
Naujausios
Valdovo stalui – jautis ir keturi avinai
Jautis, keturi avinai, 60 vištų, po keletą žąsų ir nupenėtų kastruotų gaidžių, sūrio, sviesto – iš tiek ir daugiau produktų buvo gaminami patiekalai Lietuvos valdovų stalui.
Daugybę įvairių Lietuvos gastronominio paveldo istorijos, gyvosios tradicijos faktų pasakojo Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Muzeologijos katedros vedėjas profesorius daktaras Rimvydas Laužikas Kelmėje vykusiuose vasaros kursuose.
Dalia KARPAVIČIENĖ
daliak@skrastas.lt
Gastronomija – socialiai sluoksniuota
Visi kultūros reiškiniai, tarp jų ir gastronomija, pasak lietuviškos virtuvės žinovo Rimvydo Laužiko, susideda iš dviejų šaltinių: iš to, kas sukurta, atrasta, pagaminta vietoje, ir iš to, kas perimta iš aplinkos.
Gastronomija visuomet buvo socialiai sluoksniuota. XIII amžiuje sirų vyskupas yra pasakojęs tokį nutikimą. Pas arabų gydytoją atėjo žmogus ir paklausė, ką ir kiek kartų per dieną reiktų valgyti, kad būtum sveikas ir ilgai gyventum. Jam vyskupas atsakė: „Turtingas tegul valgo, kai nori ir ką nori, o neturtingas, kai turi ir ką turi“.
„Kas pasakys, kad skryliai arba „lazankės“ – ne nacionalinis patiekalas. Bet pats pavadinimas nukelia į Italiją, prisimenama Bona Sforca, XVI amžiaus dvaras. Labai nemaža dalis patiekalų, kuriuos mes valgome iki šiol, yra įvairiais keliais į Lietuvą atkeliavę. Gastronominė kultūra įdomi tuo, kad ant senesnių sluoksnių uždedami nauji. Senesnieji niekur nedingsta“, – sakė profesorius.
Mėgstamiausias lietuvių užsiėmimas gamtoje – ant ugnies kepti šašlykus – irgi iš proamžių atėjusi, viena seniausių maisto gaminimo technologijų, egzistavusi dar iki žemdirbystės.
Kaip karaliai
Šiuo metu, pasak lietuviškos virtuvės žinovo, didžioji dalis žmonių gastronomijos požiūriu gyvena taip, kaip prieš du-tris šimtus metų gyveno pora procentų visuomenės.
Mes, R. Laužiko teigimu, dabar esame valdovai – kaip Radvilos, LDK valdovai, Oginskiai ir kiti didikai. Kas anuomet buvo pasiekiama tik išskirtinėms žmonių grupėms, dabar – beveik visiems.
Pavyzdžiui, bet kada galime išsikepti lietinių blynų. Prieš du šimtus metų lietiniams blynams reikėdavo aukščiausios rūšies pikliuotų miltų, blynai buvo didelės prabangos dalykas.
Kiekvienas socialinis sluoksnis siekė palypėti aukščiau, todėl neturtingas miestietis ar valstietis vestuves keldavo kaip bajoras, o bajoras – kaip koks Radvila. „Rožinė svajonė“ – pakilti iki valdovo.
Kaip formavosi lietuviška virtuvė
Lietuvą sukūrusios lietuvių gentys, gyvenusios nuo dabartinių Zarasų iki Naugarduko, gyveno pačiose nederlingiausiose žemėse. Maistas, būdingas tam regionui, davė pagrindą Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) virtuvei. Ne veltui auginti rugiai – vienintelis javas, kuris neblogai derėjo ir prastose žemėse.
„Kodėl mes neturime jūros maisto? Jogaila jūrą išvydo būdamas 80 metų. Lietuviai nežinojo jūros. Žuvis – tik gėlavandenė. Iš jūrinės – tik silkė ir džiovinta menkė, žuvys, kurios gerai užsūdomos ir kurias galima transportuoti“, – pažymėjo R. Laužikas.
LDK laikais laukinis maistas būdavo maišomas į naminį. Dėl nederlingų žemių žmonės buvo priversti rinkti grybus, uogas. Dzūkai dėl tos pačios priežasties ir iš įpročio masiškai grybauja iki šiol. Gėlavandenių žuvų žvejyba – kaip religija šiandienos lietuviams.
Nemaža ir užsienio įtaka lietuvių virtuvei. Kadangi LDK buvo sukurta pagoniškos pasaulėžiūros pagrindu, buvo tolerantiška. Europoje, Artimuosiuose Rytuose nerasime regiono, iš kurio nebūtų įtraukta ko nors į lietuvių gastronominę tradiciją.
R. Laužikas tvirtino, jog regionų gastronomines tradicijas lemia pirmiausia žemių derlingumas, miškingumas, ežeringumas, atstumas iki jūros, artimiausi miestai, istorinės sąlygos.
Aukščiausio statuso ženklas – galimybė valgyti daug mėsos
Ant aukščiausio piramidės laiptelio – mėsa. Kiekvienas žmogus, kuris gali sau leisti kas dieną valgyti mėsą, pasak R. Laužiko, tą ir darys. Aukščiausio statuso ženklas – galimybė valgyti daug mėsos.
Pienas, grūdai ir jų produktai valgomi tada, kai pritrūkstama mėsos. Kai žmogus nieko nebeturi, eina į mišką. „Veganizmas – labai aukštos gastronominės kultūros požymis. Žmogus gali valgyti mėsą, bet jos sąmoningai atsisako“ – pažymėjo lietuviškos virtuvės žinovas.
Ypač kiekybe skyrėsi didikų pietūs, iškilmingi pietūs ir puota.
Jei pietaujama dažniausiai būdavo tik su šeimos nariais ir keliais draugais, tai prie iškilmingų pietų stalo sėsdavo ir 20-30 žmonių. Patiekalų nuo penkių pagausėdavo iki 12-15, trukmė – nuo dviejų valandų iki kelių, dažnai – ir su programa. Puota visuomet būdavo labai ilga ir prašmatni. Didikų vestuvės trukdavo ir dešimt dienų.
Ką reiškė būti valdovu? Pirmiausia, visuomet sočiai pavalgyti.
Valdovai galėjo rinktis maistą, valgyti profesionalaus virėjo paruoštus patiekalus, valgyti daug mėsos ir geresnius pieno produktus.
XV-XVI amžiuje karvė per metus duodavo nuo 120 iki 250 litrų pieno – tiek, kiek šių dienų karvė atiduoda per mėnesį. Todėl viduramžiais iš vienos karvės pasigaminti grietinės, nekalbant jau apie sviestą, būdavo tiesiog žygdarbis.
Daugelyje Europos šalių nebūdavo maišomas laukinis ir naminis maistas. Vyravo įsitikinimas, kad kultūringas žmogus valgo maistą iš tvarto, daržo, lauko, laukinis – iš miško. Nuo laukinio maisto esą laukėjama, nuo kultūringo – kultūringėjama.
Maistas – ir vaistas
Kiekvienas didikas turėdavo savo virėją. Maistą gamindavo pagal lytį, asmenines savybes, maisto simbolinę reikšmę. Vyravo įsitikinimas, jeigu karalius ir karalienė valgys tą patį maistą, tai karalienė vyriškės, o karalius – moteriškės.
Buvo manoma, kad, valgydamas jautieną, žmogus taps panašus į jautį, o valgydamas kiaulieną gali pradėti ir po stalu voliotis. Kiaulienos aukštuosiuose socialiniuose sluoksniuose būdavo valgoma labai mažai. Dažniausiai naudojami maistui tik lašiniai. Kepama jautiena ar aviena būdavo kamšoma lašinukais, kad taptų riebesnė.
Desertui – agurkai su medumi
Iš sąskaitų knygų žinomas valdovų stalas. Profesorius R. Laužikas sakė, jog Jogailos stalui būdavo gaminami patiekalai iš jaučio, dviejų avinų, 60 vištų, keturių žąsų, keturių kaptūnų (sterilizuotų, kastruotų ir labai nupenėtų gaidžių), grietinės, sviesto, pieno, desertui – sūriai, alus – užsigerti. Sąrašas būdavo sudaromas pagal patiekalų patiekimo eiliškumą.
Kadangi vanduo, to meto suvokimu, iš maisto atima skonį, mėsa būdavo verdama riebaluose, vyne, rauge, aluje.
Karalienė valgė labai panašiai, tik desertui rinkosi kriaušes.
Vytautas buvo kuklesnis, jam užteko ketvirčio jaučio, aštuonių vištų.
Valdovai, žinoma, visko nesuvalgė. Palikti maisto reikalavo statusas. Valdovas galėjo padaryti ypatingą malonę – kam nors nusiųsti maisto nuo savo stalo arba ką nors pasikviesti pietų.
Dvariškiai valgydavo jaučių uodegas, vištas, grybus, vėžius.
Sovietmetis „išmušė“ kūrybą
Keičiantis amžiams, keitėsi ir gastronominės mados.
Tarpukario Lietuvos gastronomija buvo labai kukli, net nyki. Prezidentas Antanas Smetona valgydavo kumpį, sūrį, sviestą, duoną, gerdavo kavą. Mėgstamiausias jo patiekalas – virtos bulvės su rūgpieniu. Bet, pasak pranešėjo, gal taip ir nebuvo? Gal Smetona norėjo pasirodyti paprastu žmogumi, tokiu, kaip dauguma?
Sovietmetis – laikas, kai egzistavo viena gastronomijos knyga – standartizuotų receptų rinkinys. Jo laikėsi visi restoranai ir valgyklos. Sovietmetis iš gastronomijos „išmušė“ kūrybą. O gastronomija, R. Laužiko įsitikinimu, yra menas.
Patiekalai iš praeities
R. Laužikas pateikė keletą senų patiekalų.
Iš XV amžiaus išlikusios Vokiečių ordino gastronominės knygos galima pasigaminti tešlos kugelį.
Smulkiai supjaustyti baltą duoną, įmušti kiaušinių, pagardinti muskatais ir muskatų žiedais, nuauksinti šafranu, įdėti vištienos gabalėlių (galima pripjaustyti kepenų, skrandžio ar kojų), išmaišyti tešlą, sudėti į riebalais pateptą keptuvę, statyti ant žarijų, ir teiškepa.
Jogaila jau valgė vaflius. Randama įvairių receptų – su sūriu, sviestu, ne tik saldžių.
Agurkai su medumi, kaip desertas, irgi Jogailos būdavo mėgstamas.
Buvo kepami kieti meduoliai, gerai sudžiūvę – kaip mediena. Kepdavo meduolių lapus. R. Laužikas skaitęs apie nutikimą dviem vokiečiams. Sulūžo vežimo ratas. Vokiečiai kaip tik vežėsi meduolio lapą. Apdaužę lapo kampus, kad taptų apvalūs, užsimovė ant ašies, ir sėkmingai tokiu meduoliniu ratu pasiekė miestą.
Savotiško skonio ir išvaizdos įvairiais laikais būdavo ir tortai.
Iš tešlos būdavo padaromas dubuo, į jį dedamas norimas įvairus įdaras: uogienės, džiovintų vaisių, daržovių, mėsos. Indas, kuriame kepamas tortas, uždengiamas dangčiu su skyle garui ir karščiui palengva išeiti.
Riebu – vadinasi, sveika
Didžiausią gastronominę (ir ne tik) įtaką iš visų laikų Lietuvai padarė baroko epocha. Barokinis maistas – riebus, gausus.
Žmonės tuo metu laikėsi principo „Pirma nustebinti – tada pavaišinti“. Stengdavosi atnešti žmogui tokį patiekalą, kad jis nesuvoktų, kas jo lėkštėje.
„Savo dvasia barokiniu patiekalu vadinčiau ir žymiąją baltąją mišrainę, kurioje tikrai visko daug primaišyta. Panašiai kaip patiekalas, į kurį dedama medaus, citrinų ir krienų“, – sakė Ž. Laužikas.
XVIII amžius atnešė moksliškai pagrįstos sveikos gyvensenos sampratą. Pradėta valgyti natūralų, nesumaišytą, nesusmulkintą maistą.
Kiaulienos aukštuosiuose socialiniuose sluoksniuose būdavo valgoma labai mažai.
Šių dienų didžioji dalis visuomenės gastronominiu požiūriu gyvena taip, kaip senovėje vos pora procentų didikų. Tuo įsitikinęs lietuviškos virtuvės žinovas, Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Muzeologijos katedros vedėjas profesorius daktaras Rimvydas Laužikas.
Dainiaus LABUČIO (ELTA) nuotr.