
Naujausios
Žvėrių takais
„Šiaulių kraštas“ rašė, kad Akmenės krašto muziejuje vykusioje konferencijoje pagerbta pirmoji iš lietuvių tapusi Pasaulio tautų teisuolė Ona Šimaitė, kuri iš Vilniaus geto nuo mirties gelbėjo žydų vaikus.
Renginyje dalyvavo iš užsienio atvykę jų tautiečiai, kiti svečiai. Jiems planuota parodyti istorinę vietą Papilės seniūnijoje, kur 1941-aisiais sušaudyti kelios dešimtys žydų ir grupelė lietuvių.
Tačiau neapsilankyta, nepagerbta, nes renginio išvakarėse jo organizatoriai pramynė brydę iki žudynių vietos ir suprato, kaip sunku būtų keliauti garbaus amžiaus žmonėms dirvomis, mišku. Nėra net menkiausio takelio.
Praėjus savaitei „Šiaulių kraštas“ paprašė rajone gide dirbančios Ritos Masiulienės parodyti paminklą miške.
Gyvendama netoliese esančiuose Kairiškiuose ji ne kartą yra buvusi prie paminklo Jonaičių miške netoli Šiaudinės kaimo. Tačiau šįkart paklysta. Žvėrių takais klaidžiojame tarp suvirtusių medžių.
Po kelių skambučių telefonu gerai šį su mišką pažįstančiais žmonėmis surandame paminklą. Aplink jį neseniai nupjauta žolė.
Istorinė vieta – kultūros paveldo objektas
Savivaldybės administracijos vyriausiasis specialistas paveldosaugai Antanas Gabalis vakar teigė „Šiaulių kraštui“, kad iki šiol nėra girdėjęs jokių priekaištų, kad žydų žudynių vieta prastai prižiūrima.
Žudynių vietą prižiūrėti įpareigota Papilės seniūnija. Seniūnas Antanas Vaičiaus teigia, kad du kartus per metus nupjauna žolę aplink paminklą.
Jo teigimu, teritoriją žymėjusi, o vėliau nupuvusi ir išardyta medinė tvora nėra reikalinga.
Dešimtmečiais be jokios nuorodos prie kelių liekanti istorinė vieta seniūnui irgi nekelia rūpesčių. Paaiškina: iš Savivaldybės administracijos girdėjo, jog speciali lenta atsiras.
Palydėti iki žudynių vietos iki šiol niekas neprašė ir gidės R. Masiulienės. Ji mano, kad žmonės nesidomi ir todėl, kad istorija slepiama.
Anuos 1941-ųjų įvykius menančių senolių R. Masiulienė nepažįsta ir abejoja, ar bėra gyvų. Vienintelį liudytoją Stasį Stulpiną yra girdėjusi kalbant 2001-aisiais, kai prie paminklo buvo surengtas minėjimas. Užrašyto pasakojimo kopiją gidė yra išsaugojusi.
Minėjime dalyvavo ir šių eilučių autorius.
Šiaudinėje užaugęs, o vėliau mokytoju dirbęs S. Stulpinas pasakojo, jog miške naciai sušaudė šiame kaime įrengto geto dalį gyventojų – vyrus. Žydai į Šiaudinę buvo suvaryti iš Papilės.
„Mačiau, kaip nuo Tryškių pusės atvažiavo keletas baltaraiščių, tada išgirdome: sušaudyti žydų ir vietinių apylinkių komunistų, komjaunuolių, – pasakojo S. Stulpinas. – Iš pradžių Dilbyčių keliu, kurį vėliau vietiniai ėmė vadinti Mirties ūlyčia, baltaraiščiai išsivedė stipresnius geto gyventojus pasakė, kad reikės kasti griovius“.
Vietiniai gyventojai keletą paauglių pasiuntė į netoliese tekantį Avižlio upelį vėžiauti. Kad pamatytų ar pasiklausytų, kas vyksta. Žmonės bandė susivokti.
S. Stulpinas sakė žinąs, kas vyko žudynių vietoje, nes vėliau kalbėjosi su vienu iš tų baltaraiščių, jis ir papasakojęs.
Miške duobę kasę vyrai suprato artėjant egzekuciją, baltaraiščiai liepė skubėti.
Į pavakarę iš Papilės į mišką arklių traukiamu vežimu atvežta grupelė lietuvių, o iš geto Dilbyčių keliu pajudėjo žydų kolona.
„Varė juos baltaraiščiai iš Šiaudinės, Avižlių kaimų, – mena S. Stulpinas. – Su jais buvo ir vienas vokietis. Raišas esesininkas. Atmintyje teberegiu, kaip jis ėjo visų paskoje klūpčiodamas: kliunk kliunk“.
Žudynes S. Stulpinas pavadino baisiąja valanda: „Šūvių papliūpos sudrebino kaimą. Čia buvo girdėti ir mirštančiųjų aimanos, nes pavakarė buvo tyki ir garsas sklido toli. Kulkos zvimbė ir virš Šiaudinės. Kaip paskui sužinojome, keli pasmerktieji mirti pabėgo, o baltaraiščiai pyškino į visas puses“.
Pasibaigus žudynėms iš Tryškių atvažiavo keli esesininkai.
„Matyt, jie norėjo apžiūrėti, ar lietuviai puikiai įvykdė savo užduotį“, - samprotavo S. Stulpinas.
Jis pasakojo, kad žudikai per naktį puotavo Gerybiškės dvare. Paskui girti dar nuvažiavo į mišką apžiūrėti tą vietą. Ėjo ir drąsesni vietiniai gyventojai. Pamatė judančią žemę. Suprato – kapavietėje dar ilgokai teberuseno gyvybė.
Papilėje gyvena buvęs pedagogas Steponas Adomavičius, irgi rinkęs duomenis apie žydų žudynėmis. Rašydamas darbą „Akmenės rajono lankytinos vietos“, kalbėjosi su tuomet gyvais tebebuvusiais įvykių liudininkais.
S. Adomavičiaus teigimu, iš geto išvedė 45 žydus – maždaug 18 - 50 metų vyrus. Kai juos sušaudė, iš Papilės dviem vežimais atvežė 14 lietuvių, kurie prijautė sovietinei valdžiai.
Prie duobės pastačius penkis lietuvius, vienas iš jų susigrūmė su žudikų vadu. Tuomet trys vyrai, nors ir sužeisti, pabėgo į tankų eglyną.
Kitų pasmerktųjų prie duobės nebevedė, o sušaudė suguldytus ant žemės.
Visi palaikai 1967 metais iškasti ir perlaidoti Papilės miestelio kapinėse, vienoje duobėje, ant kapo pastatytas paminklinis akmuo.
Po poros metų ir žudynių vietoje atsirado paminklas. Pasak S. Adomavičiaus, ant paminklo klaidingai parašyta, kad nužudyta apie 50 žydų ir 5 lietuviai.
Išlikusiuose geto viršininko duomenys liudija: „pridavė išvesti“ 45 vyrus.
Daug rašytinių šaltinių išnagrinėjusi gidė R. Masiulienė, rado ir daugiau netikslumų ar prieštaravimų. Jos teigimu, lieka neaišku, trys ar keturi pabėgo lietuviai, nes po kelių dešimtmečių iškasant palaikus klaidingai suskaičiuota.
„Vienur teigiama, kad esesininkai dalyvavo, kol buvo šaudomi žydai, o kai atvežė lietuvius, paliko baltaraiščius, pasakę: "Jie nėra mums niekuo nusikaltę, tvarkykitės patys“, – sakė R. Masiulienė.
Ji girdėjusi papilėniškių argumentų, kodėl palaikai iš žudynių vietos perlaidoti Papilėje: „Jei bendroje duobėje nebūtų buvę tų tarybinių aktyvistų, tai niekas nebūtų rūpinęsis perlaidojimu“.