
Naujausios
Tradicijos
Pirmąją plenero dieną į salę sugužėjo gausus būrys fotografuojančių ir filmuojančių – Šaukėnų miestelis nuo seno garsėja savo etnokultūrinėmis tradicijomis, jungiančiomis kiną ir kraštotyrą. Prieš dvidešimt metų Šaukėnų muziejaus vadovė, buvusi mokytoja Elena Burdulienė pagalvojo ir pasiūlė kraštotyrinę medžiagą ne tik užrašinėti, bet ir filmuoti.
2010-aisiais įvyko pirmasis nekomercinio kino festivalis „Kinas Šaukėnuose“. Kino mėgėjas šiaulietis Rokas Jonaitis pasakojo, kad čia lankosi gerą dešimtmetį: žavi šilta aplinka, šaukėniškių meilė gamtai ir kultūrai. Regina Petraitienė pritarė, kad malonu atvykti, nes atvykusius pasitinka kaip artimiausius gimines. Mėgstantis filmuoti ir fotografuoti Algirdas Kulikauskas Šaukėnuose taip pat nuolatinis svečias ir nepamainomas buvusių kino festivalių komisijos narys. Kūrybinių dirbtuvių atidarymo metu ekrane nuolat keitėsi vaizdai, praeitų metų plenero užfiksuotos akimirkos – tai buvusio šiauliečio, jau antrą dešimtmetį gyvenančio Šaukėnuose fotografo Augenijaus Ambrozo „uždokumentuotos“ praėjusio plenero akimirkos.
Iškilmingą plenero atidarymą užbaigė studijos Gin-Dia meninė dokumentika, birželio 22 d. rodyta ir per Šiaulių televiziją. Studija Gin-Dia Šaukėnų kultūros ir amatų centrui padovanojo 2018 m. vykusio plenero užfiksuotas videoakimirkas.
Kraštiečių kūrybos skaitymai ,,Kur gražiai žydi žodžiai“
Vakarop į jaukų ratelį susėdo poetinio žodžio gerbėjai. Jau tapo tradicija kūrybinių dirbtuvių metu pasidžiaugti ir poetinio meno autoriais. Renginio pavadinimui pasirinkta eilutė iš kraštiečio poeto, R. Biržinytės premijos laureato Gedimino Griškevičiaus eilėraščio. Anot renginių organizatorės Sofijos Blažienės, norėjosi, kad atvykę menininkai stipriau pajustų vietinį gyvenimo pulsą, dvasią ir kartu pasisemtų įkvėpimo. Prieš daug metų krašto kūrėjus subūrė ir paskatino dalintis užrašytomis mintimis mokytoja, kraštotyrininkė, muziejaus Šaukėnuose įkūrėja Elena Burdulienė.
Ilgametė lietuvių kalbos mokytoja Aldona Bacevičienė į susitikimą atėjo nešina dar tipografiniais dažais kvepiančia savo kūrybos knygele ,,Būties sūkury“. Susitikimo metu skambėjo romantinės dainos, kurias padovanojo Aurelija Kniūrienė ir Stefanija Volbikienė.
„Šį kaitrios vasaros vakarą Šaukėnų kultūros ir amatų centre pražydo, suskambo net šešiolikos autorių kūryba, jiems įteiktos simbolinės žąsies plunksnos, kad ir toliau virš Šaukėnų sklandytų kūrybos mūza“, – pakylėjančiu renginiu pasidžiaugė Sofija Blažienė.
Medžio meistrai
Antrąją plenero dieną menininkai buvo pakviesti apsilankyti Kelmėje. Lazdų drožybos meistras Mečislovas Ežerskis savo namuose įkūrė Lazdų muziejų. Pirmąją lazdą išdrožęs mamos aštuoniasdešimtmečiui 1986-aisiais, taip vėliau ir nesustojo – šimtai lazdų pasitinka lankytojus muziejuje. Akys raibsta nuo Mečislovo fantazijos vingrybių. „O čia bačka, kur lazdos su velniukais“, – porina meistras. Lazdos ypatingos, drožinėtos ir švilpiančios. Tinka ne tik pasiremti, bet ir per nagus užvožti – juokavo lankytojai. O kam švilpukas? O jei nespėji koja kojon su visais, tai pašvilpsi, kad palauktų. O kai prieis, tai su lazda per kuprą, per kuprą, kad paliko – patys klausia ir patys šmaikščiai atsako menininkai.
Kartu su patyrusiu drožėju plenere dalyvavo ir jaunas tautodailininkas iš Šiaulių Rytis Milkintas. Jis šio plenero „veteranas“, trečią kartą dalyvauja Šaukėnuose kūrybinėse dirbtuvėse. Plenero organizatoriams pasiūlius sukurti meninį akcentą miesteliui, Rytis sutiko ir prisipažino, kad jam tai bus tikras iššūkis, nes iki šiolei jis kūrė tik mažas skulptūrėles. Kūrinį Rytis pavadino „Sielos muzika“, paaiškindamas kad kiekvienas žmogus skleidžia aplink save skirtingą ir savaip žavinčią sielos muziką. Jo sielos muzika ir atsispindi kūrinyje.
Plenero priešistorė
ŠKAC vyr. kultūrologė Gitana Urmonienė seniai puoselėjo mintį atgaivinti Šaukėnuose dailininkų plenerus, ji pasiūlė organizuoti kūrybines menininkų dirbtuves. 2019 metais atvyko du 1976-ųjų metų Šaukėnų plenero dalyviai – ilgametis ŠPI (vėliau ŠU) dėstytojas, Menų fakulteto Tapybos katedros vedėjas, akvarelininkas prof. Antanas Visockis ir vilnietė menininkė Saulė Urbanavičiūtė, ji tada plenere dalyvavo kartu su savo tėvu. 1976-aisiais plenere dalyvavo menininkai Eduardas Urbanavičius, Ignas Budrys, Osvaldas Jablonskis, Irena Trečiokaitė-Žebenkienė, menotyrininkas Vytenis Rimkus.
Gitana Urmonienė pasidžiaugė, kad pavyko atgaivinti, prikelti istorinę plenero dvasią: „Norime, kad kultūra ir menas ateitų į Šaukėnus, pas paprastą šaukėniškį; kad menininkai į mūsų miestelį atneštų savo kūrybinę šilumą, juk be kūrybos gyvenimas yra prėskas. O plenero organizavimas – tai malonus klapatas, nors ir pavargsti, bet rezultatai viską atperka.“
Bendruomenė lepina naminiu maistu ir desertais
„Ką paprašo plenero organizatoriai, tą ir verdame, kepame,“ – šelmiška šypsenėlė atsiranda asociacijos „Šaukėnų miestelio bendruomenė“ pirmininkės Jūratės Gotautienės veide. – Pirmais metais cepelinus virėme, kibinus kepėme, praeitais – kotletus, na o šiandien atidarymui pagal šeimos receptą su vyru žuvienę išvirėme.“
Kiekvienas bendruomenės narys gali prisidėti prie plenero vaišių. Genutė Gulbinienė prigamino vaisinių tortų, Eglė Šimkienė prikepė keksiukų. Otilija Blažinauskienė suspaudė varškės sūrių, užsigardinti atnešė šviežio medaus. Susirinkusieji vaišinosi Liudo Dajoro individualios įmonės ir Elenos Juškienės kepta duona – didžiulis kepalas skoniu priminė pyragą. Sofija Blažienė prikepė spurgų, pietums kepė kugelį. Menininkai kasdien dėkojo už skanų, šviežią maistą – sotumas leido dar giliau panirti į kūrybines gelmes.
Asociacija „Šaukėnų miestelio bendruomenė“ rūpinasi ir atvykusiųjų apgyvendinimu. Tradicinių amatų centras įsikūręs pušyne prie Juodlės ežero. Vieta tiesiog kurortinė: pražydę lelijomis tamsūs Judlės ežero vandenys atgaivina, įkaitę saulėje pušų sakai, skleidžiantys ypatingą aromatą, stiprina sielą – čia menininkai ne tik kuria, bet ir ilsisi.
Tai vienas, tai kitas plenero organizatorius užsuka į buveinę prie Juodlės ežero. Antrą vakarą po dienos kūrybinių ieškojimų išsekę menininkai susėdo vakarienės. Ant stalo garavo virtos bulvės, kurias skanavo su silke. Poilsį praskaidrino Jūratė Mačernienė iš Šaukėnų seniūnijos, jos atneštų paskanauti braškių aromatas užstelbė silkės sūrumą, vakarienė virto maloniu pasisėdėjimu ir bendravimu. Aksominėje tyloje skambėjo smagus juokas, plenere užgimusi draugystė išskleidė sparnus virš Juodlės ežero.
Tapytojai
Šaunus būrys tapytojų susirinko į šiųmetines kūrybines dirbtuves.
Iki Šaukėnų menininkės iš Latvijos Maija Jakoviča ir Olita Šlesere važiavo 6,5 valandos. Jos atvyko iš Maduonos miestelio, įsikūrusio pačiame Latvijos viduryje, Vidzemės aukštumoje, aukščiausioje Latvijos vietoje.
Maija Jakoviča kilusi iš šių vietų, čia gyveno jos seneliai. Šaukėnų plenere Maija jau antrą kartą. Menininkė džiaugiasi naujais potyriais, nuostabia gamta ir žmonėmis, kurie dar taip arti gamtos – „jų sielos dar gyvos, jie tokie atviri ir geri; miestuose, ypač dideliuose žmonės kitokie, susvetimėję“.
Patiko Maijai Jakovičai dirbti amatų centro terasoje – retai pavyksta surasti tokią puikią vietą tapyti: šešėlio ne per daug ir šviesos užtektinai, saulės zuikučiai nelaksto po drobę – apšvietimas kaip gerose dirbtuvėse.
Olita Šlesere – dailininkė-dekoratorė, o tai reiškia, kad ji ir floristė, ir tekstilininkė, ir fotografė. Paklausta, ar dirba pagal užsakymus, pusiau rimtai, pusiau juokais atsakė: „kai žmonės turi pinigų, priimu užsakymus, o kai pinigai pas žmones baigiasi, tada darau, ką noriu“. – O jei pinigai baigiasi pas jus? – užklausėme. –„Turiu vyrą,“ – juokiasi Olita.
Prie Judlės ežero menininkėms labai patiko tapyti ir gyventi, bet per TRUMPAI ir per GREITAI!
Profesorius Antanas Visockis su žmona keramike, ilgamete ŠU dėstytoja doc. Aldona Visockiene ir dukra tapytoja Viktorija Visockyte antrus metus dalyvauja Šaukėnų plenere. Menininkas susirinkusiems priminė apie dailininko grafiko Vytauto Jonyno nutapytą plakatą, kuris 1930 m. laimėjo jubiliejinių Vytauto Didžiojo metų plakato konkursą. Plakate, pristatančiam Lietuvą, buvo pavaizduoti Šaukėnų Šv. Trejybės bažnyčios vartai.
„Nenoriu visų darbus komentuoti, bet tas ilgametis dėstytojo darbas uždeda savo antspaudą“, – juokauja profesorius. Kiekvienas pleneras atneša naujų siurprizų, netikėtų atradimų. Ir šį kartą A. Visockis pasidžiaugė Vitos Žabarauskaitės koliažais, kuriuose ryški „ekspresija, pasikartojimas, juodai ruda istorijos gama“. Profesorius prisipažino, kad jau ne pirmą kartą jį nustebina Gintautas Stungurys – pirmąkart siurrealistiniu Gražbylės Venclauskaitės portretu, o šiame plenere dar kartą įsitikino, kad Gintautas „ne tik puikus fotografas, kinematografas, intelektualas, bet ir portretistas – galima laisvai atpažinti jo nutapytą asmenį“.
Keramikė Aldona Visockienė prisipažįsta, kad piešimas, tapymas yra jos hobis, nes monumentaliosios keramikos, deja, dabar jau niekam nebereikia. Apgailestavo, kad jos darbų, dešimtmečiais puošusių miesto erdves lieka vis mažiau ir mažiau – nauji laikai, naujos mados, naujas požiūris į kūrybą.
Aldona Visockienė taip pat trumpai apžvelgė susirinkusiųjų kūrybą, pažymėdama, kad Šaukėnų dvaro ir bažnyčios vartai „pereina“ per visų susirinkusiųjų kūrinius. Pasidžiaugė menininkė ir latviška tapyba, kuri iškart „matosi“. Lietuvių autorių drobėse „viskas virpa, kliba, daug impresijų“. Galbūt todėl, kad lietuviška tapybos mokykla „paveldėta iš prancūzų. – „Mūsų mokytojai mokėsi Paryžiuje,“ – garsiai pamąstė menininkė. O Latvijos didieji menininkai-pedagogai mokėsi Sankt. Peterburgo akademijose, todėl latvių darbuose jaučiasi „tvirta ranka ir vaizdas konkretus“. Pagyrė A. Visockienė dar studentės Gintarės Urmonaitės nutapytus darbus.
Vilnietė tapytoja, edukatorė Saulė Urbanavičiūtė atvyko pakviesta Antano Visockio:„Esame kolegos-akvarelininkai, dalyvaujame kartu parodose „Akva-12“. Prieš keturis dešimtmečius Šaukėnų plenere ji dalyvavo su tėvu tapytoju akvarelininku Eduardu Urbanavičiumi (1931-2008), gimusiu Užventyje.
„Žemaitija traukia, norisi pažinti savo šaknis, – mintimis į praeitį nuklydo menininkė. – Esu gryna vilnietė, pasiilgstu gamtos, o čia ji tokia nuostabi... Miškas man – šventa, tarsi grįžimas į pirminę būseną... ta lietuviška erdvė, ežeras sukelia transcendentinę būseną. Kai iš miesto staiga „išvirsti“ į mišką, labai stiprus postūmis kūrybai... tikiuosi nutapyti kažką labai gražaus... laiko per maža, sunku iš miesto šurmulio staiga pasinerti į miško tylą. Jaučiu susidvejinimą, esu dabar kaip tylos vėjas,“ – svajingai filosofavo menininkė.
„Negaliu pasakyti, kad pažįstu Šaukėnų miestelį. Mačiau dvaro vartus, mačiau skulptūrą bažnyčios kieme – grimztanti užmarštin istorija, kurią galiu išsaugoti, atvaizduodamas popieriaus lape,“ – samprotavo šiauliškis menininkas Gintautas Stungurys. Festivalyje „Šaukėnų kinas“ susižavėjo Elenos Burdulienės asmenybe, jos veikla. Pats kuria meninę dokumentiką, todėl „sugėrė“ kiekvieną išsakytą mokytojos, kraštotyros muziejaus įkūrėjos žodį. Menininko nuomone ši moteris yra „gyva Šaukėnų legenda“, apie kurią Lietuva dar per mažai žino. Sulaukusi garbaus amžiaus Elena Burdulienė žvali, tiesiog energijos sūkurys, gimininga siela.
Taip užgimė Elenos Burdulienės portretas. Mamą iškart pažino duktė Alma Meškienė: „Tos primerktos akys, kai pakyla spaudimas... toks pasidaro mamos žvilgsnis... dabar ji taip atrodo.“ Į plenerą Gintautas atvežė Mahatmos Gandžio portretą, kuris Lietuvoje dažnai lyginamas su Vydūnu. „Šiemet pasaulis mini 150-ąsias Mahatmos gimimo metines,“ – paaiškino kino menininkas Gintautas Stungurys, po kelių dešimtmečių pertraukos vis dažniau paimantis teptuką į rankas.
„Į plenerą įšokau kaip į važiuojantį traukinį“, – prisistatė Vilija Jocienė iš Kaunatavo. Vilija atsivežė naują fotoaparatą, kuris jos dar „neklauso“, todėl paveiksluoti nepavyko. „Šiek tiek bandau piešti, bet nežinau, ar išdrįsčiau parodyti?“ – Vilija paveikslus kuria iš augalų: popierinis paveikslas su žolynais verdamas net 1,5 valandos, todėl rezultatas priklauso ne tiek nuo darbo, kiek nuo cheminio proceso. „Nežinau, ar tai menas, ar tiesiog rankdarbis,“ – retoriškai užbaigia prisistatymą Vilija Jocienė.
Menininkei iš Šiaulių Bitei Kuic norėjosi pabėgti į gamtą, įkvėpti „gryno oro“. Bitė prisipažino, kad kūryboje ji yra tik įrankis, išpildantis savo susikurtą viziją. Į plenerą atvyko nusiteikusi poetiškai: „Juodlę esu įsimylėjusi, mano sielai čia labai gera, jau žinau, kad tapysiu Juodlės lelijas“.
„Esu vietinis žmogus, kuris mėgsta piešti,“ – taip save apibūdino šaukėniškė Rita Dargienė. Apylinkės ir Juodlės ežerą ji pažįsta nuo dvejų metukų ir visada galvojo, kad ežeras nesikeičia, tačiau šiemet rado išgriuvusį medį. Rita suprato, kad nieko nėra amžina, gamta irgi sensta. O kitame savo paveiksle ji užfiksavo akimirką prieš patekant saulei – laukai, rūkas virš jų – žavinga ir truputėlį stebuklinga akimirka.
Karolina Blažinauskytė iš Vidsodžio buvo pati jauniausia dalyvė. – „Labai kukli, nors pati drąsiausia mūsų krašto jaunoji menininkė, – pristatė mergaitę Sofija Blažienė. – Kiek kalbinome visus, niekas nedrįso ateiti į menininkų būrį, o Karolina išdrįso. Jos darbelyje užfiksuota gaivioji tvenkinio dvasia.“
„Ačiū, kad leidote pasibūti menininkų šeimoje, – padėkojo šiaulietis Rimantas Dauginas. – Mes ne profesionalai, o tik mėgėjai – dar ne dailininkai, o tik mokomės,“ – porino šnekusis Rimantas. Su kolegėmis Mariana Četyrkina ir Jūrate Termeniene atlėkė vėluodami, iš kito plenero – jie visur ieško mokytojų, iš kurių galėtų mokytis ir tobulėti.
Menininkė Dalia Sutkuvienė atvyko iš Joniškio rajono Mindaugių kaimo. Prisipažįsta, kad bandė gyventi mieste, prisitaikyti prie miesto ritmo, bet nepavyko – kūrybišką sielą traukia gamta. Į Šaukėnus atvyksta antrą kartą, jei kitais metais pakvies, būtinai ir vėl atvažiuos. Dalia nemėgsta tapyti iš natūros, nefotografuoja vaizdų ir nesistengia jų įsiminti. Šiemet Šaukėnų miestelio 520 metų jubiliejui norėjo atvaizduoti ŠAUKIMĄ, nuo ko pagal legendą ir kilęs miestelio vardas. Sustojo, prisilietė ranka prie senųjų dvaro vartų, pajuto kad gali tapyti, bet per mažai buvo laiko. „Jei kas atpažins Šaukėnų vartus, būsiu labai patenkinta“,– užbaigė monologą Dalia.
„Esu greitukė, mėgstu čia ir dabar, “ – prisistato žavingoji Jolanta Miltenė iš Plungės, į plenerą išsiveržusi iš supančiojusios kasdienės aplinkos. – Pagalvojau, jog kitąmet galiu nebeištrūkti iš namų, tuoj į pasaulį ateis anūkėlė... Važiavau ieškodama nuotykio, kitokių žmonių... Dirbu vienam darbe, kitam, lekiu, pavargstu... O čia laisvė, aplink menininkai – kitos emocijos, kitoks požiūris... atvykau ir aptingau, nieko nesinori, tik grožėtis, įsijausti, pajusti vietinę dvasią... mėgstu senus pastatus, daržines, vieną ir Šaukėnuose įamžinau, ačiū šeimininkams, kurie priėmė ir leido tapyti iš natūros... Saugokite senus namelius, jie gyvi muziejai. Mes, dailininkai juos labai mylim ir įamžiname savo darbuose“, – palinkėjo Jolanta Miltenė.
Šiaulietė Vita Žabarauskaitė ne tik mokytoja, dailininkė, bet ir poetė, sužavėjusi kraštiečius naujausiais savo eilėraščiais „Nežinau, kas įrašyta dievo atminties kasetėj“ ir ode meilei „Jausmai kaip peiliai ėmė ir atšipo“. Ji neturi laiko poetinei popietei, greitai pirmoji perskaito savo eiles ir skuba tapyti. Dalyvauja Vita iškart dviejuose pleneruose – Linkuvoje ir Šaukėnuose. Jos koliažais nukabinta didžioji sienų dalis, kiti menininkai turi pasitenkinti tuo, kas liko nuo jos: „Dirbu, o plenerai vyksta, pakviesta esu į abu, noriu dalyvauti... kai paleido iš darbo, tai valandą iš laimės po Šiaulius laksčiau kaip nutrūkęs nuo grandinės šuo...“
Dar pernai Vita nužiūrėjo sodybą su gyvuliukais: „šiemet vaikštau po Šaukėnus, ožkų nėra, galvojau, kad jau suvalgytos, apverkiau... o vėliau atradau jas kitoje pievoje, tai iš džiaugsmo pripiešiau gyvulėlių.“
Plenerui Vita Žabarauskaitė sukūrė Šaukėnų praeities koliažų kolekciją.
Greitai pralėkė trys dienos...
Išaušo atsisveikinimo diena: paveikslai jau nutapyti ir iškabinti, menininkai šventiškai nusiteikę. ŠKAC direktorius Martynas Dzimidas dėkoja jiems ir rėmėjams, be kurių neįvyksta nė vienas kultūros renginys. Martynas – profesionalus muzikantas, groja pučiamųjų instrumentų muzikos orkestre. Kaip direktorius ir kaip žmogus jis džiaugiasi, kad menininkų dirbtuvės pritraukia vis daugiau kūrėjų, pastebėdamas, kaip plenero metu užgimusi kūrybinė atmosfera apgaubia miestelį visiems metams, iki kitų kūrybinių menininkų dirbtuvių.