Ir Vokietijoje mokytojai susiduria su iššūkiais

Ir Vokietijoje mokytojai susiduria su iššūkiais

Dalyvavau stažuotėje Vokietijoje Hofo mieste. Stažuotėje susipažinome su vienos iš Vokietijos žemių – Bavarijos – švietimo sistema, Vokietijos mokytojų asociacijų veikla.

Įtampa – ketvirtoje klasėje

Stažuotės metu dešimt mokytojų lankėmės penkiose įvairių tipų ir pakopų Hofo miesto mokyklose.

Švietimo sistema Bavarijoje – labai sudėtinga. Įdomu ir keista, kad jau būdamas pradinės mokyklos ketvirtoku vaikas patiria didžiulį spaudimą dėl savo ateities. Vaiko pasiekimai (ypač vokiečių kalbos ir matematikos įvertinimai) lemia, kur jis toliau mokysis – gimnazijoje, realinėje mokykloje ar vidurinėje mokykloje.

Mokinių žinių vertinimo sistema – nuo 1 (geriausias įvertinimas) iki 6 (blogiausias įvertinimas) balų. Šie įvertinimai yra labai svarbūs baigus pradinę ar vidurinę mokyklą. Pagal balus mokiniai griežtai paskirstomi ir tęsia mokslus aukštesnės pakopos mokyklose.

Labai didelis dėmesys Bavarijoje skiriamas įvairių skirtingų poreikių mokinių ugdymui (taip vadinamos inkliuzinės mokyklos).

Inkliuzinės mokyklos modelis

Pradinė Sophien mokykla yra stoties rajone.70 procentų visų besimokančiųjų mokinių – imigrantai ir net 30 procentų mokinių turi specialiųjų mokymosi poreikų. Situacija prieš dešimt metų buvo prasta. Mokinių elgesio problemos ir įvairūs sutrikimai neleido pasiekti gerų rezultatų, mokinių socialiniai įgūdžiai buvo visiškai neišlavinti.

Pradėjus įgyvendinti inkliuzinės mokyklos modelį ir mokyti visokių poreikų mokinius vienoje klasėje, sumažinus mokinių skaičių klasėje iki 18-19, pailginus pietų pertrauką, pradėjus įtraukti mokinius į aktyvią sportinę veiklą, vaidybinius žaidimus ir taikant nuolatinę motyvacijos skatinimo sistemą, blogo elgesio pamokų ir pertraukų metu atvejų gerokai sumažėjo.

Pirmosios trys arba keturios pamokos vyksta integruojant įvairių poreikių mokinius, jie mokosi kartu su visa klase, po to mokiniai suskirstomi į grupes pagal poreikius ir dirba atskirai. Su gabiaisiais mokiniais dirba iš gimnazijos ateinantis mokytojas, o tiems, kam reikalingas ypatingas dėmesys ir psichologinė pagalba, padeda socialinis pedagogas.

Esminis mokyklos tikslas – visų pirma vaiką išugdyti kaip asmenybę, tobulinti jo socialines kompetencijas, o tik po to mokyti. Taip pasiekiams geriausias rezultatas. Taikant naujus mokymo metodus labai pagerėjo santykiai tarp mokinių ir mokytojų, nes mokytojas – ne tik tas, kuris moko, bet ir partneris, pagalbininkas. Hofo mokyklose (ypač tose, kur mokosi specialiųjų mokymosi poreikių turintys mokiniai) labai išplėtotas bendradarbiavimas su mokinių tėvais, jiems teikiamos specialistų konsultacijos, tariamasi dėl vaiko mokymosi rezultatų gerinimo.

Mokytojų rengimas Bavarijoje

Norint tapti mokytoju (valstybės tarnautoju) jaunas žmogus ketverius metus studijuoja universitete ir dar porą atlieka praktiką. Atliekantys praktiką jaunieji mokytojai vadinamai referendarais.

Pirmąjį pusmetį referendaras stebi pamokas arba veda jas su prižiūrinčiu mokytoju. Po pusmečio referendarai jau siunčiami į bet kurią mokyklą tobulintis. Patys savarankiškai referendarai gali vesti pamokas tik po vienerių metų. Praktikos laikotarpiu referendarai turi pagalbininkus – mentorius, kurie atlieka patarėjo ir padėjėjo vaidmenį. Tai aukštesnės kvalifikacijos mokytojai.

Tik baigęs praktiką jaunasis mokytojas priimamas bandomajam 2-3 metų laikotarpiui, pasibaigus šiam laikotarpiui mokytojas gauna nuolatinio tarnautojo statusą.

Valstybės tarnautojai Bavarijoje streikuoti negali. Mokytojai Bavarijoje dirba pagal etatinio darbo apmokėjimo modelį. Mažiausias krūvis – 23 savaitinės pamokos, tačiau egzistuoja mokyklų, kuriose mokytojų krūvis siekia 28 pamokas.

Dauguma Vokietijos mokytojų turi dvi specialybes (dėsto du mokomuosius dalykus). Išimtis – dailės ir muzikos mokytojai, turintys tik vieną specialybę. Mokyklų direktorių krūvis – labai didelis. Jie dirba administracinį darbą ir dar veda nuo 14 iki 22 pamokų per savaitę (priklausomai nuo mokyklos dydžio ir direktoriaus amžiaus darbo krūvis gali kisti).

Į pensiją mokytojai (ir vyrai, ir moterys) išeina sulaukę 65 metų.

Pedagogai turi sveikatos institutą

Lankydamiesi mokyklose išklausėme ir išsamų pranešimą apie Vokietijos mokytojų asociacijas. Regioninės (Bavarijos) mokytojų asociacijos pirmininkas Henrik Shodel pristatė šią asociaciją, vienijančią apie 55000 narių.

Asociacija veikia nuo 1861 metų. Visoje Bavarijoje asociacija turi apie 25 konsultantus, padedančius nariams mokytojams, auklėtojams, docentams ir pedagogikos studentams. Be to, asociacija rengia aukštos kokybės seminarus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus, administruoja Pedagogikos profesijų darbuotojų sveikatos institutą. Šis institutas skirtas mokytojų sveikatai gerinti ir konsultuoti juos ligos ar streso atveju.

Asociacijai priklausantys pedagogai moka 300 eurų nario mokestį.

Asociacija didžiuojasi savo pasiekimais – savaitinių pamokų skaičiaus sumažinimą (nuo 30 iki 28), mokinių skaičiaus klasėse sumažinimą (dabar yra 22 mokiniai) ir „Kalėdinių pinigų“ arba „tryliktojo“ atlginimo mokėjimą Bavarijos žemės mokytojams.

Kristina URBONIENĖ, Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazijos anglų kalbos mokytoja, Lietuvos anglų kalbos mokytojų asociacijos Valdybos narė