
Naujausios
MUMS RAŠO
Mokytasi kitokio bendravimo
Visai ne žiemišką penktadienį Žeimelio žemės ūkio mokytojai, administracijos darbuotojai susirinko į seminarą „Koučingas vienas iš vadybos būdų, taikomas ugdyme ir vadyboje“. Seminarą vedė vedė Lietuvos edukologijos universiteto Socialinės komunikacijos instituto docentas, nepriklausomas konsultantas vadybos ir suaugusiųjų mokymosi klausimais, koučingo specialistas Aurimas Marijus Juozaitis.
Lektorius padėkojo už suteiktą galimybę apsilankyti Šiaurės Lietuvos miestelyje ir seminaro dalyviams pateikė užduotį: vieni kitiems pasakyti po kelis komplimentus. Taigi daug mokomės bendravimo būdu, todėl svarbu užsimegzti vidinį kontaktą. Jis svarbus, nes žmonėms supratimas ateina per išsiaiškinimą, o koučingas akcentuoja bendravimo poveikį mokymuisi.
Lektorius pripažino, kad pats žodis "koučingas" nemėgstamas lituanistų, tačiau yra boulingas, kur pastebimas neįprastas ir nemėgstamas lituanistų dvigarsis „ou“. Deja, šio žodžio atitikmens lietuvių kalboje nėra.
Svečias pateikė koučingo apibrėžimą: tai tikslingas dviejų žmonių pokalbis, kuriame pokalbio vedėjas (ugdytojas) uždavinėja klausimus ir klausosi pokalbininko (ugdytinio), taip skatindamas jį apsvarstyti jam aktualų klausimą ir padėti jam pačiam rasti šio klausimo sprendimą.
Koučingas kartais painiojamas su mentoryste, tačiau mentorius konsultuoja, duoda patarimą, o koučeris negali duoti patarimo, ugdytinis pats randa atsakymą pokalbio metu. Lektorius priminė, kad su žodžiais reikia elgtis atsargiai, nes, anot psichologų, žodis neša energiją.
Bet kokios švietimo sistemos misija – išugdyti gebėjimus ir nuostatas tai daryti visą gyvenimą. Įgijęs šiuos gebėjimus žmogus atviriau priima aplinką ir save. Čia koučingas, kaip augimo (mokymosi) būdas, anot lektoriaus, vaidina nemažą vaidmenį.
Išsiaiškinus sąvokas, lektorius pakvietė koučingą išbandyti praktiškai. Labai nedrąsu buvo seminaro dalyviams pasiryžti pokalbiui su koučeriu, tačiau galų gale vienas pokalbis įvyko ir dalyviai turėjo galimybę pamatyti praktinę koučingo pusę.
Mokytoja Vita Songailienė išsakė savo problemą, vyko pokalbis. Jo metu pokalbio dalyvę koučeris skatino gilintis į detales, prisiminti savo patirtį ir ją išsakyti garsiai (lavinamas mąstymas, formuojami mokymosi įgūdžiai).
Seminaro dalyviai pastebėjo, kad produktyvaus pokalbio metu svarbus pašnekovų abipusis pasitikėjimas. Kai žmogus pajunta, kad tau jis yra svarbus, tuomet atsiveria. Lektoriaus nuomone, lietuviai yra žemo pasitikėjimo lygio, todėl mums sunku pasitikėti savimi ir kitais, mes link pasitikėjimo einame mažais žingsneliais.
Pokalbyje svarbu gilintis į detales, nes kokybiškas pokalbis bus tik tuomet, kai bus pastebėtos visos detalės.
Lektoriaus teigimu, koučingas gali padėti jausti atsakomybę už žodžius, žmogus mokosi atsakingai kalbėti. Koučingo metu svarbu susigrąžinti autentiškumą – kaip pats žmogus išspręs problemą: jis prisiima atsakomybę už savo žodžius ir veiksmus.
Šiame seminare išgirstos mintys padės mums glausčiau bendrauti su ugdytiniais, kurti santykius, grįstus pasitikėjimu, o taikant koučingą auklėtiniams galėsime padėti spręsti iškilusias problemas.
Mokymasis yra vienas iš lyderystės būdų, kaip mes mokomės, tokiais lyderiais ir esame.
Audronė SKUČIENĖ, pedagogė
BENDRAVIMAS: Žemės ūkio mokyklos pedagogai ir darbuotojai mokėsi laisvesnio bendravimo, atsakingumo ir pasitikėjimo pašnekovu.