
Naujausios
Lokomotyvų depas: metai įmonę sustiprino
Garbingą 145-erių metų jubiliejų šiemet švenčiantis Radviliškio lokomotyvų depas – vienas solidžiausių rajono darbdavių, kurį metai tik sustiprino ir pavertė modernia įmone.
Laima AGANAUSKIENĖ
alaima@skrastas.lt
Depo statybos prikėlė miestą
Reta radviliškiečių šeima neturi jokių sąsajų su geležinkeliu. Patys geležinkelininkai juokauja: jei ne 1870 metais tiestas Liepojos–Romnų geležinkelis ir mieste pastatytas garvežių depas, Radviliškis ir toliau būtų likęs mažu miesteliu su tuometiniais 80 kiemų, 485 gyventojais, medine bažnyčia, dviejų lovų ligonine, pašto stotimi, nedidele liaudies mokykla ir valsčiaus valdyba.
Kita vertus, ir pačiame Radviliškio garvežių depe tais metais tebuvo 6 garvežiai, naudojami tiesiant geležinkelį, per metus sudegindavę per 10 tūkstančių kubinių metrų malkų ir per 60 tūkstančių tonų anglies.
Garvežių depą pakeitė Lokomotyvų depas, o Radviliškio geležinkelio mazgas dabar nusileidžia tik sostinės geležinkelio mazgui.
„Diena ir naktis – tiek tegaliu pasakyti apie senąjį ir dabartinį depus. Nors girdėjau tik iš pasakojimų, bet sunku ir įsivaizduoti, koks katorgiškas buvo garvežių kūrikų darbas, kai reikėdavo tonomis „šupeliuoti“ anglis. Ne veltui baigęs darbą kūrikas būdavo panašus į velnią juodu veidu ir blizgančiomis akimis“, – pokyčius depe vardijo Lokomotyvų depo senbuvis mašinistas Pavelas Volkovas, depe skaičiuojantis 38-erius savo darbo metus, dirbęs mašinisto padėjėjo dubleriu, padėjėju ir jau 35-erius metus – mašinistu.
„Įvyko techninė revoliucija“
P. Volkovas sako, kad jam teko išgyventi depe įvykusią techninę revoliuciją.
„Pats blogiausias šilumvežis buvo geresnis už geriausią garvežį. O apie dabartinius vokiškus lokomotyvus „Siemens“ net nekalbu – dabar mes niekuo nenusileidžiame užsienio lokomotyvų mašinistams. Lokomotyvai galingi, ekonomiški. Važiuoji, o kabinoje erdvu, tylu, važiuoji minkštai, veikia kondicionierius, darbas kompiuterizuotas. Dauguma kelių irgi jau sutvarkyti, važiuoti galima maksimaliu greičiu. Nuvažiuoji ir eini ilsėtis į parengtą poilsio kambarį“, – pasakoja veteranas ir čia pat patikina, kad net ir geriausios darbo sąlygos nesumažina atsakomybės ir nepakeičia darbo specifikos, prie kurios turi įprasti.
Kad ir nežinomybė. Pasak P. Volkovo, grįžę iš reiso mašinistai žino, kada jie važiuos kitą kartą, tačiau kur jie bus – ilsėsis ar važiuos – po poros savaičių, nežinia.
„Todėl turi priprasti, kad savo gyvenimo ir laisvalaikio nesuplanuosi taip, kaip dirbdamas kitokį darbą. Tačiau, matyt, tai nėra jau tokia blogybė, nes depe mašinistai kitos duonos retai kada ieško – kas jau dirba, tai įsitvirtina ilgam“, – teigia veteranas.
Didelis psichologinis smūgis, su kuriuo per darbo biografiją susiduria kone kiekvienas lokomotyvo mašinistas, – geležinkelio nelaimės, kurių metu po traukinio ratais žūsta žmonės. Tai irgi uždeda tam tikrą žymę.
Gausios investicijos
Radviliškio lokomotyvų depo viršininko Andrejaus Jesmano teigimu, rimtų pokyčių įmonėje įvyko per penkerius pastaruosius metus ir tam investuota gana daug bendrovės lėšų.
„Tarp naujausių depo statinių – vokiška riedmenų plovykla, pirma tokia Baltijos valstybėse. Tai – antras didžiulis žingsnis pirmyn po naujų, šiuolaikiškų riedmenų įsigijimo. Dabar galime sau leisti ne tik tinkamai remontuoti lokomotyvus, bet ir prižiūrėti juos estetiškai, nes iki tol žiemą jų niekada neplaudavome“, – sakė A. Jesmanas.
Įsigytos ir naujos, keliskart našesnės aširačių tekinimo staklės, kurios leido, neišridenant lokomotyvų, tekinti aširačius, nauja kvarcinio smėlio, kuris pilamas „Siemens“ lokomotyvams, kad sutrumpėtų stabdymo kelias, užpylimo įranga. Anot A. Jesmano, tokios neturi nei latviai, nei estai. Renovuoti ir apšiltinti visi depo pastatai. Baigiama ir depo geležinkelio kelių rekonstrukcija.
„Po jos turėsime tokius kelius, kuriems kokius 50 metų nebereikės investicijų“, – teigė viršininkas.
Šiuos metus A. Jesmanas įvardijo sunkesniais nei ankstesnius dėl sumažėjusių krovinių pervežimų. Sumažėjo ir vidutinė traukinio masė (4,6 procento) bei vidutinė rida (6,7 procento).
Depo vadovas pasidžiaugė, kad įmonei surasti gerą specialistą nėra sunku – yra ne viena specialistų rengimo mokykla, be to, darbas geležinkelio įmonėje esą yra paklausus. Jis pateikė ir pavyzdį: kai bendrovė ieškojo techniko, buvo atsiųsti 52 gyvenimo apašymai ir buvo priimta darbuotoja, turinti aukštąjį išsilavinimą.
DABARTIS: Pastaraisiais metais Lokomotyvų depo pastatai buvo rekonstruoti ir apšiltinti.
Autorės nuotr.
PRIEŽIŪRA: Radviliškio lokomotyvų depo viršininkas Andrejus Jesmanas: „jau galime sau leisti lokomotyvus plauti ir žiemą“.
KOMFORTAS: Depo veteranas Pavelas Volkovas: „Važiuoti lokomotyvu dabar – tikras komfortas“.
PLOVYKLA: Vokiška riedmenų plovykla – pirma tokia Baltijos valstybėse.
Lokomotyvų depo archyvo nuotr.
PRADŽIA: Radviliškio garvežių depas 1870 metais.