
Naujausios


Kitaip nei Vilniuje ar Kaune
– Gimėte ir užaugote Kaune, studijavote Vilniuje. Kaip atsiradote Šiauliuose?
– Į Šiaulius aš gavau paskyrimą dėstytojauti aukštesniojoje muzikos mokykloje. O kadangi gavau paskyrimą, tai ir žmona Vita atsirado. Čia ir pasilikau.
– Galima sakyti, kad Šiauliai Jums – savas miestas?
– Jau dabar galima. 35 metai praėjo – jau daug atiduota Šiauliams. Daug čia koncertų surengta, daug atlikėjų pažįstamų, visa muzikinė visuomenė... Daug kūrinių pirmąkart atlikta. Pavyzdžiui, 1994 metais su "Dagilėliu" Šiaulių dramos teatre buvo atliekama mano pirmoji opera vaikams "Pirmosios Kalėdos". Tai buvo įvykis.
– Kaip įvyko, kad Šiauliuose esate vienintelis profesionalus akademinės muzikos kompozitorius?
– Daugeliui profesionalių kompozitorių Šiauliai buvo kaip tramplinas kitur. Pavyzdžiui, Algimantas Kubiliūnas čia dirbo, Feliksas Bajoras ir kiti. Visi išvažiavo gyventi arba į Vilnių, arba į Kauną, nes ten visą laiką buvo Lietuvos kompozitorių sąjunga, kuri padėdavo kompozitoriams atsistoti ant kojų.
Bet aš nebūčiau aš ir 1990 metais vis tiek įstojau į Lietuvos kompozitorių sąjungą. Ir nesvarbu, kad buvo sunkūs laikai, reikėdavo važiuoti į Vilnių, dalyvauti perklausose. Ir visą gyvenimą buvo sunku dėl to, kad muzikinis, meninis gyvenimas, neslėpkim, Šiauliuose yra truputį ne toks, koks yra Vilniuje arba Kaune. Nėra tiek koncertų, nėra tiek profesionalios muzikos.
Didelio virimo čia nėra. Būdavo didelės pastangos padaryti šiuolaikinės muzikos koncertus. Tai aš sukviesdavau tuos, kurie jau kažką rašo. Ir Eduardą Balčytį, nors jis muzikologas, ir Vaidotą Juozą Lygutą, Joną Kebliką. Mes darydavom šiuolaikinės muzikos koncertus, kad kažkiek pajudėtume.
Problema, kad pati valdžia nesuteikia tam tikros didelės globos tam menininkui. Žmogus vis tiek yra materialistas. Jis turi atlyginimą kažkokį gauti – ne visi menininkai išgyvena iš savo kūrybos. Prieš 35 metus buvo vienintelis kompozitorius, išgyvenęs iš kūrybos. Tai Benjaminas Gorbulskis. O visi kiti dirbo pedagoginį darbą.
Naktį kūrinių nerašo
– Kiek kūrinių parašėte, bandėte suskaičiuoti?
– Suskaičiuoti neįmanoma. Kūrinių yra daugiau negu šimtas – 120, 130. Aišku, iš jų yra reikšmingų, kiti – ne. Vieni yra stambios formos, kiti – trumpos pjesytės, kur opuso numerį užrašius gal net juokingai atrodytų. Stambių kūrinių apie 50-60, kurie ir grojami buvo ir atliekami ne tik čia, bet ir užsienyje.
Pirmą projektą darėm 1992-aisiais su dailininku Arūnu Vasiliausku. Tai buvo kūrinys sopranui, obojui, keturiems smuikams ir dviem valtornoms "Malda negrįžusiems" pagal septynis jo paveikslus. Nusiuntėm natas į Ameriką, tai tuo pačiu metu skambėjo Šiauliuose ir Amerikoje. Mums tai buvo taip įdomu. Tais laikais interneto nebuvo. Nebuvo galima matyt, ką jie ten groja. Paskambino paskui ir pasakė, kad buvo atliktas tuo laiku ir tenai. Toks įdomus dalykas.
Labai bendrauju su kanklininke Kristina Kupryte. Ji yra daugelio mano kūrinių pirmoji atlikėja. Aš gal pirmasis parašiau kūrinį kanklėms su simfoniniu orkestru.
– Ar dabar dažnai kuriate?
– Per metus po du tris kūrinius parašau. Vieninteliai metai buvo 2013-ieji, kai buvo vienas kūrinėlis parašytas – kažkaip keistai atrodo. Didelę laiko dalį atima pedagoginis darbas – tai pagrindinis laiko suvalgytojas. Kas jau lieka, tai jau lieka – gali kažką daryt. Gal per atostogas...
– Ar jau parašėte savo geriausią kūrinį?
– Kiekvienas naujas kūrinys, atrodo, – naujas vaikas. Aplink jį šokinėji, dirbi, bet, kada jau viską užbaigi, tai iš karto pamatai, kad trūksta to, duobelė ten. Kiekvieną kartą kai kyla idėja – galvoji, kad tikrai bus "wow", pats geriausias kūrinys. Kai pradedi tikrai dirbt... Ne taip, kaip kiti galvoja, kad kompozitorius naktim tiktai atsikelia užrašo ir viskas. Parašęs tą kūrinį, išgirdęs atliekamą kūrinį koncerte, galvoji, kad kitą kartą padarytum dar kitaip.
– Naktimis kompozitoriai kūrinių nerašo. Tai kaip vyksta muzikos kūryba?
– Kompozitoriai yra dvejopi. Vieni rašo prie instrumento, kaip Julius Juzeliūnas. Kiti rašydavo prie rašomojo stalo. Eduardas Balsys taip darydavo, nes jis savyje girdėjo netgi visą orkestrą. Aš esu iš tų, kurie rašo prie instrumento, truputėlį derina. Man fortepijonas turi būti.
Nėra taip, kad impulsyviai kažkas užeina, vis tiek yra tam tikras kiekvieno kompozitoriaus muzikinis bagažas. Idėją generuodamas, jis žino, ką jis darys toliau. Muzikiniai garsai erdvėje – medžiaga. Tas pats kaip ir raidės. Tu dėlioji jas – čia tavo sritis ir tu žinai, kaip dėlioji.
Profesorius Julius Juzeliūnas sakė vienoje paskaitoje: "Žinai, aš naktį atsikėliau ir pabandžiau parašyt melodiją. Užrašiau tą melodiją. Dieną pagrojau ją. Šnipštas, nieko gero." Tas pavyzdys toks, kad gali kilti kažkokia idėja, bet kad taip parašyt... Čia darbas.
Lietuviško akcento paieškos
– Kaip apibrėžtumėte sąvoką "kompozitorius"?
– Ko gero apibrėžčiau taip: kompozitorius yra muzikas, kuris turi aprėpti labai daug. Muziką parašęs, bendrauji su atlikėju ir klausytoju. Tai šita grandinėlė – kompozitorius-atlikėjas-klausytojas – turi būti stipriai susijusi. Kad kompozitorius atlikėjui parašytų šiuolaikišką ir patogią groti muziką, o klausytojui būtų įdomu klausyti. Jeigu šitoje grandinėje tie visi dalykai veikia, tada kompozitoriaus kūrinys pavykęs.
Kompozitorius gali bet ko prirašyti, bet atlikėjas irgi yra žmogus. Jis žino savo instrumento galimybes, kad, pavyzdžiui, pučiamaisiais instrumentais, trijų garsų nepagrosi.
– Kaip pradėjote kompozitoriaus kelią?
– Muzikos mokykloje bandžiau kažką komponuoti, bet neturėjau muzikinių žinių. Kada įstojau į Juozo Gruodžio aukštesniąją muzikos mokyklą Kaune, pamačiau, kad kūryba yra. Aš į tą kūrybą pirmyn. Ir kada tų žinių neturėjau, kažkokią pjesytę fortepijonui parašiau, viršuje užrašiau "Sonata". Dar kažką parašiau – tai vėl, "Koncertas". Ir aš tuos kūrinius parodžiau kompozitoriui Algimantui Kubiliūnui. Jis pasižiūrėjo – aha, sonata... Kada mes pradėjom studijuoti muzikos kūrinių analizę, muzikines formas, tada aš supratau, kad ten buvo parašyta nesąmonė, nes penkių-šešių taktų kūrinėlis nėra sonata. Tarkim, puslapio apimties kūrinėlis nėra koncertas. Taip ir prasidėjo.
Aš labai dėkingas, kad mums diegė ne tiktai muzikines žinias, bet liepdavo studijuoti lietuvių liaudies dainas. Iš pradžių įdomiai nuskambėjo tas dalykas. Bet, pasirodo, šitas dalykas veikia. Jeigu tu įsisavini liaudies dainų tam tikrus elementus, paskui tavo muzika išeina kažkiek lietuviška.
– Ar gerai supratau, kad lietuvių kompozitoriaus kūryboje, Jūsų nuomone, svarbus lietuviškas akcentas?
– Būtinai. Kada mes klausėm muzikologo Juozo Gaudrimo paskaitų, tai jis visąlaik pabrėždavo, kad "įsivaizduokit, mes klausom tris šiuolaikines simfonijas ir neišskiriam, kuri lietuviška, kuri lenkiška, kuri vokiška. Kiekvienoje yra tie patys akordai, tos pačios slinktys, tos pačios melodijos, bet tautiškumo – nulis". Jeigu atrandi tą "spirgą", tai tada yra gerai.
Tarp praeities ir dabarties
– Citavote profesorių Julių Juzeliūną ir ne veltui. 1984 metais baigėte būtent jo kompozicijos klasę. J. Juzeliūnas (1916–2001) paliko reikšmingą pėdsaką Lietuvos ir šalies muzikos istorijoje. Jis nesvetimas ir Šiauliams – 1939–1944-aisiais mokėsi Šiaulių muzikos mokykloje, baigė tuometę Berniukų gimnaziją. Ką prisimenate iš studijų pas profesorių?
– Jis buvo labai reiklus sau ir labai reiklus studentams. Muzikinę atkarpą galėdavai šlifuot, nešiot gal porą, trejetą mėnesių, jeigu ji netikdavo. Bet mokėdavo išaiškint, kodėl netinka. Kartais pradžioj kai kurie ir pykdavo – aš pakeičiu ir vis tiek netinka. Pasirodo, per tai mes ir tobulėjom. Jis visus savo mokinius vadindavo broliukais.
Man labai patiko viena jo frazė. Būdavo taip: mes parašom muziką, mes patys jam pagrojam, jeigu ko nesuprato, paprašo pagroti dar kartą tą, ką tu parašei. Sako, tu pabandyk šitaip: parašei kažką naujo ir atsisėsk į mano kėdę, pasėdėk ir rimtai pagalvok. Ir aš vieną kartą pabandžiau šitą padaryt. Vieną kartą šitaip pabandžiau – veikia. Tikrai, atsirado minčių, atsirado braukymų, atsirado taisymų. Tokie dalykai turėjo didelį poveikį ir paskui užvesdavo.
– Minėjote, kad vien iš kūrybos išgyventi sudėtinga. Taip ir pasukote į pedagoginį kelią?
– Kaip sako, padebesiais neskrajosi. Aišku, būtų gerai, jei turėtum kokių mecenatų, nes pedagoginis darbas irgi turi tam tikrą savo štampą. Tu dėstai klasikinę harmoniją, kuri buvo XIX amžiuje, o tavo muzikai reikia šiuolaikinės harmonijos. Yra toks neatitikimas, kuris tuos štampelius dėlioja ir toje kūryboje.
– Mokote moksleivius ne tik muzikos teorijos bei istorijos, bet ir kompozicijos. Beje, šiais metais Jūsų mokinė Benita Čirvinskaitė pelnė antrąją vietą nacionaliniame konkurse "Mano nata". Kas svarbiausia Jums dėstant per kūrybos pamokas?
– Svarbiausia, kad mokinys daugiau pažintų muzikos ir tai darytų niekieno neverčiamas. Jei kompozicija pereina į tą norą, tada jau yra gerai. Jeigu mokinys neužsidega, tai nieko ir nebus.
– Kaip per tas dešimtis metų pasikeitė Jūsų mokiniai?
– Dabar ir geresni, ir blogesni. Geresni, kad daugiau technikoje gaudosi. Tačiau ta technika gadina. Dėl ko? Žiūrėkim, tos priemonės, koncertai – brukama ne viskas, ko reikia iš tikrųjų. Ir tai formuoja to žmogaus nuomonę, skonį. Dabar visko yra per daug, tai išmuša iš vėžių visiškai.
Ką mes klausome – daugiausia populiariąją muziką, o ta profesionalioji šiuolaikinė lieka už borto. Jaunas žmogus sako: aš jos nesuprantu, aš jos neklausysiu. Teisingai pasakė: jis jos nesupranta. O kad ją suprastum, reikia turėti žinių. Be žinių gal ir būtų įdomu, bet vis tiek televizijoje, radijuje yra šou – paprastesni, kuriuos žmogus priima. Jam ten galvos sukti nereikia. Surežisavo, įteikė prizus, dovanas.
– Kokia profesionaliosios muzikos situacija Lietuvoje? Gal ji patiria sunkumų?
– Lietuvos šiuolaikinė muzika – aukšto lygio. Lietuvių kompozitorių kūriniai skamba įvairiuose tarptautiniuose festivaliuose visam pasauly. Pavyzdžiui, festivalis "Gaida" pripažintas visoj Europoj geriausiu festivaliu. Tai daug ką pasako.Lietuvos mastu atlikėjai aukščiausio lygio – visi. Anksčiau sakydavo, kad tarp instrumentalistų hierarchija – stygininkai gal geriau groja, pučiamieji gal atsilieka. Dabar visi labai profesionalūs ir atlieka bet kokią muziką.