NATO bazės kaimynai kratysis chaoso

NATO bazės kaimynai kratysis chaoso

NATO bazės kaimynai kratysis chaoso

„Zoknių mikrorajono specifika – kvartalas, užstatytas be planavimo“, – sako Zoknių gyvenamojo rajono, esančio šalia Šiaulių oro uosto ir NATO bazės, detaliojo plano projekto vadovas Remigijus Šimkus. Naujoje koncepcijoje suformuoti sklypai, dviračių takai, želdynai, keičiamas eismas. Tiesa, projektuotojas atviras: čia gyvenamieji namai neturėjo atsirasti.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Chaosą paversti tvarka

Šiaulių miesto taryba Zoknių mikrorajono detalųjį planą patvirtino rugpjūčio mėnesį. Projektą rengė UAB „Sweco Lietuva“.

Planuotos teritorijos plotas – 92 hektarai.

„Zoknių mikrorajono specifika – kvartalas užstatytas be planavimo. Daugiabučiai pastatyti sovietmečiu, individualūs namai išmėtyti gana chaotiškai. Dalis statinių buvo statoma buvusio dvaro teritorijoje, dvarvietė, pastačius daugiabučius, buvo suniokota“, – mikrorajono ypatumus vardija R. Šimkus, projekto vadovas.

Ypač vakarinės teritorijos užstatymas sudėtingas ir nevienalytis. Dalyje teritorijos dominuoja sovietiniai daugiabučiai. Yra visuomeninių pastatų – mokykla, vaikų darželis. Į daugiaaukščių gyvenamųjų namų dalis įsiterpia mažaaukščiai gyvenamieji pastatai, komerciniai statiniai.

Didesnėje teritorijos dalyje nėra aiškiai suformuotų bendro naudojimo teritorijų, nesutvarkyta rekreacinė infrastruktūra. Teritorijoje yra ir dvi nekilnojamosios kultūros vertybės: Vacbergų šeimos mauzoliejaus liekanos ir buvusio Zoknių dvaro arklidės pastatas.

Pagal patvirtintą koncepciją numatoma tolygi mikrorajono plėtra. Pasak R. Šimkaus, Savivaldybė plano rengėjams pateikė planavimo tikslus, vienas iš jų buvo suformuoti sklypus prie esamų daugiabučių gyvenamųjų pastatų.

Valstybinė žemė turėjo likti be baltų dėmių – pagal miesto bendrojo plano sprendinius suformuoti žemės sklypai.

Dalis sklypų komercinei paskirčiai yra suformuoti prie esamų komercinės paskirties sklypų. Pagal galimybes suformuotų sklypų naujai statybai paskirtis – komercinė, visuomeninė, infrastruktūros teritorija.

„Čia kalbama ne apie gyvenamuosius, o komercinius, paslaugų pastatus, jiems higienos normos, susijusios su triukšmu, yra žymiai liberalesnės“, – sako R. Šimkus.

Suplanuoti dviračių takai

Pasak R. Šimkaus, detaliajame plane nė vienas sklypas nėra suplanuotas individualiajai gyvenamajai statybai. Tokia buvo ir kariškių sąlyga.

Gyvenamajai mažaaukštei statybai palikti tik tie sklypai, kurie buvo anksčiau suplanuoti. Visa kita suplanuota kaip žalia teritorija – želdynų arba rekreacinės teritorijos. Numatyta, kad žalieji plotai turėtų dominuoti vakarinėje mikrorajono pusėje.

Sklypai suformuoti tik mūriniams garažams – metaliniai turėtų natūraliai nunykti. Ar jie bus griaunami, spręs politikai.

Probleminė teritorija – buvusio Vacbergų dvaro dalis. „Buvo pretenzijų iš dvaro savininkų palikuonių, kai kurios – nepagrįstos. Pavyzdžiui, vienas iš pretendento pasiūlymų buvo sklypą suformuoti po pastatu, kuris jau turi kitą savininką. Pagal teisės aktus negali būti sklypas formuojamas po turtu, kuris priklauso kitam savininkui“, – sako R. Šimkus.

Numatyta, kad visose pagrindinėse gatvėse turėtų būti įrengiami nauji šaligatviai ir dviračių takai. Dviračių takai numatyti Radviliškio, Stendo ir V. Čkalovo (susikertančiai su P. Motiekaičio) gatvėse, taip pat visose naujai projektuojamose D1 kategorijos gatvėse.

Eismo pasikeitimai

Sudėtinga eismo vieta – geležinkelio pervaža, kur susikerta Radviliškio-Dubijos-Bačiūnų gatvės. Pervaža anksčiau buvo veikianti, vėliau uždaryta.

„Norminiai dokumentai reglamentuoja pervažų per geležinkelį įrengimą. Statistiškai tokios vietos yra labai pavojingos, įvyksta daug avarijų su labai liūdna pabaiga. Vienintelis sprendimas – dviejų lygių sankryža“, – sako R. Šimkus. Ši sankryža numatyta bendrajame Šiaulių miesto plane.

Statant viaduką, reikia supilti pylimus, pakelti kelio lygį, virš geležinkelio pastatyti konstrukcijas. Detaliajame plane suplanuotas sklypas tokiam viadukui įrengti su visa reikalinga sistema: nuvažiavimais, užvažiavimais. „Suformuotas sklypas yra gana didelis. Bereikia viaduką pastatyti fiziškai“, – sako projektuotojas.

R. Šimkaus teigimu, dėl eismo saugumo numatoma rekonstruoti Stendo ir Radviliškio gatvių sankryžą. Čia eismas suintensyvėtų atsiradus viadukui.

„Šios gatvės susikerta ne stačiu kampu. Tokiose vietose kelininkai rekomenduoja įrengti žiedines sankryžas – statistiškai sumažėja avaringumas“, – sako projektuotojas.

Pasak R. Šimkaus, pagal bendrojo plano sprendinius, Stendo gatvei numatyta C2 kategorija (važiuojamosios dalies plotis turėtų būti 9 metrai, transporto srautas per parą – iki 4 tūkstančių automobilių).

Griauti ar plėsti?

Paklaustas, kokią mato Zoknių mikrorajono perspektyvą, projekto vadovas pasitikslino: atsakyti kaip piliečiui ar kaip projektuotojui?

„Mano, kaip piliečio nuomone, rajonas yra visiškai netinkamas gyventi dėl oro uosto kaimynystės. Gyvenamieji namai čia tikrai neturėjo atsirasti. Bet valstybė neturi tiek finansinių resursų ir politinės valios, kad iškeldintų gyventojus iš tokių vietų“, – mano R. Šimkus.

Projektuotojo akimis, detalusis planas suformuoja sąlygas, kad rajonas, kuris iki šiol buvo vystomas chaotiškai, sukurtų tam tikrą struktūrą. Vystymasis įgautų urbanistinį organizuotą pobūdį su suskirstyta teritorija, suformuotais žemės sklypais, sudalyta atsakomybe, nuosavybe.

„Nustatytos nuosavybės ribos suformuoja sąlygas tvarkyti rajoną pasitelkiant investicijas. Sukuriamos galimybės pasinaudoti projektais tvarkant aplinką, renovuojant pastatus. Netgi orientuojantis į europinę paramą, viena iš pagrindinių sąlygų – žemės nuosavybė. Kol nėra suformuota, negalima į ją pretenduoti“, – sako R. Šimkus.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

GATVĖ: Radviliškio gatvė – pagrindinė Zoknių mikrorajono arterija. Daugiabučiai buvo statyti kariams.

SANKRYŽA: Radviliškio ir Stendo gatvių sankryžoje numatytas žiedas.

STATYBA: Daugiabučiai Zokniuose buvo statomi kariams.

Visvaldo GRAUSLIO nuotr.

PROJEKTUOTOJAS: UAB „Sweco Lietuva“ projekto vadovas Remigijus Šimkus sako, kad suplanuota ir naujų šaligatvių, ir dviračių takų.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

TVARKA: Dalis Radviliškio gatvės kiemų tvarkomi preciziškai.