
Naujausios
Oda tinka ir amatui, ir verslui, ir menui
Šiaulių „Aušros“ muziejaus Chaimo Frenkelio vilos cokoliniame aukšte įsikūrė odininkų dirbtuvė. Čia galima sužinoti bato istoriją, pažinti odas, pasimokyti batsiuvio amato, pasigaminti raktų pakabutį. Muziejininkų teigimu, tai – vienintelės odininko dirbtuvės Lietuvoje, skirtos edukacijai.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Odos dirbtuvėse
Vakar muziejaus kolektyvas pristatė dvi edukacijas – „Chaimo Frenkelio odos dirbtuvėlės“ ir „Batai mano...“
„Chaimo Frenkelio odos dirbtuvėlės“ pristato tradicinį odininkystės amatą, klestėjusį Šiauliuose XX amžiaus pradžioje.
„Stipriai spauskite rankeną, turite pajausti, kai oda bus atkirsta“, – elgtis su odos kirtimo presu moko edukacinių programų koordinatorė Viktorija Spulginienė.
Raktų pakabučiui pasidaryti reikia dviejų tiksliai iškirstų odos gabalėlių. Odą galima rinktis įvairių spalvų ir storio. Kaip ir būsimo pakabučio formą.
Odos pavyzdžiai – galvijų, karvės arba jaučio. Galima pačiupinėti ir avies odos pavyzdį: ši oda yra minkštesnė.
Kitas žingsnis – ant būsimo pakabučio specialiais dažais uždėti atspaudą. Atspaudas – tarpukariu Jokūbo Frenkelio naudoto antspaudo kopija. Originalas saugomas muziejaus ekspozicijoje.
Suklijavus abi odos puses, laikas specialiu spaustuvu padaryti skylę, o į ją įverti metalinį žiedelį. Pakabutis baigtas.
Muziejaus darbuotojai išdalija kurpalius ir odinio bato detales. Tai – edukacijos „Batai mano...“ dalis. Tarsi dėlionę ant medinio kurpaliaus reikia sudėlioti batą.
Batų modeliai – skirtingi, tad vieniems batą „pasiūti“ pavyksta greičiau, kitiems tenka gerokai pasukti galvą. Edukatoriai pataria, kad pradėti verta nuo užkulnio – tuomet batą „surinkti“ pavyksta sparčiau.
Muziejininkai pateikia ir brėžinį, kaip su siuvėjų naudojamu metru išmatuoti koją batui. Batsiuviui reikia žinoti blauzdos, čiurnos, įstrižos, kelties, pirštų, pėdos ilgio matmenis bei apimtis per keltį ir per didžiojo ir mažojo piršto sąnarius. Vyrams dar matuojamas aulo aukštis.
V. Spulginienė vardija batų dalis: noselė, užkulnis, pakulnė, liežuvėlis, jungtis, kairysis ir dešinysis šoneliai. Jei batas ilgaaulis, prisideda aulas.
Parodo ir pado sandarą „iš vidaus": tarp dviejų kartonų dedama metalinė detalė – supinatorius, pritaikyta pagal kurpalį, kad atitiktų išlinkimas. Išorinė pado dalis – guma.
Bato evoliucija
Dirbtuvių interjeras atspindi batsiuvio amatą. Ant lentynų išdėlioti įvairiausi batų pavyzdžiai, ant stalų sudėlioti plaktukai, ylos, žirklės, ant sienų kabo senųjų odininkų dirbtuvių iškabų kopijos, natūralaus dydžio dažytos ir nedažytos galvijų odos pavyzdžiai.
Ekspozicijų konsultantas Audrius Kvedaras gali papasakoti bato istoriją nuo pat pirmosios avalynės.
„Tai – garsiojo Alpių žmogaus, Ecio, apavas, – rodo nuotrauką. – Restauratoriams jį pavyko atkurti. Tinklelis nupintas iš liepos karnų. Kad būtų šilta, naudotas elnio kailis. Meškos kailis tarnavo kaip padas. Apavas prikimštas šieno. Taip gelbėjosi pirmykštis žmogus.“
Tai, kas augo aplinkui, ką galėjo susimedžioti, žmogus naudojo ne tik maistui, bet ir apsiauti. Ant lentynos sudėlioti elementariausi apavo tipai. Kai žmogus išmoko išdirbti odą, gamino nagines – joms nereikėjo konstrukcijų ar jungčių. Vasarą tarnavo iš liepos karnos nupintos vyžos.
A. Kvedaras rodo naginių, dekoruotų metaliniais spurgeliais, kopiją iš Diržių (Pakruojo r.) kapinyno. Archeologai spėja, kad nagines, datuojamas VII–IX amžiais, avėjusi moteris buvo turtingo žynio žmona.
Muziejininkas pakelia dar vieną paveikslėlį, jame galima pamatyti, kaip atrodė XVI–XVII amžiaus Lietuvos miestiečio avalynė.
Europoje mados, sako A. Kvedaras, buvo įmantresnės. Ir pateikia vadinamųjų Krokuvos batų pavyzdį. XIII–XIV amžiais buvo madingos ilgos batų nosys, jos rodė socialinę padėtį: 5 centimetrai – valstiečio apavas, pirklio galėjo būti 15 centimetrų, o valdovai galėjo mėgautis netgi 60 centimetrų. Nosį netgi tekdavo prisitvirtinti prie kelių, nes judėti su tokiais batais buvo sudėtinga.
Dar vienoje nuotraukoje – pavyzdys iš Žagarės: odinė klepė, miestietiškas apavas iš XVII amžiaus.
Kalbėdamas apie XIX amžiaus pabaigą-XX amžiaus pradžią, muziejininkas dėmesį skiria Šiauliams ir Frenkeliams. Po Pirmojo pasaulinio karo avalynės gamyba tapo mechanizuota, moderni. Batus gamino ne tik pavieniai namudininkai dirbtuvėlėse.
Susijungus to meto odininkams Frenkeliams, Nurokams ir Choronžickiams, Frenkelio fabriko korpusuose įkurta akcinė bendrovė „Batas“. Joje pagaminti tarpukario moteriški batai eksponuojami ekspozicijoje „Žydų paveldas Šiauliuose: pirkliai Frenkeliai“.
„Kokį žinote garsų telefonų gamintoją?“ – intriguoja A. Kvedaras. Ir rodo tarpukario reklamą, kurioje skelbiama apie „Nokia“ gaminamus kaliošus. Šios kompanijos veikla prasidėjo ne nuo telefonų, o nuo gumos gaminių.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Raktų pakabukai gaminami iš įvairios odos.
Edukacinių programų koordinatorė Viktorija Spulginienė rodo, kaip elgtis su odos kirtimo presu.
Muziejininkai pagamino Jokūbo Frenkelio naudoto antspaudo kopiją.
Spaustuvu iškertama skylė pakabučiui.
Užduotis – ant kurpalio „pasiūti“ batus iš atskirų odos detalių.
Iš liepos karnos nupintos vyžos.
Archeologų atkurtų naginių, dekoruotų metaliniais spurgeliais pavyzdys. Naginės rastos Diržių (Pakruojo r.) kapinyne.
Šiauliuose, akcinėje bendrovėje „Batas“, pagaminta moteriška avalynė.
Odos pavyzdžiai. Dešinėje – natūrali, nedažyta oda.
Audrius Kvedaras pasakojimą apie pirmuosius batus pradeda nuo garsiojo Alpių žmogaus, Ecio, apavo.