
Naujausios
Asfaltuotu žvyrkeliu kelionės trumpesnės ir saugesnės
Kiek kainuoja automobilio eksploatacija, kai didžioji dalis aplinkinių kelių – duobėti žvyrkeliai, žino dažnas Pakruojo rajono kaimo gyventojas. Ir Pašvitinio pagrindinė mokykla, kurios geltonasis autobusas bent kartą per mėnesį yra remontuojamas Šiauliuose. Neseniai išasfaltuotu žvyrkeliu regiono centrą mokyklinis autobusas pasiekia greičiau, nei prastu vieškeliu dvigubai arčiau esantį kaimą.
Janina VANSAUSKIENĖ
pakruojis@skrastas.lt
Automobilius žudo žvyrkeliai
Pašvitinio pagrindinė mokykla turi beveik pusantro šimto moksleivių ir vieną geltonąjį autobusą. Beveik du trečdaliai moksleivių yra kasdien pavėžėjami į pamokas iš aplinkinių kaimų. Į daugumą gyvenviečių veda prasti ir duobėti žvyrkeliai.
Dėl tokių kelių mokyklos autobusas nuolat genda. Šiemet jo eksploatacijai ir kurui skirta 37800 litų. Beveik ketvirtadalis šios sumos jau atiteko geltonojo autobuso remontui.
„Lūžta važiuoklė ir jos dalys, greičiau dėvisi padangos, autobusas dėl prastų kelių tiesiog byra“,-- apie tai, kokią įtaką kaimo mokyklų autobusų eksploatacijai daro kelių kokybė, sako Pašvitinio mokyklos autobuso vairuotojas Aurelijus Drupas. Jo žodžiais, prasti keliai automobilius tiesiog žudo.
Ketvirtus metus mokyklos autobusą vairuojantis A. Drupas pateikia pavyzdį: „Nuo Pašvitinio iki Grikpėdžių – vos dešimt kilometrų, tačiau duobėtu žvyrkeliu greičiau nei per pusvalandį nenuvažiuosi, todėl kasdienis 64 kilometrų maršrutas pro Grikpėdžius trunka apie pusantros valandos“.
Vairuotojas neslepia, kad paskubėti negali, nors žino, kad vaikai po pamokų kantriai laukia, kada iš vieno maršruto grįžęs geltonasis paims juos. „Mažiausiai užtrunka kelionė asfaltuotu keliu. Bet tokių seniūnijos teritorijoje – vos keli“, – liūdną statistiką konstatuoja vairuotojas.
Reanimuoti geltonąjį – į Šiaulius
Įdomi detalė: Vairuotojas Aurelijus, vardindamas moksleivių pavėžėjimo maršrutų ilgį ir juose sugaištą laiką, lygina kelionių trukmę „europiniu keliu“ – Europos regioninės plėtros fondo lėšomis asfaltuotu žvyrkeliu Pašvitinys--Pamūšis--Žeimiai.
„Reikia beveik pusės valandos, kad duobėtu žvyrkeliu nuvažiuotum dešimt kilometrų. Panašiai tiek pat sugaištam važiuodami normaliu keliu – 40 kilometrų į Šiaulius“, – apie kelių kokybės skirtumus ir įtaką susisiekimui kalba mokyklos autobuso vairuotojas. Ir atskleidžia: „Tuo keliu į Šiaulius mokyklos autobusas važiuoja vidutiniškai kartą per mėnesį.“
„Nelaukdami, kol autobusas neberiedės savais ratais, skubame remontuoti. Meistrai Šiauliuose žino, kad geltonojo reanimacijai turėsime gal vos trejetą valandų, dar valanda – kelionei pirmyn ir atgal. Tiek laiko, atvežus mokinius į pamokas, turime iki pirmojo maršruto po pamokų“, – apie greitąją pagalbą per duobes nuolat lūžtančiam autobusui pasakoja A.Drupas.
Laikinai Pašvitinio pagrindinės mokyklos direktoriaus pareigas einanti Ilona Meiliūnienė sako, kad asfaltuoti žvyrkeliai kaimo mokykloms gerokai palengvintų moksleivių pavėžėjimo problemas. Pedagogės žodžiais, Pašvitinio mokyklai apie antrą geltonąjį autobusą nereikėtų galvoti, jei visi moksleivių pavėžėjimo maršrutai būtų tokiais keliais, kaip Pašvitinį jungiantis su Žeimiais.
Lengviau pasiekiami ne tik Šiauliai
Šiandien Pašvitinio seniūnijos gyventojai jau laiko norma, kad regiono centrą Šiaulius gali pasiekti per gerą pusvalandį. Kol šis kelias nebuvo asfaltuotas, pašvitiniečiai į Šiaulius važiuodavo per Joniškį, kelias buvo 20 kilometrų ilgesnis.
Pašvitinio seniūnė Rima Krištopaitienė pastebi, kad išasfaltavus šį kelią, seniūnijos žmonėms tapo patogesnis ir geresnis susisiekimas ne tik su regiono centru Šiauliais, bet ir su krašto keliu Šiauliai--Pakruojis–Pasvalys, jungiančiu su kitomis svarbiomis magistralėmis.
„Mes nežinome, kaip atsidžiaugti: gyvenvietės prie to kelio tiesiog nušvito ir pagražėjo“,-- sakė seniūnė ir užsiminė, jog žmonės labai laukia, kada šiame kelyje bus išasfaltuota likusi nedidelė žvyrkelio atkarpa.
Trys žvyrkelio ruožai, kurių bendras ilgis – apie 20 km, kelyje Pašvitinys--Pamūšis--Žeimiai buvo išasfaltuoti įgyvendinant 2007–2013 m. Ekonomikos augimo veiksmų programos priemonę „Valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros techninių parametrų gerinimas“ . Darbai vyko etapais ir baigti iki 2011-ųjų metų.
Panaudojant Europos regioninės plėtros fondo paramą, 2007–2013 metų finansiniu laikotarpiu šalyje buvo išasfaltuota 737 kilometrai žvyrkelių. Iš šio fondo žvyrkeliams asfaltuoti buvo skirta 537,5 mln. litų. Pirmenybė buvo teikiama per gyvenvietes einantiems keliams, kuriuose yra intensyvus eismas ir kurie jungia didesnes gyvenvietes su magistraliniais ar krašto keliais.
autorės nuotr.
KELIAS: ES paramos lėšomis išasfaltuotas kelias nuo Pašvitinio iki Žeimių palengvino moksleivių keliones geltonuoju autobusu ir pagražino gyvenvietes.
Užs. Nr. 160414