
Naujausios
TARP SHAKESPEARE’O IR APUČIO
Vytautas BIKULČIUS
Pernai pasaulis paminėjo 400-ąsias anglų genijaus Williamo Shakespeare‘o mirties metines. Ta proga Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla ką tik išleido Shakespeare‘o dramas „Klaidų komedija“ ir „Troilas ir Kresida“ (iš anglų kalbos vertė Saulius Repečka). Abi pjesės į lietuvių kalbą išverstos pirmą sykį. Kuo gali būti įdomus mums Shakespeare‘as tomis pjesėmis, kurios lieka antrame genijaus kūrybos plane, nes jis mums daugiausia žinomas chrestomatinėmis tragedijomis – „Hamletu“, „Karaliumi Lyru“, „Makbetu“?
Be abejo, skaitytoją labiausiai sudomins drama „Troilas ir Kresida“. Joje aptinkame dar Homero laikų Troją, kuri liudija trojėnų karą su graikais, primena karių didvyriškumą. Bet jei Homeras viską patiki dievams, Shakespeare‘o tragedijoje personažai vadovaujasi jau savo protu, bet juo iki galo nepasitiki.
Hektoras įtikinėja trojėnus, kad graikams reikėtų grąžinti Eleną, tačiau Troilui rūpi garbė – jis mano, kad grąžindami Eleną jie praras savo garbę. Ir nors Hektoras peikia trojėnus, tačiau nelauktai sutinka su Troilu. Negana to, Diomedas pareiškia, kad Paris, gindamas Eleną, kuri esanti niekinga, ir pats praranda savo garbę. Ir Achilas, nužudydamas beginklį Hektorą, nėra joks didvyris.
Kitaip tariant, Shakespeare‘as deheroizuoja savo personažus. Achilas domisi tik savimi. Patroklas atvirai prisipažįsta, kad jis gimęs ne tam, kad kariautų. Troilas patinka Kresidai, tačiau galiausiai jinai išduoda jį. Mat Kresidai patinka jausti savo valdžią mylimųjų akivaizdoje. Tačiau Diomedas pasielgia su Kresida taip pat, kaip ji pasielgė su Troilu – jisai išduoda ją. Gal todėl prieš mūsų akis iškyla beprotiškas pasaulis, nes ne vienas tragedijos personažas pirmiau galvoja apie savo išskirtinumą, netgi norą būti dievu. Tačiau už tai tenka anksčiau ar vėliau sumokėti...
Kur kas linksmesnė „Klaidų komedija“, kuri yra viena iš ankstyvųjų Shakespeare‘o pjesių. Joje, tiesą sakant, kuriamas farsas. Galima tik nujausti, kiek daug komiškų situacijų kyla pjesėje, kur sutinkame dvi dvynių poras. Čia painiojami asmenys, kyla neaiškumų, kas čia personažas – vyras ar moteris, daug juoko sukelia persirenginėjimai. Aišku, kad joje dar nematysime rimtų problemų, kuriomis vėliau stebins vėlyvosios dramaturgo dramos.
Vis dėlto, ir šioje komedijoje plėtojamos ir tokios temos kaip beprotybė ar žiaurumas. Beje, šiuo požiūriu Shakespeare‘as nėra visiškai originalus, nes dar antikos laikais Romos autorius Plautas parašė komediją „Dvyniai“, kurios motyvus kaip tik ir panaudojo anglų dramaturgas. Bet įdomu, kad tik dvi Shakespeare‘o pjesės – „Klaidų komedija“ ir „Audra“ – paklūsta garsiajai trijų vienumų taisyklei (veiksmas vyksta vieną dieną, vienoje vietoje ir jis pasižymi vienove, t. y. jis iš principo yra komedija).
Šių dienų skaitytojas, pasirinkęs šią knygą, galės nuoširdžiai šypsotis, susidūręs su „Klaidų komedijos“ personažais. Skaitydamas „Troilą ir Kresidą“ jis galės lyginti Homero ir Shakespeare‘o pasaulį, kuriame dramaturgas nuvainikuoja didvyrius...
Nerasime didvyrių ir Juozo Apučio knygoje „Tolimas Balčios kraštas“, kuri išėjo serijoje „Lietuvių literatūros lobynas. XX amžius“. Joje surinktos pačios talentingiausios rašytojo novelės ir apysakos. Tik knygos apimtis neleido paskelbti joje vienintelio autoriaus romano „Smėlynuose negalima sustoti“.
Be abejo, keturi šimtai metų, kurie skiria Shakespeare‘ą ir Aputį, lietuvių rašytojui atveria visai kitą pasaulį. Bet įdomu, kad ir šioje novelių ir apysakų knygoje galime kalbėti apie visišką žmogaus deheroizaciją, tik be ironijos ženklo, kurį juntame anglų dramaturgo pjesėje „Troilas ir Kresida“.
Apučio kūriniuose žmogus pasirodo kaip savita asmenybė, kuriai brangūs vaikystės pasaulis, kurią traukia namų šviesa, kuriai brangus artumo su kitais ieškojimai. Pasaulis iškyla kaip paslaptis, kurią bando įveikti naratorius – koks jis bebūtų – vaikas ar jau gyvenimo kelią nuėjęs senukas, eilinis žmogelis ar išprusęs inteligentas, ar net gyvūnas, kurio akimis pažiūrėta aplinkui. O virš viso šito pasaulio išnyra gyvenimo ir mirties priešprieša, kuri ir sutalpina savyje viską.
Nėra tos sąsajos tarp Shakespeare‘o ir Apučio labai jau netikėtos. Didelė literatūra visuomet suranda savitą žvilgsnį į pasaulį ir žmogų. Tiktai kiekviena epocha atsineša savo problemas, kurias spręsdamas žmogus ir pateisina savo vardą...
Kita vertus, literatūra mums suteikia progą pamatyti, kiek mažai pasikeitė žmogus, nors šiuos du minėtus rašytojus skiria keturi šimtmečiai...