
Naujausios
Išsaugo atmintį
Daugiau kaip prieš tris dešimtmečius V. Mikalausko sukurtas fotografijų ciklas pirmą kartą buvo pristatytas 1986 metų parodoje, skirtoje Šiaulių miesto 750-mečiui.
Pokalbis apie rengiamą V. Mikalausko parodą ir naująjį ciklą – su Fotografijos muziejaus direktore Vilija Ulinskyte-Balziene.

– Fotografijos muziejus pradeda naują parodų ciklą – „Šiaulių albumas“. Koks tai bus ciklas?
– Ciklas skirtas visapusiškam Šiaulių miestovaizdžiui reprezentuoti. Šiuo metu labai intensyviai dirbame su išskirtiniu leidiniu „Šiaulių albumas“, jame apžvelgsime, kaip Šiaulių miestas atsispindi fotografijoje nuo XIX amžiaus, seniausių Šiaulių fotografijų, iki pat šių dienų.
Tai bus visapusiškas leidinys, kuriame norėtume pristatyti ir pačią miesto dvasią, savastį, miesto „genius loci“, svarbiausius dalykus, kurie identifikuoja Šiaulius.
Fotografija yra menas, kuris išsaugo atmintį, išsaugo mūsų tapatumą įvairiais laikotarpiais, nes savęs, savo miesto suvokimas transformuojasi. Fotografija mums primena tapatumo sudedamąsias, tai, kas yra mumyse, bet galbūt pamiršta.
Leidinys „Šiaulių albumas“ turėtų pasirodyti iki šių metų pabaigos, tai tęstinis projektas, darbuojamės jau dvejus metus. Albumo parengiamieji darbai buvo proga pažvelgti į savo fondus ir atrinkti viską, kas juose yra šiaulietiška. Nuotraukas šiam leidiniui renkame iš maždaug 10 tūkstančių objektų.
Didžiulis saugomos medžiagos kiekis privertė pamąstyti, kaip ją perteikti, nes leidinys visko neatspindės. Kilo mintis, kad visa tai reikėtų parodyti parodose. Vienu kartu neįmanoma, bet per kelerius metus, per keletą parodų – toks yra mūsų uždavinys.
– Kodėl pirmajai ciklo parodai pasirinkote Vladą Mikalauską ir jo Vilniaus gatvės ciklą?
– Motyvai buvo keli. Vienas iš jų – ciklo unikalumas. Tai turbūt vienintelis toks išsamus, koncentruotas, nuoseklus miesto dalies meninis dokumentas.
Mūsų miestas yra mylimas fotometraštininkų, turime puikių autorių, kurie dokumentuoja miestą daugelį metų, yra sukaupę didžiulius archyvus, kuriais dalijasi. Bet, ko gero, nė vienas neišvengė fragmentiškumo.
V. Mikalauskas pasirinko fiksuoti miestą – vieną gatvę – visiškai kitaip: apgalvotai, suplanuotai, apmąstytai. Per neilgą laiką parodyti vienos iš pagrindinių miesto gatvių gyvenimą ir kartu, kaip jis ir pats yra sakęs, per šios gatvės gyvenimą parodyti miesto gyvenimą konkrečiu laikmečiu, epochos momentu.
Pavieniai šios parodos darbai yra nuo 1977 iki 1984 metų, bet didžioji dalis yra 1985–1986 metų, dvejų metų laikotarpio.
Konceptualus, koncentruotas, didžiulis darbas. Tuo jis išsiskyrė iš viso mūsų archyvo.
Dar vienas motyvas – asociacija su šia diena. Mūsų miestas atsinaujindavo po didžiųjų kataklizmų. Jis pakildavo po gaisrų iš pelenų jau kitu pavidalu, du karai sugriovė miestą, jis buvo priverstas atsistatyti, keistis.
V. Mikalauskas fiksavo Vilniaus gatvę taip pat pokyčių metu. Bulvaras buvo vienas iš pirmųjų Rytų Europoje, to meto modernaus miesto pavyzdys. Gatvė fiksuota kaip tik tuo metu, kai buvo rekonstruojama antroji gatvės atkarpa, kurią šiandien mes vėl ruošiamės rekonstruoti.
Praeities pokyčio dokumentas dabartinio pokyčio akivaizdoje labai įdomus. Paroda verčia susimąstyti apie atsinaujinimo prasmę. Kodėl mes keičiame? Ką mes keičiame? Ką norime sukurti kokybiškai naujo? O gal tas pokytis visiškai nieko bendro neturi su nauja kokybe?

– Vilniaus gatvė Šiauliams – daugiau nei gatvė?
– Taip. Tai viena iš seniausių miesto gatvių, kuri prisimena miesto pradžią. Visais laikais ji buvo šiauliečių viešojo miestietiško gyvenimo vieta.
Tai atspindi gatvės reprezentatyvumas, istoriniai sluoksniai. Kalbėdami apie Vilniaus gatvę dažnai ją suvokiame kaip bulvarą, kaip centrinę dalį, o V. Mikalauskas pasižiūrėjo į ją kitaip: nuo riboženklio iki riboženklio.
Parodoje miestą matome nuo plačių panoramų iki mažiausių fragmentų, detalių, pastatų motyvų. Autorius pažiūrėjo ir į socialinį, ideologinį sluoksnį. Gatvės gyvenimas – mūsų gyvenimas.
Pagavau save, kad įsigilinusi ir rengdama šią parodą visai kitaip jaučiuosi eidama dabarties gatve, žiūrėdama į atpažįstamus praeities vaizdus. Įdomus paradoksas: atrodo, nesena 30 metų praeitis, bet teko gerokai padirbėti identifikuojant vietas, kurios nebuvo tiksliai aprašytos paties autoriaus.
1986 metai. Dvejopas jausmas: iš vienos pusės – įdomūs dizaino sprendimai, darę miestą savitą, žaismingą, dinamišką, gausu meno kūrinių, gryna, švari išbaigta architektūra – netransformuota, nesugadinta, nepaliesta nepriklausomybės laikotarpio pradžios architektūrinio chaoso. Gražus miesto pavidalas, daug žmonių, gyvybė, miesto pulsas, jauti, kad gyvenimas kunkuliuoja.
Kita vertus, žmonių veiduose daug įtampos ir mažai šypsenų. Įdomu, nes mes jau žinome, kad netrukus prasidės Sąjūdis, nuotaikos labai greit pasikeis, atmosfera bus kupina vilties, optimizmo, entuziazmo. Kartu pasikeis ir miestovaizdis: labai greitai dings ideologiniai elementai. Simboliška – V. Mikalauskas buvo vienas iš Sąjūdžio Šiauliuose pirmeivių.

Aura kasdienybei
– Kokią parodos koncepciją pasirinkote?
– Rengdama parodos tekstus perskaičiau, kas apie ją buvo parašyta 1986 metais. Vytenio Rimkaus recenzijoje viena mintis labai taikli: paroda kažkuo siejasi su literatūra, ją žiūri tarsi skaitydamas romaną.
Kiekviena nuotrauka yra susieta su kita, greta esančia, kaip knygos puslapiai. Tą patyriau pradėjusi galvoti apie parodos ekspoziciją, kai reikėjo atrinkti mažiau darbų, nei buvo sukurta. Pajutau, kad kiekviena nuotrauka pratęsia istoriją, jei ją išimsi, istorija kažko neteks.
Pats autorius pasirinko temą plėtoti nuosekliai, negalėjome brautis ir sulaužyti jo sukurtos koncepcijos. Pasakojimą vystome taip, kaip jis sumodeliavo, interpretuodami, ieškodami naujų sąskambių, atsižvelgdami į šios dienos matymą, patirtis.
V. Mikalauskas nufotografavo ir gatvės pradžią, ir pabaigą – jam tai buvo svarbu. Įsibėgėja nuo priemiesčio, nuo likusių kaimo namelių. Artyn centro, prasideda veiksmas.
Autorius visas nuotraukas aprašė: fiksuoti metai, mėnuo, diena.
– Koks V. Mikalausko palikimas saugomas Fotografijos muziejuje?
– Didelis. Jis daug fotografavo miestą, Šiaulių regioną, buvo tikras šiaulietis, miesto, krašto patriotas. Kiti jo ciklai ne mažiau reikšmingi: tiek „Kaukės ir žmonės“, tiek mažų Lietuvos miestelių ciklas.
Muziejus jo kūrinius nuosekliai įsigydavo. Turime apie 500 meninio formato fotografijų, nemažai negatyvų. Vilniaus gatvės ciklą turime ir parodos formatu, kuri buvo eksponuota muziejuje, ir ciklo negatyvus.
Rengiant šią parodą, peržiūrėjus pas mus saugomus kūrinius, kilo mintis ir didelis noras, įpareigojimas: autorius vertas retrospektyvios parodos ir albumo. Ši paroda tarsi pradžia dar vieno darbo.
– Kuo išskirtinė V. Mikalausko fotografija?
– Vien žvelgiant į šią parodą – atrodytų, nedėkingas menininkui objektas ir tikslas – išsamiai parodyti, dokumentuoti miesto dalį, kasdieniškas situacijas. Bet nepajusime nuotraukose jokio buitiškumo.
Nuotraukose matome daug įvairios nuotaikos, daug emocijos. Ir, be abejo, fotografinę meistrystę, kai atrodytų, atpažįstamus objektus, vietas pamatai tarsi kitomis akimis, kai detalė, šviesa, nuotaika ją padaro visiškai kitokią – tai ir yra menas sukurti aurą kasdienybei.
