Miesto atmosferą kuria ir gatvės menas

Miesto atmosferą kuria ir gatvės menas

Mies­to at­mos­fe­rą ku­ria ir gat­vės me­nas

Šiau­lie­tis me­ni­nin­kas Ado­mas Žu­dys ne­se­niai vie­nos par­duo­tu­vės, esan­čios prie Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos, sie­ną pa­puo­šė spal­vo­tu pik­se­lius pri­me­nan­čiu pie­ši­niu. Dar vie­nas jo kū­ri­nys šią sa­vai­tę at­si­ra­do ant sie­nos Tra­kų gat­vė­je prie „Verps­to“. Šiuos gra­fi­čių dar­bus me­ni­nin­kas su­kū­rė da­ly­vau­da­mas Dai­lės ga­le­ri­jos Sau­lės mū­šio ju­bi­lie­jui or­ga­ni­zuo­ja­ma­me ple­ne­re „Sau­lės pa­gro­bi­mas“.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Trys dar­bai

Tai ne vie­nin­te­liai A. Žu­džio dar­bai vie­šo­sio­se jo gim­to­jo mies­to erd­vė­se. Juo­dai bal­tas spaus­din­tas dar­bas kvad­ra­to te­ma­ti­ka ka­bo ant Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos sie­nos. Šį dar­bą me­ni­nin­kas su­kū­rė ge­gu­žę vy­ku­sio fes­ti­va­lio EN­TER me­tu.

A. Žu­dys pa­sta­ruo­sius ket­ve­rius me­tus pra­lei­do Vo­kie­ti­jo­je, Ber­ly­ne. Šią va­sa­rą me­ni­nin­kas lei­džia gim­ta­ja­me mies­te. Pa­si­kal­bė­ti su­si­tin­ka­me prie Vil­niaus gat­vės bul­va­re esan­čio jo kū­ri­nio. Su­sė­da­me ant suo­liu­ko prie „Mo­ti­nys­tės“ fon­ta­no. Iš čia ma­to­mi abu Ado­mo kū­ri­niai.

Pak­laus­tas, ko­kie šių dar­bų pa­va­di­ni­mai, A. Žu­dys sa­ko ne­mėgs­tan­tis jų gal­vo­ti, daž­niau­siai žiū­ro­vai su­gal­vo­ja. „Dau­giau lai­ko pra­lei­džiu gal­vo­da­mas apie ki­tą dar­bą ar­ba to­bu­lin­da­mas tą pa­tį, o ne ban­dy­da­mas su­gal­vo­ti jam pa­va­di­ni­mą“, – sa­ko me­ni­nin­kas.

„Pik­se­liuo­tas“ dar­bas sau­lės in­terp­re­ta­ci­ja nu­pieš­tas ant par­duo­tu­vės sie­nos. Dai­lės ga­le­ri­jos pa­siū­ly­ta erd­ve me­ni­nin­kas li­ko pa­ten­kin­tas: „Sie­na ly­gi, ge­ri iš­ma­ta­vi­mai, bu­vo la­bai ge­rai prie ši­tos sie­nos dirb­ti.“

Dar­bui, ku­ris bu­vo su­kur­tas nau­do­jant 3D gra­fi­ką, bu­vo pa­da­ry­ti tra­fa­re­tai, vė­liau pri­kli­ja­vus juos prie sie­nos, nu­purkš­ta ae­ro­zo­li­niais da­žais, pieš­ta ir ran­ka. „Pik­se­lius“ Ado­mas kū­rė kar­tu su ki­tu šiau­lie­čiu me­ni­nin­ku Sau­liu­mi Ta­ma­še­vi­čiu­mi, už­sii­man­čiu „glich“ tech­ni­ka ("glich“ iš ang­lų kal­bos – ge­di­mas, skait­me­ni­nė klai­da). A. Žu­dys da­rė for­mas, S. Ta­ma­še­vi­čius pa­dė­jo su­kur­ti di­zai­ną, su­jung­ti for­mas į vien­ti­są kū­ri­nį.

Įgy­ven­din­ti su­ma­ny­mą pri­rei­kė maž­daug de­šim­ties die­nų. Pu­sę šio lai­ko su­gai­šo kur­da­mi di­zai­ną ir kar­py­da­mi tra­fa­re­tus, li­ku­sią pu­sę – per­kel­da­mi su­ma­ny­mą ant sie­nos. Me­ni­nin­kas re­zul­ta­tu pa­ten­kin­tas ir sa­ko atei­ty­je su S. Ta­ma­še­vi­čiu­mi no­rė­tų su­kur­ti dau­giau dar­bų, no­rė­tų­si la­biau pa­stu­di­juo­ti „glich“ kon­cep­ci­ją.

Pai­šy­da­mas sie­ną Tra­kų gat­vė­je A. Žu­dys nau­do­jo tik tra­fa­re­tus.

Vis­gi me­ni­nin­kas sa­ko re­tai už­sii­man­tis sie­nų pai­šy­mu. Ke­le­tas jo dar­bų yra Ber­ly­ne, vie­nas – Vil­niu­je, ant pa­sta­to Kons­ti­tu­ci­jos pro­spek­te. Pas­ta­ra­sis yra be­ne di­džiau­sias jo su­kur­tas dar­bas, aukš­tis sie­kia 18 met­rų. Nu­pieš­ti kū­ri­nį ant aukš­tos sie­nos pri­rei­kė kel­tu­vo.

„Pie­šiu sie­nas, kai pa­kvie­čia ir duo­da sie­ną. Sie­nų pai­šy­mas man pa­tin­ka, pa­tin­ka žmo­nės, ku­rie tuo už­sii­ma ir stu­mia šią me­no for­mą į prie­kį“, – sa­ko me­ni­nin­kas. Jo ma­ny­mu, jei­gu sa­vo lai­ku ne­bū­tų at­si­ra­dę „ne­le­ga­lių“ gra­fi­čių, ne­bū­tų at­si­ra­dę ir pro­fe­sio­na­lių gat­vės me­no kū­ri­nių.

Pa­ro­dos ir ple­ne­rai

Tra­fa­re­tų me­nu Ado­mas su­si­do­mė­jo dar mo­kyk­lo­je. Šiau­lių jau­ni­mo cent­ras, ku­rį ad­mi­nist­ra­vo Re­mi­gi­jus Ruo­kis, bu­vo svar­bi vie­ta pra­de­dan­čia­jam me­ni­nin­kui. Čia bu­vo su­kur­ti pir­mie­ji jo di­de­li tra­fa­re­tai ir iš­pieš­tos pa­tal­pų sie­nos. „Taip pat esu la­bai dė­kin­gas už vi­so­ke­rio­pą pa­gal­bą Ai­da­nui Rauc­kiui (Jau­ni­mo cent­ro dar­buo­to­jui), ku­rio pa­sta­bos ir pa­ta­ri­mai ver­tė to­bu­lė­ti“, – sa­ko šiau­lie­tis.

A. Žu­dys tra­fa­re­tų me­no neap­lei­do ir stu­di­juo­da­mas vers­lo ad­mi­nist­ra­vi­mą Klai­pė­dos uni­ver­si­te­te. Čia su­ti­ko gat­vės me­no kū­rė­jų, ku­rie jam pa­da­rė ne­ma­žą įta­ką.

Stu­di­juo­da­mas Klai­pė­do­je, Ado­mas ap­si­spren­dė, kad atei­tį no­ri su­sie­ti su me­nais. Po stu­di­jų bai­gi­mo iš­vy­ko į Ber­ly­ną at­lik­ti pra­kti­kos vie­no­je dai­lės ga­le­ri­jo­je, vė­liau įsi­dar­bi­no lie­tu­vių klu­be „Pan­ke“, ku­ria­me pra­lei­do pa­sta­ruo­sius tre­jus me­tus. „Ten bu­vo la­bai ge­ra plat­for­ma už­sii­mi­nė­ti me­nais, bu­vo ir žmo­nių, kuriems ga­li­ma pa­ro­dy­ti sa­vo dar­bus, bu­vo ga­li­ma daug ko iš­mok­ti“, – sa­ko šiau­lie­tis.

Pa­sak A. Žu­džio, kaž­ka­da Ber­ly­nas bu­vo la­bai ge­ras mies­tas me­ni­nin­kams, nes bu­vo ne­bran­gus. Da­bar jis po tru­pu­tį brangs­ta, ir vien iš me­no kū­rė­jams čia iš­si­lai­ky­ti da­ro­si sun­ku. Ne­pai­sant to, Ber­ly­ną te­be­ga­li­ma va­din­ti me­ni­nin­kų mies­tu, ir Ado­mui pa­tin­ka ja­me gy­ven­ti, sem­tis ži­nių ir pa­tir­ties, mat šia­me mies­te daug tech­no­lo­gi­jo­mis grįs­to ir gat­vės me­no.

Šiau­lie­tis do­mi­si įvai­riais nau­jais da­ly­kais, nau­jo­mis tech­no­lo­gi­jo­mis, pro­gra­mo­mis, ta­čiau vis dar daug dė­me­sio ski­ria ir tra­fa­re­tams – pie­šia kū­ri­nius ant dro­bės. Yra su­ren­gęs ke­le­tą pa­ro­dų Ber­ly­ne. Da­bar vėl po tru­pu­tį pra­de­da ruoš­tis pa­ro­dai. Gal­būt kaž­ka­da sa­vo dar­bus pa­ro­dys ir šiau­lie­čiams.

A. Žu­dys šiuo me­tu yra pra­dė­jęs ne­ma­žai pro­jek­tų Lie­tu­vo­je ir atei­ty­je no­rė­tų kur­ti ir dirb­ti ne tik Ber­ly­ne, bet ir tė­vy­nė­je.

Me­ni­nin­kas yra da­ly­va­vęs gat­vės me­no fes­ti­va­liuo­se ir ple­ne­ruo­se už­sie­ny­je bei Vil­niu­je.

Įs­pū­dį šiau­lie­čiui pa­li­ko gat­vės me­no fes­ti­va­lis „Me­mo­rie Ur­ba­ne“ Ita­li­jos ne­di­de­lia­me mies­te Gae­to­je. Į šį fes­ti­va­lį su­si­ren­ka pa­sau­li­nio gar­so kū­rė­jai. Fes­ti­va­lis vyks­ta vi­są va­sa­rą, vie­nu me­tu sie­nas ta­po ne dau­giau kaip du me­ni­nin­kai, jiems bai­gus sa­vo dar­bus, į mies­tą at­vyks­ta ki­ti kū­rė­jai.

„La­bai pa­ti­ko ma­ty­ti, kad fes­ti­va­lio ku­ra­to­riui su­teik­ta daug lais­vės. Jis ve­žė per mies­tą ir ro­dė sie­nas, ant ku­rių ga­li­ma pieš­ti. Jų bu­vo gal pen­kias­de­šimt“, – pri­si­me­na Ado­mas.

Da­ly­vau­da­mas šia­me fes­ti­va­ly­je A. Žu­dys su­si­pa­ži­no su ita­lu me­ni­nin­ku Gui­do Bi­sag­ni, ku­ris ne­se­niai vie­šė­jo Šiau­liuo­se ir ant Dvi­ra­čių mu­zie­jaus sie­nos nu­pie­šė sa­vo kū­ri­nį pro­jek­tui „Sau­lės pa­gro­bi­mas“.

Di­de­lį įspū­dį šiau­lie­čiui pa­li­ko ita­lų tra­fa­re­tų me­ni­nin­kų Or­ti­ca­nood­les ir Lu­ca­ma­leon­te dar­bai.

Gat­vės me­nas ku­ria mies­to at­mos­fe­rą

„Esu dė­kin­gas Vir­gi­ni­jui Kin­či­nai­čiui už kvie­ti­mą į EN­TER fes­ti­va­lį ir pro­gą pai­šy­ti sie­nas. Ma­nau, ge­rai, kad bu­vo nu­spręs­ta Šiau­lius pa­gy­vin­ti gat­vės me­no kū­ri­niais. Tai pa­de­da mies­tui ir dėl tu­riz­mo, ir dėl bend­ros mies­to kul­tū­ros, pa­de­da kur­ti jo at­mos­fe­rą. Ti­kiuo­si, kad pa­na­šūs ple­ne­rai vyks ir atei­ty­je. Man tai at­ro­do la­bai ge­ras spren­di­mas, ir per daug ne­kai­nuo­jan­tis mies­tui“, – sa­ko me­ni­nin­kas.

Vis­gi, kad gat­vės me­no mū­sų ša­ly­je dau­gė­tų, pa­sak A. Žu­džio, rei­kia po­li­ti­nės va­lios. „Sie­nų pai­šy­mu per daug neuž­sii­mu vien to­dėl, kad per daug dar­bo gau­ti lei­di­mus. Dirb­ti ne­le­ga­liai – per daug stre­so. Kiek ži­nau, čia, Lie­tu­vo­je, dėl kiek­vie­no es­ki­zo rei­kia de­rin­ti, o tai už­trun­ka. Ma­nau, tai ne­rei­ka­lin­gos pro­ble­mos, ku­rias bū­tų ga­li­ma kaž­kaip leng­viau iš­spręs­ti“, – sa­ko šiau­lie­tis.

Kaž­ka­da Šiau­lius puo­šė ne vie­na pro­fe­sio­na­liai iš­ta­py­ta sie­na. Pa­ma­žu šie kū­ri­niai nyks­ta, už­da­žo­mi res­tau­ruo­jant na­mus. „Bū­tų sma­gu, kad vėl to­kie da­ly­kai at­si­ras­tų. Ma­nau, tik­rai bū­tų me­ni­nin­kų, ku­rie su­ge­bė­tų iš­pai­šy­ti aukš­tos ko­ky­bės sie­nas. Ži­no­ma, tai di­de­li pro­jek­tai, ir jiems rei­kia ne tik lei­di­mų, bet ir pi­ni­gų“, – sa­ko šiau­lie­tis.

Sos­ti­nė­je, Kau­ne, Klai­pė­do­je aukš­tos ko­ky­bės gat­vės me­no kū­ri­nių pa­ma­žu dau­gė­ja. Ku­ria lie­tu­viai, pa­si­kvie­čia­ma ir gar­sių už­sie­nio me­ni­nin­kų.

A. Žu­džiui la­bai pa­tin­ka klai­pė­die­čių Še­po (Ed­var­das Še­pu­tis), Hen­ri­ko AKA H2, kau­nie­čio Plu­go (Ta­do Vin­cai­čio) dar­bai. Vil­nius ga­li di­džiuo­tis tu­rė­da­mas ant vie­nos mies­to sie­nos Is­pa­ni­jos me­ni­nin­ko Ary­zo kū­ri­nį.

„La­bai džiau­giuo­si, kad Šiau­liai pa­si­kvie­tė 108 (Gui­do Bi­sag­ni), nes jis vie­nas iš ge­res­nių kū­rė­jų“, – sa­ko A. Žu­dys.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

„PIK­SE­LIAI": Ne­to­li Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos esan­tį dar­bą sau­lės te­ma­ti­ka Ado­mas Žu­dys kū­rė kar­tu su ki­tu šiau­lie­čiu me­ni­nin­ku Sau­liu­mi Ta­ma­še­vi­čiu­mi, už­sii­man­čiu „glich“ tech­ni­ka. Kū­ri­nio „stu­bu­ras“ – tra­fa­re­tų tech­ni­ka, ta­čiau ne­ma­žai pieš­ta ir ran­ka.

PRO­CE­SAS: Tre­čia­die­nio va­ka­rą šiau­lie­tis me­ni­nin­kas Ado­mas Žu­dys dar­ba­vo­si prie sie­nos Tra­kų gat­vė­je ša­lia „Verps­to“. Iš­pieš­ti sie­ną už­tru­ko apie va­lan­dą. Ke­lias die­nas už­tru­ko pa­si­ruo­ši­mas – tra­fa­re­to kū­ri­mas ir jo iš­kar­py­mas.

RE­ZUL­TA­TAS: Šis Ado­mo Žu­džio dar­bas – tre­čia­sis gat­vės me­no kū­ri­nys, su­kur­tas Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos or­ga­ni­zuo­ja­mo ple­ne­ro „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ me­tu.

DAR­BAI: Ei­nant Vil­niaus gat­vės bul­va­ru link „Mo­ti­nys­tės“ fon­ta­no ma­to­mi du Ado­mo Žu­džio kū­ri­niai: „pik­se­liai“ ir ant Dai­lės ga­le­ri­jos sie­nos ka­ban­tis kū­ri­nys kvad­ra­to te­ma­ti­ka, su­kur­tas ge­gu­žę fes­ti­va­ly­je EN­TER.

ME­NI­NIN­KAS: Šiau­lie­tis me­ni­nin­kas Ado­mas Žu­dys yra da­ly­va­vęs ne vie­na­me gat­vės me­no fes­ti­va­ly­je už­sie­ny­je ir pa­ste­bi, kad gat­vės me­nas ku­ria mies­to vei­dą, jo at­mos­fe­rą, da­ro pa­trauk­lų ir įdo­mų tu­ris­tams. Vai­ki­nas džiau­gia­si, kad ir Šiau­liai šio­je sri­ty­je ju­da į prie­kį, ir vi­lia­si, kad tai ne pa­sku­ti­nis gat­vės me­no ple­ne­ras.

As­me­ni­nė nuo­tr.

KŪ­RI­NYS: Per­nai Vil­niu­je, ant pa­sta­to Kons­ti­tu­ci­jos pro­spek­te, Ado­mas Žu­dys nu­pie­šė di­džiau­sią sa­vo kū­ri­nį – 18 met­rų „Au­to­port­re­tą“.