
Naujausios
Ten, kur buvo Rotušė
Savivaldybės Iniciatyvų komisija dar sausį svarstė klausimą „Dėl Joniškio miesto savivaldos atminties įamžinimo ir erdvės pervadinimo į Rotušės aikštę“.
Dabar teikiant klausimą Tarybai akcentuojama, jog Rotušė buvo miesto politinis, ekonominis ir teisminis centras. Joje posėdžiavo miesto valdžia, buvo sprendžiamos miestiečių civilinės bylos, vedamas ir saugomas archyvas, antspaudai.
„Atsižvelgiant į tai bei toliau siekiant stiprinti senosios Joniškio savivaldos atmintį, dabar gi siūloma akligatvį nuo Miesto aikštės iki prekyvietės pavadinti Rotušės gatve. Suteikus Rotušės pavadinimą vienai iš Joniškio gatvių, esančiai prie sinagogų komplekso, atsiras gatvės įrašai žemėlapiuose, o tai padės įamžinti toje vietoje buvusį Rotušės pastatą“, – argumentuojama aiškinamajame rašte, teikiant Tarybos sprendimo projektą.
Idėjos iniciatorius E. Vasiliauskas, mokslininkas, archeologas, Joniškio patriotas, „Sidabrei“ komentavo, jog iš pradžių kėlė idėją suteikti ne gatvės, o Rotušės aikštės pavadinimą erdvei šalia Baltosios sinagogos, kur buvo rasti senosios Rotušės pamatai.
„Bet architektai nusprendė, jog čia nėra aikštės požymių ir geriau tinka Rotušės gatve pavadinti, sutinku su jais“, – sakė archeologas.
E. Vasiliauskas, dar 2006 metais atlikdamas archeologinius tyrimus, čia atrado XVII a. pr. statytos miesto rotušės pamatų liekanas, o 2014 metais archeologas Darius Kontrimas, atlikdamas platesnius tyrimus, atkasė pamatų perimetrą. Ši vieta dabar pažymėta raudono klinkerio plytelėmis.
„Pirmas žingsnis, paskatinęs rotušės įamžinimą buvo archeologiniai tyrimai, – prisimena mokslininkas. – Toliau kiti žingsniai padaryti. Ant Baltosios sinagogos buvo prikabinta memorialinė lenta Šiaulių ekonomijos 1769 m. sukilėliams atminti, ji liudijo ir buvusios Rotušės vietą. Memorialinę lentą inicijavome kartu su Kultūros centro direktorės pavaduotoja, projekto vadove Ilona Osipova. Vieta grindinyje pažymėta, sutvarkant Miesto aikštę. Vėliau kartu su archeologu, architektūros istoriku dr. Žygimantu Buržinsku ir projekto vadove Ilona Osipova įgyvendinome ir Joniškio istorinio centro maketo idėją. Makete pagal švedų piešinį atkurta 1703 m. istorinė miesto centrinė dalis su bažnyčia ir su Rotuše, ji atkurta tiksliai pagal pamatų perimetrą. Makete vaizdas sumažintas 175 kartus. Jį nuo 2022 metų galima pamatyti miesto centrinėje aikštėje.“
„Kai tie žingsniai padaryti, reikėtų dar gatvelės, – pabrėžia jis. – Manau, dar reikėtų ir mažosios architektūros akcento, informacinio stendo – su paaiškinimais, senaisiais piešiniais. Gidas, žinoma, gali papasakoti ekskursijas vesdamas, bet kitam žmogui, kad ir joniškiečiui, manau, įdomu būtų pačiam perskaityti ir sužinoti, kaip miestas keitėsi ir kas čia buvo.“
Joniškio savivalda senesnė nei Šiaulių
„1616 metais Abiejų Tautų Respublikos valdovas Zigmantas III Vaza karališkosios Šiaulių ekonomijos Joniškio miesteliui 1616 m. liepos 4 d. suteikė savivaldos – Magdeburgo – teisę. Ji suteikta anksčiau negu Šiauliams. Taigi, Joniškio miestas seniausias savivaldus apskrities miestas. Tada jis buvo ir didžiausias miestas, didesnis už Šiaulius“, – pabrėžia E. Vasiliauskas, primindamas Joniškio savivaldos pradžią.
Joniškio savivalda pagal senumą buvo 12-ta valstybinio miesto savivalda (Vilnius nuo 1387 m.) dabartinėje Lietuvoje ir 14-toji su privačiais kunigaikščių Radvilų Biržų ir Kėdainių miestais. Pavieto centras Šiauliai savivaldą gavo tik 175 metų vėliau nei Joniškis – 1791 m.
Joniškiui įgijus Magdeburgo privilegiją miestas statėsi Rotušę. Ji buvo medinė su mūriniais pamatais. Rotušės egzistavimas baigėsi 1795 metais, po Abiejų Tautų Respublikos padalijimo. Didžioji Lietuvos dalis prijungiama prie Rusijos imperijos ir daugumai miestų panaikinama savivaldos teisė.
„Tada savivaldą galėjo turėti tik apskričių centrai – buvusioje Žemaitijos kunigaikštystėje tik Šiauliai, Telšiai ir Raseiniai. Visiems kitiems savivaldos teisę likvidavo, išimtis buvo Šeduva, – pasakoja mokslininkas. – Šeduva dėl to bylinėjosi su didikais Ropais ir 1812 metais išsikovojo turėti savivaldos teisę. Šeduvai savivalda buvo suteikta XVII amžiaus viduryje, ji apskrityje buvo antra po Joniškio.“
Joniškis atgavo savivaldos teises tik 1919 metais. Iš pradžių kaip valsčiaus centras, o kaip miestas – 1933 metais, tada jam buvo suteiktas antraeilio miesto statusas.
„Joniškio savivaldos istorija sena ir garbinga, – pabrėžia E. Vasiliauskas. – Joniškiečiai, kaip šeduviškiai, bandė atsikovoti savivaldos teises iš grafų Zubovų, Šiaulių ekonomijos valdytojų. 1840–1845 metais irgi bylinėjosi, išsikovojo miesto su apygardos laukų teritorija laisvę nuo Zubovų, bet savivaldos teisės neatgavo. Carinė valdžia nenorėjo antro, kaip šeduviškių, precedento. Beje, cariniais metais Šeduva vadinosi „neštatnij gorod“ – lietuviškai „neetatinis miestas“.
Joniškio rotušė stovėjo iki XIX a. pradžios.
„Mokytojo Volskio XIX a. pabaigos miesto aprašyme yra minima, jog Joniškyje yra du seniausi pastatai – katalikų bažnyčia ir „miesto dūma“, t.y. rotušė. Ją nugriovė ir pastatė sinagogą. Matyt, joniškiečiai, kai neteko savivaldos, nesugalvojo, kaip tą pastatą panaudoti, pardavė žydams, o jie tame sklype pastatė sinagogą.“
„Reikėtų dar ir knygą parašyti apie Joniškio rotušę ir savivaldą, – pasidalija dar viena idėja E. Vasiliauskas. – Beje, Lietuvoje Rotušės aikščių ir Rotušės gatvių yra vos penkios. Joniškyje būtų šešta. O pačių rotušių Lietuvoje labai mažai yra išlikusių. Šiaulių rotušė (XIX a. pirmoji pusė) yra išlikusi ir dabar ten veikia savivaldybė, tik ant pastato nėra jokios atminimo žymės.“
„Joniškio savivaldos istorija labai įdomi. Per ją reiškėsi žmonių pilietiškumas, – pabrėžia jis. – Dabar žmonės nelabai supranta, kad per savivaldą jie įsitraukia į visuomenės gyvenimą ir daug ką gali išspręsti. Nuo sovietmečio gajus požiūris, kad valdžia viską sprendžia. Ne valdžia – mes. O savivalda – arčiausia žmonių esanti valdymo grandis. XVII amžiuje, pavyzdžiui, joniškiečiai buvo labai aktyvūs gyventojai, mėgo bylinėtis, savo teises gindami nueidavo ir iki Varšuvos. Sueigų protokolai rodo jų teisinį išprusimą.“