
Naujausios
Geležinkelio stotelę primins garvežiukas
Mumaičių kaime (Šiaulių r.), tarp gyvenamojo namo ir asfaltuoto kelio, ant bėgių galiukų sustingo mažytis garvežiukas. Niekas nesistebėtų, jeigu žinotų, jog kadaise šiame pastate buvo įsikūrusi geležinkelio stotis, pro ją puškėdavo traukiniai.
Algimantas BRIKAS
brikas@skrastas.lt
Siaurukas
Namą, kuriame praeityje buvo įsikūrusi Mumaičių geležinkelio stotelė, o jame – keleivių laukimo patalpa, ir visą sodybą Algimantas Tartila nusipirko 1991 metais. Šis pastatas jam buvo gerai pažįstamas.
Jis saugo dokumentą, bylojantį, kad 1936 metais jame buvo įkurta geležinkelio stotis. Pro šalį blizgėjo siauruko bėgiai.
Vaikystėje Algimantui ne kartą teko važiuoti šiuo geležinkeliu. Jų šeima tada gyveno Radviliškyje, o Pasvalio rajoną, kuriame gyveno jo seneliai, jis pasiekdavo vykdamas traukiniu per Šiaulius. Jis ėjo per Pakruojį, Linkuvą, Joniškėlį, Biržus.
Dabar Kairiuose gyvenantis Bronislovas Brazdžionis mena, jog, kol tėvai dirbdavę kolūkyje, vaikystėje pageležinkelėje jie žaisdavę karą, „versdavę“ traukinius. Prisigalvodavę ir kitokių visokiausių žaidimų. Vasarą žaisdavę futbolą, žiemą – ledo ritulį ar slidinėdavę. Ir pakrūmės žaidimams tikdavusios. O prisirinkdavę daug – apie 40 vaikų.
Rytą ir vakare keleivinis traukinys veždavo darbininkus bei kitus keleivius. Dieną riedėdavo traukiniai, vežini anglimis, žvyru, plytomis ir kitomis statybinėmis medžiagomis.
Jie važiuodavo lėtai. Apačioje kirsdavo kelią, tekdavo įveikti daugybę posūkių. Kaimynai juokdavosi, kad, važiuodamas pro ravėjančiuosius daržus, grėbiančiuosius šieną, mašinistas pasignalizuodavo.
Garvežiukas gimė garaže
Apie 1978-uosius šis siaurukas buvo panaikintas. Jo nė žymės nebeliko. Vietoje šalia buvusio žvyrkelio dabar jau važiuojama asfaltuotu keliu.
Giminaičiams, kaimynams, suėjusiems drauge pasidžiaugti šalia buvusios geležinkelio stotelės pastatytu nediduku garvežiuku, A. Tartila pasakojo, jog, persikėlęs gyventi į Mumaičius jis dažnai prisimindavęs, jog čia kadaise yra važiavęs. Todėl ir sumanęs padaryti garvežį, kuris ir aplinkiniams primintų čia vinguriavusį siauruką.
Pradėjo galvoti, kaip įgyvendinti sumanymą? Kur gauti bėgių, pabėgių? Garvežiukui daryti panaudojo statinę, nupirko ratus.
Darbavosi savo sodybos garaže. Pradėjo rudenį, triūsė žiemą, pavasarį. Garvežys gimęs iš atminties. Jis gerai prisimena, kad garvežiai buvę tokie pat kaip šis, tik didesni.
Garvežiuko priekyje užrašė jo numerį. A. Tartila čia pat išdavė paslaptį: šis skaičius – tai jo gimimo metai, tik iš kito galo.
Ketino padaryti, iš garvežiuko kamino rūktų dūmai, bet reikėtų įdėti daug darbo.
Rado stotelių sąrašą
Seniūnaitė Nijolia Kasparavičienė, domėjusis siaurojo geležinkelio istorija, susirinkusiesiems pasakojo, jog 1939 metais siaurojo geležinkelio Lietuvoje iš viso buvo 467 kilometrai. 1940–1990 metais, kai Lietuva buvo Sovietų Sąjungos okupuota, dalis geležinkelių palaipsniui buvo išardoma, o dalis – pertvarkyta į plačius geležinkelius. Šiuo metu veikia siaurasis geležinkelis maršrutu Anykščiai–Rubikiai–Anykščiai.
N. Kasparavičienė sakė, jog faktų, susijusių su Šiauliais, su Mumaičių stotele, radusi nedaug.
Pirmojo pasaulinio karo metais pastatytas geležinkelis maršrutu Gubernija–Pasvalys. Vėliau jis buvo prailgintas iki Šiaulių. Dar po kurio laiko nutiesta atšaka iki Biržų.
Pavyko rasti maršruto Šiauliai–Biržai stotelių sąrašą. Traukinys iš Šiaulių išvažiuodavo 9 val. 10 min, o į Biržus atvykdavo 12 val. 15 min. Bet šiame sąraše Mumaičiai nepažymėti – yra nurodyta Gubernija, o kita stotelė – Narušaičiai.
Kitame aptiktame sąraše Mumaičiai jau yra, bet nenurodytas traukinių eismo grafikas. Tik išvardytos stotelės, tarp jų ir Mumaičių.
Autoriaus nuotr.
PAMINKLAS: Algimantas Tartila iš metalo padarė ir siauruko vietoje pastatė jo vaikystės geležinkelį primenantį garvežiuką.
ISTORIJA: Nijolia Kasparavičienė papasakojo apie per Mumaičius kursavusį traukinį.
KLAUSYTOJAI: Pasiklausyti šios vietovės geležinkelio istorijos susirinko nemenkas būrys žmonių.