Mokytojai nenori būti pastumdėliais

Mokytojai nenori būti pastumdėliais

Mo­ky­to­jai ne­no­ri bū­ti pa­stum­dė­liais

Praė­ju­sį tre­čia­die­nį Ty­tyu­vė­nuo­se, „Se­du­los“ poil­sio ba­zė­je, su­reng­ta Lie­tu­vos švie­ti­mo įstai­gų pro­fe­si­nės są­jun­gos kon­fe­ren­ci­ja „Švie­ti­mas – stra­te­gi­nio na­cio­na­li­nio sau­gu­mo ga­ran­tas“.

Jo­je da­ly­va­vo pro­fsą­jun­gos at­sto­vai, moks­li­nin­kai, švie­tė­jai. Kal­bė­ta apie šian­die­ni­nės Vy­riau­sy­bės vyk­do­mą švie­ti­mo poi­li­ti­ką, ne­si­bai­gian­čias švie­ti­mo re­for­mas, mo­ky­to­jo pa­dė­tį ir aiš­ku­mo trū­ku­mą, ko­kiu ke­liu tu­ri ei­ti Lie­tu­vos mo­kyk­la. Priim­ta re­zo­liu­zi­ja, ku­rio­je rei­ka­lau­ja­ma, kad švie­ti­mas tap­tų ne me­na­mu, o tik­ru prio­ri­te­tu.

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Dis­ku­ta­vo spe­cia­lis­tai ir moks­li­nin­kai

Dviem die­noms į Ty­tu­vė­nus at­vy­kę Lie­tu­vos švie­ti­mo įstai­gų pro­fe­si­nės są­jun­gos at­sto­vai su­ren­gė kon­fe­ren­ci­ją „Švie­ti­mas – stra­te­gi­nio na­cio­na­li­nio sau­gu­mo ga­ran­tas“, tei­si­nį se­mi­na­rą „Po­ky­čiai, ku­riuos įne­ša nau­jas so­cia­li­nis mo­de­lis švie­ti­mo sis­te­mo­je“, ku­rio da­ly­viai ga­vo kva­li­fi­ka­ci­jos pa­kė­li­mo pa­žy­mė­ji­mus, bei iš­plės­ti­nį pro­fe­si­nės są­jun­gos Ta­ry­bos po­sė­dį. Da­ly­va­vo per 70 švie­ti­mo at­sto­vų.

Kon­fe­ren­ci­jo­je vyk­do­mą švie­ti­mo po­li­ti­ką ap­žvel­gė Lie­tu­vos švie­ti­mo įstai­gų pro­fe­si­nės są­jun­gos pir­mi­nin­kas Eu­ge­ni­jus Je­si­nas. Jo pa­va­duo­to­jas Ra­mū­nas Znu­tas pri­sta­tė kar­di­na­lius po­ky­čius, ku­rių švie­ti­mo sis­te­mo­je lau­kia pe­da­go­gų bend­ruo­me­nė.

Apie švie­ti­mo per­tvar­kos pro­jek­tus ir jų ža­lą Lie­tu­vos na­cio­na­li­niam sau­gu­mui kal­bė­jo Tau­ra­gės su­si­vie­ni­ji­mo pir­mi­nin­kas Ge­di­mi­nas Ma­ro­zas.

Švie­ti­mo po­li­ti­kos ana­li­zę at­li­ko pro­fe­so­rė, ha­bi­li­tuo­ta dak­ta­rė, Lie­tu­vos švie­ti­mo Ta­ry­bos pir­mi­nin­kė Vi­li­ja Tar­ga­ma­dzė.

Kon­fe­ren­ci­jo­je da­ly­va­vo ir kal­bė­jo Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos at­sto­vas Švie­ti­mo ko­ky­bės ir re­gio­ni­nės po­li­ti­kos de­par­ta­men­to di­rek­to­rius Ai­das Al­da­kaus­kas, Sei­mo Švie­ti­mo ir moks­lo ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas, pro­fe­so­rius Eu­ge­ni­jus Jo­vai­ša bei šio ko­mi­te­to na­rys pro­fe­so­rius Arū­nas Gu­mu­liaus­kas, Ak­me­nės, Kel­mės, Ma­žei­kių ra­jo­nų Švie­ti­mo sky­rių ve­dė­jai Vy­tau­tas Juo­za­pa­vi­čius, Sta­sys Jo­ku­baus­kas ir Apo­li­na­ras Ston­kus.

Švie­ti­mas blaš­ko­si tarp re­for­mų

Pag­rin­di­nė vi­sų pra­ne­šė­jų ir kal­bė­to­jų min­tis, jog Lie­tu­vo­je nė­ra švie­ti­mo stra­te­gi­jos. Kiek­vie­na nau­ja val­džia vyk­do sa­vas re­for­mas. Mo­kyk­la blaš­ko­si, ne­ži­no, kur ei­ti. Nė­ra dar­nos, der­mės tarp rei­ka­la­vi­mų ir ga­li­my­bių tuos rei­ka­la­vi­mus įvyk­dy­ti.

Šio­je kon­fe­ren­ci­jo­je jau ne­bu­vo ke­lia­mas ap­mo­kė­ji­mo už mo­ky­to­jo dar­bą klau­si­mas. Bet, kad mo­ky­to­jas iš sa­vo men­kos al­gos tu­ri pirk­ti mo­ky­mo prie­mo­nes – jau ne­be­tel­pa į jo­kius rė­mus. Kel­ta pro­ble­ma, jog švie­ti­mui, ap­skri­tai ski­ria­ma per ma­žai lė­šų, ne­be­lie­ka pi­ni­gų ug­dy­mui ir prie­mo­nėms.

Mo­ky­to­jui kliū­va bo­ta­go ga­lu

Šian­die­ni­nė­je mo­kyk­lo­je ne­sau­gus jau­čia­si ir mo­ky­to­jas, ir mo­ki­nys. Nė­ra aiš­kaus pa­si­skirs­ty­mo pa­rei­go­mis ir at­sa­ko­my­be. Už vis­ką at­sa­kin­gas tik mo­ky­to­jas, ku­ris bet ko­kio­je si­tua­ci­jo­je lie­ka kal­tas. „Vai­kui ne­pa­ti­kai – esi kal­tas, tė­vams neį­ti­kai – taip pat kal­tas, ad­mi­nist­ra­ci­jai už­kliu­vai – ir­gi kal­tas. Mo­ky­to­jas pri­va­lo bū­ti pa­klus­nus, nuo­lan­kus ir vi­sa­da lin­kęs pri­siim­ti kal­tę, – kon­fe­ren­ci­jos tei­gi­nius re­dak­ci­jai ko­men­ta­vo Švie­ti­mo įstai­gų pro­fe­si­nės są­jun­gos Kel­mės ra­jo­no su­si­vie­ni­ji­mo pir­mi­nin­kė Le­vo­nė En­ze­lie­nė. – Lau­kia­me, kad bū­tų aiš­kiai su­dė­lio­tos mo­ky­to­jo tei­sės ir pa­rei­gos, kad tu­rė­tu­me ga­li­my­bę oriai at­lik­ti sa­vo dar­bą, o ne bū­ti pa­stum­dė­liais.“

Kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viai tvir­ti­no, jog mo­ky­to­jas no­ri ir pri­va­lo ei­ti ko­ja ko­jon su gy­ve­ni­mu, nau­do­tis nau­jo­vė­mis. Ta­čiau mo­ky­to­jui to­bu­lė­ti lė­šų ne­ski­ria­ma. Nors pa­dė­ti to­bu­lė­ti pa­tir­tį tu­rin­čiam mo­ky­to­jui bū­tų pi­giau ne­gu pa­reng­ti nau­ją mo­ky­to­ją.

Mo­ky­to­jas daug dir­ba ne­mo­ka­mai

Pe­da­go­gai rep­li­ka­vo, jog no­rė­da­mas pra­gy­ven­ti šian­die­ni­nis mo­ky­to­jas pri­vers­tas dirb­ti ke­lio­se mo­kyk­lo­se. „No­ri­te ko­ky­biš­ko mo­ky­mo – to­bu­li­n­ki­te mo­ky­to­ją, o ne pa­vers­ki­te jį ama­ti­nin­ku.“

Pro­fe­si­nės są­jun­gos po­zi­ci­ja, jog mo­ky­to­jo eta­tą tu­ri su­da­ry­ti 18 kon­tak­ti­nių va­lan­dų – pa­mo­kų ir dar tiek pat ap­mo­ka­mų va­lan­dų skir­ti pa­si­ren­gi­mui pa­mo­koms, są­siu­vi­nių tai­sy­mui, kon­sul­ta­ci­joms ir ki­tiems pa­pil­do­miems dar­bams.

Šian­dien tam ski­ria­ma la­bai ma­žai lai­ko. Mo­ky­to­jas pri­vers­tas ar­ba ne­tik­rin­ti są­siu­vi­nių, ar­ba jų tai­sy­mui skir­ti sa­vo as­me­ni­nį lai­ką, kai už dar­bą nie­kas ne­mo­ka.

Ta­čiau kon­fe­ren­ci­jos da­ly­vių nuo­mo­ne, eta­ti­nis ap­mo­kė­ji­mas „nu­plauks“, jei­gu švie­ti­mui ne­bus ski­ria­mas di­des­nis fi­nan­sa­vi­mas.

„Rug­sė­jo pir­mo­sios lauk­da­vo­me pil­ni eu­fo­ri­jos. Da­bar tos eu­fo­ri­jos nė­ra. Nes tu ne­si­di­džiuo­ji, kad esi mo­ky­to­jas“, – apie sa­vo pa­dė­tį kal­bė­jo pe­da­go­gai.

Nors daž­nai kal­ba­ma, kad Lie­tu­vo­je yra mo­ky­to­jų per­tek­lius, rim­čiau pa­si­gi­li­nus paaiš­kė­jo, kad trūks­ta 1300 mo­ky­to­jų, ypač tiks­lių­jų moks­lų: ma­te­ma­ti­kos, fi­zi­kos, che­mi­jos. Jau­ni žmo­nės tik­rai ne­su­si­gun­dys dirb­ti už 400 – 500 eu­rų per mė­ne­sį.

Re­zo­liu­ci­ja rei­ka­lau­ja jaut­res­nio dia­lo­go

Kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viai pa­si­ra­šė re­zo­liu­ci­ją. Jo­je tei­gia, kad Vy­riau­sy­bės po­žiū­ris į švie­ti­mą yra so­cia­liai neat­sa­kin­gas. Lie­tu­vos švie­ti­mas blo­giau­siai fi­nan­suo­ja­mas vi­so­je Eu­ro­po­je, mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mai – mažiau­si, mo­ki­nių ug­dy­mo są­ly­gos – pra­sčiau­sios, mo­ky­to­jų ren­gi­mo sis­te­ma su­griau­ta, mo­ky­to­jo pres­ti­žas nu­ver­tin­tas. Konst­ruk­ty­vaus dia­lo­go ne­bu­vi­mas ve­da prie nau­jų so­cia­li­nių ak­ci­jų.

Ma­ty­da­mi ci­niš­ką po­žiū­rį į švie­ti­mą, kon­fe­ren­ci­jos da­ly­viai rei­ka­lau­ja pa­si­ra­šy­ti ko­lek­ty­vi­nę su­tar­tį, ku­ri už­tik­rin­tų ge­res­nes ma­te­ria­li­nes ir so­cia­li­nes švie­ti­mo są­ly­gas, ge­rin­ti pro­fe­si­nės są­jun­gos ir Vy­riau­sy­bės de­ry­bų ko­ky­bę, mo­ki­nio krep­še­lį pa­keis­ti kla­sės fi­nan­sa­vi­mo mo­de­liu, įves­ti pe­da­go­gams eta­ti­nį ap­mo­kė­ji­mą, pa­reng­ti ko­ky­biš­kes­nes pro­gra­mas.

Vai­dos SUT­KIE­NĖS nuo­tr.

Švie­ti­mo po­li­ti­ką ap­žvel­gė Lie­tu­vos švie­ti­mo įstai­gų pro­fe­si­nės są­jun­gos pir­mi­nin­kas Eu­ge­ni­jus Je­si­nas (kai­rė­je).

Kon­fe­ren­ci­jos tei­gi­nius re­dak­ci­jai ko­men­ta­vu­si Kel­mės su­si­vie­ni­ji­mo pir­mi­nin­kė Le­vo­nė En­ze­lie­nė (ant­ro­je ei­lė­je pir­mo­ji) tvir­ti­no, jog mo­ky­to­jai no­ri oriai at­lik­ti sa­vo dar­bą ir di­džiuo­tis sa­vo pro­fe­si­ja.