
Naujausios

Susitarimo nesulaužė
Į susitikimą atvyko apie keturios dešimtys buvusių tremtinių ir politinių kalinių iš Šiaulių, Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Tauragės, Palangos, Gargždų.
Visi jie – buvę Irkutsko studentai, maždaug prieš 60 metų susibūrę į vyrų ir moterų chorą, ansamblį, šokių būrelį. Apie jų veiklą yra išleista knygutė "Maža Lietuva Irkutske". Lietuvių meno saviveikla Irkutske gyvavo 1955–1962 metais.
Susirinkusiuosius palaimino Šiaulių katedros klebonas Egidijus Venckus, pakvietęs maldai už tėvus, kuriems tremtyje teko sunkiausia našta, ir vaikus – dabartį ir ateitį.
"Susitikti buvo pasižadėta dar Irkutske, kai pradėjome išsivažinėti. Buvome davę žodį, jeigu bent du būsime, vis tiek susitikinėsime. Lietuvoje tradiciją tęsiame", – sako šiaulietė Marija Juozapaitytė, susitikimo organizatorė.
Kasmet irkutskiečiai renkasi vis kitame mieste: pernai buvo Kaune, užpernai – Vilniuje.
Mediciną Irkutske studijavusi M. Juozapaitytė priklausė ir lietuvių chorui, ir ansambliui, ir šokių būreliui. Baigusi Irkutsko valstybinį medicinos institutą, darbo Lietuvoje negavo. Grįžo tik išėjusi į pensiją, 1993 metais. Vėl susitiko su buvusiais saviveiklininkais ir susitikimų nebepraleidžia.
Iš Kauno atvykusi Laimutė Briedienė prisimena, kai po visą Lietuvą išsibarstę tremtiniai, prasidėjus Sąjūdžiui, visuotinai susirinko Kaune.
Buvęs Irkutsko jaunimas nepamiršo pažado ir tradicijos susitikti. Šiauliuose pirmą kartą susibūrė 1989 metais. Susitikimą organizavusi L. Briedienė prisimena: atvyko 131 asmuo.
Kryžių kalne prieš beveik tris dešimtmečius buvę irkutskiečiai pastatė kryžių su užrašu "Dėkojame, kad išlikome. Irkutsko tremtinių jaunimas, 1991 05 18".
Šį rugsėjį Bronius Bartulis, Stanislovas Vaitekūnas, Vaclovas Petrauskas, Aleksas Žlabys ir Antanas Tartila kryžių restauravo.
Jaunimas susibūrė
"Lietuvius, kur bebūtų, vargas į krūvą traukia. Kaip J. Marcinkevičius sakė: paberk lietuviui saują žemės ant akmenų – gyvens", – sako L. Briedienė.
Dvylikametė Laimutė su ketverių broliu ir tėvais buvo išvežti 1948 metų gegužės 22 dieną iš Kauno, iš Panemunės, "iš pačios gražiausios žemės".
Be ašarų moteris ir dabar negali papasakoti šeimos istorijos: du broliai jau sėdėjo kalėjime, lageryje, vienas negrįžo.
Tremtinių šeima buvo apgyvendinta Sajanų kalnų papėdėje, Usoljė Sibirskoje, dirbti Taljanų miško kirtimo pramonėje.
Po Stalino mirties į Irkutską atvažiavo daug lietuvių jaunimo, siekiančio mokslo. Tarp jų – ir Laimutė.
"1955 metais įstojau į Irkutsko medicinos institutą. Akademinis jaunimas pradėjo burtis. Aš gyvenau pas ponus Atkočaičius pirmą semestrą. Buvusioje katalikų bažnyčioje buvo padaryti butai, ten gyveno tremtiniai. Antras aukštas buvo išklotas lentomis – nutarėme ten rinktis ir padainuoti lietuviškai. O vyrų balsai kokie buvo! Aš pagalvoju, Dieve, kiek žuvo nuostabių talentų! Buvo tremtyje ir aktorė Liudvika Gužaitė-Kalpokienė, ji subūrė mergaites tautiniams šokiams. Choras buvo labai didelis, per 100 žmonių."
Po trejų metų studijų Irkutske L. Briedienei vargais negalais pavyko gauti leidimą studijas tęsti Kaune. Į Lietuvą grįžo 1958 metais, lygiai po 10-mečio tremties.
Šiaulietis Stanislovas Vaitekūnas mokytis į Irkutską iš Olonki kaimo, nuo Irkutsko nutolusio per 100 kilometrų, atvyko 1958 metais. Vyresnis brolis saviveikloje dalyvavo nuo 1955 metų.
"Kai atvykau, mūsų jaunimas jau pradėjo išsivažinėti, ir choras buvo apnykęs. Metalurgijos gamyklos klube susirinkdavome, padainuodavome. Buvau jauniausias, pacanas 18 metų", – juokiasi buvęs tremtinys. Ir pasidžiaugia, kad prie stalo sėdi to paties kaimo tremtinės Janina, Olia.
1960 metais S. Vaitekūnui pavyko "persivesti" į Kauno politechnikos institutą, į trečią statybos inžinerijos kursą. Prisimena, jog tais metais vyko irkutskiečių susitikimas Kauno Panemunės šile – susirinko daug grįžusiųjų, kad net galvojo, jog areštuos.
Tremtiniu S. Vaitekūnas tapo būdamas devynerių – 1949 metais. Iš Joniškio rajono, Slėpsnių kaimo ištrėmė mamą su penkiais vaikais – nuo 4 iki 12 metų amžiaus. Tėvas jau buvo paimtas anksčiau.
Slėpsnių kaimas išnyko, bet S. Vaitekūnas gimtinėje ant akmens užrašė: "Čia Slėpsniai, III–XXI amžiai". Tokią datą įamžino, nes tėvų žemėje yra senkapiai.
Buvome davę žodį, jeigu bent du būsime, vis tiek susitikinėsime. Lietuvoje tradiciją tęsiame.
