
Naujausios
Prie Kūčių stalo – su šaukštu
Ar žinojote, kad senovės lietuviai Kūčių vakarienę valgydavo tik su šaukštu, kurio visą vakarą nepaleisdavo iš rankų, o merginos patinkantiems vaikinams dovanodavo riešutų? Šiaulių kultūros centro ansamblio „Sidabrinė gija“ vadovė Vita Taučienė-Rezgienė sako, kad niekas prie Kūčių stalo nevykdavo šiaip sau, viskas turėjo prasmę ir reikšmę, net kiekvienas valgis.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Sielos ir kūno švara
Paskaitą apie Kūčių tradicijas V. Taučienė-Rezgienė šią savaitę skaitė Šiaulių profesinio rengimo centro Prekybos ir verslo skyriaus būsimiesiems socialinio darbuotojo padėjėjams.
Salėje, kurioje vyko paskaita, buvo padengtas Kūčių stalas, su keletu tradicinių valgių: kalėdaičiais, kūčiukais, obuoliais, riešutais. Virš stalo sukosi didžiulis šiaudinis sodas. V. Taučienė-Rezgienė sako, kad senovės lietuvio troboje visada virš stalo kabėjo sodas, kaip harmonijos, laimės simbolis.
Pasitikti Kalėdas labai svarbu švariems – tiek vidumi, tiek išore. Visada būdavo pradedama nuo vidinio švarinimosi: prisipažinimo (visų pirma sau), atsiprašymo ir atleidimo. Pasak V. Taučienės-Rezgienės, tai vienas sunkiausių dalykų lietuviams buvo ir tada, ir dabar. Išpažinties prieiti buvo svarbu, bet dar svarbiau buvo tiesiai atsiprašyti to, kuriam prasikaltai, taip pat ir atleisti tam, ant kurio pykai.
Kūčių dieną visa šeima eidavo praustis. Tai vienintelė diena per metus, kai moteris galėdavo vanoti, nuprausti vyrą (paprastai vyrai ir moterys su vaikais maudydavosi atskirai). Prausiamasi buvo ne tik dėl to, kad švarūs atsisėstų prie stalo, bet tam, kad kitais metais visi sveiki būtų.
Moteriai tą dieną būdavo daug darbo. Reikėdavo ne tik išprausti visą šeimą, švariai aprengti, bet ir labai švariai, kruopščiai iškuopti namus, priruošti valgių ir Kūčioms, ir Kalėdoms.
Nepadėdavo šaukšto
Ant Kūčių stalo turėjo būti dvylika patiekalų. Duona, riešutai, obuoliai, kisielius, kalėdaičiai irgi buvo laikomi patiekalais. Valgiai – tik pasninko: be mėsos, gyvulinių riebalų, pieno produktų, kiaušinių.
V. Taučienė-Rezgienė sako, kad dabar ant kai kurių lietuvių stalo galima visko išvysti: ir baltos mišrainės su kiaušiniais bei majonezu (jo sudėtyje taip pat yra kiaušinių), ir kepinių su kiaušiniais, ir žuvies su grietinėlės padažu.
„Sako, kad kitaip neskanu. Skanu! Reikia tik šeimininkės išmonės“, – įsitikinusi muzikos mokytoja.
Prie stalo šeima susėsdavo danguje įsižiebus Vakarei žvaigždei. Gale stalo atsisėsdavo vyriausias šeimos vyras (tėvas, senelis). Visi atsistodavo, sukalbėdavo poterius, persižegnodavo ir vienas kitam linkėdavo gerų metų.
Vienuose regionuose aplink stalą būdavo siunčiama uždegta žvakė. Perduodamas žvakę greta esančiam turėjai ko nors palinkėti. Žvakė buvo siunčiama pasauliui (pagal laikrodžio rodyklę). Kituose regionuose vietoj žvakės aplink stalą siųsdavo puodelį su šaltinio vandeniu: palinki, gurkšteli vandens ir perduodi kitam.
Tik po šios apeigos laužydavo kalėdaitį. Antras valgis, kurio atsikąsdavo – juodos duonos gabalėlis, po to valgydavo kūčią – patiekalą iš javų (kviečių, miežių, rugių ar kitų grūdų), sumaišytų su medumi saldintu vandeniu.
Tą vakarą visi sočiai prisivalgydavo, mat dieną buvo galima valgyti tik šutintų žirnių, todėl būdavo išalkę.
Visus patiekalus valgydavo tik šaukštu ir jo nepaleisdavo iš rankų, kol nebaigdavo vakarienės (kad kitais metais „nepadėtų šaukšto“, tai yra nenumirtų). O pavalgę su šaukštu rankoje dar tris kartus apeidavo aplink stalą, kad pilvas gerai virškintų.
„Mums nebūtina valgyti su šaukštu, bet senovėje buvo taip. Šiandien turbūt nemokėtume žuvies ar kitų valgių valgyti su šaukštu“, – sako etnografė.
Po vakarienės vaikai padėkodavo tėvams, pirmiausia pabučiuodavo mamą, paskui – tėvą.
Valgių reikšmės
V. Taučienė-Rezgienė sako, kad lietuviai be reikalo ir be prasmės nieko nedarė, taip ir valgius ant stalo dėjo su tam tikru tikslu.
Pavyzdžiui, medus simbolizavo sveikatą, šviesą, saulėtus metus, žirniai ir pupos – derlių ir kad kitais metais nebūtų ašarų.
Tikėta, kad lazdynų riešutai padeda užmegzti meilę, simbolizuoja vienybę, todėl merginos švenčių proga riešutų dovanodavo patikusiems vaikinams.
Obuoliai simbolizavo Adomo ir Ievos nuodėmę, gerus vyro ir moters santykius.
„Vyras su žmona turėjo obuolį be peilio, rankomis, perskelti pusiau ir suvalgyti savo puselę nieko neišmesdami“, – sako V. Taučienė-Rezgienė. Šios gražios tradicijos ji laikosi ir savo šeimoje.
Kituose regionuose buvo tradicija obuolį padalinti (galima pjaustyti peiliu) į tiek dalių, kiek šeimoje yra narių, kad kiekvienam būtų po skiltelę. Tikėta, kad tai šeimai padės būti vieningai.
Senovės lietuviai tikėjo, kad spanguolės ir jų kisielius padės kitais metais išlikti nepažeidžiamiems, padės apsisaugoti nuo mažų ir didelių priešų.
Kūčiukai simbolizavo paskutinę vakarienę, tai tarsi maži duonos kepaliukai.
Visada ant lietuvių Kūčių stalo būdavo kviečių – kad kiti metai derlingi būtų, kad netrūktų šeimai maisto.
Silkė, kita žuvis ant lietuvių Kūčių stalo atsirado daug vėliau.
Burtai
Po vakarienės prasidėdavo smagioji dalis – burtai. Pirmiausia iš po staltiesės traukdavo šiaudą. Jeigu jis ilgas, storas, tai ir gyvenimas bus ilgas, sveikas.
Tėvas ant stalo paberdavo saują grūdų ir visi skaičiuodavo, ar porinis grūdų skaičius, ar ne. Jei porinis, metai bus geri, derlingi.
Merginoms labiausiai rūpėjo ar tais metais ištekės. Tam buvo net keletas burtų. Imdavo saują kūčiukų (dešine ranka) ir skaičiuodavo, ar lyginis skaičius. Jei taip – ištekės.
Kitas burtas – nusisukus nugara į duris per petį mesti savo batą. Jeigu bato nosis žiūri tiesiai į duris, mergina ištekės.
Burdavosi ir lauke, apglėbdavo tvoros statinius ir skaičiuodavo, ar lyginis skaičius. Taip pat klausydavosi iš kurios pusės šuo sulos – iš ten sulauks piršlių.
Kartais panašius burtus išbandydavo ir vaikinai. Tik batą mesdavo ne link durų, o per namo stogą. Jeigu bato nosis žiūrėdavo į namus, tais metais dar neves.
Jeigu šeimoje buvo kelios merginos, kurioms laikas tekėti, jos pasiimdavo po kūčiuką ir pašaukdavo šunį. Kurios kūčiuką šuo pirma suėsdavo, ta pirma ir ištekės.
Iš naujesnių burtų – ant lapelių surašyti vardus (merginoms – vyriškus, vaikinams – moteriškus) sulankstyti ir pasidėti po pagalve Kūčių vakarą, o ryte vos prabudus traukti vieną lapelį. Koks vardas iškris, toks ir bus antrosios pusės vardas.Vieną burtą darydavo visa šeima.
Po septyniais vienodais puodeliais pavoždavo pinigą, rožinį, duonos gabalėlį, žemės grumstelį, žiedą, žalumyno šakelę, kūdikio čiulptuką. Žiedas reiškia vedybas, žalumynas – būsi laisvas ir sveikas visus metus, pinigas reiškia turtą, pelną, rožinis – ligas, vargus, rūpesčius, duona – bus geri, sotūs metai, kūdikio čiulptukas reiškė neplanuotą nėštumą (šis burtas buvo blogas ženklas netekėjusioms merginoms), žemės grumstelis reiškė mirtį. Šio burto, pasak V. Taučienės-Rezgienės, daugelis bijodavo, dėl to žemės ne visada dėdavo.
Dar vienas burtas – pasiruošti nedidelių medžio gabalėlių, į kuriuos kiekvienas „iškalba“ visus savo rūpesčius, negandas, ligas ir sumeta į prastą metalinį dubenį. Kai visi sumeta, medžio gabaliukai sudeginami.
Papročiai keliauja iš kartos į kartą
„Tai yra senosios tradicijos. Įdomu pagal jas pasižaisti, pabūti, nes dabar jau kartais nebemokame žaisti, kiekvienas į savo telefoną prie stalo žiūrime. Juk nesunku kartą per metus pasidaryti šventišką stalą, ir savo senelių, tėvų tradicijas perduoti savo vaikams, anūkams“, – sakė pranešėja.
V. Taučienė-Rezgienė šeimoje laikosi Kūčių tradicijų, jas perėmė iš savo tėvų. Kai sukūrė savo šeimą, pati pradėjo ruošti Kūčių vakarienę. Džiaugiasi, kad tradicijas tęsia ir jos dukros. Vienos dukros vyras yra portugalas, jį ypač žavi lietuviškos Kūčių tradicijos, nes Portugalijoje švenčiamos tik Kalėdos.
„Vyras su žmona turėjo obuolį be peilio, rankomis, perskelti pusiau ir suvalgyti savo puselę nieko neišmesdami.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Po Kūčių stalo staltiese dedama šiaudų.
Virš stalo senovės lietuvio troboje visada sukdavosi sodas.
Kūčiukai simbolizuoja paskutinę vakarienę. Jie tarsi maži duonos kepaliukai.
Per Kūčias vyras ir žmona lauždavo per pusę obuolį ir valgydavo – kad šeimoje būtų santarvė.
Ant Kūčio stalo dedamas ir kryželis.
Šiaulių kultūros centro ansamblio „Sidabrinė gija“ vadovė, muzikos mokytoja Vita Taučienė-Rezgienė ne tik domisi Kūčių papročiais, bet ir savo šeimoje jų laikosi.