Šventė ir vienišiui turi būti šventė

Šventė ir vienišiui turi būti šventė

Šventė ir vienišiui turi būti šventė

Lie­tu­vos sta­tis­ti­kos de­par­ta­men­to duo­me­ni­mis, ko­ne 62 pro­cen­tai gy­ven­to­jų, vy­res­nių nei 55-eri, gy­ve­na po vie­ną. Vie­nat­vė pa­lie­čia vi­sas am­žiaus gru­pes: ty­ri­mai ro­do, kad jau­ni žmo­nės ją iš­gy­ve­na dar gi­liau nei vy­res­ni. Ypač vie­nat­vė iš­ryš­kė­ja per šven­tes. Kaip jas su­tik­ti, kad bū­tu­me lai­min­gi ir pa­bėg­tu­me nuo at­si­ve­rian­čios tuš­tu­mos?

Ne­tin­ka­mas lai­kas kaps­ty­tis

Ro­si­ta Le­ka­vi­čie­nė, Kau­no tech­no­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to (KTU) Fi­lo­so­fi­jos ir psi­cho­lo­gi­jos ka­ted­ros pro­fe­so­rė, sa­ko, kad vie­nat­vė tu­ri be­ga­lę vei­dų ir prie­žas­čių.

Kai kam šios Ka­lė­dos ga­li bū­ti pir­mo­sios be su­tuok­ti­nio ar su­tuok­ti­nės, kai kas, už­si­su­kę įpras­tų dar­bų ra­te, tik priar­tė­jus šven­tėms su­vo­kia, kad ne­tu­ri tik­rų drau­gų ar ar­ti­mų žmo­nių, kai kas sa­vo vie­nat­ve gal­būt mė­gau­ja­si, net ir per šven­tes.

„Ka­lė­dos – ne­tin­ka­mas me­tas kaps­ty­tis po sa­ve, ieš­ko­ti prie­žas­čių, dėl ko per šven­tes iš­ti­ko vie­nat­vė. Pa­li­ki­te tai atei­čiai, o per šven­tes tie­siog pa­si­rū­pin­ki­te sa­vi­mi“, – re­ko­men­duo­ja R. Le­ka­vi­čie­nė.

Žmo­nių, gy­ve­nan­čių po vie­ną, skai­čius di­dė­ja ne tik Lie­tu­vo­je: so­cio­lo­gi­niai duo­me­nys ro­do, kad nuo 1996-ųjų pa­vie­niui gy­ve­nan­čių žmo­nių Va­ka­rų pa­sau­ly­je kas de­šimt­me­tį pa­dau­gė­ja be­veik treč­da­liu. Lie­tu­vo­je vie­no žmo­gaus na­mų ūkiai su­da­ro 32 pro­cen­tus.

Nors R. Le­ka­vi­čie­nė pri­me­na, jog bū­ti vie­nam ne­ly­gu bū­ti vie­ni­šam, ji ne­re­ko­men­duo­ja per Ka­lė­das įklimp­ti į vie­nat­vės ap­mąs­ty­mus, jos prie­žas­čių paieš­kas ir taip ją dar la­biau gi­lin­ti. Sa­vo vie­nat­vės ana­li­zę bus ga­li­ma at­lik­ti vė­liau.

„Tik­rai ne­siū­ly­čiau šven­čių me­tu klau­sy­tis liūd­nos mu­zi­kos, var­ty­ti se­nų nuo­trau­kų al­bu­mų ir skai­ty­ti laiš­kų, ku­rie tar­si pa­tvir­tin­tų, kaip bu­vo ge­rai anks­čiau, ir kaip vie­ni­ša da­bar. Ne­re­ko­men­duo­ju ir so­cia­li­nių tink­lų – juo­se tik­riau­siai bus gau­sy­bė šven­ti­nių nuo­trau­kų, kas ir­gi ga­lė­tų su­stip­rin­ti kont­ras­tą“, – tei­gia psi­cho­lo­gė R. Le­ka­vi­čie­nė.

No­ri šven­tės? Su­kurk ją pa­ts

Pak­laus­ta, o ką vis dėl­to rei­kė­tų da­ry­ti, no­rint iš­veng­ti vie­nat­vės per šven­tes, psi­cho­lo­gė tei­gia, jog ge­riau­sia yra im­tis ini­cia­ty­vos ir pa­čiam kur­ti šven­tę: pa­siė­mus šal­tų ug­ne­lių ir ter­mo­są ka­vos ei­ti į mies­to aikš­tę ar­ba or­ga­ni­zuo­ti šven­tę na­muo­se. Tam ne­rei­kia di­de­lių in­ves­ti­ci­jų – vai­šės ga­li bū­ti ir su­neš­ti­nės, o sim­bo­li­nių do­va­nė­lių ga­li­ma įsi­gy­ti ir už vie­ną eu­rą.

„Kar­tais mums at­ro­do, kad vi­si tu­ri pla­nų, iš­sky­rus mus. Ta­čiau tai – to­li gra­žu ne vi­sa­da tie­sa, žmo­nės džiau­gia­si ini­cia­ty­vo­mis ir mie­lai prie jų jun­gia­si“, – tei­gia R. Le­ka­vi­čie­nė.

Ji pri­me­na, jog ge­ras bū­das įveik­ti sa­vo vie­nat­vę yra pa­dė­ti ki­tiems žmo­nėms – jung­tis prie sa­va­no­riš­kų veik­lų, to­kių, kaip mal­tie­čių or­di­no ak­ci­jos, lan­ky­ti vie­ni­šus sa­vo gi­mi­nai­čius, ga­liau­siai – nu­va­žiuo­ti pas tė­vus.

„Pa­siž­val­gy­ki­me po ar­ti­mą ap­lin­ką – gal net ir mū­sų na­me yra vie­ni­šų žmo­nių, ku­rių bu­tų du­rys ne­si­vars­to; glo­bos na­mų auk­lė­ti­niai, slau­gos na­mų gy­ven­to­jai vi­sa­da lau­kia sve­čių“, – sako psi­cho­lo­gė.

Vie­nat­vė – ne pa­si­rin­ki­mas, o gy­ve­ni­mo įvy­kių pa­sek­mė

Psi­cho­lo­gi­nių teo­ri­jų, aiš­ki­nan­čių vie­nat­vę, kaip ir vie­nat­vės iš­gy­ve­ni­mo at­spal­vių, yra dau­gy­bė.

„Vi­sa­me ka­me ga­lio­ja ta pa­ti tai­syk­lė – mus vei­kia ne fak­tai, o tų fak­tų in­terp­re­ta­ci­ja, po­žiū­ris į juos. Po­žiū­ris į šven­tę yra mū­sų mąs­ty­mo re­zul­ta­tas – ko lau­kiam, tas ir at­si­tiks. Jei­gu gal­vo­si­me: kaip sun­ku, kaip blo­gai, kaip ne­mėgs­tu šven­čių, jos bus nu­spal­vin­tos tam­sio­mis spal­vo­mis. Ta­čiau juk ga­li­ma ma­ty­ti ki­taip: šian­dien ne­tu­riu su kuo švęs­ti, tad pa­bū­siu Ka­lė­dų Se­ne­lis sau pa­čiam, o ki­tais me­tais pa­si­steng­siu ne­bū­ti vie­nas“, – tei­gia R. Le­ka­vi­čie­nė.

Pa­sak ty­rė­jų, daž­niau­siai vie­nat­vė nė­ra žmo­gaus pa­si­rin­ki­mas. Ji – kaip įvai­rių gy­ve­ni­mo įvy­kių, poel­gių pa­sek­mė. Ir nors dau­ge­lio ap­lin­ky­bių kont­ro­liuo­ti ne­ga­li­me, ta­čiau įma­no­ma ne tik keis­ti po­žiū­rį į tai, kas jau įvy­ko, bet ir kur­ti nau­jus, po­zi­ty­vius iš­gy­ve­ni­mus, mo­ky­tis nau­jų el­ge­sio for­mų atei­ties var­dan.

Svar­bu kur­ti pra­smin­gus ri­tua­lus

Įvai­rių ša­lių psi­cho­lo­gai ir gy­ve­ni­mo bū­do li­te­ra­tū­ra re­ko­men­duo­ja pa­pras­tus, bet veiks­min­gus bū­dus, kaip su­si­do­ro­ti su šven­čių me­tu ap­nin­kan­čiu liū­de­siu. Siū­lo­ma kur­ti ir do­va­no­ti do­va­nas, keis­ti ru­ti­ną, tu­rė­ti pla­nų.

R. Le­ka­vi­čie­nė siū­lo šven­ti­niams ri­tua­lams su­teik­ti pra­smę – pirk­ti do­va­nas ne pa­sku­ti­nę aki­mir­ką, ne „iš rei­ka­lo“, o pa­gal­vo­jant apie žmo­gų. Net jei at­si­tin­ka taip, kad lie­ka­te vie­ni per šven­tes, psi­cho­lo­gė re­ko­men­duo­ja reng­ti sau šven­ti­nę va­ka­rie­nę, sau do­va­no­ti do­va­ną – tai, ko se­niai no­rė­jo­te, veik­ti kaž­ką ma­lo­naus.

Psi­cho­lo­gė kvie­čia esant ga­li­my­bei keis­ti ap­lin­ką – pa­vyz­džiui, nu­vyk­ti į ki­tą Lie­tu­vos mies­tą ar mies­te­lį ir ten su­tik­ti Nau­jus me­tus, da­ly­vau­ti ma­žų­jų bend­ruo­me­nių šven­čių ri­tua­luo­se.

R. Le­ka­vi­čie­nė pri­me­na, jog Ka­lė­dų lai­ko­tar­pis – at­lai­du­mo ir klai­dų pri­pa­ži­ni­mo lai­kas. Ji ska­ti­na pa­gal­vo­ti apie žmo­nes, su ku­riais no­rė­tų­si at­nau­jin­ti nu­trū­ku­sius ry­šius ir, jei išei­na, at­si­pra­šy­ti. Iš tie­sų, žen­gę pir­mą žings­nį ga­li­me pa­keis­ti ne tik sa­vo po­žiū­rį į šven­tes, bet ir gy­ve­ni­mą.

„Jei, bū­da­mi nu­si­mi­nę, žiū­rė­da­mi į veid­ro­dį nu­si­šyp­so­si­me sau, nuo­tai­ka pa­si­tai­sys. Jei apie šven­tes gal­vo­si­me ne kaip apie be­pras­miš­ką ri­tua­lą, o kaip apie pro­gą vie­ni ki­tiems su­teik­ti džiaugs­mo, taip ir nu­tiks. Net jei at­ro­do, kad ne­tu­ri­me to ener­gi­jos ži­bu­rė­lio, siū­lau eks­pe­ri­men­tuo­ti, jei rei­kia – tie­siog stum­te­lė­ti sa­ve šven­ti­niam nuo­ty­kiui, šil­tam po­kal­biui. Ir tuo­met šven­tė kels ne liū­de­sį, o džiaugs­mą“, – re­ko­men­duo­ja R. Le­ka­vi­čie­nė, KTU Fi­lo­so­fi­jos ir psi­cho­lo­gi­jos ka­ted­ros pro­fe­so­rė.

Ak­vi­lė Se­be­žio­va, KTU Vie­šų­jų ry­šių pro­jek­tų va­do­vė

KTU nuo­tr.

Ro­si­ta Le­ka­vi­čie­nė, Kau­no tech­no­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to Fi­lo­so­fi­jos ir psi­cho­lo­gi­jos ka­ted­ros pro­fe­so­rė, siū­lo vie­nat­vę įveik­ti pa­de­dant ki­tiems.