
Naujausios
Iš šiltnamio – į laisvąją rinką
Kelmės rajono Pakražančio gimnazijoje specialiąja pedagoge ir logopede dirbanti Loreta Rudaitienė ūkininkauja savo tėviškėje Pakėvio kaime. Laiko per šimtą galvijų. Moteris įsitikinusi, jog gyvulininkystė kuria didžiausią pridedamąją vertę. Tačiau ji žlugdoma. Ypač smulkieji ūkeliai, kurių šeimininkai turi pragyventi iš kelių karvių duodamo pieno. O smulkiesiems mokama kaip tik mažiau. „Kuo blogesnis smulkiojo ūkininko pristatytas šimtas litrų pieno už to, kuris pristato keturias tonas?“ – klausia ūkininkė.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Grįžimas į tėviškę
Dvynių gatvė Pakėvio kaimelyje. Kiek atokiau nuo kitų namų, apsupta didelės erdvės, kurioje telpa tvenkinukas ir būrys medžių, įsikūrusi Arlauskų sodyba. Dabar, sugrįžusi pas mamą, čia gyvena ir ūkininkauja Loreta Rudaitienė. Jos ferma – apie kilometras nuo namų.
„Svajojau būti mokytoja. Todėl įstojau į pedagoginį institutą. Pasirinkau Defektologijos specialybę, nes nereikėjo laikyti stojamojo matematikos egzamino“, – jaunystės laikus mena ponia Loreta.
Baigusi studijas gyveno mieste ir dirbo pagal specialybę. Tėvai ūkininkavo. Kai atėjo laikas perduoti ūkį, jo perimti daugiau nebuvo kam – tik Loretai. Sesuo gyvena Ispanijoje. Grįžti į Lietuvą nenorėjo.
„Iš tėvų perėmiau apie dvidešimt hektarų žemės. Tėvai laikė dvylika karvių. Mama jas melždavo rankomis. Taigi, pirmas pirkinys buvo melžimo aparatas“, – pasakoja L. Rudaitienė.
Ūkį reikėjo plėsti: įsigyti daugiau žemės, veisti ir pirkti daugiau gyvulių. Žemės pavyko padauginti keturis kartus. Dabar Loreta deklaruoja 88,68 hektaro: „Pati žemės turėjau tiek, kiek davė bolševikai, – tris hektarus. Kitą nuomavome, paskui po truputį išsimokėtinai pirkome iš valstybės.“
Nors daugelis žemdirbių renkasi augalininkystę, nes bent žiemą gali šiek tiek pailsėti atitrūkę nuo ūkio, L. Rudaitienė pasirinko gyvulininkystę. Tai lėmė ne itin derlingos žemės ir kalvotas reljefas. Be to, ji įsitikinusi, jog gyvulininkystė kuria didžiausią pridedamąją vertę.
Ūkininkė laiko apie 110 galvijų. 38 iš jų – melžiamos karvės. Šiemet metai gyvulininkystei nebuvo geri. Žolė išdegė. Dideliais primilžiais pasigirti negali. „Pieno upių“ bendrovei kasdien parduoda per 500 kilogramų pieno žaliavos. Vasarą parduodavo daugiau – apie 700 kilogramų. Perdirbėjai moka po 24 centus už kilogramą.
Ūkininkė įsigijo visą šienavimo techniką. Turi traktorių, grėblį, presą. Kai ką pirko, pasinaudojusi Europos parama.
Turi ir mėsinių galvijų bandą. Dalis žindenių karvių su veršiukais, dalis kitų veislių. Tokį įvairialypį ūkį suvaldyti – nelengva. Skirtingiems gyvuliams turi būti atskiros ganyklos. Kai nuėda žolę vienur, tenka pervaryti į kitus plotus.
Kai nereikia dirbti mokykloje, moteris darbuojasi savo ūkyje. Jai padeda jauna melžėja ir šeimos nariai.
Ar ne per sunki našta?
„Sunki, bet ne per sunki,– filosofiškai į savo gyvenimą žiūri pedagogė ir ūkininkė. – Kai bus per sunki, pamesiu į šoną.“
Ar apsimoka dirbti?
Kaime augusi ir dabar į kaimą grįžusi Loreta kartais klausia savęs, ar apsimoka dirbti. Jai pavyko sukurti pelną duodantį ūkį. Dar turi ir darbą. Skursti netenka. Tačiau daugelis nedidelius ūkelius turinčių kaimo žmonių skursta:
„Darbo kaime nėra. Išardė, geriausias fermas išdraskė, išplėšė, išnešiojo po plytą, pardavė už kelis vagnoriukus. Tuo metu visi suposi ant euforijos bangos. Durniukams kaimiečiams davė po porą karvių, leido pasidalyti pastatus. Ir tie džiaugėsi, nesvarstydami, kas bus toliau, kur dirbs ir iš ko gyvens. O kas darėsi aukščiausiuose valdžios sluoksniuose? Kokios dalybos ten vyko, kai už vieną eurą pardavė Mažeikių naftą?“
– Po euforijos į kaimą atėjo realybė. Kokia ji jūsų ,kaip ūkininkės ir kaip pedagogės ,akimis?
– Paties brandžiausio 45 – 50 metų amžiaus karta kaime vargsta. Ne visi turėjo galimybių sukurti stambius ūkius. Daugelis turi verstis iš kelių karvių pieno. O moka jiems už pieną mažiau negu stambiesiems – po 18 centų. Tai signalas, kad smulkiuosius ūkelius iš viso norima sunaikinti. Juk pieno kokybė nepasidaro blogesnė dėl to, kad žmogus pristatė tik šimtą ar keliasdešimt litrų pieno už to, kuris parduoda keturias tonas.
Tie kaimo darbštuoliai jau ir taip menininkai, kad sugeba iš tokių menkų pajamų pragyventi. Jeigu iš viso tuos ūkelius sunaikins, ką tie žmonės kaime darys, kaip gyvens?
Manau, jog visiems žaliavos tiekėjams pieno perdirbėjai turėtų mokėti Europos sąjungos vidurkį. Deja, niekaip to neišsireikalaujame. Kartais kyla abejonių ir paramos nuoširdumu. Gal europiečiai norėjo tik išsivalyti technikos sandėlius?
– Kai žlugdomas darbštus žmogus, žlugdomas ir noras dirbti. Ar ne todėl kaime tiek prasigėrusių žmonių?
– Gali būti, jog nedarbas – viena iš nusigėrimo priežasčių. Juk tarybiniais laikais žmonės varu buvo varomi dirbti. Kiekvienu buvo pasirūpinta, kad neveltėdžiautų ir turėtų iš ko maitinti šeimą. Dabar jie jaučiasi tarsi iš šiltnamio išmesti į laisvąją rinką, kurioje nesusigaudo kaip gyventi.
Antra vertus, kai kurie protingesni žmonės paskaičiuoja, jog neverta lenkti nugaros už minimalų atlyginimą. Naudingiau gyventi iš pašalpų, pasirūpinti kokybišku šeimos gyvenimu, gauti visokių kompensacijų ir privilegijų.
Pavyzdžiui, pradinių klasių mokytojai, sumokėjus visus mokesčius, atmetus išlaidas kurui, kad nuvyktų į darbą, lieka tik pora šimtų eurų maitinti šeimą. Litais tai būtų dar padori suma. Eurais – niekis.
Gal todėl kai kurios šeimos metai iš metų gyvena iš pašalpų. Toks gyvenimas tampa įpročiu, šeimos tradicija. Auga nauja pašalpų gavėjų ir socialinių darbuotojų klientų karta. Paklaustas, kodėl neturi sąsiuvinio ir parkerio mokinys atsako: „Nenupirko socialinė darbuotoja.“ Vaiko galvoje fiksuojasi mintis, kad juo rūpintis turi ne tėvai, o socialinė darbuotoja.
Autorės nuotr.
Pedagogė ir ūkininkė Loreta Rudaitienė sako, jog kaimas išliks, nes keičiasi. Jo privalumų vis dažniau įžvelgia protingi, išsilavinę pasiturintys žmonės, kurie keliasi gyventi į atokesnes vietas.