
Naujausios
Vasaros saulėgrįžos ir žolynų šventės palaikomos entuziastų
Jau šį vakarą švęsime vasaros saulėgrįžos šventę, turinčią ne vieną vardą – Joninės, Rasos, Kupolinės.
Bėgant amžiams šios šventės papročiai ir tradicijos keitėsi, pasipildė naujomis apeigomis, bet svarbiausi elementai – žolynai, ugnis ir vanduo – išliko.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Nuo žemdirbiškų tradicijų iki Jonų pagerbimo
„Aušros“ muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja Sigita Milvidienė jau ne vienerius metus prie Šiaulių Žaliūkių malūno rengia Kupolinių šventę, yra prisidėjusi rengiant Rasų šventes ir ant vadinamojo Lubinų kalno, netoli Vijurkų kaimo, Kurtuvėnų regioniniame parke. Nors patirties ir žinių turi daug, tačiau sako kaskart vis atrandanti kažką naujo.
Pasak S. Milvidienės, Kupolinės – daugiau ikikrikščioniškų tradicijų palaikymas. Etnografinės šventės tradicijoje (tai kas buvo iki XX amžiaus) yra nemažai elementų, būdingų ir kitoms žemdirbiškoms šventėms (Sekminėms, Devintinėms). Tai – įvairios apeigos, susijusios su žolynais, gyvulių apsauga nuo nelaimių, pasėlių lankymas.
Beje, ši šventė, kaip ir daugelis kitų svarbiausių metų švenčių, buvo švenčiama beveik savaitę.
XX amžiaus pirmoje pusėje etnografinė tradicija pradėta taikyti visuomeniškai.
„Šaulių sąjunga netgi išleido bukletą, kuriame buvo nurodoma, kur reikėtų švęsti Jonines, kokie elementai joje turėtų būti. Tuomet išpopuliarėjo ir šventės rengimas prie ar ant piliakalnių, prie upių. Iki tol ši šventė buvo švenčiama kaimo susibūrimo, gegužinių vietose“, – pasakoja etnografė.
Tarybiniais metais, pasak S. Milvidienės, Joninių tradicija vėl kito – atsirado Jonų ir Janinų pagerbimas, vainikavimas gėlių ar ąžuolo lapų vainikais.
„Galima sakyti, kad Joninės, tokios, kokias mes dabar turime – su Jonų pagerbimu, laužo uždegimu, amatininkų turgeliu, visuomenės maitinimo įstaigomis ir populiarių grupių koncertu, – atėjo iš tarybinio laikotarpio. Visos senosios tradicijos, susijusios su žemdirbiška kultūra, yra nunykusios. Jos palaikomos tose šventėse, kurių neorganizuoja savivaldybės. Turiu galvoje ne tik Šiaulius, bet visą Lietuvą“, – sako S. Milvidienė.
XX amžiaus 7 dešimtmetyje atsiradęs folklorinis judėjimas prisidėjo prie etnografinių Joninių tradicijų atgaivinimo.
„Šis judėjimas nepriklauso jokiai institucijai. Tai – sambūris žmonių, kuriuos vienija bendra pasaulėžiūra, pomėgiai. Jie susirenka ar prie upės, ar prie piliakalnio ir švenčia. Jie viską daro kartu, nekviečia jokių populiarių grupių. Patys šoka, dainuoja, patys įsirengia šventės vietą. Labai džiaugiuosi, kad Malūnininko sodyboje vykstanti šventė taip pat turi daugiau visuomeninės, o ne institucinės šventės požymių“, – pažymi etnografė.
Žolynai, vainikai
Vienas iš pagrindinių Joninių, Rasų, Kupolinių papročių – kupoliavimas. Tai įvairių augalų, žolelių rinkimas, skynimas, vainikų pynimas.
„Lenkų istorikas Martynas Kromeris 16 amžiuje rašė, kad pagal seną prietaringą paprotį Lietuvos kaimuose šaltiniai buvo kaišomi gėlėmis ir medžių šakomis, buvo rankiojamos visokiausios žolės, turėjusios saugoti nuo ligų“, – cituoja S. Milvidienė.
Žolininkai žino, kad šiuo metu dauguma vaistinių augalų žydi ir yra sukaupę daugiausiai gydomųjų galių, todėl dabar geriausias laikas juos rinkti.
Pasak etnografės, vaistiniai augalai tokiu laiku buvo renkami nuo seno, o maždaug XX amžiaus pradžioje ši tradicija pasidarė daugiau mitologizuota. Atsirado paprotys susirinkti žolynų puokštę iš devynių laukų ir iš devynių skirtingų augalų arba tame pačiame lauke nusiskinti skirtingus devynis augalus žengiant kas devynis žingsnius. Pagal surinktus augalus būdavo galima išsiburti ateitį.
„Kiekvienais metais pas mus (prie Žaliūkių malūno) būna viena ar dvi augalų reikšmes žinančios žolininkės, kurios spėja ateitį iš to, ką žmogus susirinko. Kartais susidaro ir keliasdešimties žmonių eilė. Gražu, kad žmonės tiki šiais papročiais, nuoširdžiai klausosi, ką žolininkė jiems sako ir pataria“, – sako S. Milvidienė.
Dažnai su Joninėmis siejama paparčio ieškojimo tradicija atsirado maždaug XX amžiaus viduryje, nors pasakojimų ir pasakų apie paparčio žiedą tautosakoje yra daug.
Tautosakoje paparčio žiedo radimas dažniausiai yra susijęs su pinigine laime. Radus paparčio žiedą reikia apsibrėžti aplink save ratą šermukšnine lazda ir išstovėti jame iki ryto. Pasakojama, kad tai nelengva, nes šmėklos slankioja aplinkui ir gąsdina. Dar viena būtina sąlyga, kad turtai pasipiltų lyg iš gausybės rago, – niekam apie tai neprasitarti.
Joninės, Kupolinės, Rasos neįsivaizduojamos be vainikų pynimo. Vainikų plukdymas su žvakele viduryje gana „jaunas“ paprotys, atsiradęs XX amžiaus pradžioje. Ir su kažkokiomis apeigomis, pasak S. Milvidienės, nesusijęs. Paprasčiausiai tai gražu.
Senesnis paprotys buvo, kai mergelės paleisdavo vainikus plaukti upe, o už puskilometrio laukiantys vaikinai juos stengdavosi pagauti, išgriebti. Vėliau vaikinai už vainikus iš mergelių prašydavo išpirkos.
Dar senesnė tradicija – vainikus mesti į Kupolinės medį. Šį burtą darydavo tik jaunos netekėjusios merginos. Nusisukdavo nuo Kupolės medžio ir mesdavo vainiką. Jei jis užkibdavo ant šakos, tarkim, iš trečio karto, vestuvių galima tikėtis po trejų metų, jei vainikėlis ant medžio pakibdavo iš pirmo karto – galima jau pradėti ruoštis vestuvėms.
Pasak S. Milvidienės, šis burtas aktualus ir šiandien, o išsiburti nori ne tik merginos, bet ir vaikinai.
Sauganti ugnis
Dar vienas iš šventės elementų – ugnis. Etnografinėje tradicijoje šventinė ugnis, pasak S. Milvidienės, buvo skirta apsisaugoti nuo piktųjų dvasių, šėlstančių šią naktį, ir sudeginti išrautoms iš pasėlių laukų piktžolėms. Pastarasis momentas žemdirbiškoje tradicijoje yra labai svarbus – kad derlius būtų geras.
„Ugnis taip pat būdavo uždegama palei taką, kuriuo gyvuliai genami į ganyklą, kad apsaugotų juos nuo visokiausių negandų. Dar viena graži tradicija: jeigu statome namą ir norime jį apsaugoti nuo perkūno ir gaisro, reikia iš Joninių laužo paimti pelenų ir įpilti jų po namo pamatais“, – pasakoja etnografė.
Buvo tikima, kad peršokęs per laužą pasisemsi sveikatos ir jėgų, o javai bus derlingi.
Vanduo naudai ir pakenkti
Etnografinėje tradicijoje dėmesys buvo skiriamas ir vandeniui. Šuliniai ir šaltiniai buvo kaišomi gėlėmis ir medžių šakelėmis, kad žmonės ir gyvuliai būtų sveiki.
„19 amžiaus pirmoje pusėje kraštotyrininkas Liudvikas Adomas Jucevičius aprašė Joninių šventimo vietas ir apeigas. Jis rašė, kad tai dažniausiai kalvos ir upių krantai, ant kurių kuriami laužai ir per juos šokinėjama, o upėse maudomasi norint apsivalyti nuo nuodėmių ir apsisaugoti nuo ligų“, – cituoja S. Milvidienė.
Buvęs paprotys ir išsivolioti ryto rasoje. Pasak etnografės, vieni tikėję, kad dėl to būsią gražūs, kiti – kad sveiki.
Tačiau su Joninių ryto rasa galima ir pakenkti. „Jei nori, kad kaimynui nesisektų, gyvuliai prasti būtų, reikia su rankšluosčiu perbraukti per ryto rasą jo lauke. Labai tikiuosi, kad šiais laikais taip nebūna ir žmonės vieni kitiems tik gero linki“, – sako etnografė.
Dalijimasis vienija
Ko gero, dabar dažniau per Jonines kepame šašlykus, o senieji šios šventės tradiciniai valgiai buvo alus arba gira, sūris, pyragas, kiaušiniai.
„Vis svajoju apie tai, kad kitais metais reikės iš anksto paskelbti ir atgaivinti seną, gražią suneštinio stalo tradiciją. Kviesim lankytojus atsinešti savo vaišių.
Žmones vienija tai, kad kažkuo gali dalintis. Dabar prie uždegto aukuro dalijamės mūsų kepta duona, nuo kepalo laužiam po gabalėlį, leidžiam aplink per rankas medinį kaušą su duonos gira“, – apie Kupolinių prie Žaliūkių muziejaus tradicijas pasakoja S. Milvidienė.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
ŽINIOS: Šiaulių „Aušros“ muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja Sigita Milvidienė jau daug metų organizuoja etnografines Kupolinių šventes, tačiau sako, kad dar ne viską žino apie senąsias šios šventės tradicijas.
„Aušros“ muziejaus nuotr.
KUPOLĖ: Kupolė – ne tik žolynų puokštė, bet ir medis arba apipinta ir vainikais papuošta šakota kartis, žyminti šventės vietą. Tradiciškai merginos buriasi ateitį mesdamos vainikus ant kupolės medžio ir skaičiuodamos metus, kada ištekės.
ŠVENTĖ: Šiaulių „Aušros“ muziejaus Malūnininko sodyboje Kupolinės švenčiamos pagal etnografines tradicijas.