Di­zai­ne­rę ža­vi ma­dos be­ga­ly­bė

Di­zai­ne­rę ža­vi ma­dos be­ga­ly­bė

Dizainerę žavi mados begalybė

Stilistė ir dizainerė Monika Klupšaitė-Solominė gimtajame Šiaulių mieste jau paliko pėdsaką – Didždvario gimnazijos auklėtinė sukūrė uniformas, kurias iki šiol vilki mokyklos gimnazistai. Tik baigusi studijas mergina pripažinta geriausia jaunąja dizainere Lietuvoje. Dabar kuria komercinių reklamų bei mados fotosesijų įvaizdžius, rengia televizijos žvaigždes.

Simona SIMONAVIČĖ

simona@skrastas.lt

Uniformos gimnazistams ir troleibusų vairuotojams

Kūryba M. Solominei patiko nuo vaikystės, tačiau visuomet svarstė rinktis ne su menu susijusias studijas. „Galvojau apie ką nors rimto – ekonomiką, vadybą, bet gavosi, kaip gavosi“, – juokiasi prieš trejus metus Vilniaus dailės akademijoje kostiumo dizaino bakalauro studijas baigusi šiaulietė. Tais pačiais metais ji pelnė pagrindinį apdovanojimą „Jaunojo dizainerio prizo“ konkurse.

Jos darbai eksponuoti pasaulio dizaino sostinėje Helsinkyje, taip pat Latvijoje, Estijoje. Dar studijų metais laimėjo pirmąją vietą Monako džinsų stiliaus konkurse stiliaus kategorijoje, taip pat pirmąją vietą užėmė Vilniaus miesto savivaldybės organizuotame troleibusų vairuotojų uniformų konkurse. „Kur dalyvaudavau, ten sekdavosi“, – šypteli mergina.

Dar studijų metais Didždvario gimnazijos vadovai kreipėsi į buvusią mokinę su prašymu sukurti jiems uniformą. M. Solominė sukūrė koncepciją, parinko spalvas, siluetus, o gimnazijai beliko tai įgyvendinti.

„Dizaineris nėra vien tik mados kūrėjas. Labai svarbu išmanyti ir kitas sritis, suprasti žmonių kūno sudėjimą, mokėti papuošti žmogų, kuris savo kūne nesijaučia gerai. Tai gal net didesnis uždavinys, nei sukurti gražų rūbą manekenei“, – sako M. Solominė.

Mergina neslepia, jog baigus studijas įsilieti į mados rinką nėra lengva – niekas naujokų nelaukia išskėstomis rankomis, nes kūrėjų yra daug.

„Jei darai, kas tau patinka, nori tai daryti, jei turi idėjų ir esi darbštus – vieni ar kiti tai pastebi“, – savo sėkmingos karjeros priežastis svarstė M. Solominė. Baigusi akademiją ji gavo pasiūlymą iš vienos didelės Lietuvos kompanijos kurti moteriško prekinio ženklo drabužius.

Svarbiausia – jaustis gerai

Dabar daug dėmesio dizainerė skiria aksesuarams, rankinėms, yra prekinio ženklo „Things Happen“ įkūrėja ir kūrybos vadovė.

„Kurdama ieškau sprendimo, kad daiktas nepabostų po vieno sezono, būtų šiuolaikiška moderni klasika, kurią norėtųsi nešioti kelerius metus. Aš turiu dizaino objektų liniją. Kuriu pavienius objektus, dėvimus, nešiojamus, su savita istorija, pakuote. Juos vienija idėja ir estetika, bet kiekvienas daiktas yra unikalus ir nepriklausomas“, – sako dizainerė.

Aksesuarai gali būti papuošalai, bižuterija, avalynė, rankinės, diržai, galvos apdangalai. Svarbiausia juos derinti tarpusavyje ir jaustis gerai, nesvarbu, ką kiti pataria iš šalies.

„Net perkrauta eklektika, jei ji suderinta, yra žavi ir patraukli. Labai geras to pavyzdys dokumentinis filmas „Amžinai stilingos“, kur režisierė Lina Plioplytė Niujorke kalbino stiliaus ikonas nuo 62 iki 95 metų. Filme moterys tikrai naudoja aksesuarų perteklių, bet tai negadina įvaizdžio“, – įsitikinusi stilistė.

Kurdama komercinių reklamų, mados fotosesijų, filmavimų įvaizdžius, M. Solominė lankosi ir dėvėtų drabužių parduotuvėse. Jos teigimu, ten galima apsirengti nuo galvos iki kojų, tačiau tam reikia skirti daugiau laiko nei įprastoje parduotuvėje, atrasti perliukų – kur kas sudėtingiau.

„Esu radusi nerealų megztinį ir suknelę, kurią nusipirkau už tris eurus, bet ji atrodo fantastiškai, toli gražu ne taip pigiai“, – savus radinius vardija stilistė.

Mada skatina vartojimą

„Jei nuolat domiesi ir seki madą vėliau išsivysto tam tikras jausmas, kas yra madinga. Veikia didžiulės pasaulinės organizacijos, kurios dirba su tendencijomis, kas bus madinga kitą sezoną: siluetai, raštai, kirpimai... Tai susiję su politika, ekonomika, geografine padėtimi, socialiniais dalykais, istorija, psichologija“, – sako dizainerė.

Mados savaičių metu vyksta didžiulės pasaulinės mugės, kuriose daug metų iš eilės dalyvauja ir M. Solominė. Jose pristatoma, kas bus madinga po metų ar pusantrų. Šį rudenį ji važiuos susipažinti jau su kito rudens tendencijomis. Į diktuojamas mados tendencijas didžiausią dėmesį kreipia didieji, masiniai prekių ženklai, kurie labiausiai veikia eilinių žmonių pasirinkimą.

„Mada beprotišku greičiu keičiasi, ji reikalauja nepamatuojamo kūrybiškumo ir gebėjimų, skatina viskuo domėtis ir stebėti, neleidžia atsilikti nuo gyvenimo tempo, technologijų, ji visada yra viena koja priekyje... Visa ši begalybė mane ir žavi. Tai beprotiška konkurencija, dideli iššūkiai ir ne visada paaiškinami vartotojų pasirinkimai“, – sako dizainerė.

Ji pripažįsta, jog mada yra visiškas vartojimas, skatinantis nuolat atsinaujinti garderobą, pamiršti sena. Pasak dizainerės, tuštybė yra tuomet, kai žmonės per daug sureikšmina prekinius ženklus, garsius vardus. Norint būti madingam reikėtų atkreipti dėmesį į ilgalaikius madingus dalykus arba orientuotis į klasiką.

Šiauliečiai vaikinai – susikaustę

Naujausias įsimintinas projektas, kuriame dalyvavo stilistė ir dizainerė M. Solominė – teko kurti įvaizdį LNK televizijos laidų vedėjams, 20 metų jubiliejaus proga surengtoje didelėje fotosesijoje viename populiarių žurnalų. Pasirengimas fotosesijai truko visą mėnesį.

Filmavimams jai teko rengti krepšininką Arvydą Sabonį, laidų vedėją, rašytoją Algimantą Čekuolį.

„Džiaugiuosi, kad savo darbe sutinku tokias išskirtines asmenybes. Man visuomet įdomus iššūkis aprengti asmenybę, nes reikia labai daug derinti su žmogumi. Negali jo pakeisti, todėl reikia rasti kompromisą tarp stiliaus, spalvų, detalių“, – sako stilistė.

Pasak jos, darbe reikia daug psichologijos žinių, nes kiekvienas – labai individualus, jo reakcija į pasiūlymus būna skirtinga.

M. Solominė stengasi nevertinti žmonių pagal jų išvaizdą,  ypač kritikuoti, bet, norime to ar ne, pirmiausia pastebime žmogaus išorę, susidarome vienokią ar kitokią nuomonę.

Paklausta apie šiauliečių stilių dizainerė sako, jog grįžusi į Šiaulius pasigenda stiliaus ir laisvės įvairovės – didžioji dalis atrodo gan panašiai. Ypač tarp vaikinų vis dar jaučiasi susikaustymas ir baimė atrodyti kitaip.

M. Solominė svarsto, jog stilingumas pirmiausia turėtų ateiti iš vidaus, atspindėti patį žmogų, jo veiklą, vertybes. Sekant užsienio mados tendencijas, skaitant tinklaraščius galima atsirinkti tai, kas patinka ir tinka.

„Labiausiai žmones puošia šypsena, gera emocija ir mandagumas. To nepakeis joks drabužis“, – pažymi dizainerė.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

MADA: Pasak stilistės ir dizainerės Monikos Solominės, mada yra itin painus ir sudėtingai paaiškinamas mechanizmas, ne vien tik kūryba ar spalvų bei audinių išmanymas.

Rolando PARAFINAVIČIAUS nuotr.

STILIUS: Monikos Solominės manymu, stilingumas pirmiausia turėtų ateiti iš vidaus, atspindėti patį žmogų, jo veiklą, vertybes, labiau už drabužį žmogų puošia šypsena.