
Naujausios
Koks verslas yra prasmingas?
Kelmėje surengtų verslo dienų baigiamajame renginyje Aleksandro Stulginskio universiteto Kultūrinės komunikacijos ir edukacijos centro lektorius profesorius Sigitas Daukilas kalbėjo apie prasmingą verslą ir karjerą. Kaip tai susikurti?
Dalia KARPAVIČIENĖ
daliak@skrastas.lt
Laimė versle?
Profesorius Sigitas Daukilas pasakojo, kad viešėdamas Jungtinėse Amerikos Valstijose su vienu Berklio universiteto profesoriumi pradėjo diskutuoti, kuo skiriasi Lietuvos ir Amerikos verslas, verslininkai, profesoriai.
Skiriasi verslas, bet verslo organizatoriai ir vykdytojai visur yra tokie patys. Juos skiria tik tam tikri niuansai, įsitikino S. Daukilas.
Sėkmingas verslas susijęs su eudemonizmo filosofija – etine pažiūra, kuri laiko laimę vienintele neabejotina arba didžiausia vertybe. Tačiau laimė labai subjektyvi kategorija.
S. Daukilas, viešėdamas Ukrainoje, pasidomėjo, kaip ten gyvena profesūra. Lietuvoje profesoriai uždirba du kartus mažiau negu Lenkijos kolegos, šešis kartus mažiau negu Vokietijos, vienuolika kartų mažiau už kolegą amerikietį. Tačiau Ukrainos profesoriai uždirba 12–13 kartų mažiau negu Lietuvoje. Panašiai yra ir verslo srityje.
Todėl, kalbėdami apie vertybių sistemą versle ir bet kurioje kitoje veikloje, pasak S. Daukilo, vertiname savo aplinkos ir individualumo lygmeniu.
Tarp malonumo ir naudos
Jaunų verslininkų vertybių ideologijoje, profesoriaus S. Daukilo nuomone, dominuoja hedonistinio ir pragmatiškojo gėrio sampratos. „Naujasis lietuvis“ – ne kas kita, kaip hedonistas ir pragmatikas.
Hedonistas gėrį sieja su malonumų, naudos gavimu, jam „aš“ yra svarbiau negu „mes“. Gyvenimas tampa vienpusiškas ir neurotiškas. Žmogui vien malonumų neužtenka. Be to, kai malonumų atsiranda per daug, toks hedonistinis gėris žmogų paprasčiausiai sunaikina.
Pragmatiškajame gėryje dominuoja ekonominės naudos kriterijus, svarbiausia sąlyga – verslo pažinimo ir realizavimo instrumentika. Individo protas yra orientuotas į materialaus pasaulio kūrimą.
Ką pasakytų išminčiai?
S. Daukilas, kalbėdamas apie prasmingą verslą, pasitelkė įvairių filosofų, mąstytojų, teoretikų mintis.
Pavyzdžiui, antikos laikų ideologijos buvo orientuotos į proto tobulinimą, bet buvo pamiršti jausmai, į kuriuos atsisuko krikščionybė.
Krikščioniškoji ideologija verslui, mokslui, S. Daukilo nuomone, buvo stabdis. Visuomenės raidoje ši ideologija pusantro tūkstančio metų pripažino vieną tiesą, ir kitaip mąstantieji atsidurdavo ant inkvizicijos laužų.
Renesanso laikotarpiu žymus filosofas Renė Dekartas tvirtintų, jog žmonės bijo kurti savęs pažinimo ir verslo vystymo strategijas, todėl ir verslas negali būti sėkmingas, geras.
Dažnai versle laikomasi strategijų arba stereotipų. O reikėtų ne perkelti jau žinomas technologijas į savo verslą, bet kurti naujas technologijas ar jų kombinacijas. „Dekartas pasiūlytų jums atsukti nugaras nesveikai tradicijai“, – sakė S. Daukilas.
Naujųjų laikų filosofas Imanuelis Kantas galbūt neabejotų: verslo blogumo problema slypi moralėje. Tik moralus žmogus yra laisvas ir savarankiškas. Jei verslas nėra moralus, apie laisvę nebėra ko ir kalbėti.
K. Marksas galbūt tvirtintų, jog žmogus prastai jaučiasi tuomet, kai jo kišenės kiauros. Pagal Froidą, blogai, kai gyvename vadovaudamiesi vien instinktais, pagal Jungą – taip vyksta dėl valios trūkumo keisti savo „ego“.
Visi norime būti turtingi, tačiau turtas, kaip ir visa kita, yra reliatyvi sąvoka. Taip yra sakęs Einšteinas.
Apibendrindamas profesorius tvirtino, jog verslas turėtų būti ne tik pinigų uždirbimo, bet ir teigiamų išgyvenimų erdvė, atitinkanti verslininko asmenybės tipą.
„Pasitelkite savo protą, širdį, išteklius, teisingai suvokite žmogaus raidos dėsningumus. Nepamirškite, jog gyvenime ir versle „mes“ kategorija yra svarbesnė negu „aš“, – linkėjo profesorius S. Daukilas.
Tėvas, suaugęs žmogus, vaikas
Komunikuodami versle, žmonės, profesoriaus teigimu, užima tėvo, suaugusio žmogaus arba vaiko poziciją.
Tėvo pozicija pasižymi autoritarišku ir kategorišku kalbėjimu, dogmatišku vertinimu, dažnu vertinimu ir panašiai. Dažnai verslininkas-verslo organizatorius užima poziciją, sukuriančią aplinkybes, žeminančias kuriančiuosius pridėtinę vertę.
Suaugusiojo pozicija pagrįsta patirtimi, sąmoningais sprendimais, racionalumu, nauda ir panašiai.
Laisvas, natūralus, prisitaikėliškas vaidmuo – vaiko pozicija.
Daugiausia konfliktų išprovokuoja tėvo pozicija.
Autorės nuotr.
Pasak Aleksandro Stulginskio universiteto profesoriaus Sigito Daukilo, gyvenime ir versle „mes“ kategorija yra svarbesnė negu „aš“.