
Naujausios
Amatai: seniau ir dabar
„Buvome, esame ir būsime gražūs ir įdomūs pasauliui per savo amatus, tradicijas, dainas. Todėl ir turime gaivinti, stiprinti ir pratęsti tautinę tapatybę“, – įsitikinęs profesorius etnologas Libertas Klimka, apie senuosius amatus ir jų gyvavimą iki šių dienų kalbėjęs per Žemaičių vasaros kursus Kelmėje.
Dalia KARPAVIČIENĖ
daliak@skrastas.lt
Įdomūs pasauliui
Gediminas prieš 7 šimtmečius, kaip didysis kunigaikštis, parašė laiškų iš sostinės Vilniaus.
Valdovas kvietė atvykti įvairius amatininkus, siūlydamas jiems puikias sąlygas gyventi ir užsiimti amatais, net dovanas. Lietuvos kraštą užplūdo ginklakaliai, kalviai, račiai. Kvietė Gediminas ir žemdirbius, davė jiems žemės ir dešimt metų žadėjo mokesčių neimti. Taip, pasak profesoriaus etnologo Liberto Klimkos, Vilnius žengė pirmąjį žingsnį į Europos Sąjungą.
Viduramžių Vilniuje – 60 amatininkų cechų
Etnologas L. Klimka rodė skaidrėje pavaizduotus viduramžių amatus, labai svarbius Lietuvai.
Vienas iš svarbiausių, reikalingiausių amatų – kalvystė, iš kurio išsivystė laikrodininkystės amatas, autorinė juvelyrika. Buvo jau ir vargonų meistrų. Pirmieji vargonai Lietuvoje sumeistrauti XVII amžiuje, iki šiolei stovi Kretingos bažnyčios zakristijoje, ir, jei reikia, dar groja.
Skaidrėje darbui ruošiasi ir chirurgas, kažkada priklausęs barzdaskučių cechui.
Vilniuje amatininkų cechų organizacijų viduramžiais buvo apie 60. Cechuose būdavo mokoma, o namai – skirti susirinkimams, reprezentacijoms, ne darbui. Cechų namuose būdavo laikomos karališkosios privilegijos, ginklai, vėliavos, cecho knyga. Cechų meistrai buvo išsikovoję monopolio teisę, tiktai jie galėdavo pardavinėti konkrečios rūšies gaminius mieste. Galėjo dalyvauti ir valdančioje struktūroje-magistrate.
Pirmasis cechas Vilniuje įsikūrė 1495 metais, švento Baltramiejaus dienos išvakarėse, rugpjūčio 23 dieną. Šis šventasis yra visų amatininkų globėjas.
Meistras priesaiką duodavo Rotušėje. Prieš tai meistras turėdavo atlikti bandomąjį darbą, tam tikrą laiką stažuotis – dirbti pameistriu, įsigyti gyvenamąjį būstą, reikalingus įrankius. Būdavo labai nelengva tapti meistru.
Pati seniausia technologija – keramika, padedanti archeologams nustatyti gyvenviečių, piliakalnių amžių. Viduramžių ir šiuolaikinių keramikų dirbtuvės mažai kuo skiriasi. Tiesa, pirmoji keramika buvo lipdytinė, vėliau atsirado žiestinė. Seniau ratą sukdavo koja, dabar – motoriukas. Vienintelis Lietuvoje įkūręs keramikos muziejų Leliūnuose (Anykščių rajonas) yra puodžių puodžius Vytautas Valiušis. Prie muziejaus jau gimsta parkas.
Populiari atsigaunanti kepurininko profesija
Civilizacijos nėra, pasak L. Klimkos, be verpimo ir audimo. Aukštaitijoje dar ne taip seniai buvo naudojama Akmens amžiaus technologija – verpiama verpstėmis su išraižytu pasaulio modeliu. Žemaičiai senokai įsigiję verpimo ratelius.
Audyklos būdavo kuriamos prie dvarų, ten dažniausiai ausdavo gelumbę, vadinamą atkočiais. Dabar Lietuvoje likusios nedidelės audimo dirbtuvėlės, audžia nedaugelis, palaikydami senovės tradiciją.
Svarbus amatas – gaminti apavą. Su šiaučių, batsiuvių amatu glaudžiai susijęs odos apdirbimas. Vilniuje yra atskiras Tymo (tymas – ypatingai plona oda) kvartalas. Odininkai dažniausiai būdavo totoriai.
Buvusi populiari, šiais laikais atsigauna kepurininkų profesija. Kepures darydavo iš milo. O milo kepures, pasak L. Klimkos, labai tinka dėvėti einant į pirtį. Prie pirties labai tinka rėčkelės, kubilai. Iš vario katilus kaldavo katiliai. Etnologas patarė uogienę ir dabar virti variniuose arba žalvariniuose induose, tolygiai paskirstančiuose temperatūrą. Uogienės kokybė tikrai pagerėja.
Tautos pasididžiavimas – kalviai
Apie kalvių amatą etnologas kalbėjo atskirai, o kalvius vadino tautos pasididžiavimu.
„Kaip ir kuo mums Žalgirio mūšyje pavyko įveikti nuo galvos iki pentinų šarvuotus kryžiuočius-profesionalius karius? Žinoma, kad narsa ir kalaviju“, – sakė L. Klimka.
Kalavijai buvo išskirtiniai – juostuoto ("damaskinio") plieno ietigalių. Juostuotas plienas yra labai kietas, bet, atsitrenkęs į akmenį arba šarvą, nelūžta, netrupa, o šarvą perkerta. Kitos plieno rūšys, pavyzdžiui, ketus, yra trapios.
„Kalviai Stankai iš Mažeikių – tėvas su trimis sūnumis – moka nukaldinti juostuoto plieno peilius, ietigalius. Labai paprasta: paimti geležies strypą, ištiesinti, išilginti, sulenkti, suvirinti, vėl išilginti, sulenkti, suvirinti. Ir taip – kokius 200 kartų“, – šmaikštavo profesorius.
Popieriaus gamyba – intelektualus amatas
Intelektualiu amatu profesorius Libertas Klimka vadino popieriaus gamybą.
XVII amžiuje Lietuvoje dar veikė apie 60 popieriaus malūnų. Popieriaus žaliavą – plaušus užraugdavo didžiuliuose induose. Tik vandens malūnas buvo pajėgus tokį kiekį išmaišyti.
„Gaila, kad ši popieriaus gaminimo tradicija Lietuvoje neišliko iki šių dienų. Bet dailininkai moka taip popierių pasigaminti“, – sakė profesorius.
1450-aisiais perversmą sukėlė Johano Gutenbergo išradimas – spausdinimo presas, pasiskolintas iš vyndarių. Atsirado knyga, kuri, L. Klimkos įsitikinimu, lydės žmoniją iki jos pačios susinaikinimo. Didžiausias visų laikų, epochų, ir amžinas išradimas. Kompiuteris neišstums knygos, nes knyga yra meno kūrinys.
Išliko tik Liejyklos gatvė
Mūsų kraštui, pasak L. Klimkos, bronzos liejyba įdomi keleriopai.
Iš bronzos liejamiems varpams, patrankoms reikėdavo labai daug vaško. Modelis būdavo lipdomas iš vaško, aptepamas moliu, išdegamas. Į ištirpusio, išgaravusio vaško ertmę pilama išlydyta bronza.
„Lietuva turėjo strateginę prekę. Kadangi miškai dar nebuvo išnaikinti, drevėse gyveno daug bičių. Buvo pakankamai vaško. Bet liejyba, Lietuvoje klestėjusi nuo Žygimanto Augusto laikų, iki mūsų dienų neišliko.Tik Liejyklos gatvė Vilniuje amatą primena“, – sakė Libertas Klimka.
Autorės nuotr.
Profesorius, etnologas Libertas Klimka pasakojo apie senuosius lietuvių amatus ir jų gyvavimą iki šių dienų.
Piešinyje pavaizduoti viduramžių lietuvių amatai, tarp kurių – kalviai, vargonų meistrai, chirurgas ir kiti.
Amatininkai turėjo ir savo cechų ženklus.
Savo gaminiais amatininkai prekiaudavo mugėse. Nuotraukoje – Plungėje renkasi klumpes.