
Naujausios
Gal ir nustebsite, bet Šiauliai kažkada buvo tituluojami Lietuvos estrados sostine. 1963 m. per pirmąjį lietuvių estrados atlikėjų konkursą Vilniuje ryškiausi buvo du kolektyvai ir abu iš Šiaulių: Šiaulių statybos tresto ir „Elnio“ gamyklos bigbendai. Šiauliuose tuomet buvo net trys dideli estrados kolektyvai (bigbendai) ir eilė nedidelių estradinių ansamblių. Iki vidurnakčio komisija svarstė, kam iš šių kolektyvų įteikti didįjį prizą, kol buvo nuspręsta – abiem. Kolektyvų vadovai Teisutis Saldauskas ir Vincentas Masionis, choreografė Aldona Ivanauskienė, dainininkai, šokėjai ir muzikantai visoje respublikoje ir net už jos ribų garsino Šiaulius.
Bigbyto grupės – laisvėjančios visuomenės išdava. Estrada galėjo pradėti vystytis tik po Nikitos Chruščiovo pradėto atšilimo laikotarpio, tai yra nuo 1956 metų. Stalino laikais buvo draudžiama viskas, netgi fokstrotas, o ką jau ten bekalbėti apie tango. Atšilimas atnešė disidentišką hipių judėjimą ir muzikos grupes, pradžioje grojusias visokius koverius, o paskui – ir originalias, neretai labai stiprias dainas. Aišku vengrų „Omegos“ lygio mes nepasiekėm, bet buvo ir puikių dalykų.
Gerą žodį galima tarti ir apie šiandieninę pramoginę muziką mūsų mieste. Su bigbendu koncertuoti į gimtą miestą grįžta žymūs muzikantai (čia pirmiausia paminėtas pianistas Povilas Jaraminas), visada jaunatviškas „Vairas“, Šiaulius kaip country muzikos miestą garsinantis „Jonis“... Vitalija Katunskytė pradėjo dainuoti dar su straipsnyje minėtais solistais, Virgis Stakėnas – su pirmaisiais Lietuvos bardais, vienas pajėgiausių šiuo metu lietuvių estrados solistų, mano galva, yra Gytis Paškevičius, džiazo vokalą Klaipėdoje studijuoja ne viena šiaulietė... Buvęs „Rondo“ solistas šiaulietis Lainius Dinius išsakė mintį, jog ką šiauliečiai dainininkai ar muzikantai darė, visada stengėsi daryti gerai.
...Kartais, kai rytą įsijungiame LTV „Labą rytą“, galime išvysti Trakų pilyje ar Galvės ežero pakrantėmis vaikščiojančius ir dainuojančius Nijolę Ščiukaitę, Adolfą Jarulį, Jurgį Žukauską... Tai ištraukos iš daugiau nei prieš 50 metų susukto televizijos muzikinio filmo „Estradinės melodijos“. Tai gana primityvios aparatūros laikmetis su ARZ garsiakalbiais, naudojamais ir geležinkelio stotyse traukinių tvarkaraščiui pranešti, skambiai pavadintais „Radio ustanovka dlia kolchoznych radio uzlov“, ir prie stiebo pritvirtintais mikrofonais. Nežinau, kuris vokalistas pirmasis iš to stiebo mikrofoną išsitraukė, tik žinau, jog tai tikrai buvo vienas iš dviejų ar Juozas Garbenis, ar Ričardas Dailidė. Berods 1967 metais mūsų filharmonija įsigijo garso stiprinimo aparatūrą „Beag“.
Koncertinės programos anuomet buvo tvirtinamos. Patvirtinus jokių papildomų dainų nebuvo galima prijungti. Buvo numatyta, kiek procentų turi būti lietuvių estrados, kiek rusų, kiek kitų sovietinių respublikų, soc. lagerio šalių... Vakarų pasaulio dainoms vietos veik nelikdavo. Ką darysi, kad buvo toks laikotarpis, kai visi supratome, kad esame įkliuvę ir tai suprato net kultūros namų, filharmonijų direktoriai bei pats kultūros ministras.
Gaila, bet kai kurių ano meto atlikėjų jau nebėra tarp gyvųjų. Kai kurie išėję jau čia paminėti. Seniai mus palikęs Alfonsas Buiša, Teisutis Saldauskas, taip pat iš Šiaulių kilęs populiariosios „Nerijos“ vadovas Romualdas Bieliauskas, Viktoras Vaškas, Tautvydas Bigota, Adolfas Jarulis...
Ano meto „estrados žvaigždės“ (tokio žodžio jie tuomet net nežinojo) buvo puikūs draugai. Pamenu, laidojant vieną estrados solistą, su juo grojęs muzikantas taręs prie kapo duobės atsisveikinimo žodį, bekalbėdamas užsirūkė. Bent man tai išliko kaip nuoširdus gestas.
Alfonsas Buiša pirmųjų užsienio solistų perdainuotų hitų tekstų autorius: „Aš norėčiau sugrįžt į Jamaiką,/ vėl mylėti juodaplaukę,/ aksomines akis jos bučiuoti,/ skęsti meilės sūkury“; „Mergaitė iš Palermo, po saule Sicilijos,/ dainuodavo tavernoj, kad meilė nemyli jos“; „Sėsk brangioji ant suolelio, pažiūrėk į akutes,/ nebijoki, nes suolelis neišduoda juk paslapties“...
Šiais metais klausantis „Eurovizijoje“ Monikos Liu dainos „Sentimentai“ prisiminė septintojo dešimtmečio pradžios daina „Mergina iš Ipanemos“ ir tiesiog visas anas laikmetis. 1962 metais muzikai Antonio Carlos Jobim ir Vincentas de Moraes kiauras dienas mirkdavo Veloso kavinėje Rio de Žaneire, Brazilijoje. Pro kavinę dažnai pražingsniuodavo juodaplaukė mergina, kurios grožio sužavėjus ant servetėlės, čia pat kavinėje, buvo užrašyta daina, išgarsinusi bosanovą visame pasaulyje.
Ką norėjau papasakoti šiuo ilgu tekstu? Be abejo, svarbiausia – prisiminti mūsų miesto estrados istoriją. Antra – susimąstyti, jog tik mums atrodo, kad laikas praeina. Jis stovi vietoje. Mes einame.