
Naujausios
KELIAUKITE SU „ŠIAULIŲ KRAŠTU“ po savo miestą
Trys muziejai, dvi sinagogos, bažnyčia ir paslaptingas paveikslas
Trys muziejai, dvi sinagogos ir bažnyčia – toks kodas galėtų skambėti keliaujančių po Joniškio miestą galvose. Šie pagrindiniai traukos objektai atspindi skirtingų religijų žmonių vientisą istoriją, pristato krašto etnokultūrą, praeitį ir kviečia darsyk prisiminti garsias lietuvaičių kovas pasaulio krepšinio aikštelėse ar prie teniso stalų.
Malonu pasivaikščioti renovuota Žemaičių gatve: ant vieno pastato galima pamatyti žymiausių su Joniškiu siejamų asmenybių portretus, užsukti į parką, o penkiose miesto gatvėse ką tik iškilo XIX amžių primenantys koplytstulpiai, žymėję miesto ribas.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Bažnyčios skulptūros
Nuo Šiaulių pusės likus keliems kilometrams iki Joniškio prieš akis aukštyn šauna švč. Mergelės Marijos Dangun Ėmimo bažnyčios bokšto smailė. Pačiame miesto centre, penkių gatvių sankirtoje dabartinė bažnyčia buvo pastatyta 1901-aisiais. Šventovės istorija siekia 1526 metus – pirmasis medinis pastatas iškilo Vilniaus vyskupo Jono rūpesčiu.
Istoristinio stiliaus, vienabokštę, kryžminio plano šventovę juosia akmenų tvora. Viduje įrengti šeši neobarokiniai mediniai altoriai, vienas jų – iš Kriukų bažnyčios.
Bažnyčios fasadus puošia 12 skulptūrų, 2 biustai ir embleminis reljefas. 1899–1901 metais patyręs skulptorius Vincentas Jakševičius sukūrė šv. Petro, šv. Pauliaus, švč. Jėzaus Širdies, Nekalčiausiosios švč. Mergelės Marijos Širdies, šv. Liudviko, šv. Juozapo, šv. Kornelijaus, šv. Stanislovo ir Kristaus Pasaulio Valdovo skulptūras. Talentingo autoriaus kūriniai pasižymi taisyklingomis proporcijomis ir išraiškingais veidų bruožais.
Kitos dvi skulptūros – šv. Jono Krikštytojo ir šv. Kazimiero, pastatytos 1987 metais šviesaus atminimo klebono Juozapo Dobilaičio iniciatyva. Jų autorius – skulptorius Raimundas Leparskas.
Virš Joniškio bažnyčios apsidės frontono iškilusią trimituojančio angelo skulptūrą kūrė žymus tarpukario Lietuvos tapytojas ir skulptorius Kajetonas Sklėrius.
Paslaptingasis paveikslas
Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus muziejininkas Darius Vičas atkreipia dėmesį į Joniškio bažnyčioje saugomą XVII amžiaus nežinomo dailininko nutapytą, per miestą siaubusius gaisrus bei okupacijos negandas stebuklingai išlikusį ir iki šiol neatskleistų paslapčių turintį, šv. Martinijono paveikslą.
Pirmą kartą paveikslas paminėtas 1676 metais Joniškio bažnyčios generalinės vizitacijos akte. 1725 metų Joniškio bažnyčios vizitacijos akte rašoma, kad jame įtaisyta 17 votų – tikinčiųjų paaukotų padėkos ženklų už stebuklingą išgijimą arba prašant pagalbos ligoje, ištikus nelaimei. Iki mūsų dienų yra išlikę 8 votai.
Paveikslas dekoruotas sidabro skardos aptaisais. Šv. Martinijonas pavaizduotas kaip kirasą ir šalmą dėvintis kalaviju ginkluotas karys. Dešinėje angelas laiko skydą, kuriame lotynų kalba įrašyta eiliuota malda.
Dailės istorikė dr. Regimanta Stankevičienė pastebi, kad paveikslui, kuriame pavaizduotam Kristui ištikimas Romos karys šv. Martinijonas, galėjo būti suteikti žymiojo LDK karvedžio J. K. Chodkevičiaus bruožai. Tai turėjo suteikti krašto gynėjams narsos ir pasitikėjimo, nes Joniškis buvo pasienyje su Livonija, kur XVII amžiuje vyko aršios kovos su švedais.
Dvi įžymių asmenybių freskos
Kitapus kelio, sukant prie Raudonosios ir Baltosios sinagogų komplekso nuo gretimo pastato sienos akimis nulydi istorinėje freskoje pavaizduoti Žiemgalos kunigaikštis Nameisis, Vilniaus vyskupas Jonas iš Lietuvos kunigaikščių ir Lenkijos karalius, Lietuvos didysis kunigaikštis Zigmantas III Vaza.
Žiemgalos kunigaikštis Nameisis įkūnija Joniškio krašto žiemgališkąjį pradą. Jis buvo paskutiniojo žiemgalių sukilimo (12791290 metais) vadas.
Vilniaus vyskupas Jonas, Lietuvos didžiojo kunigaikščio ir Lenkijos karaliaus Žygimanto Senojo sūnus, įkūnija Joniškio, kaip krikščioniškojo miesto, pradžią. Jis 1536 metais įkūrė Joniškio parapiją (pasirašė Joniškio parapijos fundacijos aktą), kurios gyvenvietę pavadino savo vardu – Joniškiu.
Lenkijos karalius ir Lietuvos didysis kunigaikštis Zigmantas III Vaza 1616 metais suteikė Joniškio miestui Magdeburgo teises ir privilegijas – savivaldą, tuo padėdamas pagrindą naujam juridiniam ir ekonominiam miesto statusui.
Joniškio kultūros centro sumanymą nutapyti šešių metrų aukščio ir penkių metrų pločio freską prieš penkerius metus įgyvendino dailininkas Andrius Naraškevičius iš Vilniaus.
Dar viena garsių kultūros pasaulio asmenybių, susijusių su Joniškiu, galerija yra Žemaičių gatvėje. Freskoje ant buvusio kino teatro pastato šalia Joniškio kultūros centro aikštės 2014 metais nutapyti tautosakininkas Matas Slančiauskas, dailininkas Adomas Varnas, rašytojas Marius Katiliškis, iš Joniškio krašto kilęs pasaulinio garso žydų kilmės aktorius Lorensas Harvėjus ir Lietuvos aktorius Laimonas Noreika.
Sinagogų kompleksas
Raudonosios (žieminės) ir Baltosios (vasarinės) sinagogų kompleksas 1970 metais paskelbtas kultūros paveldu. Kai susizgribta restauruoti, 2007-aisiais įgriuvo rytinis Raudonosios sinagogos fasadas. Dabar šios griūties niekas neprimena. Pastatas vėl iškilo, viduje pagal dokumentinius duomenis, fotografijas atkurtas senasis interjeras.
Baltoji sinagoga taip pat restauruota. Joje veiks nuolatinė ekspozicija. Abiejose sinagogose organizuojami renginiai: koncertai, parodos, susitikimai.
Baltoji sinagoga sumūryta 1823 metais ant nebaigtos statyti parduotuvės pamatų. Po Antrojo pasaulinio karo pastato planas ir fasadai buvo pakeisti, interjeras sunaikintas. Tada užmūryti galinių fasadų bei jų frontonų langai, nugriauti šoninių fasadų frontonai. Šiuo metu sinagogos fasadai iš dalies rekonstruoti, vietomis atidengtos arkinės langų sąramos.
Šioje sinagogoje vykdavo iškilmingos pamaldos. Pasakojama, kad jos sienas puošdavo tapyti muzikos instrumentai. Po Antrojo pasaulinio karo joje buvo įrengtas sandėlis, vėliau – sporto salė.
Raudonosios Joniškio sinagogos architektūra liudija, kad ji statyta vėliau nei Baltoji. Ji ir mažesnė, sumūryta iš raudonų plytų. Po Antrojo pasaulinio karo gerokai nukentėjo interjeras, bet vis dar buvo galima pamatyti jo likučius. Puošniausia sinagogos dalis – dviaukštis vakarų fasadas, apvainikuotas trikampio frontono su banguoto kontūro šonais.
Istorijos ir kultūros muziejus
Sinagogos yra Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus, įsikūrusio Vilniaus gatvėje, žinioje. Darbo dieną apsilankius vertėtų užsukti ir į šią įstaigą, kurioje nuolat veikia tautodailininkų darbų ir kitos parodos, nuolatinės etnografijos ir archeologijos ekspozicijos. Išskirtinė ekspozicija duris atvėrė 2015 metais. Joje pristatomi Joniškio krašto gyventojų verslai, amatai ir prekyba nuo V iki XX amžiaus pirmosios pusės.
Tarp eksponatų – įvairūs šiame krašte cirkuliavę piniginiai vienetai.
Stenduose surašyta lakoniška, aiški informacija lietuvių, rusų ir anglų kalbomis. Informaciniame-pramoginiame-kompiuteriniame terminale gali pasitikrinti istorijos žinias arba surasti atsakymus į klausimus. Pavyzdžiui, apie kadaise Joniškyje veikusias 179 karčemas arba žiemgalių gebėjimus išgauti geležies rūdą.
Krepšinio ir Teniso muziejai
Ne vienam bus staigmena, kad Joniškyje veikia net trys muziejai. Be jau minėto, Lietuvoje išgarsėjęs Krepšinio muziejus, kurį įsteigė entuziastas Leonas Karaliūnas.
Muziejus įsikūręs tiesiai prieš Joniškio rajono savivaldybės pastatą. Jis padalintas į kelias erdves, kuriose lankytojai gali pamatyti su Lietuvos ir užsienio krepšiniu susijusius eksponatus: Arvydo Sabonio, Šarūno Marčiulionio, Rimo Kurtinaičio ir kitų žinomų Lietuvos bei užsienio krepšininkų marškinėlius, sportinius batelius su autografais, įvairiuose čempionatuose iškovotus medalius, nuotraukas, proginius suvenyrus. Kiekvienas gali atsisėsti į Krepšinio karaliaus sostą, yra galimybė pažiūrėti filmuotą medžiagą.
O štai Stalo teniso muziejus veikia kitoje gatvės pusėje prieš sinagogas esančiame viešbutyje. Jame eksponuojami keli tūkstančiai stalo teniso trenerio Romualdo Franckaičio sukauptų teniso kamuoliukų, rakečių, taurių, įvairių suvenyrų, kurių jis parsiveždavo iš įvairiose šalyse vykusių turnyrų.
Jeigu viską apžiūrėjus dar bus noro pasivaikščioti, galima paeiti maršrutu per Upytės, Žagarės, Livonijos, Šiaulių Senosios ir Žemaičių gatves. Jose šį birželį iškilo medžio meistrų plenere sukurtos penkios šventųjų skulptūros, primenančios miesto istoriją.
Prieš 200 metų koplytstulpius, žymėjusius miesto ribas, gyventojų lėšomis pastatė jėzuitai. Ilgainiui jos sudegė, suiro arba buvo nugriautos. Paskutinė koplytėlė minima XIX amžiaus viduryje. Šiemet, minint 400 metų jubiliejų nuo Magdeburgo privilegijų ir teisių Joniškiui suteikimo, jos atstatytos.
Autorės nuotr.
BAŽNYČIA: Joniškio Švč. Mergelės Marijos Dangun ėmimo bažnyčia daili ir iš išorės.
KOMPLEKSAS: Baltosios ir Raudonosios sinagogų kompleksas miesto centre.
ASMENYBĖS: Žemaičių gatvėje į praeivius žvelgia tautosakininkas Matas Slančiauskas, dailininkas Adomas Varnas, rašytojas Marius Katiliškis, iš Joniško krašto kilęs aktorius Lorensas Harvėjus ir aktorius Laimonas Noreika.
FRESKA: 2011 metais istorinėje freskoje buvo pavaizduoti Žiemgalos kunigaikštis Nameisis, Vilniaus vyskupas Jonas iš Lietuvos kunigaikščių ir Lenkijos karalius, Lietuvos didysis kunigaikštis Zigmantas III Vaza.
KREPŠINIS: Leonas Karaliūnas savo įkurtame Krepšinio muziejuje visada turi ką papasakoti.
EKSPOZICIJA: Istorijos ir kultūros muziejuje veikia įvairios ekspozicijos.
OBJEKTAI: Muziejininkas Darius Vičas sako, kad Joniškyje verta aplankyti bažnyčią, sinagogų kompleksą, apžiūrėti istorinių asmenybių freskas, užsukti net į tris muziejus.
INTERJERAS: Radonosios sinagogos vidaus interjeras buvo atkurtas.
KOPLYTSTULPIS: Atstatytas Šv. Onos koplytstulpis – vienas iš penkių, kadaise žymėjusių miesto ribas.
Jono IVANAUSKO nuotr.
ŠVENTASIS: Joniškio bažnyčioje saugomas XVII amžiaus nežinomo dailininko nutapytas, per miestą siaubusius gaisrus bei okupacijos negandas stebuklingai išlikęs šv. Martinijono, kuriam joniškiečiai kadaise melsdavosi ir dėkodavo už pagalbą, stebuklingus išgijimus, paveikslas.
ALTORIUS: Vienas iš šešių bažyčios altorių.
PASTATYTA: 1901-aisiais nauja bažnyčia pastatyta klebono Liudo Šiaučiūno rūpesčiu.
VARGONAI: Vargonus 1859 metais pastatė Latvijos meistras Karlas Hermanas, 1905 metais instrumentą iš dalies perdarė meistras Kerstingas.