
Naujausios
Jaunieji budina visuomenę. Būkime su jais!
Arūnas UOGINTAS
„Šiaulių krašto“ kultūros apžvalgininkas
Policija aiškinasi įvykio aplinkybes, tačiau jau dabar aiškėja, kad buitinio konflikto metu Aurelijus B. išvarė iš namų sugyventinę Liną C. ir sumetė į šulinį vaikus. Kaimo žmonių pasakojimu, likę du poros vaikai slėpėsi šiene.
Skurdus ir trumpas reportažas apie šiurpią sausio tragediją Kėdainių rajone, lyg rašantysis fiksuotų kokio uždavinio sąlygą, didžiosiomis raidėmis – A, B ir C – pažymėdamas tam tikras dimensijas: nieko asmeniško ir be metaforų.
Tikriausiai, kai žiaurumas galiausiai taps kasdienybe (neduok, Dieve) ir mokomosios užduotys mokykloms, tarkim, kaip iš taško A nuvykti į tašką B, bus pakeistos – į kiek dalių reikia padalinti kūną, kad A, B, C dalys neišsikišusios tilptų į D apimties vamzdį ar šulinį...
Aišku, tai siurrealistinė prognozė, bet kai prievarta, sadistinio pobūdžio žmogžudystės tampa populiarus dalykas, tuo kaipmat naudojasi televizija, ir nei iš šio, nei iš to žiūrimiausiomis laidomis tampa tiesiog gatvėse filmuojamų girtų ir agresyvių žmonių muštynių ar vagysčių naktiniai reportažai.
Dažnai šių įvykių personažai, bet ką tauškiantys, tampa TV šou dalyviais, kurie kartu su klykiančiais ir blizgančiais laidų vedėjais savo tulžingą košmarą ištransliuoja vėl atgal į kaimą.
Gal tokia agresijos ir nihilizmo reklama yra viena iš priežasčių, kasmet provincijoje provokuojanti protu nesuvokiamus dalykus?
Menininkai, ypač dokumentinių filmų kūrėjai, renkasi aktualias, kontraversines temas, savo kūriniais reaguoja į šiandieną.
Taigi ir videomenininkas Virginijus Malčius pasiryžo savo trumpu stop kadro animacijos filmu „Šulinys“(premjera – Menų fakultetą baigusių menininkų parodoje „Vienas kūrinys Šiauliams“, 2016) atsiliepti į šią nelaimę, problemą, Lietuvos provincijoje tampančią kraupia tendencija.
Jo filme viešpatauja naktis – lyg fotojuostos negatyvas: tik baltais štrichais kadro centre nupieštas šulinys – baisaus akto vieta ir besikartojanti siūbuojančių svirčių metafora, dar vaizdingi medžiai, augantys aplink, su visomis šaknimis išrauti ir surikiuoti lyg teismo prisiekusieji, o kartais visai nupjauti ties pagrindu ir nebegalintys nieko „liudyti“.
Kitose filmo mizanscenose nebylaus skausmo ženklai perkeliami į lentomis apkaltų namų miestelį, be žmonių ir kitų lakstančių ar lojančių gyvių. Vėliau lieka bokštai, gal vandentiekio ar lentpjūvės, su žvyro ar pjuvenų krūvomis, panašiomis į horizontą lydinčias piramides.
Vietomis sužvilga artimo plano šulinio vaizdas, į kurio vyzdį lašas po lašo kapsi gal sniegas, gal lietus, monotoniškai lydintis visas aprašomas scenas. Ir linguoja vienkiemių šulinių svirtys, tarsi savo kreivomis kartimis apniukusiame danguje žymėtų saulės ar mėnulio depresyvią slapstymosi slinktį. Viskas sustingę naktyje: kažkur tarp žiemos ir vasaros arba tarp vasaros ir žiemos...
Šios vaizdingos poetinės metaforos be akivaizdaus pasmerkimo ar panašios edukacijos kaip tik sužadina daugiau klausimų ir gal vidinių psichologinių diskusijų pirmiausia su savimi, o paskui ir su visuomene....
Tai jau laikas sudėliojo, kad panašiu metu, kaip ir filmo premjera, įvyko šiauliečio Beno Alejūno parodos „Egzodas“ atidarymas Šiaulių universiteto dailės galerijoje.
Šio tapytojo kūrinius lydi, kaip teigia autorius, – netekties skausmas. Benas jau senokai vaizduoja anapilin išėjusius žinomus undegroundo muzikantus ir įvairius Lietuvos alternatyvaus meno kūrėjus bei kitus žmones: ir kas pasakė, kad jį turėjai pažinoti?
Susipažinai per knygą, muziką ar kitą žmogaus kūrybą, pasidžiaugei, jog tavo danguje suspindo dar viena žvaigždė, ir pajutai netektį, nes autoriaus jau nebėra..
Parodoje galima pamatyti sovietiniais laikais kūrusio nonkonformistinius trumpametražius filmus ir grupės V.K.Y.G.Y.G. įkurėjo Artūro Baryso, legendinio Viliaus Orvydo, FLUXUS įkūrėjo Jurgio Mačiūno, rusų disidentės Anos Politkovskajos portretus.
Aišku, kartais daugiau su Beno kūryba susipažinusiems žmonėms, didelio formato darbai gali pasirodyti šiek tiek deklaratyvūs (ypač mano kartos žmonėms), primenantys kino teatrų afišas, kurias kiekvienam filmui guašu ant baltos medvilnės tapydavo kino teatro dailininkai.
Atidarymo metu menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis bandė „tirpdyti“ tokią viziją ir priminė kino režisierių metodą, kai tarsi norėdami pabrėžti kino epizodą ar filmo eigos pasikeitimo momentą, kaip Virginijus apibūdino: kai daiktą meti į orą ir jis pakimba taške, o po to krenta žemyn, tai tą nesvarumo momentą režisieriai pabrėžia aktoriaus veido kadre priartinimu arba išryškina akis ir pan.
Tai tarsi pateisina Beno tapybos didelius formatus ir tapomo veido fragmentiškumą. Kita vertus, jaunas tapytojas negalėtų paneigti, kad naudojasi nuotraukomis, žinomų fotografų atrastais veido rakursais ir kitais vizualiais atradimais.
Šiuo atveju norėčiau priminti ir kitus Šiaulių tapytojus: Vilmą Kundrotienę ir Martyną Petreikį, kurie turėjo savo didelio formato portretų tapybos vaizdavimo koncepciją, o Martynas, beje, už visą ciklą panašių darbų 2012 metais pelnė prestižinę Lietuvos jaunojo tapytojo premiją. Jau verta tęsti diskusiją apie tam tikrą Šiaulių tapybos mokyklos ar jaunųjų tapytojų susiklosčiusią tendenciją...
Paroda įdomi ir verta aštrios žiūrovo akies.
Šiaulių universiteto bibliotekoje neseniai atsidariusioje parodoje „Trys laikotarpiai“ – dar vienas Menų fakulteto magistrantas, jaunas tapytojas kuria aktualijų metaforas.
Čia ekspresionistine maniera vaizduojamos išraiškingos egzistencinės asmeninių patirčių ir įžvalgų vizijos. Vyrauja monochrominė tapyba.
Marius išlaiko spalvų gamą nuo melsvai pilko kobalto iki natūralios umbros. Ypač aktualūs paskutiniai tapybos darbai, kuriuose tapytojas vizualizuoja savo požiūrį į emigracijos problemą.
Čia jis atranda minimalistinę, kelių potėpių raišką, kai, tyrinėjant kūrinį, fotografinis vaizdas, kuris inspiravo autorių, pamažu atsiskleidžia blyškiai pilkoje potėpių „raizgalynėje“. O ir pabėgėlių tragedija išvagota tokių sudėtingų ir dažnai neišsprendžiamų vingių.
Bene išraiškingiausias tapybos darbas „Vaikas“, kuris gimė po tam tikro kultūrinio šoko, pamačius medijose į krantą išmestų žmonių kūnų nuotraukas.
Trys jauni kūrėjai, kurių darbų reprezentacija ar ekspozicijos premjera įvyko Šiauliuose, tarsi susitarę kvestionuoja laikmetį.
Jauni žmonės nesutinka būti nuošalėje nuo sudėtingų ir aktualių mūsų visuomenei problemų.
Būkime kartu su jais.
Virginijus Malčius. Šulinys. 2016. Autoriaus nuotrauka
Virginijus Malčius. Šulinys. 2016. Autoriaus nuotrauka
Benas Alejūnas. Artūras. 2014. Autoriaus nuotrauka
Marius Bražas. Vaikas. 2016. Autoriaus nuotrauka