
Naujausios
Kelias į vartotojo širdį ir į jo „Facebook“ paskyrą
Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) konferencija „Dėmesio strategija“, vykusi Šiauliuose, buvo rekordinė dalyvių skaičiumi – apie du šimtai rinkodaros specialistų diskutavo, kaip suvilioti ir išlaikyti išlepinto vartotojo dėmesį. Iššūkių daugėja, nes ateina nauja vartotojų karta, kuri neturi daug pinigų, bet nori juos išleisti kuo geriau. Artėja diena, kai valiuta taps laikas ir patirtis.
Leta MAČIULYTĖ
redakcija@skrastas.lt
Geros istorijos paieškos
Viena iš pagrindinių minčių, skambėjusių LiMA konferencijos metu – vartotojas nebetiki tradicine reklama, be to, jis nepajėgia apdoroti didžiulio jos kiekio. „Millenium“ karta apskritai nenori reklaminių tekstų. Rinkodara tampa vis labiau personalizuota – asmeniniai pasiūlymai konkrečiam vartotojui.
Marketingo specialistai verčiasi per galvą, kuria, modeliuoja, dairosi vieni į kitus ir į užsienio pavyzdžius, bando atrasti naujas formas. Pavyzdžiui, reklaminį turinį pateikti tarsi gerą istoriją.
Vienas iš konferencijos pranešėjų Giedrius Drukteinis, komunikacijos agentūros „Reichmann Communications“ vyresnysis konsultantas, svarstė, ar vartotojo apsisprendimą pirkti lemia tik gera istorija? „Ne“, – vienareikšmiai atsakė G. Drukteinis. Vadinamojo „storytelling'o“ neužteks: svarbu, ką papasakosi ir kaip.
Jeigu šiuo metu nėra problemos pagaminti, egzistuoja problema, kaip parduoti. Anot G. Drukteinio, tuo metu, kai visi miega lovose, kažkam reikia miegoti ant lubų. Reikia sulaukti dėmesio, nes vartotojas turi identifikuoti tavo prekės ženklą. G. Drukteinis ne kartą priminė žydų verslo patarimus: niekada neik paskui minią; žiūrėk, ką daro kiti, bet nedaryk to paties ir t. t.
Pranešėjas išskyrė keletą auksinės komunikacijos taisyklių: jeigu nepapasakosi savo istorijos, už jus ją papasakos kiti; negaiškite laiko – kalbėkite tik su tais, kurie moka pinigus; svarbiausia – ne informacijos tikslumas, o gebėjimas pritraukti dėmesį, nes vartojimas yra greitas, niekas esą neturi laiko gilintis.
Socialinis tinklas – ne kačiukams
Dėl didžiulės socialinių tinklų įtakos rinkodara tapo sociali. Arijaus Žako, skaitmeninės reklamos ir komunikacijos agentūros „Socialus marketingas“ vadovo nuomone, norint tinkamai panaudoti socialinius tinklus rinkodarai, pirmiausia reikėtų žinoti tikslą – ar nori būti „Facebook“ todėl, kad ten yra kiti, ar „like“ paspaudimų skaičius padės pasiekti tikslą ir panašiai.
Kitas svarbus kriterijus – kokią tikslinę auditoriją norima pasiekti? „Facebook'e“ gali gauti tikslius duomenis, kokios grupės socialiniame tinkle yra aktyviausios, kuo jos domisi, ką „like'ina“, įvertinti, kiek žmonių matė reklamą, paspaudė nuorodą ir t. t.
A. Žako teigimu, dar reikėtų apsispręsti, kokių rodiklių siekiama: ar kiek žmonių įtrauksi per socialinį tinklą, ar kiek jų pasieksi – sulauksi grįžtamojo ryšio, ar tau reikia fanų (nors tai esą vienas menkiausią vertę turinčių elementų).
„Socialaus marketingo“ vadovas akcentavo, jog būti socialiniame tinkle be reklaminio biudžeto neįmanoma. A. Žaką stebina, kai firmos, ieškodamos, pavyzdžiui, restorano direktoriaus, tarp reikalavimų nurodo, kad jam teks tvarkyti ir restorano „Facebook“ paskyrą. Nesuvokiama, kad socialiniai tinklai – savarankiška socialinė medija.
Ši didžiules galimybes suteikianti erdvė apima didelį skaičių vartotojų: pavyzdžiui, Lietuvoje yra apie 1,3 milijono „Facebook“ vartotojų, ypač sparčiai populiarėja „Instagram“ tinklas.
Anot A. Žako, pagrindinė „Facebook“ auditorija Lietuvoje – 25 –45 metų žmonės ir jų yra maždaug pusė. Net iki 80 procentų vartotojų į „Facebook“ ateina per mobiliuosius įrenginius. Maždaug 14 kartų per dieną kiekvienas vartotojas pasitikrina savo paskyrą, tai sudaro apie 40 minučių per dieną, arba 20 procentų laiko internete.
Žvelgiant į šiuos skaičius A. Žakas siūlė nedaryti nesąmonių ir pagalvoti, ar tikrai mažo kačiuko nuotrauka „Facebook“ prekės ženklui duos naudos.
Keičiasi požiūris į pinigus ir į turtą
Lietuvių kilmės argentinietė Victoria Diaz, agentūros „Branding Tomorrow“ įkūrėja, konferencijoje svarstė apie ateities vartotoją. Koks jis? Tendencijos ryškėja ir nebūtina laukti metų ar kelerių.
V. Diaz akcentavo, jog dar labiau plėsis sveikatos ir grožio rinka, „žaliasis“ gyvenimo būdas. Mityba, sportas padės vartotojui tapti savotišku „superherojumi“.
Šiandien sveikesni produktai ir gaminiai yra brangesni, tačiau ateityje jų kaina negalės būti tokia aukšta, nes netenkins ateities vartotojų – jie turės nedaug pinigų, bet norės juos išleisti kuo geriau.
V. Diaz nuomone, žmonės vis labiau norės dalyvauti kuriant produktą, ne tik pirkti. Pavyzdžiui, jau dabar kai kurie prekės ženklai siūlo susikurti pačiam drabužio dizainą internete, jį pagamina, atsiunčia į namus. Galbūt tai kainuoja brangiau negu pirkti parduotuvėje, bet santykis su produktu yra gilesnis.
Kita vertus, ateities vartotojas – inovacijų žmogus. Galbūt jo gyvenamoji vieta – ekokapsulė prie jūros, o ne kambarys perpildytame didmiestyje, o gal inovatyvus namas, kuris reaguoja ne tik į paros laiką, įjungdamas apšvietimą, bet ir į žmogaus nuotaiką.
V. Diaz kalbėjo apie tai, jog keisis santykis su pinigais. Vyresnioji karta daug dirbo, pervargdavo. O dėl ko gyveno?
Jaunimui tokia gyvenimo prasmė neįdomi. Anot V. Diaz, jiems nereikia prabangaus automobilio, nes jie gali važiuoti viešuoju transportu. Jiems rūpi kokybiškas laikas su savimi, draugais, artimaisiais.
Keičiasi supratimas to, kas yra turtingas. Valiuta taps ne banknotai, bet patyrimai ir laikas.
V. Diaz palygino: jeigu anksčiau įmonė, norėdama pervilioti darbuotoją, klausdavo, kiek tu ten uždirbi? Aš tau mokėsiu daugiau. Dabar klausia: kiek tu pas jį dirbi? Pas mane dirbsi trumpiau, ne penkias dienas, o tris. Laisvą laiką gali skirti patirčiai kaupti, keliauti, „rinkti“ vaizdus ir įdomias pažintis.
Be to, didelę įtaką daro hibridiniai rinkos modeliai, kaip „sharing economy“, kai verslo partneriu gali tapti bet kas. Tai gerai iliustruoja „Uber“ atsiradimas Lietuvoje, nors sostinės taksistai ir protestuoja prieš tokią alternatyvą, kai taksisto funkciją gali atlikti bet kas, kas turi automobilį.
Turi būstą, gali tapti tarptautinio tinklo „airnb“ partneriu ir nuomoti – ir tu gali uždirbti, ir „airnb“ gali uždirbti. Pasaulis artėja įvairiomis formomis.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
DALYVIAI: LiMA renginys Šiaulių arenoje sutraukė kelis šimtus rinkodaros specialistų, kurie ne tik klausėsi pranešėjų, bet ir pristatė savo sėkmės istorijas.
GALIMYBĖS: Skaitmeninės reklamos ir komunikacijos agentūros „Socialus marketingas“ vadovas Arijus Žakas sakė, kad socialiniai tinklai suteikia dideles galimybes rinkodarai, bet į tai reikia investuoti.
EPA-ELTA nuotr.
IŠŠŪKIAI: Kokia reklama geriausiai pasieks vartotoją – iššūkis, kurį diktuoja nauji vartotojų įpročiai. Ir didžiausias plakatas be „istorijos“ gali būti tik fonas.