
Naujausios
Gruzino tapyba ant lapų turi paslapčių
Kaip tapyti ant trapių ir nestabilių augalų lapų? Dailininkas ir inžinierius, išradėjas Zaza Akhmeteli iš Gruzijos išrado unikalų būdą – lapą sutvirtinantį gruntą. Iš ko jį pagamino, laiko paslaptyje, tačiau leidžia apžiūrėti darbus – Šiaulių universitete atidarė pirmąją savo parodą. Joje eksponuojami kūriniai – ant augalų lapų nutapytos gyvenimo akimirkos.
Simona KVEDERYTĖ
simona.k@skrastas.lt
Su lapu – kaip su moterimi
Z. Akhmeteli Šiaulių universitete atidarytoje parodoje „Gyvenimas ant lapo“ eksponuoja apie pusšimtį savo darbų. Tai ant įvairių augalų lapų nutapyti paveikslai – peizažai, Europos, Gruzijos, Ukrainos, Rusijos miestų fragmentai, žmonės, gyvūnai.
Dailininkas sako, kad piešia viską, kas patinka. Keliaudamas po Europos miestus fotografuoja. Labiausiai pavykusių nuotraukų vaizdiniai nugula ant lapų. Darbuose įamžinti ir Šiauliai – „Geležinė lapė“, „Auksinis berniukas“.
„Piešti ant lapo tikrai nėra lengva. Reikia didelio kruopštumo, švelnumo, atsargumo, nesuplėšyti ir nesugadinti lapo. Su juo būtina elgtis lygiai taip pat kaip ir su moterimi“, – juokavo autorius.
Iš viso Z. Akhmeteli turi sukaupęs apie pusantro šimto darbų. Pusė jų liko Bulgarijoje, Sofijoje. Čia spalio mėnesį suplanuota antroji dailininko paroda. Šiaulių universitete atidaryta ekspozicija – pirmoji jo karjeroje.
Dailininkas ant lapų tapo gana seniai. Juokauja, kad nebeatsimenąs kada pradėjo. Idėja kilo Prancūzijos-Ispanijos pasienyje.
„Keliaudamas pažvelgiau į medžius. Pamačiau kaip drėgnas lapas atspindi vaizdą. Pamaniau, kad puiku būtų išbandyti tapybą ant medžio lapų“, – pasakojo dailininkas.
Išrado ypatingą techniką
Z. Akhmeteli sako, kad tapyti ant augalų lapų nėra taip lengva kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Augalų lapai reikalauja ypatingo paruošimo – jis trunka nuo trijų iki šešių mėnesių. Ne visi lapai išlaiko visas stadijas – kone šeši iš dešimties suplyšta, suaižėja.
Pirmas žingsnis – augalų, gėlių ar medžių lapų parinkimas. Pats juos renka – keliaudamas pamato tinkamus ir juos parsigabena. Tapybai tinka bet kokios augalo rūšies lapai, svarbiausia, kad jie būtų tvirti, sveiki, neįtrūkę ar neįplyšę, nešlapi.
„Kartą Bulgarijoje prisirinkau difenbachijos lapų. Tačiau jie netiko. Paruošimo metu pasidarė labai ploni ir netinkami tapybai“, – prisiminė dailininkas.
Jis surinktus lapus apie mėnesį ar ilgiau džiovina tarp paprastų popieriaus lapų, prislegiamų sunkiais daiktais. Popierių reikia pakeisti – kad jis kuo geriau sugertų drėgmę.
Vėliau lapai impregnuojami. Tai padedančių padaryti būdų dailininkas ieškojo pustrečių metų. Eksperimentavo. Galiausiai rado technologiją, leidžiančią lapams išlikti elastingiems, ilgaamžiams ir išsaugoti savo struktūrą.
Z. Akhmeteli sukūrė specialų gruntą – jo paslapties išduoti nepanoro. Prasitarė, kad masė yra pagaminta iš natūralių medžiagų. Ja menininkas lapus gruntuoja, po to vėl juos džiovina tarp lapų. Procedūrą kartoja kelis kartus. Vėliau lapus lygina. Galiausiai jie turi tapti elastingi – vyniojami ir išvyniojami nelūžti. Be to, svarbu, kad po tokio paruošimo lapų struktūra liktų matoma – būtų aiški kiekviena gyslelė. Tada ant jų galima piešti aliejiniais ir akriliniais dažais, guašu, akvarele.
„Kartais dažais padengiu ne visą lapo paviršių. Jei jo spalva tinka prie sumanyto paveikslo – atskirus fragmentus palieku matomus, juos įkomponuoju į kūrinį“, – aiškino dailininkas.
Dailininkas pabrėžia, kad ruošia kelių rūšių gruntą – jis priklauso nuo dažų tipo. Pavyzdžiui, visiškai kitokia konsistencija reikalinga akvareliniams dažams. Jiems reikalingas lapo paviršius ruošiamas sudėtingiau, ilgiau, brangiau.
Dailininkas ir inžinierius-išradėjas
Z. Akhmeteli sako, panašių darbų ant augalų lapų yra matęs Europoje, tačiau akvarele tapytų kūrinių – ne. Dar į jo panašus nebent japonų naudojamas būdas. Jie paveikslus lapuose išpjausto.
„Žinoma, apie grunto sudėtį lapui paruošti manęs teiravosi ir mano paveikslus pirkę žmonės iš Gruzijos, Vokietijos, Amerikos, Japonijos, Australijos. Papasakojau ne daugiau nei jums ar kitiems. Man pačiam techniką galbūt pavyko sukurti, nes turiu nemažai fizikos ir chemijos žinių. Baigiau elektrotechnikos koledžą“, – pasakojo vyras.
Vyras – ne tik dailininkas, bet ir išradėjas, inžinierius. 2005 metais užpatentavo išradimą „Vidaus degimo variklio karšto mišinio antrinis panaudojimas“.
Z. Akhmeteli spėja, kad meilę dailei įskiepijo mama dailininkė. Vyras tapo nuo vaikystės. Lankė dailės mokyklą, įstojo į dailės koledžą. Jo nebaigė, nes pritrūko laiko – tuo pačiu metu daug sportavo, užsiėmė dviračių sportu, Rytų kovų menais.
Vyras dabar po Europą keliauja kaip laisvas dailininkas, tačiau tapybai laiko šiuo metu turi nedaug. Mat dabar kaip inžinierius eksperimentuoja žemės ūkio srityje.
„Mane domina žemės apdirbimas. Šiuo metu dirbu su šiltnamio apšvietimu. Bandau rasti būdą, kaip šiltnamyje naudojant dirbtinę šviesą išauginti augalus be chemikalų. Jei pavyktų tai padaryti, žemės ūkis pasistūmėtų į priekį. Dabar tokių šalių kaip Lietuva ūkininkai patiria sunkumų, nes trūksta natūralios šviesos“, – sakė Z. Akhmeteli.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
IŠRADIMAS: Dailininkas ir inžinierius Zaza Akhmeteli sako, kad tapyba ant augalų lapų nebūtų įmanoma be specialaus jų paruošimo – jo per kelerius metus sukurto grunto, sutvirtinančio lapo paviršių.
PARUOŠIMAS: Dailininkas gruzinas Zaza Akhmeteli atrinktus sveikus ir tvirtus lapus, džiovina, gruntuoja, vėl džiovina, lygina – paruošimas trunka nuo trejų iki šešių mėnesių.
VAIZDAI: Dailininkas Zaza Akhmeteli iš Gruzijos sako ant augalų lapų tapantis viską, kas patinka – ant jų suguldė ir Šiaulių simboliais tapusius „Geležinę lapę“ bei „Auksinį berniuką“.