5 netikėti faktai apie jūsų automobilį, kurių nežinojote

Autorių nuotr.
Nors kasdien sėdame už vairo, daugelis mūsų mažai žinome apie savo keturračius draugus. Ar kada nors susimąstėte, kodėl Lexus savininkai pasižymi ypatingu lojalumu prekės ženklui? Arba kad mažos detalės, tokios kaip valytuvų gumelės, gali būti susijusios su aeronautikos mokslu? Šiandien pasidalinsime penkiais netikėtais faktais, kurie pakeis jūsų požiūrį į kasdien naudojamą transporto priemonę.

1. Valytuvai – iš aviatorės virtuvės į visus pasaulio automobilius

Mažai kas žino, bet automobilių valytuvus išrado moteris – Mary Anderson, kuri 1903 metais stebėdama tramvajaus vairuotoją, nuolat atidarinėjantį langą lietaus metu, sugalvojo mechanizmą, valantį langą iš vidaus. Patentas buvo išduotas 1905 metais, tačiau jos išradimas nesulaukė dėmesio iki Ford Model A pasirodymo 1922 metais.

Šiuolaikinių valytuvų gumelių gamyboje naudojamos technologijos, kurios anksčiau buvo taikomos tik kosmoso ir aviacijos pramonėje. Specialūs silicio junginiai su grafito dalelėmis užtikrina, kad gumelė išlaikytų elastingumą temperatūroje nuo -50°C iki +80°C. Tyrimai rodo, kad nusidėvėjusios gumelės gali sumažinti matomumą iki 40%, o tai prilygsta vairavimui su akių liga.

"Daugelis vairuotojų net nesuvokia, kad ši nedidelė detalė gali lemti jų reakcijos laiką kritinėje situacijoje," – pastebi saugaus eismo ekspertas Mindaugas Lukoševičius. Aukščiausios kokybės gumelės dabar gaminamos su specialiomis dangomis, kurios neleidžia vandeniui formuoti lašų, o priverčia jį tolygiai nutekėti, taip pagerindamos matomumą net 30%.

2. Jūsų automobilio kilimėliai atlieka daug svarbesnę funkciją nei manėte

Daugelis galvoja, kad automobilių kilimėliai yra tik purvo surinkėjai, tačiau jų reikšmė gerokai didesnė. Pirma, jie yra dalis automobilio garso izoliacijos sistemos, mažinančios triukšmą iki 5 decibelų – tai reikšmingas skirtumas ilgose kelionėse.

Antra, kilimėliai atlieka svarbią terminio reguliavimo funkciją – šaltuoju sezonu jie veikia kaip papildomas izoliacinis sluoksnis, o karštuoju – padeda išlaikyti vėsą automobilio salone. Naujausi tyrimai rodo, kad tinkamai parinkti kilimėliai gali sumažinti energijos sąnaudas automobilio klimato kontrolei iki 8%.

Įdomus faktas: Formula 1 bolide nėra kilimėlių, ir tai ne tik dėl svorio taupymo. Lenktyniniai automobiliai specialiai projektuojami taip, kad vairuotojas fiziškai jaustų automobilio vibraciją per savo kojas – tai suteikia papildomos informacijos apie padangų sukibimą ir kelio paviršių.

Tuo tarpu serijinių automobilių kilimėliai, ypač aukštos kokybės, gaminami naudojant iki 10 skirtingų medžiagų sluoksnių, kurių kiekvienas atlieka specifinę funkciją – nuo vandens absorbcijos iki antistatinio poveikio. Prabangūs modeliai netgi integruoja mikroskopines sidabro jonų daleles, kurios naikina bakterijas ir palaiko švaresnį salono orą.

3. Lexus paslaptis, kuri sukūrė fanatiškai lojalius klientus

Lexus yra vienas iš tų automobilių prekės ženklų, kuris gali pasigirti neįprastai dideliu klientų lojalumu. Šią ištikimybę lemia ne tik technologijos ar dizainas, bet ir mažai žinomas faktas – Lexus taikė japonišką "omotenashi" filosofiją dar prieš tai, kai ji tapo populiari vakarietiškame pasaulyje.

"Omotenashi" – tai japoniškas svetingumo menas, kuris reiškia nenutrūkstamą dėmesį detalėms ir intuicijas pranokstančią pagalbą klientui. Lexus inžinieriai kuria automobilius vadovaudamiesi principu "anticipate, not accommodate" (numatyti, o ne prisitaikyti).

Įdomus faktas: pirmojo Lexus LS kūrimo metu, 1983-1989 metais, buvo sukurti 450 prototipų ir atlikta daugiau nei 2,7 milijono kilometrų bandymų. Tuo tarpu europietiški konkurentai paprastai kuria 10-15 prototipų. Inžinieriai net specialiai važinėjo JAV greitkeliais, kad suprastų, kaip amerikietiški keliai skiriasi nuo japoniškų, ir atitinkamai pritaikytų pakabą.

Kitas mažai žinomas faktas: Lexus automobilių durų uždarymo garsas nėra atsitiktinis. Kompanija samdo "akustinius inžinierius", kurie specialiai projektuoja durų uždarymo garsą taip, kad jis sukeltų pasitikėjimo ir saugumo jausmą. Šiam garsui sukurti naudojami muzikos instrumentų akustikos principai.

4. Nematomos detalės, kurios keičia jūsų vairavimo patirtį

Šiuolaikinis automobilis turi vidutiniškai 30,000 detalių, tačiau didžiosios dalies jų vairuotojas niekada nemato. Viena tokių nematomų, bet reikšmingų sistemų yra automobilio ventiliacijos ir filtravimo sistema.

Tyrimai rodo, kad automobilio salone oro kokybė dažnai būna 10 kartų prastesnė nei lauke, ypač intensyvaus eismo sąlygomis. Mažai kas žino, tačiau aukštesnės klasės automobiliai turi sensorinius oro kokybės jutiklius, kurie automatiškai uždaro išorinį oro įsiurbimą, kai aptinka padidėjusį teršalų kiekį.

Dar įdomesnis faktas: kai kurie Lexus modeliai naudoja nanoe™ technologiją, kuri aktyviai valo salono orą, neutralizuodama bakterijas ir virusus. Sistema generuoja nanometrinius elektriškai įkrautus vandens lašelius, kurie prasiskverbia net į sėdynių audinį ir pašalina nemalonius kvapus.

Moderniose oro valymo sistemose taip pat naudojami aktivuotos anglies filtrai, kurie buvo sukurti NASA kosmoso programoms, siekiant užtikrinti švarų orą astronautams. Šie filtrai gali pašalinti net 99,97% dalelių, mažesnių nei 0,3 mikrometrų dydžio.

5. Kodėl automobilio priežiūra yra kaip brangi vynuoginė

Žinote, kuo panaši gero automobilio priežiūra ir brangaus vyno kolekcija? Abiem atvejais svarbiausias dalykas – kantrybė ir nuoseklumas. Automobilių kolekcionieriai ir ekspertai teigia, kad nuosekli nedidelių detalių priežiūra ilgainiui sukuria eksponentinį efektą.

"Automobilis yra viena didžiausių investicijų po nekilnojamojo turto, tačiau keista, kad dauguma savininkų skiria daugiau dėmesio savo išmaniajam telefonui nei automobiliui," – pastebi automobilių vertės ekspertas Vytautas Keršulis.

Statistika rodo, kad periodiškas mažų detalių, tokių kaip valytuvų gumelės, filtrai ar kilimėliai, keitimas gali prailginti automobilio tarnavimo laiką iki 20%. Dar svarbiau – tai gali išlaikyti iki 30% didesnę perpardavimo vertę.

Įdomus faktas: klasikinių automobilių aukcionuose ekspertai pirmiausia tikrina ne variklio būklę ar kėbulo restauravimo kokybę, o dokumentuotą priežiūros istoriją. Automobiliai su detaliai dokumentuota periodine priežiūra parduodami vidutiniškai 40% brangiau nei tie, kurie neturi tokios istorijos, net jei vizualiai jie atrodo panašios būklės.

Šiuolaikinis automobilis yra sudėtingesnė sistema nei daugelis kosmoso zondų, nusiųstų į kitas planetas prieš 30 metų. Jame sutelkta šimtmečio inžinerijos patirtis, tačiau dauguma vairuotojų nežino net pamatinių faktų apie savo kasdienį transportą.

Rūpindamiesi savo automobiliu – nuo mažiausių detalių, tokių kaip valytuvų gumelės ar kilimėliai, iki sudėtingų sistemų – ne tik pratęsite jo tarnavimo laiką, bet ir pagerėsite savo vairavimo patirtį. Galiausiai, automobilis yra ne tik transporto priemonė, bet ir technologijų stebuklas, vertas jūsų dėmesio.