
Naujausios
Bus bandoma saugoti žvyrkelius
Trečiadienį Savivaldybėje vykusio visų suinteresuotų pusių pasitarimo metu aiškintasi, kaip savomis jėgomis saugoti nuvažinėtus rajono žvyrkelius. Nes kapitaliniam jų remontui pinigų neskiriama, o valstybinė kelių priežiūros programa dar nepatvirtinta. Ketinama žvyrkelių niokotojus stabdyti transporto svorį ribojančiais kelio ženklais.
Janina ŠAPARNIENĖ
janina@skrastas.lt
Kelininkų vadovas: dėl sankcijų neturėsit darbuotojų
Pakruojo kelių tarnybos viršininkas Vytautas Brobaitis informavo, kad įmonė prižiūri tris šimtus kilometrų žvyrkelių, o jų remontui skiriamų pinigų kasmet teužtenka sutvarkyti vos ketvertui kilometrų.
„Rajono žvyrkeliai nusidėvėję, reikia juos remontuoti kapitaliai. Užpilamas devynių centimetrų žvyro sluoksnis – tik kosmetika. Pagrindinė priežiūra – greideriavimas, bet greideriuoti ne visada galima. Šlapiu oru nugreideriuotame žvyrkelyje duobės vėl bus išmintos. Juos visiems saugoti reikia“, – ragino kelininkų vadovas.
V. Brobaitis baksnojo į žemdirbių pusę – laukai suariami iki pat važiuojamosios dalies, nurėžiant net dalį sankasų, užariant vandens nuleidimo griovius, gadinant pralaidas. Tai – savavaliavimas, nes kelių apsauginės zonos – valstybės žemė.
Viršininkas savo žodžius patvirtino atsineštomis nuotraukomis: tokių „apartų“ žvyrkelių yra visuose rajono pakraščiuose. Ant važiuojamosios dalies, atsiradusios žemiau aplinkinių dirbamų laukų, kaupiasi, ją gadina vanduo.
V. Brobaičio teigimu, žvyrkelius ypač niokoja sunkioji žemdirbių technika. Todėl kai kuriuos darbus reikėtų daryti iš anksto, kol dar yra kelius sutvirtinantis pašalas.
„Prisimenate ankstesniais metais plačiai nuskambėjusią bekelės istoriją, kai įklimpo vaikus vežęs mokyklinis autobusiukas? Aplink susirinkę galvojame, ką daryti, o pro šalį rieda traktorius, bekelėje palikdamas dar gal trisdešimties centimetrų gylio vėžes... Sustabdom, o mechanizatorius sako, kad jam į laukus liepęs važiuoti bendrovės pirmininkas...“
V. Brobaitis informavo, jog kelininkai susitarė su policijos pareigūnais: kelių apsaugines zonas ariantys mechanizatoriai bus baudžiami. Už tai galima bausti ir darbdavius – nuobaudų jau yra sulaukę dviejų žemės ūkio bendrovių vadovai. Galima suskaičiuoti, kokia žala padaryta keliui ir ją prisiteisti.
„Nuo taikomų sankcijų nukentės mechanizatoriai. Kelių negerbiantys darbdaviai – neturėsit darbuotojų“, – įspėjo V. Brobaitis.
Žemdirbiai: kelininkai, patys susitvarkykit!
Į V. Brobaičio priekaištus dėl iki pat kelkraščio ariamų apsaugos zonų iš žemdirbių pusės atskrido replika: tai piktžolės – valstybinės!
Pasitarimo dalyviai iš salės netruko suskaičiuoti, kad pakeles šienaujančius kelininkus pastebi geriausiu atveju kartą per metus. Visą kitą laiką toje valstybinėje žemėje veši įvairiausios piktžolės, plintančios į pasėlius, barstančios sėklas. Užtat kai kurie neapsikentę ūkininkai valstybines pakeles šienauja sava technika, naudoja savus degalus. Nes iš jų reikalaujama palaikyti gerą laukų agrarinę būklę.
Į replikas dėl nešienaujamų žvyrkelių zonų V. Brobaitis turėjo atsakymą: priežiūros taisyklės nurodo, kad rajoninės reikšmės kelių pakeles reikia nušienauti iki spalio.
Klovainietis ūkininkas ir visuomenininkas Albinas Navickas į kelininkų viršininko siūlymą dalį darbų atlikti per šalčius ironiškai klausė: nors dirvas tręšti tereikia pavasarį – trąšas į laukus žiemą vežti?!
„Ūkininkai savus keliukus į laukus geriau prižiūrime nei kelininkai rajoninius: pagal reikalą vežam skaldą, žvyrą. „Nevarykit“ ant ūkininkų, kad esam nepilietiški! Valstybinę žemę du kartus per metus šienaujam. Seniūnai į mus vis pagalbos kokį darbą nuveikti kreipiasi – ūkininkas visuomeniškai padarys, kai kelininkai ar komunalininkai šimtų paprašys! Požiūrį į žemdirbius parodo šio pasitarimo laikas – kodėl jis sukviestas ne vasarį, o dabar, kai sėjamosios į laukus išvažiavę“?! – piktinosi A. Navickas.
Priekaištų V. Brobaičiui pažerta ir dėl ūkininkės žemėje paliktų šiukšlių po pakelės medžių genėjimo. Moteris, jau kurį laiką neįtikinanti kelių tarnybos išsikuopti, pažadėjo medienos liekanas sutempti į kelio vidurį: gal bent tada susirinks.
Prieš kelių niokotojus – ženklai ir viešumas
Pasitarime pastebėta, jog šlapius žvyrkelius itin gadina sunkiasvorės miškavežės bei skaldą gabenantys vilkikai, trumpinantys kelią. Guostagalio seniūnas Jonas Jocius, praėjusią žiemą pastebėjęs itin gadinamą kelią Degėsiai – Javydoniai, mėgino tramdyti miško vežėjus. Seniūno iškviesti policininkai surašė dokumentus, buvo gautos ekspertų išvados. Bet ginčą su medienos prekiautojais Pakruojo savivaldybė pralaimėjo – nes nebuvo mašinų svorį ribojančių kelio ženklų.
Nutarta prie žvyrkelių pradėti statyti transporto masę ribojančius ženklus, o seniūnams suteikti įgaliojimus pagal reikalą (tręšimo, kitų laukų darbų įkarštyje) kuriam laikui sustabdyti jų galiojimą.
Pasėlių deklaracijas teikiantiems žemdirbiams ketinama išdalyti atmintines apie pakelės zonų apsaugos reikalavimus.
Iškelta idėja su kelių niokotojais kovoti viešumu – skelbti jų pavardes.
Skaitytojos nuotr.
Taip šlapiu oru atrodo ne vienas rajono žvyrkelis.
Autorės nuotr.
Vytautas Brobaitis perspėjo apie planuojamas nuobaudas už pakelių suarimą.
Į pasitarimą buvo sukviesti ir žemdirbiai, ir vietos valdžios bei kelius prižiūrinčių įmonių atstovai.
Albinas Navickas (kairėje) atrėmė ūkininkams metamus priekaištus.