaudžiau-įvyko. Prarastas santykis su trukme.
Lietuvoje greičiausiai mieste augtų drebulės, bet ir tam reikėtų mažiausiai 20–30 metų.
Jau daugiau nei prieš dešimt metų pasaulyje buvo daug kalbama apie transgeninius organizmus, taip pat ir apie miestui kuriamus klonuotus medžius, kai manipuliuojama medžių genetine informacija, ją dauginant identiškiems individams gauti, pačiai teko rašyti apie tai publikacijų. Man net į galvą neatėjo, kad klonuotų medžių epopėja ateis į Lietuvą.
Tokių medžių genetinė informacija yra gerokai suspausta, lyg koks genomo Mp3 formatas, kad jie būtų gražūs, dailūs, identiški, bet pašalinta labai daug gyvybinių ir ypač apsauginių mechanizmų. Jie labai neatsparūs ligoms, išorės veiksniams, trumpaamžiai. Jų "galiojimas" – 25 metai.
Ekspertizės akte parašyta, kad daugelio medžių polajinė dirvožemio dalis uždengta plytelėmis. Kas trukdo jas nuimti, užsėti žole?!
Sprendimų nenorima priimti, yra ekonominiai, lokalūs politiniai veiksniai, politinių judėjimų, partijų galios parodymas: mano valia, mano galia.
Yra ir abejingoji masė. Jei mes prieitume prie terasoje sėdinčių žmonių ir paklaustume, ar jiems gera pavėsyje, jie atsakytų, taip. Jei pasakytume, jog nukirsime medžius ir bus taip pat gražu, jie irgi patvirtins, gražu.
Socialinės kritikos beveik nėra. Kritinis mąstymas yra užmirštas, sunykęs, prie to prisidėjo sovietmetis, ekonominė padėtis, emigracija, akademinio sluoksnio išnaikinimas Šiauliuose.
Dirbdama Šiaulių universitete, Vilniaus dailės akademijoje, akcentuodavau studentams: skaitykite viską, netikėkite niekuo. Lygiai taip pat dabar štai skaitykite ekspertizę, bet ja netikėkite. Jei žmonės turėtų jėgos ir argumentų netikėti, čia būtų minia, ji eitų, barbentų kumščiais į Savivaldybę ir sakytų: "Nesutinkame!"
Kalbėdami apie rizikos modeliavimą ir valdymą, mokslininkai kelia problemą, kodėl žmonės net profesionaliai žinodami (nuolat skambinama pavojaus varpais dėl netolimos klimatinės ateities) netiki. Įsivaizduoti būsimą riziką neišlavinto kritinio mąstymo žmogui yra neįmanoma.
Ir dabar – ar galime patikėti, kad po dviejų savaičių nebebus šių liepų? Vaizduotė šito nepriima.
Estetikos pavojai
– Esate minėjusi, kad medis – ne tik ekologinis, bet ir kultūrinis reiškinys?
– Dabar kirtimo apologetai – pradedant merais, baigiant kunigais (kas šokiruoja), sako: neprisiriškite. Kas yra neprieraišumas? Mes turime neprieraišiausią – vartotojišką kultūrą. Ji absoliučiai neprieraiši: nuo išpardavimo iki išpardavimo, nuo sezono iki sezono.
Neprieraišumo ideologija pavirtusi didžiausiu monstru, tas monstras ir sako: pakeiskime į naujus medelius, bus gražu. Taip mes pakeisime ir senus žmones su praeitimi.
Medžiai turi didesnę atmintį nei mūsų. Bulvaro liepos yra kažkurios kartos bendraamžės. Kažkas gali sakyti: "Labas, tu kartu su manimi užaugai".
Empatiškumą norima "išimti" iš visuomenės, išgramdyti, panaikinti ir pakeisti į vartotojiškumą, kad vartotume ne tik drabužius, baldus, greitą maistą, bet ir gamtą – trumpuoju vartojimo ciklu. Bet medžiai taip vertinant turėtų būti priskirti labai ilgo vartojimo ciklo objektams, jų vartojimas peržengia kelias kartas.
Atsisakome atminties, prieraišumo, socialinės kritikos – toks žmogus liks tuščias. Su tuštuma galima daryti bet ką – lengvai manipuliuoti visuomene.
Ir dabar, žvelgiant į bulvarą, atrodo, kad tyčia viskas apleista, ištrupėję, neprižiūrėta, kad negalėtumei atsisėsti, kad su aukštakulniais moterys nepaeitų ir kad tuomet visą kaltę būtų galima suversti medžiams (!).
Juk ir bulvaro grindinys yra autentiškas, ir šviestuvai senųjų lietuvių dizainerių, jau tapę dizaino istorijos vertybe, o dabar visa bus pakeista standartiniais kataloginiais gaminiais, tuo kas yra rinkoje ir pigiausia.
– Miestų ir miestelių suvienodinimas Lietuvoje šokiruoja?
– Grįždami iš "Santaros-Šviesos" suvažiavimo, prasukome pasimėgauti istoriniais miesteliais. Važiavome ten, kur dar nepraėjo eurolėšų cunamis, ko nenušlavė dykų pinigų "Katrina".
Kas yra žmogaus gerbūvis? Labiausiai manipuliuojama estetiniais dalykais. Tačiau mada yra paliepimas, imperatyvas laikyti gražiu vieną ar kitą dalyką. Ji nesprendžia egzistencinio santykio.
Overtono langas greit suveikia. Pasakytų "gražu žudyti", turbūt po kurio laiko, po truputį didinant blogio dozę, žudytume. Net patys keisčiausi mados dalykai, kas buvo nepriimtina, staiga tapo visuotini.
Prieš porą dešimtmečių ir masinis medžių kirtimas dar buvo nepriimtinas ir net neįsivaizduojamas.
Su estetika mes galime pasiekti pačių dramatiškiausių socialinių pokyčių, o ne gerbūvį. Estetika yra žiaurus ir pavojingas reiškinys.
– Viešojoje erdvėje atkreipėte dėmesį į diegiamą eugeniką garbinantį mąstymą: išnaikinkime senus medžius, atribokime senus žmones, tegu triumfuoja, kas jauna. Kokių pavojų įžvelgiate?
– Socialinė eugenika grįžta. Prieš 80–100 metų Europa ir visas pasaulis nuo to labai nukentėjo. Tai nebuvo tik tam tikrų rasių ar etnosų etniniai valymai. Yra tekę kilnoti įvairius archyvinius dokumentus, skaityti monografijas. Pavyzdžiui, senukai, ligoniai, invalidai buvo našta tuometinei Vokietijai, spręsta, kaip sumažinti jų kiekį. 1933 metai.
Šie reiškiniai remiasi į estetinę kategoriją ir daro ją siaubingai pavojingą etikai. Tas, kuris yra negražus, tas yra blogas. Turėsime gražų bulvarą, bet siaubingą, nes tai bus destrukcija: jau net paties įvykio, ne vien baisių ilgalaikių pasekmių prasme.
Dabar vargšės liepos tampa atpirkimo ožiais už viską, kas nutiko praeityje blogo. Mitologinis, archetipinis santykis kolektyvinėje visuomenės pasąmonėje: turime kažką apkaltinti. Jokio žmogaus apkaltinti negalime – meras šventas, negalime apkaltinti socialinių reiškinių, nes tada pasakoma, kad patys išsirinkote, kalti, kad neemigravote.
Apkaltiname medį: langus užtamsino, plyteles iškilnojo. Suprojektuojame savyje esantį blogį ir sakome, kad medis blogas, medis kaltas. Kartu mūsų pasąmonė sako: mes priklausomi, priklausomi nuo medžio.
Atsakomybės klausimas
– Ko gero, populiariausi priekaištai diskusijose – "miestas – ne miškas", "nedalyvavote posėdžiuose". Ką atsakytumėte šiems kritikams?
– Posėdžiuose tikrai dalyvavome ir niekas mūsų nesiklauso.
O dėl "miesto ne miško" – dabartinė tendencija yra "city forest" ("miesto sumiškinimas") – į tai įsijungė beveik visos Europos sostinės, didmiesčiai, sukurtos programos, skirtas finansavimas.
Teko rengti užsienio leidiniui publikaciją. Yra padaryti tyrimai, jog ekonomiškai stipresnės miesto vietos yra turinčios žalumą.
Paradoksas: žaliosios zonos teritorijos netgi sukuria naują socialinę atskirtį. Turtuoliai nori ten, kur žalia, ką daryti senbuviams gyventojams, kad jie galėtų išlikti žaliuose kvartaluose?
O pas mus medžių būklės ataskaitoje parašyta: langus užstoja, kirsti. Toks suvokimas.
Noriu pateikti nuostabų garsios muzikologės Vitos Gruodytės papasakotą pavyzdį. Cuisery miestelyje Burgundijos pietuose bus statomas visuomeninės paskirties pastatas. Toje vietoje auga seni medžiai. Statybinė užduotis suformuluota iš karto: integruoti medžius. Bus skelbiamas architektūrinis konkursas, renkamas geriausias pasiūlymas.
– Kokių veiksmų esate numatę imtis dėl bulvaro medžių?
– Priklausys nuo visuomenės aktyvumo. Rezonansas buvo netikėtas.
Taryboje opozicijos balsų per maža, sprendimai bus vienareikšmiški, todėl labai sudėtinga, meras nenori leistis į jokias kalbas. Jis, žinoma, bijo, kad nuplauks lėšos.
Išplatinome peticiją.
Nenoriu šou elementų. Noriu viską daryti švelniai, ramiai, civilizuotai.
Už išsaugotą Kaštonų alėją nuolat gauname padėkų. Bet atsiranda tokių, kurie viešai drįsta parašyti: kaip gaila, kad nepakeitė medžių, kokie jie baisūs.
Tokių žmonių visada bus, bet mes turime prisiimti atsakomybę ir už juos, už jų nesąmoningumą. Tai – visuotinės atsakomybės klausimas.
