Rajonų gyventojai šiemet dovanoms neišlaidaus

Rajonų gyventojai šiemet dovanoms neišlaidaus

Rajonų gyventojai šiemet dovanoms neišlaidaus

Šv. Kūčių ir Kalėdų pirkiniams mažesnių miestų ir rajonų namų ūkiai išlaidauti nelinkę, o penktadalis jų – dovanų nepirks. Tokias tendencijas atskleidė „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto užsakymu atliktas tradicinis šventinio laikotarpio finansinės elgsenos tyrimas.

Šventės užklumpa „netikėtai“

Tyrimo duomenimis, šiemet didžiųjų Lietuvos miestų gyventojų šventinis biudžetas bus didesnis nei 2011 metais. Šventiniam stalui daugiau nei 300 Lt skirti pasiryžusiųjų miestiečių dalis išaugo iki 24 procentų, o perkant dovanas per 300 litų išleis 28 procentai.

Mažesniuose šalies miestuose ir rajonų centruose išlaidos šventinėms vaišėms planuojamos beveik tokios pačios kaip ir praėjusiais metais, o planuojančių nepirkti dovanų dalis išaugo nuo 3 iki 16 procentų.

„Prie didžiųjų miestų gyventojų pasiryžimo padidinti šventinį biudžetą prisidėjo sumažėjęs nedarbas bei šiek tiek išaugusios vidutinės pajamos, tuo tarpu kitur gyvenančiųjų finansinė situacija beveik nekito. Žinant, kad miestiečiai linkę šventėms grįžti į gimtinę, pas tėvus ir senelius, natūralu, rajonų savivaldybėse daugiau dėmesio skiriama šventiniam stalui, o ne dovanoms“, sako „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto Lietuvoje vadovė Odeta Bložienė.

Tyrimas parodė, kad net 64 procentai rajonų centrų namų ūkių šventinio laikotarpio išlaidoms nesiruošia ir nekaupia iš anksto. „Kai šventės užklumpa „netikėtai“, o vaišės ir dovanos perkamos iš gruodžio atlyginimo, erdvės didinti išlaidas praktiškai nėra“, teigia O. Bložienė.

Nori dovanų čekio, patys dovanoja kosmetikos

Pirmą kartą tyrimo metu gyventojų buvo teiraujamasi apie populiariausias Lietuvoje dovanas. Labiausiai po egle lietuviai trokšta rasti dovanų čekį (15 proc.), grynuosius pinigus (13 proc.) ar knygą (11 proc.). Grynieji pinigai labiausiai pradžiugintų jaunesnius 18-25 metų respondentus, vyresnieji labiausiai džiaugtųsi knyga.

Analizuojant gyventojų planuojamas pirkti dovanas, matoma atvirkštinė situacija. Vyresni respondentai linkę dovanoti grynuosius pinigus, jaunesni – knygas. Tačiau dažniausiai gyventojai po eglute slėps kosmetiką ir parfumeriją, dovanų čekius bei valgomas dovanas ir gėrimus. 18 procentų apklaustųjų nurodė, ketinantys dovanoti juvelyrinius dirbinius ir aksesuarus, 15 procentų – grynuosius pinigus.

Analizuojant dovanų tendencijas pagal gyvenamąją vietą, didelių skirtumų nėra. Tačiau rajonų gyventojai, galėdami rinktis, prioritetą teiktų gryniesiems pinigams, o ne dovanų čekiams, tačiau patys ketina grynuosius dovanoti rečiau nei miestiečiai ir kaimo vietovėse gyvenantieji. Kaimo gyventojai (24 proc.) šiek tiek dažniau nei kiti draugus ir šeimos narius ketina pradžiuginti juvelyriniais dirbiniais ir aksesuarais.

Lietuvos gyventojų šventinio laikotarpio finansinės elgsenos sociologinį tyrimą „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto užsakymu lapkričio 17- 25 dienomis atliko viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Tyrimo metu apklausti 1003 respondentai.

Gedimino Žilinsko (ELTA) nuotr.,  EPA-ELTA nuotr

NORAI: Grynieji pinigai labiausiai pradžiugintų jaunesnius 18-25 metų žmones, vyresnieji labiausiai džiaugtųsi knyga.