
Naujausios
Robotai, animacija, ekranai, jūra
Menininkai Matas Janušonis, Tomas Daukša, Marius Bumbulis, Donatas Linkus, Tomas Andrijauskas, Osvalda Mickutė, Gailė Cijūnaitė ir Ignas Achramavičius žiūrovus pakvietė į robotų prototipų spektaklį, kuriame buvo galima išvysti sudėtingas erdvines instaliacijas, skulptūrinius objektus, migruojančius robotus, interaktyvius ekranus.
Didžiausio susidomėjimo sulaukė po galerijos antro aukšto salę migruojantys šviečiantys, grojantys, cypsintys robotai.
Menininkai sakė, kad šio spektaklio metu ne mažiau įdomu stebėti ir pačius žiūrovus, jų emocijas, kaip jiems sekasi bendrauti, kai aplinkui sukiojasi ir kelia triukšmą robotukai.
"Man tie žaisliukai labai juokingi, bet tarsi sako: "Visi mes esame asmenybės ir turime savo keistus poreikius", – parodą komentavo skulptorius Gintautas Lukošaitis.
Kitoje Dailės galerijos salėje vyko Žvėrūnos kuruojama animacinio kino teatro instaliacija "Anima/Animale", kurioje dalyvavo Hannes & Johannes, Jenny Jokela, Daukantė Subačiūtė, Jolita Online, Arvydas Gudas, Martynas Villimavičius, Maža Ausis, Shaltimira, Akvilė Magicdust, Žvėrūna, Emilija Juzeliūnaitė, Agnė Poškutė, Staselė Jakunskaitė, Lina Vyšniauskaitė, Joe Bichard, Alex Grigg, Justė Urbonavičiūtė, Teklė Ūla Pužauskaitė.
Prie Dailės galerijos tuščioje prekybinėje patalpoje sukurta didžiulė banguojanti jūra. Tylus pakylančių ir nusileidžiančių plonos plėvelės bangų šnarėjimas veikė ne mažiau raminamai, nei žiūrėjimas į tikrą jūrą.
Performansas apie egzistencinius klausimus
Po parodos žiūrovai patraukė į Zubovų rūmus, kur vyko skulptoriaus G. Lukošaičio kuruojamas performansas "Siena".
Pasak menininko, jis kartu su muzikantu Gintautu Gascevičiumi, aktoriumi Rolandu Dovydaičiu ir menininku Mindaugu Lukošaičiu norėjo atkreipti dėmesį į Europos problemas, vertybines krizes, pasimetimą, politines, socialines, ekonomines aklavietes.
Menininkus pasirodymui inspiravo Fiodoro Dostojevskio romano "Broliai Karamazovai" skyrius-poema "Didysis inkvizitorius". Pasak G. Lukošaičio, tai buvo pats mėgstamiausias jo amžinatilsį mamos kūrinys. Tad performansas – ir kaip dovana išėjusiai mamai Motinos dienos proga.
"Tekstas parašytas prieš pusantro šimto metų, bet labai tinka ir šių dienų aktualijoms. Jis yra apie Europos ir žmogaus tapatybę. Tai – gana pranašiškas tekstas, ir daug dalykų jau yra realizavęsi", – sakė G. Lukošaitis.
Menininkas atkreipė dėmesį, kad visi karai Europoje yra įvykę ekonominio sužydėjimo metu. "Taigi šis tekstas dabartiniame griūčių nuojautos kontekste įgauna kitą reikšmę", – sakė idėjos autorius G. Lukošaitis.
Poemos veiksmas vyksta XVI amžiaus Sevilijoje. Kardinolas didysis inkvizitorius minioje sutinka Kristų ir liepia jį sulaikyti, uždaryti į kalėjimą. Atėjęs į kalėjimą aplankyti savo belaisvio, kalba tik didysis inkvizitorius, Kristui neleidžiama prabilti.
Šis kalbėjimas, pasak G. Lukošaičio, yra tarsi kalbėjimas su siena.
"Didysis inkvizitorius kalba apie prigimtinius vergus, kurie dėl duonos plutos parduoda laisvę. Kodėl taip atsitinka, kodėl didžiausią gyvenimo dovaną – laisvę – paverčiame plutomis? Manau, kad tie egzistenciniai, teologiniai, politiniai klausimai buvo svarbūs prieš tūkstančius metų ir bus svarbūs po tūkstančių metų", – sakė menininkas.
Į savo pasirodymą menininkai įpynė Berlyno sienos motyvą, kuri kažkada atskyrė Europą. Performanso metu buvo rodoma prie Berlyno sienos nufilmuota medžiaga. Aktorius R. Dovydaitis prie jos perskaitė "Didįjį inkvizitorių". Perkusininkas G. Gascevičius šiam įrašui sukūrė garso takelį.
Į Berlyną G. Lukošaitis nusivežė ir savo "Verkiančią mergaitę", neseniai stovėjusią Prisikėlimo aikštėje. "Kai stačiau ją aikštėje, stačiau ją vietoj to kareivio, kuris irgi padalijo Europą", – apie paraleles kalbėjo skulptorius.
