
Naujausios
Džiugina pergalės
Šių metų Rugsėjo 1-osios šventę Šiaulėnų Marcelino Šikšnio gimnazijos mokytoja Dž. Ragauskienė pasitiko su penkiolika ketvirtokų.
Mokytojai ši mokslo įstaiga – beveik visas gyvenimas: joje mokėsi nuo 4 klasės, o vėliau grįžo dirbti.
Pokalbiui Dž. Ragauskienė kviečia į gimnazijos muziejų: "Kodėl į muziejų? Noriu parodyti vaikų pergales!"
Muziejuje sudėti "Patrepsynės" varžytuvių nugalėtojų prizai – kanklės, ragai, būgnas.
"Per 15 metų būtų galima didžiausią ansamblį sukurti – visą amuniciją turime", – šypsosi mokytoja. Ir pasidalija savo noru: išmokti groti kanklėmis.
"Patrepsynėje" Šiaulėnų mokyklos šokėjai nugalėtojais yra tapę penkis kartus. Du kartus parsivežė dviejų kategorijų prizus – pradedančiųjų ir pažengusiųjų.
"Šiemet "Patrepsynėje" net nejaukiai jaučiausi – atvažiavome ir išsivežėme visus prizus!" – juokiasi Dž. Ragauskienė. Prizai vaikams – didelė paskata. Ne visos šeimos gali išleisti atžalas į stovyklas. Šiemet į etnokultūrinę stovyklą Šilalėje vyko trys šokėjų poros.
Dž. Ragauskienė džiaugiasi ankstesnės stovyklos pasiekimu: viena mokinė pradėjo groti kanklėmis. Dabar ji mokosi muzikos mokykloje Radviliškyje.
"Tai mano didžiausias pasiekimas – vaikas per šokį save atrado kitur", – sako Dž. Ragauskienė.
Mokytoja neabejoja: jei vieni kitiems padalytume daugiau šiltų žodžių, mokyklose būtų daug daugiau laimingesnių vaikų, laimingesnių mokytojų ir tėvelių.
Grįžo namo
Apie Šiaulėnus, gimnaziją, jos bendruomenę Dž. Ragauskienė gali kalbėti nesustodama.
"Kiekvieną rugsėjį galvoju: Dieve, Dieve, kaip būtų, jei aš būčiau dirbusi kitoje mokykloje – Panevėžio, Šiaulių? Aš čia dirbu per 30 metų, o dar pridėkime mokymosi metus! Ką tai sako? Tai, kad aš labai mylėjau šitą mokyklą."
Dž. Ragauskienė vardija vaikystės svajones: norėjo būti baleto šokėja. Vėliau – dailiojo čiuožimo šokėja. Aktore. Ketvirtoje klasėje perėjusi į Šiaulėnų mokyklą, pradėjo lankyti šokių būrelį. Šokti labai patiko.
Jos pirmoji šokių mokytoja – dabartinė anyta Marijona Ragauskienė, buvusi lietuvių kalbos mokytoja.
Mokinė buvo mokyklos siela: sportavo, deklamavo, šoko, dalyvaudavo olimpiadose – viskas buvo įdomu. Ir dabar puikiai prisimena šokių repeticijas, kai į Šiaulėnus vakarais atvažiuodavo iš Daugėlaičių autobusu.
Studijuoti Dž. Ragauskienė pasirinko istoriją ir teisę tuometiniame Vilniaus pedagoginiame institute. Per stojamuosius tapo kandidate ir grįžo dirbti į savo mokyklą.
1981 metų rugsėjo 1-ąją mokytoja prisimena labai šviesiai. Mokyklos kiemelyje išsirikiavę vaikai, pristatomi nauji pedagogai. Ir ovacijos, kai direktorius praneša, jog mokykloje bus dar viena nauja mokytoja, pionierių vadovė.
Pirmieji metai mokykloje Dž. Ragauskienei buvo labai įdomūs, tad sulaukusi pakvietimo studijuoti stacionare, pagalvojo: kaip gaila, reikia išeiti...
Studijuodama Dž. Ragauskienė šoko instituto dainų ir šokių ansamblyje "Šviesa". Įgijo tautinių šokių vadovo kvalifikaciją.
Gerai baigusi studijas Dž. Ragauskienė galėjo rinktis, kur dirbti. Bet grįžo į tėviškę ir savo mokyklą.
Situacija keitėsi: prasidėjo Sąjūdis, gimė vaikai. Kai pionierių nebeliko, populiarino kudirkiečių, maironiečių veiklą.
Pradinėse klasėse dirbo pensinio amžiaus mokytoja. Dž. Ragauskienė nusprendė mokytis – neakivaizdžiai baigė Šiaulių pedagoginį institutą ir tapo pradinių klasių ugdymo pedagoge.
"Kai buvau vaikas, mama sakė: "Vaikeli, būk pradinių klasių mokytoja, kaip jiems gerai, dirba iki pirmos valandos ir – namo. Koks likimo pirštas! Tik namo tikrai einu ne pirmą valandą", – juokiasi pedagogė.
Kai Dž. Ragauskienė gynėsi mokytojo metodininko vardą, teko atsakyti ir į klausimą, ar nesigaili, kad dirba ne istorijos mokytoja.
"Dirbdama pradinėse klasėse turiu labai daug saviraiškos. Aš gaunu molio gabalą ir jį minkau, paskui tuos vaikus matau dainuojančius, šokančius, sportuojančius, skaitančius, kuriančius, rašančius. Pradinės klasės – pradžių pradžia", – toks buvo atsakymas.
"Perliukų" paieška
Išskirtinis Dž. Ragauskienės gyvenimo momentas – pažintis su šiauliete etnokultūrologe Diana Martinaitiene ir pirmasis konkursas "Patrepsynė".
Mokytoja puikiai prisimena pirmojo konkurso mažuosius šokėjus – jie dabar jau studentai.
"Patrepsynė" man yra kaip vaikas. Jam reikia ir šilumos, ir dėmesio, ir mano pastangų, kantrybės. Kartais noriu nuleisti rankas, o apsisukusi rankas vėl pakeliu. Kiekvieną rugsėjį sakau: "Viskas. Stop. Pavargau, nebegaliu." Repetuoti reikia po pamokų. Su pradinukais lengva, bet kai mokiniai išeina į dalykinę sistemą, jiems būna 6–7 pamokos. Kolegės eina namo, o aš sėdžiu, laukiu. Bet kai vaikai ateina į repeticiją, kai matau jų gražią šokimo manierą, veidus, bendrystę, man vėl užsidega ugnelė ir aš žinau, dėl ko tai darau", – sako Dž. Ragauskienė.
"Perliukų" mokytoja ieško nuolat. Vieni vaikai yra motyvuoti "iš savęs", bet yra tokių, kuriuos reikia pastūmėti.
Mokytojai tenka šokėjus ir gaudyti, ir prašyti, įkalbinėti, kad ateitų į repeticijas: vaikai, jūs galite!
"Esame skirtingi, kaip pakelės medžiai. Todėl labai svarbu, į kokias rankas vaikas patenka. Jei pats degi, uždegi ir kitus. Jei ugnelės neįkursi, nieko ir nebus."
Mokytoja džiaugiasi, kad padaužos, hiperaktyvūs, sunkiai suvaldomi vaikai nuskina laurus šokdami.
"Tas chuliganas šoka ir laimėjo?!" – aplinkinių nuostabą prisimena mokytoja. Nors mokslas nesiseka, būna, kad scenoje nuo šokėjo akių atitraukti negalima. Tuomet mokytoja prašo: juk negalite būti dvejetukininkai...
"Iš kur jūs tokių gražių vaikų atradote?" – mielas širdžiai komplimentas, išgirstas ne tik "Patrepsynėje", bet ir Lietuvos vaikų ir moksleivių – lietuvių liaudies kūrybos atlikėjų – konkurse "Tramtatulis".
Šokdami moksleiviai net supanašėja – poroje atrodo kaip brolis ir sesuo.
Duota misija
"Patrepsynė" man yra istorija, kultūra, vaikai, jų gyvenimai, tėvai, bendruomenė. Mes esame labai stiprūs. Didelė sėkmė, kai salėje sėdi didelė palaikymo komanda", – sako Dž. Ragauskienė.
Varžytuvėse mokytoja jaučiasi kaip krepšinio komandos treneris. Išgyvena, sėdi suspaudusi kumščius, nustėrusi.
Kartą moteris dėl konkurso negalėjo laiku atvykti į mamos jubiliejų: "Įsivaizduokite, "Žalgirio" komanda išvažiuoja, o treneris – į balių! Aš įpareigota, aš atsakinga!"
Gimtadienį teko pavėlinti. Mamai, iš kurios mokėsi darbštumo, pareigingumo, rūpestingumo, dukra padovanojo konkurse gautą medalį.
Konkursuose, sako Dž. Ragauskienė, svarbu ne tik šokis, technika, bet ir psichologija – įtaiga, emocijų valdymas. Ši veikla brandina vaiką, suteikia pasitikėjimo, išmoko savarankiškumo, rūpintis vienas kitu.
"Vaikai, jūs kitokie! Jūs nešate kultūrą, skiriate tam laisvalaikį, turite kuo didžiuotis – mokykla didžiuojasi jumis!" – vaikus skatina mokytoja.
Dž. Ragauskienė tiki, kad žmogui yra duota misija. Įkvėpta etnokultūrologės D. Martinaitienės, ji organizuoja mokyklinius, rajoninius "Patrepsynės" konkursus. Visi vaikai gauna prizus – nė vienas neišvažiuoja neapdovanotas. Visuomet su prizais atvyksta Martinaičiai, pati suranda rėmėjų. Kai tik reikia, į pagalbą atskuba sutuoktinis.
"Be ko nebūtų viso to? Be puikių žmonių, kuriuos atradau per "Patrepsynės" judėjimą. "Radvijos" ansamblis su Jūrate ir Donatu Stakvilevičiais – esu fantastiškų žmonių sūkuryje, viena būčiau bejėgė. Mes susirenkame kaip kasta, judėjimas, partija", – juokiasi Dž. Ragauskienė.
Tad Šiaulėnų mokykla yra pilna gyvybės: vyksta varžytuvės, vakaronės su tėvais, seneliais, bendruomene.
Pirmajame konkurse "Visa mokykla šoka" tarp 80 Lietuvos mokyklų Šiaulėnų Marcelino Šikšnio gimnazija laimėjo trečią vietą.
Daryti gerus darbus
Dž. Ragauskienė yra maksimalistė – visada darys iki galo ir 100 procentų. Yra metodinės grupės pirmininkė, vadovauja šokių būreliui "Dūkymėlis". Aktyvią moterį domina daugybė dalykų: mokytojų akademija, anglų kalbos kursai. Paskutinis "universitetas" – antrus metus vairuoja mašiną. O kur dar džiaugsmas – anūkas Adomas!
Mokytojos mintyse sukasi dar viena idėja: reikia parašyti "Patrepsynės" istoriją.
"Yra toks pasakymas – kai duodi, tau grįžta dvigubai. Kitas gyvenimo šūkis – Motinos Teresės: tu darai gerus darbus, niekas nemato, bet tu juos vis tiek daryk."
Dž. Ragauskienė dirba konkursų vertinimo komisijose, seminaruose dalijasi metodikomis, mintimis, kaip vaiką padaryti nugalėtoju.
Pergalėms, sako mokytoja, reikia nuoseklumo, drausmės sistemos, susikalbėjimo. Folklorinius šokius šokti gali ne visi – kaip ir ne visi gali šokti baletą ar groti smuiku.
Kai vaikus moko šokti dvigubą polką, Dž. Ragauskienė prašo parodyti, kaip džiaugiasi, kai mama grįžta iš parduotuvės ir parneša dovanų.
"Bet kaip atrasti daugybos lentelės ar nosinių rašymo metodiką? Dabartiniai vaikai nenori dirbti, nori greito rezultato", – apie pedagoginį skaudulį sako mokytoja.
Dž. Ragauskienei įstrigo išgirstas interviu su penkis šimtukus gavusia mergina: ji buvo labai dėkinga pradinių klasių mokytojai už griežtumą, reiklumą, išmokymą dirbti.
Mokytoja neabejoja: jei vieni kitiems padalytume daugiau šiltų žodžių, mokyklose būtų daug daugiau laimingesnių vaikų, laimingesnių mokytojų ir tėvelių.
"Kaip Prezidentas sako, būtų gerovės valstybė. Ta dalele ir prisidedu prie gerosios mokyklos. Džiaugiuosi, kad mokykloje yra daug tokių mokytojų – kiekvienas turime gerumo sėklytę, kurią kaip bitutės prilipdome", – sako Dž. Ragauskienė.
