Garuozos šilo mūšis turi pirmą ikonografinę medžiagą

Garuozos šilo mūšis turi pirmą ikonografinę medžiagą

Ga­ruo­zos ši­lo mū­šis tu­ri pir­mą iko­nog­ra­fi­nę me­džia­gą

Jo­niš­kio is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­ju­je ati­da­ry­ta pa­sku­ti­niam žiem­ga­lių Ga­ruo­zos ši­lo mū­šiui at­min­ti skir­ta dai­li­nin­ko Ar­tū­ro Slap­šio ta­py­bos bei pa­što ženk­lų pa­ro­da. Eks­po­nuo­ja­mos fo­tog­ra­fi­jos iš mi­nė­to mū­šio re­konst­ruk­ci­jų, ku­rias nuo 2012 me­tų Jo­niš­ky­je ini­ci­ja­vo Žie­mių pra­das „Sim­ka­la“. Iki šiol Ga­ruo­zos ši­lo mū­šis Lie­tu­vos me­ni­nin­kų ne­bu­vo vaiz­duo­tas.

Lo­re­ta RIPS­KY­TĖ

loretar@skrastas.lt

Įam­žin­ti kar­ve­džiai ir mū­šių sce­nos

Kau­nie­čio dai­li­nin­ko Ar­tū­ro Slap­šio is­to­ri­nė­je pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mi Žiem­ga­lių ku­ni­gaikš­čio Ska­bio, ne­ži­no­mo žiem­ga­lių kar­ve­džio po­rtre­tai, Ga­ruo­zos ši­lo mū­šio, Sau­lės mū­šio sce­nos ir ki­ti pa­veiks­lai. Por­tre­tuo­se – pa­gal tu­ri­mus duo­me­nis ir įsi­vaiz­da­vi­mą su­kur­ti kar­žy­giai ir ku­ni­gaikš­čiai – il­gap­lau­kiai, švie­sūs mė­ly­na­kiai vy­rai, dė­vin­tys vi­du­ram­žių ap­ran­gą.

Pa­veiks­lai, iš­sky­rus Ga­ruo­zos ši­lo mū­šį, ku­rį me­ni­nin­kas do­va­no­jo Is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­jui, par­duo­da­mi. Juos įsi­gi­jus, pu­sę su­mos A. Slap­šys skirs Uk­rai­nos su­žeis­tiems ka­riams. To­kio­je ak­ci­jo­je jis da­ly­vau­ja ne pir­mą kar­tą.

„Tu­ri­me pa­dė­ti kai­my­nams, nes ne­ži­nia, ka­da ir mums ga­li pri­reik­ti pa­gal­bos“, – sa­kė dai­li­nin­kas.

Nu­ta­pė 57 val­do­vus

Pa­sak au­to­riaus, dar mo­kyk­lo­je jį la­biau­siai do­mi­no dai­lė ir is­to­ri­ja. Nors pa­ts sa­ve lai­ko sa­va­moks­liu me­ni­nin­ku, nes spe­cia­lių stu­di­jų ne­bai­gė, JAV mo­kė­si įgū­džių pas grai­kų kil­mės dai­li­nin­ką.

Ame­ri­ko­je gy­ven­da­mas ėmė­si pir­mų­jų is­to­ri­nių dar­bų, nu­ta­pė ke­le­tą in­dė­nų po­rtre­tų, ku­riuos iš­lei­do pa­što ženk­lų pa­vi­da­lu. Taip pat į pa­veiks­lus per­kė­lė įsi­vaiz­duo­ja­mus vi­kin­gų po­rtre­tus, ku­riuos įsi­gi­jo is­lan­dai.

Grį­žęs į Lie­tu­vą A. Slap­šys su­si­pa­ži­no su is­to­ri­ku To­mu Ba­ra­naus­ku, Kau­no ka­ri­nin­kų ra­mo­vės va­do­vu ma­jo­ru Do­na­tu Ma­zur­ke­vi­čiu­mi ir įsi­jun­gė į pa­trio­ti­nę gru­pę, ska­ti­nan­čią tau­ti­nio ta­pa­tu­mo puo­se­lė­ji­mą. Taip pa­ma­žu gi­mė idė­ja su­kur­ti vi­sų ži­no­mų ir ma­žiau ži­no­mų Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čių se­ri­ją. Iš vi­so jų nu­ta­pė 57, o 54 pa­te­ko į en­cik­lo­pe­di­ją „Vi­du­ram­žių Lie­tu­vos vieš­pa­čiai“, ku­rią ren­gė is­to­ri­kai In­ga ir To­mas Ba­ra­naus­kai.

Šis lei­di­nys, anot ren­gi­ny­je da­ly­va­vu­sio is­to­ri­ko T. Ba­ra­naus­ko, api­ma XIII–XV am­žių lai­ko­tar­pį. Port­re­tai, nors yra su­kur­ti pa­gal me­ni­nin­ko įsi­vaiz­da­vi­mą, re­mian­tis is­to­ri­niais do­ku­men­tais, skai­tan­čia­jam pa­dės la­biau įsi­dė­mė­ti as­me­nis, ku­riems pa­pras­tai is­to­ri­jos va­do­vė­liuo­se skir­ti vos ke­li sa­ki­niai. Is­to­ri­kas siū­lė me­ni­nin­kui pra­dė­ti mū­šių pa­veiks­lų se­ri­ją.

Ar­tū­ras Slap­šys yra su­rin­kęs ir di­de­lę is­to­ri­nių pa­što ženk­lų ko­lek­ci­ją, ku­rios da­lis taip pat eks­po­nuo­ja­ma Jo­niš­kio Is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­ju­je. Me­ni­nin­kas pa­ts yra su­kū­ręs ir iš­lei­dęs pa­što ženk­lų, skir­tų Dur­bės, Sau­lės mū­šio ju­bi­lie­jams bei ki­toms is­to­ri­nėms su­kak­tims.

Svar­biau­sias žiem­ga­lių mū­šis

Fo­tog­ra­fi­jų pa­ro­dą iš Ga­ruo­zos ši­lo mū­šio ins­ce­ni­za­ci­jų, vy­ku­sių ke­le­rius me­tus nuo 2012-ųjų, pri­sta­tė jų ini­cia­to­rius Žie­mių pra­do „Sim­ka­la“ va­do­vas And­rius Bi­tai­tis.

Šis mū­šis, įvy­kęs 1287 me­tais, – be­ne žy­miau­sias ir reikš­min­giau­sias Žiem­ga­los kraš­tui.

Mū­šy­je ties Ga­ruo­za vo­kie­čių or­di­no šv. Ma­ri­jos Li­vo­ni­jos kraš­to ka­riuo­me­nė žiem­ga­lių bu­vo vi­siš­kai su­triuš­kin­ta. Žu­vo pa­ts ma­gist­ras Vi­le­ki­nas, kom­tū­rai, vai­tai, 40 nu­kau­tų ir paim­tų ne­lais­vėn bro­lių. Žu­vo ir ra­šy­ti­niuo­se šal­ti­niuo­se neį­var­din­tas žiem­ga­lių kar­ve­dys.

Ren­gi­ny­je da­ly­va­vęs Kau­no ka­ri­nin­kų ra­mo­vės va­do­vas Do­na­tas Ma­zur­ke­vi­čius, lai­mė­jęs at­ran­ką ir da­ly­va­vęs Žal­gi­rio mū­šio ins­ce­ni­za­ci­jo­je Len­ki­jo­je ir ten at­li­kęs Vy­tau­to Di­džio­jo vaid­me­nį, sa­kė, kad to­kios praei­ties įvy­kių re­konst­ruk­ci­jos nė­ra tik akiai ma­lo­nus žai­di­mas. Per jas vyks­ta ta­pa­tu­mo for­ma­vi­mas.

Au­to­rės nuo­tr.

MŪ­ŠIS: Kau­nie­čio pa­veiks­le – reikš­min­giau­sio žiem­ga­lių Ga­ruo­zos ši­lo mū­šio sce­na.

KU­NI­GAIKŠ­ČIAI: Ar­tū­ro Slap­šio ta­py­ti kar­žy­giai-ku­ni­gaikš­čiai ir iš­lie­ti ku­ni­gaikš­čių (iš kai­rės) Liu­bar­to, Ge­di­mi­no ir Al­mi­no bius­tai.

INI­CIA­TO­RIUS: Sa­va­moks­lis is­to­ri­kas ir pa­ro­dų Ga­ruo­zos ši­lo mū­šiui at­min­ti ini­cia­to­rius And­rius Bi­tai­tis pa­pa­sa­ko­jo, kaip ki­lo min­tis pa­ro­dy­ti mū­šių ins­ce­ni­za­ci­jas.

SE­RI­JA: Dai­li­nin­kas Ar­tū­ras Slap­šys se­niai do­mi­si is­to­ri­ja, su­kū­rė vi­są Lie­tu­vos ku­ni­gaikš­čių pa­veiks­lų se­ri­ją.

KNY­GA: Is­to­ri­ko To­mo Ba­ra­naus­ko ran­ko­se – lei­di­nys „Vi­du­ram­žių Lie­tu­vos vieš­pa­čiai“, ku­rio­je pri­sta­to­mi 54 ku­ni­gaikš­čiai bei spaus­di­na­mi dai­li­nin­ko Ar­tū­ro Slap­šio ta­py­ti jų po­rtre­tai.