
Naujausios
Aitvarai nunešė kelią
Žaliūkių kaime gyvena 204 gyventojai, rinkimų teisę turi 139. Iniciatyvinės grupės preliminariais duomenimis, apklausoje dėl kaimo prijungimo prie Šiaulių miesto dalyvavo 58,8 proc. rinkimų teisę turinčių gyventojų, prijungimui pritarė 74 procentai.
Lina Tamulienė, Žaliūkių kaimo Neries gatvės gyventoja, balsavo už prisijungimą prie miesto. Ji tikisi, jog miesto Savivaldybė padės išspręsti kelio problemą.
Kaimo gyventojams nuo liepos 1 dienos kelią į namus užtvėrė UAB „Grandbera“, statanti privatų gyvenamąjį kvartalą „Malūno parkas“ sklype, kuris ribojasi su kaimu. Sklypą investuotojas įsigijo, kai Turto bankas pardavė Šiaulių ligoninės senuosius Gimdymo namus su visu sklypu, per kurį buvo pravažiavimas į Žaliūkių kaimą. Tas pravažiavimas dabar yra privati Aitvarų gatvė.
„Visi kaimo detalieji projektai buvo daryti taip, kad per Gimdymo namų teritoriją turėtume pravažiavimą, – teigia L. Tamulienė. – O naujas šeimininkas dabar reikalauja už pravažiavimą mokėti.“
Verslininkui aukso kasyklos atsiveria, nes kaimo didelės dalies gyventojai jokios kitos galimybės privažiuoti iki namų neturi – tik tą vienintelę Aitvarų gatvę.
„Nieko dar jam nemokėjom, – sako kaimo gyventoja. – Kai pradėjo imti mokestį, statėme automobilius miesto Architektų gatvėje ir ėjome pėsčiomis iki namų. Dabar jau laisvai važiuojame kokią gerą savaitę, nes užtvaras buvo nulaužtas ir padegtas.“
„Mes vien dėl kelio suinteresuoti prie miesto prisijungti, nes rajono Savivaldybė nieko nedaro, o verslininko kvartalas yra miesto teritorijoje. Kai tik nusipirko, iš karto pasakė: jeigu norėsite tuo keliu važiuoti, man mokėkite“, – pasakoja moteris.
Apklausa įvyko, bet dar ne pabaiga
Dalia Kazakevičė, Žaliūkių kaimo gyventojų iniciatyvinės grupės narė, sako, jog įvykusi apklausa dar nereiškia, kad jau ir bus keičiamos Šiaulių miesto ir rajono ribos.
„Jeigu rajono Savivaldybė neatsižvelgs į mūsų valią, tai pagal įstatymą dėl mūsų kaimo dar turės būti apklausiami viso rajono gyventojai, – sakė iniciatyvinės grupės narė. – Jeigu taip nutiktų, būtų labai liūdna. Ar Kuršėnų gyventojai gali spręsti Žaliūkių kaimo klausimą?“
Ji įsitikinusi, jog rajono gyventojų apklausa nebūtų sėkminga: „Apklausoje turėtų pasisakyti mažiausiai 21 tūkstantis rajono gyventojų. Tai nerealiai didelis skaičius. Pasisakyti dėl kaimo, kuris nei žinomas, nei girdimas, visai mažytis, kuriame gyvena vos pora šimtų gyventojų. Jeigu neįvyktų, po pusės metų vėl apklausą turėtų skelbti ir taip vis kas pusmetį tol, kol įvyktų.“
Dėl kaimo nieko nepadarė
D. Kazakevičė teigia, jog seniai buvo galvojama apie prisijungimą prie miesto. Daug kaimo gyventojų dirba mieste. Kaime nėra nei darželio, nei mokyklos, arčiausios švietimo įstaigos – mieste. Iš 23 kaimo vaikų tik vienas eina į mokyklą rajone, kiti lanko miesto mokyklas.
Tačiau pagrindinė problema yra kaimo susisiekimas su viešaisiais keliais. Kai 2008 metais buvo patvirtintas kaimo detalusis planas, jame aiškiai buvo nustatyta, jog kaimas su viešaisiais keliais susisiekia Nemuno gatve, kuri dabar tapo privataus kvartalo „Malūno parkas“ Aitvarų gatve.
Kai Turto bankas pardavinėjo ligoninės pastatus ir sklypą, Žaliūkių kaimo gyventojai kreipėsi į Turto banką, atkreipdami dėmesį, jog parduodamas ir vienintelis kelias, kuriuo jie patenka į namus.
„Turto bankas teikė užklausimą Nacionalinei žemės tarnybai dėl situacijos, o Nacionalinė žemės tarnyba atsakė, jog jokių pastabų neturi“, – piktinasi D. Kazakevičė.
Šiaulių rajono savivaldybė ir Šiaulių miesto savivaldybė, jos žodžiais, galėjo susitarti ir nustatyti kelio servitutą Žaliūkių kaimo gyventojams, kai buvo tvirtinamas „Malūno parko“ kvartalo detalusis planas. Bet to nepadarė.
O verslininkas už pravažiavimą pareikalavęs nuo kiekvieno sklypo mokėti vienkartinę įmoką po 1 500 eurų, plius mėnesinį mokestį po 20 eurų už kiekvieną automobilį. Kas to mėnesinio abonemento neperka, turi valandą nemokamo įvažiavimo laiko. Jeigu užtrunka ilgiau, turi susimokėti vieną eurą.
„Gal ir būtume pasirašę sutartį dėl atlygintino servituto, bet jis norėjo ne tik vienkartinės įmokos, bet ir neapibrėžto mėnesinio mokesčio. Užsinorės – paprašys ir 200 eurų. Nemokame ir nemokėsime. Juolab kad ne dėl mūsų kaltės tokia situacija susidarė. Tai abiejų Savivaldybių ir Nacionalinės žemės tarnybos darbo vaisius. Verslininko poreikiai buvo tenkinami, o dėl kaimo žmonių nieko nepadarė,“ – teigia D. Kazakevičė.
Iš rajono nieko nesitiki
„Žinome, kad su verslininku rajono Savivaldybė veda derybas laikinai išpirkti kelio servitutą. Ką reiškia laikinai – dvejus–trejus metus? O kas toliau? Rajono Savivaldybė šiuo atveju yra visiškai neįgali – ji nieko nebegali padaryti“, – mano D. Kazakevičė.
Bet tikisi, jog miesto Savivaldybė padarys. Gal išpirks kelią visuomenės poreikiams, o gal alternatyvų kelią nuties?
„Kodėl dabar miestas turėtų stengtis dėl rajono žmonių? – svarsto Žaliūkių kaimo gyventoja. – Mums taip ir sako: „Jūs – rajono gyventojai“, o rajono Savivaldybė sako: „Čia miesto teritorija ir mes nieko negalime.“
„Klausėme rajono Savivaldybės Adminstracijos, kiek iš mūsų kaimo gyventojų surenka gyventojų pajamų mokesčio ir kiek į kaimą investuoja? Suskaičiavo, kad per metus iš mūsų gauna 200 tūkstančius eurų, o investuoja „nulį“, – ir dėl tokios situacijos kaimas nepatenkintas rajono Savivaldybe.
Kaimo gyventojos nuomone, turėtų galų gale atsirasti žiedinė savivaldybė, jungianti miestą ir rajoną. Dabar atrodo, kad miesto ir rajono žmonės gyvena ne toje pačioje valstybėje.
„Gali nusitiesti atskirą gatvę“
Architektė Rūta Stuopelienė projektavo „Malūno parko“ kvartalo detalųjį planą. 2018 metais pristatydama projektą ji tikino, jog išliks pravažiavimas Žaliūkių kaimo gyventojams.
„Jis ir yra paliktas, – komentavo dabar architektė „Šiaulių kraštui“. – Jam nustatytas servitutas – teisė važiuoti transporto priemonėmis kaimo Neries gatvės kvartalo gyventojams, bet servitutas turi būti nustatytas abiejų pusių sandoriu, patvirtintu notaro.“
Architektės teigimu, kadangi savo laiku ligoninei buvo suformuotas vienas sklypas ir neišskirtas infrastruktūrai atskiras sklypas, tai „žmogus ir įsigijo sklypą su visu pravažiavimu, kuris dabar yra privatus“.
„Čia senas nesusikalbėjimas tarp Šiaulių rajono ir Šiaulių miesto. Šiaulių rajone yra palikta 10 metrų pločio sklypo galimybė padaryti alternatyvų išvažiavimą į miesto Architektų gatvę. Tai numatyta ir rajono, ir miesto bendruosiuose planuose. Tad jeigu žmonės nenori važiuoti per esamą įrengtą kelią servituto sąlygomis, tai gali nusitiesti atskirą gatvę“, – sako R. Stuopelienė.
Problema – nebe rajono?
Šiaulių rajono meras Antanas Bezaras „Šiaulių kraštui“ patvirtino, jog buvo pradėtos derybos su UAB „Grandbera“ vadovu Dmitrijumi Novikovu dėl išperkamojo servituto penkeriems metams. Mero žodžiais, tik verslininko buvo prašoma, kad „neatitrūktų nuo realybės, skaičiuojant, kiek kainuotų“.
„Bet derybos nutrauktos, kadangi situacija iš esmės yra pasikeitusi. Gyventojai apklausos metu išreiškė nuomonę, jog pritaria prisijungimui prie miesto. O miesto vadovai, kaip girdėjome, pažadėjo dar prieš apklausą kelio problemą greitai išspręsti, – sakė rajono meras. – Dabar lauksime Vyriausybės ir Seimo sprendimo dėl rajono ir miesto ribų keitimo.“
A. Bezaras mano, jog Šiaulių rajono taryba tam pritars.
„Nesolidu būtų eiti prieš gyventojų valią, turime ją vadovautis, – teigė meras. – Kam žmonėms nervus gadinti? Nenoriu kitų kaltinti, bet to kelio problemos pradžia buvo Šiaulių mieste, kai kurie valstybės tarnautojai turėjo atsakingiau į tai žiūrėti. Mūsų rajono architektai neigia, kad yra ir jų kaltės.“
Problema dar ne miesto
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis yra nustebęs, kad po Žaliūkių kaimo gyventojų apklausos iš karto gavo Šiaulių rajono mero laišką.
„Rašo, perimkite derybas su verslininku, suprask, tie žmonės jau nebe mūsų, – stebisi A. Bartulis. – Bet ne vien ponas Bezaras įstatymus skaito, mes taip pat. Kada Vyriausybė teikia projektą dėl savivaldybių teritorijų ribų keitimo? Tada, kai yra įgyvendinamos visos įstatymu nurodytos sąlygos. Jų trys, o kol kas įvykdyta tik viena – kaimo gyventojų apklausa.“
A. Bartulis cituoja antrą sąlygą, pagal kurią dar turi įvykti rajono kitos gyventojų dalies apklausa, kurioje turi dalyvauti daugiau kaip pusė gyventojų.
„Ir daugiau kaip pusė turi pasisakyti, kad, vaizdžiai tariant, sutinka iš rajono išleisti dalį gyventojų su visa teritorija“, – pabrėžė direktorius.
Tokios apklausos nereikėtų, jeigu būtų siekiama sujungti padalintą gyvenvietę, bet čia ne tas atvejis, nes Žaliūkių kaimo dalies mieste nėra. Trečia – procesas dar turįs atitikti tam tikrus kriterijus.
„Tik tada Vyriausybė teiks projektą dėl ribų keitimo, o Seimas priims sprendimą. Tik tada teritorija tampa mūsų, – akcentavo A. Bartulis. – Kokiu statusu dabar aš galiu ateiti į svetimą kiemą ir daryti tvarką? Kas aš esu Žaliūkių kaimo gyventojams? Šiandien tai yra rajono teritorija, jeigu yra problemos, turi spręsti rajono valdžia.“
Bet patikina, kai kaimas taps Šiaulių dalimi, o tam miesto Taryba yra pritarusi dar gegužę, pravažiavimo problemai spręsti teiks prioritetą.
„Malūno parko“ savininko komentaras
„Čia niekada nebuvo pravažiavimo“
„Malūno parko“ kvartalo savininkas, UAB „Grandbera“ vadovas Dmitrijus NOVIKOVAS, sutiko atsakyti į „Šiaulių krašto“ klausimus raštu.
– Kodėl vienintelis įvažiavimas į Žaliūkių kaimą yra apmokestintas?
– „Malūno parko“ kvartalas, prašant Šiaulių miesto ir rajono savivaldybėms, buvo projektuojamas su pravažiavimu į Žaliūkių km. Pravažiavimas yra paliktas. Pagal Architektų 75, Šiauliai detalaus plano sprendinius, Žaliūkių km. gyventojai gali naudotis pravažiavimu susitarus su UAB „Grandbera“. Nuo 2014 m. šio kaimo gyventojai buvo informuoti, kad planuojamas uždaras, privatus kvartalas, ir prašoma susitvarkyti privažiavimus pagal Šiaulių raj. galiojančius detalaus plano sprendinius.
– Jūsų požiūriu, kokie gali būti situacijos sprendimo būdai?
– Tiek Šiaulių m., tiek Šiaulių r. bendruose planuose yra paliktas lygiagretus sklypas keliui nutiesti nuo Žaliūkių km. iki Architektų gatvės.
Nėries gatvės gyventojai turi dvi alternatyvas: susitarti dėl kelio, einančio įmonės UAB „Grandbera“ teritorijoje, servituto arba nusitiesti kelią lygiagrečiai Aitvarų gatvei (kuri yra numatyta tiek miesto, tiek rajono detaliuose sprendiniuose), jei nori į Žaliūkių km. patekti iš Architektų gatvės.
– Buvo pradėtos derybos su Šiaulių rajono savivaldybe dėl servituto išpirkimo, ar būtų įmanomos ir su miesto Savivaldybe?
– Š. m. gegužės mėn. sulaukėme skambučių iš Šiaulių raj. mero bei administracijos direktoriaus ir pasiūlymo atvykti į derybas dėl galimybes suteikti atlygintiną servitutą Žaliūkių k. gyventojams penkeriems metams. Po žodinio susitarimo su administracija atidėjome naudojimosi privačiu keliu apmokestinimą iki tol, kol bus priimtas Šiaulių rajono tarybos sprendimas šiuo klausimu. Sulaukus teigiamo atsakymo, buvome pasiruošę tęsti derybas, bet netrukus administracija informavo, kad balsavimo metu Žaliūkių k. bendruomenė nusprendė jungtis prie Šiaulių m.
Mes esame atviri bet kokioms konstruktyvioms diskusijoms ir deryboms, bet šiuo metu niekas į mus nesikreipė.
– Dabar kelias yra atvertas, ar tai laikina, ar Jūsų nuostatos pasikeitė?
– Šiuo metu vyksta užkardo remonto darbai, kurie reikalingi likviduoti neseniai įvykdyto vandalizmo akto pasekmėms. Visą kvartalo infrastruktūrą valdo ir prižiūri „Malūno parko“ bendrija. Artimiausiu laiku planuojamas Bendrijos narių susirinkimas, kurio metu bus sprendžiami klausimai, susiję su privataus kelio apmokestinimu, turto eksploatacija, apsauga ir gyventuojų saugumo užtikrinimu.
– Kokios investicijos sudėtos į šią Aitvarų gatvės atkarpą, per kiek numatoma atsipirks, jeigu renkate mokestį?
– Kadangi pagal detaliojo plano sprendinius turime suteikti galimybę ne „Malūno parko“ gyventojams naudotis privačiu turtu (pravažiavimu), renkamas mokestis, kuris padengtų eksploatacijos išlaidas, tokias kaip kelio apšvietimas, vaizdo bei užkardo sistemų palaikymas, valymas bei priežiūra, taip pat greitu laiku prisidės ir fizinė kelio atitvaro apsauga, jos paslaugos.
Šiuo metu net nekalbame apie projekto atsiperkamumą, nes bendros investicijos, kurios tęsiasi jau 7 metus, iki šiol nesibaigė.
Norime tik pabrėžti, kad kai 2014 metais įmonė aukcione iš Turto banko įsigijo sklypą, čia niekada nebuvo pravažiavimo, o tik įvažiavimas į Architektų 75 teritoriją.