
Naujausios
„Regresuoja švietimas“
Žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas, pristatydamas šalies mokyklų, kolegijų, aukštųjų mokyklų reitingą spaudos konferencijoje, teigė, jog „akyse matyti, kaip regresuoja švietimas“. Šiais metais mokykloms tekęs išbandymas nuotoliniu mokymu nestiprina švietimo.
„Nuotolinis mokymas tinka tik pusei mokinių, – teigė G. Sarafinas. – Gal jis ir patogu, bet rezultatai būna nuviliantys. Ypač netinka profesiniam mokymui. Nuotoliniu būdu neįmanoma išmokyti virti, masažuoti. Ar paruošti fiziką, ar mediką nuotoliniu būdu.“
Jis ragino ne tik džiaugtis ar liūdėti dėl vertinimų rezultatų, o imtis faktų analizės.
Reitingų sudarytojai atkreipė dėmesį ne tik į prastus šiųmetinio matematikos valstybinio brandos egzamino rezultatus. Mažai abiturientų renkasi laikyti tokius valstybinės brandos egzaminus, kaip chemijos (1 000), fizikos (2 000), informatikos (3 000 iš 24 tūkstančių abiturientų).
Pasak G. Sarafino, aukštųjų mokyklų rektoriai pastebi, jog studijuoti įstojusio didelė dalis jaunimo „plaukioja, skęsta, nemoka nė pagrindų“. Jo nuomone, nors tikslieji mokslai visada sunkiau sekasi, bet 95 procentus mokinių turėtume išmokyti pagrindų, tačiau nepavyksta. Tarp nesėkmingų pavyzdžių įvardijo Radviliškio r. Šeduvos gimnaziją, kurioje 2019 metais matematikos valstybinį brandos egzaminą laikė 30 abiturientų, iš jų 16 neišlaikė, o likusieji vos išlaikė, gavo 16–35 balus.
„Tai vyksta XXI amžiuje, kitos šalys nuvažiavo kažin kur, o mes kapanojamės, – pabrėžė ekspertas. – Tikėtasi, kad bus daugiau matematikos pamokų, praėjo rugsėjis – tyla, atėjo gruodis – nieko apie pastiprinimą negirdėti, tarsi nieko ir nežinojom. Žadintuvo misija tenka naujai švietimo ministrei.“
Dugne buvo jau prieš dvejus metus
Gimnazijų reitingai sudaryti pagal atskirus dalykus, remiantis brandos egzaminų rezultatais. Ypač akcentuotas matematikos egzaminas, kurio rezultatai dar vasarą visus šokiravo.
Jonė Kučinskaitė, žurnalo „Reitingai“ Reitingavimo skyriaus vadovė, informavo, jog iš 332 gimnazijų tik septyniolikoje šalies gimnazijų matematikos valstybinį brandos egzaminą išlaikė visi laikiusieji abiturientai.
Tarp tų septyniolikos mokyklų nėra nė vienos Šiaulių krašto mokyklos.
J. Kučinskaitės žodžiais, prieš dvejus pasiektą dugną „pramušėme“. Dar 2018 metais, kai 2020 metų abiturientai buvo dešimtokai, jų pasiekimų vertinimai rodė prastus matematikos rezultatus.
2020 metais „lyderė“ pagal prasčiausią matematikos egzamino rezultatą yra Vilniaus Laisvės gimnazija, kurios 75,6 proc. abiturientų neišlaikė šio egzamino.
„Nors kalbame apie mokymosi mokytis kompetenciją, matome, kad per dvylika metų mokiniai to neišmoko. Pamatėme ir mūsų 2011 metų ugdymo programų spragas, kurios buvo įvestos be jokio „pilotavimo“, – galimas nesėkmių egzaminuose priežastis vardijo J. Kučinskaitė.
Jos nuomone, jei nuotolinis mokymas bus tęsiamas, būtina jį padaryti kuo patrauklesnį, nes mokiniams žiūrint į „kalbančias galvas“ pamokų metu paprasčiausiai nuobodu . Dalis mokinių ir dėl ne mažėjančios socialinės atskirties galintys tapti „prarastąja karta“.
Tarp gimnazijų, kuriose abiturientai šiemet prastai laikė matematikos egzaminą, yra dvi Šiaulių miesto gimnazijos – S. Šalkauskio gimnazija ( 62,2 proc. neišlaikė) ir Šiaulių universitetinė gimnazija (52,4 proc.). Iš kitų apskrities gimnazijų – Kelmės J. Graičiūno gimnazija (60,5 proc.) ir Radviliškio Lizdeikos gimnazija (50 proc. abiturientų neišlaikė šio egzamino).
Matematikos TOP 50
Tarp 50 geriausiai išmokančių matematikos yra tokios apskrities gimnazijos: Šiaulių Juliaus Janonio gimnazija (14 vieta), Pakruojo r. Linkuvos gimnazija (31 vieta), Akmenės r. Ventos gimnazija (32 vieta), Radviliškio r. Šiaulėnų M. Šikšnio gimnazija (38 vieta), Šiaulių Didždvario gimnazija (48 vieta), Kelmės r.Tytuvėnų gimnazija (50 vieta).
Bet ir jose buvo neišlaikiusiųjų matematikos. J. Janonio gimnazijoje iš 143 abiturientų 17 neišlaikė arba 11,8 proc., Didždvario gimnazijoje iš 120 neišlaikė 25 arba 20,8 proc.
Šiaulėnų M. Šikšnio gimnazijoje, kurioje matematikos egzaminą laikė 13 mokinių, daugiau nei pusė neišlaikė (61,5 proc.), bet likusieji išlaikė pagrindiniu (nuo 36 iki 85 balų) ir aukščiausiu lygiu (nuo 85 iki100 balų), todėl gimnazija gavo tiek vertinimo taškų, kad pateko tarp geriausiųjų.
Apskrities gimnazijos kituose TOP-50
J. Janonio gimnazija pagal 7 dalykų mokymą patenka į geriausiųjų 50-ukus, o pagal chemijos išmokymą yra trečia šalyje. Iš kitų Šiaulių miesto gimnazijų į geriausiųjų 50-ukus pateko dar Didždvario gimnazija, Lieporių gimnazija , „Romuvos“ gimnazija, Stasio Šalkauskio gimnazija.
Apskrityje lietuvių kalbos geriausiai išmoko: Pakruojo r. Linkuvos gimnazija (13 vieta tarp šalies gimnazijų), Juliaus Janonio gimnazija (18 vieta), Pakruojo Atžalyno gimnazija (34 vieta), Radviliškio r. Sidabravo gimnazija (44 vieta), Kelmės r. Kražių Ž. Liauksmino gimnazija (46 vieta).
Geriausiai anglų kalbos išmoko: Juliaus Janonio gimnazija (18 vieta tarp šalies gimnazijų), Didždvario gimnazija (37 vieta), „Romuvos“ gimnazija (45 vieta), Joniškio r. Skaistgirio gimnazija ir Šiaulių Santarvės gimnazija (abi įvertintos 48 vieta).
Tarp geriausiai rusų kalbos išmokančių dvi apskrities mokyklos: Radviliškio Lizdeikos gimnazija ir Šiaulių „Romuvos“ gimnazija (abi pelnė 35 vietą tarp šalies gimnazijų).
Tarp geriausiai vokiečių kalbos išmokančių vienintelė apskrities mokykla – Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazija (19 vieta).
Tarp geriausiai išmokančių prancūzų kalbą – nė vienos krašto gimnazijos.
Geriausiai apskrityje istorijos išmoko: Radviliškio r. Šeduvos gimnazija (34 vieta tarp šalies gimnazijų), Akmenės r. Ventos gimnazija ir Papilės Simono Daukanto gimnazija (abi pelnė 47 vietą).
Geriausiai geografijos išmoko: Didždvario gimnazija (10 vieta tarp šalies gimnazijų), Juliaus Janonio gimnazija (21 vieta), Joniškio „Aušros“ gimnazija (36 vieta).
Geriausiai biologijos išmoko: Juliaus Janonio gimnazija (12 vieta tarp šalies gimnazijų), Kelmės r. Šaukėnų V. Pūtvio-Putvinskio gimnazija (14 vieta), Didždvario gimnazija (36 vieta), Kelmės r. Tytuvėnų gimnazija (38 vieta), „Romuvos“ gimnazija (47 vieta).
Geriausiai informacinių technologijų išmoko: Šiaulių Lieporių gimnazija (11 vieta tarp šalies gimnazijų), Naujosios Akmenės Ramučių gimnazija (34 vieta), Kuršėnų Lauryno Ivinskio gimnazija (41 vieta), Akmenės gimnazija (46 vieta).
Geriausiai fizikos išmoko: Juliaus Janonio gimnazija (12 vieta tarp šalies gimnazijų), Joniškio „Aušros“ gimnazija (13 vieta), Kuršėnų Lauryno Ivinskio gimnazija (33 vieta), Didždvario gimnazija (36 vieta), Lieporių gimnazija (38 vieta).
Geriausiai chemijos išmoko: Juliaus Janonio gimnazija ( 3 vieta tarp šalies gimnazijų), Didždvario gimnazija (7 vieta), Joniškio „Aušros“ gimnazija (31 vieta).
Labiausiai mokinius auginančios
Mokyklų reitingų 30-ukai sudaryti ir pagal tai, kaip augina visus mokinius.
Tarp labiausiai auginančių visus 2-4 klasių mokinius yra trys Šiaulių miesto mokyklos: Ragainės progimnazija (3 vieta tarp šalies progimnazijų), Zoknių progimnazija (18 vieta), Vinco Kudirkos progimnazija (29 vieta). Tarp pagrindinių mokyklų – Šiaulių r. Šilėnų mokykla ir Joniškio Kriukų pagrindinė mokykla. Tarp ilgųjų gimnazijų – Radviliškio r. Šiaulėnų M.Šikšnio gimnazija (7 vieta) ir Klemės r. Šaukėnų V.Pūtvio-Putvinskio gmnazija (21 vieta).
Tarp labiausiai auginančių 4–8 klasių mokinius: Šiaulių „Rasos“ progimnazija (11 vieta tarp progimnazjų), „Sandoros“ progimnazija (13 vieta), „Romuvos“ progimnazija (17 vieta), „Juventos“ progimnazija (20 vieta), Medelyno progimnazija (28 vieta).
Tarp pagrindinių mokyklų geriausiai 4–8 klasių mokinius augina: Radviliškio r. Alksniupių pagrindinė mokykla (7 vieta), Šiaulių r. Voveriškių mokykla (9 vieta) ir Ginkūnų S. ir V. Zubovų mokykla (13 vieta), Pakruojo r. Balsių pagrindinė mokykla (25 vieta). Tarp ilgųjų gimnazijų – Pakruojo r. Žeimelio gimnazija (2 vieta), Radviliškio r. Grinkiškio gimnazija (4 vieta), Kelmės r. Užvenčio Šatrijos Ragainės gimnazija ( 29 vieta).
Kam reikia pagalbos
Įvardytos gimnazijos, kurioms reikia pagalbos (pagal 2019 metų matematikos valstybino brandos egzamino ir kitų egzaminų rezultatus).
Tarp jų – Radviliškio r. Baisogalos gimnazija (matematikos egzaminą laikiusiųjų balo vidurkis –11,8 balo) ir Šeduvos gimnazija (12,4 balo), Kelmės r. Tytuvėnų gimnazija (14,7 balo), Šiaulių r. Gruzdžių gimnazija (17,5 balo), Kelmės J. Graičiūno gimnazija (18,6 balo), Kelmės r. Šaukėnų V. Pūtvio-Putvinskio gimanzija, Šiaulių universiteto gimnazija (22,2 balo), Radviliškio r. Grinkiškio J. Poderio gimnazija (22,5 balo), Šiaulių Simono Daukanto gimnazija (23,8 balo).
„Džiaugiamės reitingais, o ateitis miglota“
Juliaus Janonio gimnazijos direktorius Rimas BUDRAITIS, „Šiaulių krašto“ kalbinamas apie žurnalo „Reitingai“ šį gruodį paskelbtus mokyklų reitingus, akcentuoja ne pasiekimus, o švietimo problemas:
– Dar nesigilinau į gimnazijos reitingus, bet žinau, kad rezultatai geri, ypač chemijos dalyko. Manęs tai labai nenustebino. Dvi chemijos mokytojos, kurios pastaruoju metu dirbo, pasiekė gerų rezultatų. Deja, vienos chemijos mokytojos nebeturime. Rasti chemijos mokytoją, ypač Šiauliuose, kai mūsų universitetas jų neruošia, beveik neįmanoma.
Pedagogus ruošia keletas universitetų, tačiau stojančių į juos mažai. O jeigu įstoja, tai studijas baigę dauguma neateina į mokyklą dirbti. Ministerija džiaugiasi, kad skyrė didesnes stipendijas įstojusiems į pedagogines studijas. O kiek jų ateis į mokyklą? Kiek studijuoja gamtos mokslus?
Lietuvoje mes neįpratę žiūrėti, kas bus rytoj. Strategiškai veiksmus turėtume planuoti bent penkerius metus į priekį, o dar geriau – dešimt metų. Bet to nedaro nei Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, nei daugelis mokyklų. Džiaugiamės neblogais reitingais, o ateitis yra miglota vien dėl mokytojų trūkumo. Nekalbant jau apie brandų dirbančių pedagogų amžių, nors patirtis yra visuomet vertinga.
Reitingais nelabai pasitikiu. Kas žino, kodėl tos mokyklos, kurios yra reitingų apačioje yra tokios? Kas tyrė ir analizavo? Ar šitos mokyklos turi mokytojų? Ką mes žinome, kokiomis sąlygomis jie dirba, koks tų mokyklų kontingentas, kokie regionai, kuriuose jos veikia?
Turi būti sudarytos vienodos galimybės visoms mokykloms normaliai dirbti ir tik po to galima reikalauti, peikti ar girti, kad štai šios geros, o šios mokyklos atsiliekančios.
Savo mokykla džiaugiuosi ir didžiuojuosi. Didžiuojuosi dirbančiais mokytojais, kol dar jų yra. Bet labai palaikau ir tas mokyklas, kurios reitinguose yra žemiau, nes niekas nesusimąsto, kodėl taip yra.
– Naujosios valdančiosios koalicijos politikai į Seimo rinkimus ėjo su lozungu, jog visi vaikai turi turėti vienodas ugdymo galimybes.
– Duok Dieve, kad tai nebūtų dar vienas lozungas. Lozungų turime daug.
– Ar sutinkate, kad švietimas regresuoja, kaip sako reitingų sudarytojai?
– Nežinau, kas galėtų atsakyti į šį klausimą. Tam reikėtų rimto tyrimo ir analizės. Bijau, kad Lietuvoje to niekas ir negali kokybiškai padaryti. Jeigu būtų galėję, jau būtų padarę. Pasitenkiname pasidžiaugimais tarptautinių tyrimų, kad mes dar ne dugne ar per viduriuką pagal kai kuriuos dalykus. O kas toliau?
Švietimo sistemoje būtina žiūrėti toli į priekį, nes švietimo pokyčių galima pasiekti mažiausiai per dešimt metų. O rimti pokyčiai gali įvykti per 15–20 metų. Suomiai, kuriuos laikome pavyzdžiu, pokyčių siekė gal 30 metų. O mes esame tik šios dienos žmonės. Neturime tinkamos vizijos ir gero plano.
Dabar kalbama apie nacionalinį susitarimą dėl švietimo sistemos tobulinimo. Ar mažai prikalbėjome apie pedagogo profesijos prestižą, o kas nuo to pasikeitė? Reikia veiksmų, reikia pasimokyti, kad ir iš kaimynų estų. Niekas nesikeis, kol Lietuvoje tik kalbėsime ir negirdėsime vienas kito.
Būtina įvardinti konkrečias problemas. Nors atrodo, kad apie jas švietimiečiai kalba, bet mūsų seniai niekas negirdi. Manyčiau, kad turėtų būti atliktas nepriklausomas tarptautinis tyrimas pasižiūrint į mūsų problemas iš aukščiau, nes patys Lietuvoje su tuo nesusitvarkome. O svarbiausia – iki mokyklų neateina realūs, nepopieriniai pokyčiai. Viskas dabar kabo ant pasiaukojančių mokytojų, kurie dirba 30–40 metų. Jų prašome dirbti kuo ilgiau, nes nėra kam juos pakeisti. Panašiai, kaip dabar yra ir su gydytojais. Tik, aišku, su gydytojais lygintis mes negalime, šiandien jiems daug sunkiau.
Dar pavasarį vienos Kauno gimnazijos direktorius pasakė: „Nuotolinis mokymas – degradacija.“ Visiškai su tuo sutinku.
Tragiškas pasekmes mokinių žinioms, fizinei, psichologinei, emocinei sveikatai mes dar pajusime ir tai truks ne vienerius metus. Žinoma, kito mokymosi būdo šiuo metu nėra. Abiturientė buvo atėjusi į mokyklos biblioteką pasiimti knygos, paklausiau, kaip sekasi? Net ašarą nubraukė.
Problemų daug. Nuotolinis mokymas yra darbo imitacija. Nors darbo krūvis ir mokytojams, ir mokiniams labai didelis. Ką mokytojas gali padaryti per ekraną, kai iš jo yra atimti visi įrankiai – kabinetas, mokymo priemonės, metodinės priemonės, laboratorijos, sporto bazė. Net jo kvalifikacija turėjo keistis, nes iš naujo teko mokytis daug dalykų, kad galėtų dirbti prie stiklinio ekrano.
Girdėjau, kaip vienas medicinos studentas pasakė: „Šituos studijų metus reikia nurašyti. Be to, dar vyksta juodas studentų nusirašinėjimas.“
Tai tinka ir mokykloms. O sunkiausia yra abiturientams. Tie, kas šiemet jau baigė mokyklas, nukentėjo dar ne taip stipriai – jiems pavasario karantino teko keli mėnesiai. Dabar, jeigu nuotolinis mokymas tęsis dar pusmetį, abiturientai stipriai nukentės. O programos ir egzaminų reikalavimai juk nepasikeitė. Pagal nuotolinio darbo taisykles ir pamokų vedame mažiau.
Problemų turime ir kitų. Manau, kad nieko gero nedavė ir etatinis darbo apmokėjimas – tik daugiau painiavos, daugiau biurokratinio darbo.
Mokyklų vadovų kadencijų įvedimo rezultatas – Lietuvoje trūksta apie 300 mokyklų direktorių.
Nenoriu pasakyti, kad direktorių darbo nereikia vertinti. Klausimas, kaip tą daryti?
Reikės daug laiko, kol vėl patikėsime, kad mokyklos ir jose dirbantys kam nors rūpi.
– Ko linkėtumėte mums visiems?
Sveikatos visiems. Ir kad kuo greičiau galėtume gyventi be kaukių. Virusas atėjo ilgam. Turime susitelkti ir saugoti save, artimuosius, kolegas ir mokinius. Tikiu geresne ateitimi.
Linkiu ramių ir saugių Naujųjų metų. Būkime sveiki.
„Ir kaimo vaikai gali pasiekti puikių rezultatų“
Vaclovas STAPUŠAITIS, Pakruojo rajono Linkuvos gimnazijos direktorius, kalbėdamas apie mokyklos reitingą, akcentuoja mokytojo vaidmenį.
– Linkuvos gimnazija pagal lietuvių kalbos ir matematikos valstybinių brandos egzaminų rezultatus lenkia daugelį šalies gimnazijų, tarp jų ir didmiesčių. Pagal lietuvių kalbos išmokymą esate pirmi Šiaulių apskrityje ir tarp pačių geriausiųjų šalyje. Tokie rezultatai dėsningumas ar atsitiktinumas?
– Kai pamatėme, kad šiais metais patekome į geriausiųjų 50-us, kad pagal lietuvių kalbą esame 13-i, o matematiką 31-i, aišku, apsidžiaugėme. Dėl pandemijos, dėl nuotolinino mokymo ir mokytojams, ir abiturientams šie metai buvo labai nelengvi.
Mūsų mokytojai yra labai darbštūs ir tai labai daug lemia. Suprantame, kad vienais metais rezultatai gali būti geresni, kitais – ne tokie geri, bet aš visiems mokytojams sakau: „Ačiū“. Jie įrodo, kad ir kaimo vaikai, kurių niekas čia neatrinkėja, gali pasiekti puikių rezultatų.
Šių metų abiturientų laidą lietuvių kalbos mokė mokytojos Rasytė Ašmenavičienė, Birutė Deveikienė, parengė ir šalies lietuvių kalbos olimpiados prizininkę. Matematikos mokė mokytojos Nijolė Vengraitienė, Laima Ožiūnienė ir Vita Vilimienė.
– Ką manote apie reitingų sudarytojų nuomonę, kad švietimas regresuoja, o su matematika jau net dugnas pramuštas?
– Aš su tokia nuomone nesutinku, kol turime tokių mokytojų, kaip mūsų gimnazijoje.
Nežinau tik, kaip bus toliau, nes mokytojos jau yra vyresnio amžiaus. Kaip bus, kai ateis jaunimas dirbti, sunku pasakyti? Bet su ta mokytojų karta, su kuria man tenka dirbti, nėra problemų.
Mokytojai dirba nuoširdžiai ir neskaičiuodami laiko. Jeigu reikia, ir po pamokų. Nuotolinio mokymo nepakako, abiturientus kvietėsi į mokyklą ir individualiai konsultavo. Jeigu nuotolinis mokymas dar ilgai tęsis, gimnazistams rengtis brandos egzaminams bus labai sunku.
Rezultatai ne tik nuo mokytojo, bet ir nuo mokinio motyvacijos priklauso. O dėl nuotolinio mokymo motyvacija mažėja, ypač žemesnių klasių mokinių, kuriems dar ir šeimos pagalbos reikia. Trūksta motyvacijos ir vyresniųjų klasių mokiniams. Nėra lengva ir mokytojams, nes reikia įvaldyti naujas technologijas.
Linkuvos gimnazijai vadovauju jau 19 metų. Kai čia pradėjau dirbti, mane iš pat pradžių nustebino pedagogų nuoširdus bendravimas su vaikais. Mokytojos rūpinasi jais lyg mamos, lyg šeimoje.
Mūsų gimnazija – ilgoji gimnazija, vaikus mokome nuo pirmos iki dvyliktos klasės. Dabar turime 349 mokinius. Žinome juos nuo pat mažens, matome, kaip jie auga ir užauga, gerai juos pažįstame ir jaučiame. Nuolat aiškinamės, kaip jiems sekasi. Baigia mūsų pradinukai keturias klases, būtinai analizuojame, kaip jiems sekasi penktoje klasėje.
Esu dirbęs ir kitose mokyklose, tad galiu palyginti, kad tokioje gimnazijoje, kaip mūsų, mokytojų ir mokinių ryšys yra daug artimesnis ir stipresnis. Vaikai mūsų mokykloje jaučiasi saugūs ir vertina mokytojus. Baigę visada dėkoja už parengimą. Baigusiųjų laidos visada prisimena savo mokyklą.
Gegužę žurnalas „Reitingai“ mūsų mokyklą buvo įvardijęs tarp nuosekliai siekiančių pažangos. Manau, tai nebuvo atsitiktinumas, kaip ir dabartinis reitingas.
– Ko linkėtumėte metų sandūroje?
– Linkiu, kad greičiau baigtųsi nežinomybė ir pandemija, kad greičiau grįžtume į mokyklas ir prie įprasto gyvenimo. Stiprybės visiems ir sveikatos.
O švietime reikia ne reformų, kurios vis nesibaigia, o ramybės. Kad galėtume susivokti, susikaupti ir nuosekliai dirbti.