
Naujausios
Rinkosi ir skaitytojai, ir rašytojai
Šiaulių knygų mugės atidaryme paskelbti Gražiausios 2017–2018 metų Šiaulių ir Telšių apskričių knygos konkurso nugalėtojai. Gražiausias knygas rinko penkių narių komisija, vadovaujama grafikės Vaivos Kovieraitės-Trumpės.
Konkursui buvo pateiktos 29 knygos. Širdžių knyga, kurią balsuodami rinko skaitytojai, tapo albumas "Šiaulių berniukų gimnazija XIX a. II p.–XX a. I p." (sudarytojai – Birutė Lukošiūtė, Jonas Nekrašius, dizaineris – Vilmantas Dambrauskas, techninis maketo redaktorius – Artūras Jaugėla).
Nominacijos "Istorijos pasakojimas vaizdais" nugalėtoja išrinkta kelmiškio dailininko Andriaus Seselskio knyga "Sielos sodai".
Trijų nominacijų – 2017–2018 metų gražiausios knygos, estetiškiausios knygos ir "Už turinio ir formos vienovę" – nugalėtoju Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos direktorius Bronius Maskuliūnas paskelbė Šiaulių "Aušros" muziejų.
2017–2018 metų gražiausia knyga komisija išrinko knygą "Remigijus Pačėsa. Shtai" (sudarytojai – Agnė Narušytė, Gintaras Zinkevičius, dizaineris – Gedas Čiuželis), estetiškiausia knyga pripažinta "Antanas Dilys. Iš fotoarchyvo" (sudarytoja – Vilija Ulinskytė-Balzienė, dizaineris – Vilmantas Dambrauskas, techninis maketo redaktorius – Artūras Jaugėla), už turinio ir formos vienovę įvertinta knyga "Gintautas Stulgaitis. Fotografija" (sudarytoja – Ieva Meilutė-Svinkūnienė, dailininkė – Milda Dainovskytė). Šios knygos – Fotografijos muziejaus leidiniai, išleisti Šiaulių "Aušros" muziejaus leidykloje.
Veiklomis ir susitikimais buvo užpildytos visos bibliotekos erdvės.
Praeities žvalgas (Šarūnas Jasiukevičius) pristatė knygą "Černobylis: pasaulis po trečiojo pasaulinio karo".
Profesorius Vytautas Bikulčius su Valdu Papieviu pašnekesiu "Romanų retroperspektyvos: egzistencinis ėjimas su savimi" nukėlė į Paryžių. Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas specialiai į Knygų mugę Šiauliuose atskrido iš Prancūzijos.
Mažojoje salėje Petras Repšys ir Sigutė Chlebinskaitė pristatė P. Repšio ekslibrisų katalogą, Dalia Čiočytė, Asta Gustaitienė, Dalia Jakaitė ir Marijus Šidlauskas – knygą "Krikščionybė ir šiuolaikinė lietuvių literatūra".
Didžiojoje skaitykloje į pokalbį vietoje susitikimo su autoriumi apie Juozo Baltušio dienoraščius kvietė literatūrologas Antanas Šimkus ir profesorė Džiuljeta Maskuliūnienė.
G. Bleizgys pristatė knygą "Sūpavimas", Virginija Kulvinskaitė – "Kai aš buvau malalietka", Kornelijus Platelis – poezijos knygą "Įtrūkusios mėnesienos", Kastytis Sarnickas (Kastetas) – debiutinį romaną "Turnė̃".
Meno ir muzikos skaitykloje Lietuvos kariuomenės kanceliarijos karinės periodikos redakcijos atstovai kalbėjo apie žurnalo "Karys" šimto metų kelią nuo 1919 iki 2019 metų.
Knygų mugės metu pristatyta ir nuo spalio 29 iki lapkričio 29 dienos veikianti Stasio Eidrigevičiaus ekslibrisų paroda. Parodoje eksponuojami ekslibrisai iš Lietuvos dailininkės grafikės, knygų iliustruotojos, Nacionalinės premijos laureatės Birutės Žilytės kolekcijos.
Abonemente buvo galima susipažinti su Vydūno ir Ajurvedos klubo leidiniais, Kino salėje žiūrėti režisieriaus Arūno Žebriūno filmus, įvairiose bibliotekos erdvėse visą dieną vyko edukacijos.
Knygų mugės renginiai baigėsi Mariaus Povilo Elijo Martynenko "Slemo tekstais".
Žemaitijos ribos
"Ar Šiauliai – dar Žemaitija, ar ne? Ar Tilžės gatvė skiria Žemaitiją nuo Aukštaitijos, kaip sklando legenda Šiauliuose? " – knygos "Žemaitijos krikštas: christianizacijos procesas XV–XVII amžiuje" pristatyme istorikų Alfredo Bumblausko ir jo sūnaus Mangirdo Bumblausko klausė profesorė Rita Regina Trimonienė.
Pasak A. Bumblausko, žemaičių klausimas yra lietuvių nacijos apsileidimas, nes jie laiko žemaičius, kaip dzūkus, aukštaičius, suvalkiečius, etnografine riba.
"Nieko panašaus! Žemaičiai yra žymiai svarbesnė istorinė problema negu etnografinis regionas, negu tarminis regionas. Pagal istoriją jokių diskusijų nėra, kad Šiauliai yra Žemaitijoje, riba eina link Saločių. Klovainiai šalia Pakruojo – va, kur yra Žemaitijos paribys. Kas bando dėl Šiaulių abejoti – du iš istorijos. Yra aiškūs žemėlapiai, aiškios ribos. Suvalkiečiai klaikiai persigąsta, kad riba eina Višakio upeliu. Visi zanavykai, Šakių rajonas, Kudirkos Naumiestis, Virbalis, Kybartai – taip pat Žemaitija ir nieko nepadarysi. Tai yra istorija."
Pasak A. Bumblausko, žemaičiams teko ir pakariauti su lietuviais: siena, kuri tapo kompromisu tarp Lietuvos ir Žemaitijos, einanti Višakio upeliu, Nevėžiu, į šiaurę apimanti Šiaulius, yra žemaičių iškariauta siena.
"Nuo 1442 metų iki 1795 metų yra tikra siena, kam dar abejoti?! 350 metų žemaičiai gyvena autonomiškai. Kėdainių pagrindinis senamiestis yra Žemaitijoje, o Jurgio bažnyčia yra Aukštaitijoje."
A. Bumblauskas pabrėžė: kalbant apie Žemaitiją, nereikia vadovautis tarme, nes Žemaitijos esmė yra tai, ką paliko Vytautas.
"Žemai gyvenančius žmones lietuviai vadina žemaičiais, o iš ten žiūrint, tie, kurie gyvena aukštai – aukštaičiai. Vytautas puikiai paaiškina geografų paliktą oksimoroną: Žemaičių aukštuma – was ist das? Kaip taip gali būti? Tikrieji žemaičiai pagal Vytautą atsiranda žemai, beveik ten, kur Neries žemupys, ten, kur Kaunas, Jonava, Kėdainiai, ten yra Žemaitijos genezė. Tikrieji žemaičiai dar XVI amžiuje yra Mikalojus Daukša, jis kalbėjo tų laikų žemaičių kalba."
Profesorius kėlė klausimą: iš kur tuomet dūnininkai ir dounininkai? Jo teigimu, iš kur dūnininkai, mokslui mįslė, o iš kur dounininkai, niekas neabejoja.
"Antanas Salys nustatė, kad žemaičių dounininkų tarmės riba eina panašiai nuo Gargždų link Žarėnų Telšių rajone, suka link Luokės, riba yra Šatrija. Vienoje Šatrijos pusėje sakoma "ouga", kitoje "ūga". A. Salys nustatė, kad ta riba labai tiksliai sutampa su Ceklio dalybų aktais 1253 metais. Livonijos magistras su Kuršo vyskupu dalijasi, miesteliai paraidžiui išvardyti – nuo Šatrijos iki Palangos nėra Lietuvos ir Žemaitijos. Čia ir yra didysis stebuklas. Ten, kur Žemaitijos sostinė Telšiai, nėra Žemaitijos dar XIII amžiaus viduryje! Ten yra kuršiai. O kaip tie kuršiai sužemaitėjo? Žemaičiai laimėjo Durbės mūšį ir užėmė kuršių pilis. Pats vėlyviausias kuršių sužemaitėjimo procesas yra nuo XIII amžiaus vidurio – dounininkų atsiradimas."
Remdamasis Z. Zinkevičiumi, A. Bumblauskas teigė, kad ir dūnininkai kažkada yra buvę kuršiai, procesas buvęs ankstesnis, kai paimti Kuršėnai, Kelmė, Šilalė, Raseiniai, Tauragė – irgi kuršas.
Ar keisis herbas?
Knyga "Žemaitijos krikštas: christianizacijos procesas XV–XVII amžiuje" išleista M. Bumblausko disertacijos pagrindu.
R. R. Trimonienė akcentavo, kad istorikas Lietuvos mastu pasiūlė naujovišką modelį, kaip tirti krikštą: Lietuvos oficialioji konversija negali būti užbaigta tol, kol krikšto nepriima visi regionai, tarp jų ir Žemaitija. Krikštas nėra viendienis ir ne kelių dešimtmečių procesas – jis truko kelis šimtmečius.
"Unikalumas, kad turime net kelis krikštus: Lietuvos, Žemaitijos net seriją krikštų, – sakė istorikas. – Reikia žiūrėti visą kompleksą: nuo valdovo krikšto iki masinių krikštų, iki vyskupijų ir parapijų kūrimo, pagoniškos reakcijos numalšinimo, vyskupijų aprūpinimo."
Pasak A. Bumblausko, Vytauto įkurtos parapijos – tai oficialioji christianizacija. Paskui atsiranda bizūnai.
"Klovainiai prie Pakruojo. Valavičius 1626 metais išleidžia dvaro artikulus: jeigu gyveni už 1 mylios, turi kartą per savaitę eiti į bažnyčią, neatėjus – bizūnai, už 2 mylių – kas antrą savaitę, už 3 mylių – kas trečią, kitaip – bizūnai. Ir tai – praėjus 300 metų nuo žemaičių krikšto. Beveik atitinka Vakarų dėsningumą, kai procesui reikėjo apie 400 metų."
"Kas rodo, kad žemaičiai tampa krikščionimis ir kada?" – klausė R. Trimonienė.
M. Bumblauskas tyrimu įrodė, kad reikia akcentuoti XVII amžiaus pradžią: visuotinis krikštas, nebelieka suaugusiųjų krikštų, išnyksta pagoniškų dievų sąrašai. Simbolinės datos – Kražių kolegijos įkūrimas, pirmieji vienuolynai Kretingoje, Tytuvėnuose, Kražiuose.
A. Bumblauskas kapitaliniu sūnaus atradimu įvardijo datų sutapimą: 1622 metai – pasiekta parapijų vidutinio spindulio 10 kilometrų riba,1622 metai – paskutinis suaugusiųjų krikštijimo paminėjimas, 1619 metai – paskutinis pagonių dievų sąrašas, 1618 metai – paskutinė bažnyčios fundacija, pateikiant pagonybės motyvą.
Nemaža knygos dalis skirta pagonybės reliktams. Kalbėdamas apie vidinę christianizaciją, A. Bumblauskas juokavo, kad procesas ir šiandien nesibaigia: nors visi krikštyti, bet tiki horoskopais.
Pokalbio pabaigai A. Bumblauskas paliko "bombą".
Nacionalinės ekspedicijos metu pervažiavus nuo Palangos, Šiaulių iki Kėdainių ir išklausius A. Bumblausko kalbas, kad M. Valančiaus laikais Žemaitija sutampa su Kauno gubernija, į ją įeina Utena, Ukmergė, Panevėžys, Kupiškis, Rokiškis – šie miestai priskiriami Žemaičių vyskupijai, laidos prodiuseris Edmundas Jakilaitis profesoriui pasiūlė: keičiam Lietuvos herbą – tebūna Vytis ir Meška!
Kaip kad svajojo Simonas Stanevičius, Simonas Daukantas, Dionizas Poška, "kol suvalkiečiai neperspjovė su Basanavičiumi ir "Aušra".
Idėja profesoriui patiko. Buvo sumodeliuotas keturių skydų herbas (Vytis, Meška, Meška, Vytis) ir pristatytas Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre vykusiame baigiamaje renginyje, skirtame Žemaitijos metams.
"Visai neblogai praėjo, niekas nenušvilpė", – reziumavo A. Bumblauskas.
Klovainiai šalia Pakruojo – va, kur yra Žemaitijos paribys. Kas bando dėl Šiaulių abejoti – du iš istorijos.