Valdžia nemelavo. Niekas nebrango

Valdžia nemelavo. Niekas nebrango

Val­džia ne­me­la­vo. Nie­kas ne­bran­go

Gi­ta­na MAR­KO­VI­ČIE­NĖ, eko­no­mis­tė

Įves­da­mi eu­rą val­džios at­sto­vai tvir­ti­no, kad dėl to kai­nos vi­siš­kai ne­si­keis. Jie ne­me­la­vo. Kaip kai­na­vo po­mi­do­rai po tris už ki­log­ra­mą, taip ir kai­nuo­ja. Kaip kai­na­vo skin­tos gė­lės žie­das po pu­sant­ro, taip ir kai­nuo­ja.

Skir­tu­mas tik tas, kad pa­si­kei­tė va­liu­ta. Anks­čiau mo­kė­da­vo­me li­tais, o da­bar eu­rais. Ir dar vie­nas men­kas skir­tu­mė­lis – al­gos „ne­su­si­kon­ver­ta­vo": eu­rais kaž­ko­dėl gau­na­me 3,4528 kar­to ma­žiau, nei gau­da­vo­me li­tais.

Be iro­ni­jos ir sar­kaz­mo apie esa­mą pa­dė­tį sun­ku ir šne­kė­ti, ypač to­liau gir­dint po­li­ti­kų po­strin­ga­vi­mus, kad eu­ras kai­nų ki­li­mo ne­su­kė­lė.

Su­kė­lė, ir dar kaip. Ir, be­je, ne be tų pa­čių po­li­ti­kų pa­gal­bos. Ne­be­si­no­ri kar­to­tis apie val­džios min­dži­ka­vi­mą ne­su­ma­ži­nant PVM pa­grin­di­niams mais­to pro­duk­tams, apie ne­si­ry­ži­mą pre­ky­bi­nin­kams įves­ti ant­kai­nius ar ki­tas prie­mo­nes. Ta­čiau bū­ti­na pa­teik­ti ke­lis pa­vyz­džius, kaip val­džia pri­si­de­da prie kai­nų ki­li­mo, apie ku­riuos pla­čiai ne­kal­ba­ma.

Štai Sei­mas po pa­tei­ki­mo pri­ta­rė siū­ly­mui įpa­rei­go­ti vi­sas te­le­ko­mu­ni­ka­ci­jų bend­ro­ves re­gist­ruo­ti vi­sas jud­rio­jo ry­šio išanks­ti­nio ap­mo­kė­ji­mo SIM kor­te­les. Tiks­las lyg ir pa­gir­ti­nas – su­da­ry­ti są­ly­gas kom­pe­ten­tin­goms vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­joms veiks­min­giau tir­ti nu­si­kals­ta­mas vei­kas (ypač tram­dy­ti te­le­fo­ni­nius su­kčius) ar jas už­kar­dy­ti.

Bė­da ta, kad vi­sos są­nau­dos bū­tų už­krau­na­mos ant mo­bi­lio­jo ry­šio ope­ra­to­rių, vals­ty­bės do­ta­ci­jos ne­nu­ma­to­mos. Ope­ra­to­riai sa­vo ruož­tu skai­čiuo­ja, kad vien kor­te­lių re­gist­ra­vi­mas kai­nuos mi­li­jo­nus eu­rų, to­dėl esą naš­ta bus pa­da­ly­ta var­to­to­jams.

Ne­ga­na to, ža­da­ma bran­gin­ti po­kal­bius ne tik išanks­ti­nių kor­te­lių tu­rė­to­jams, bet ir vi­siems mo­bi­lio­jo ry­šio var­to­to­jams, nes esą brangs­tant pi­giau­sioms pa­slau­goms neiš­ven­gia­mai ky­la ir bran­ges­nių pa­slau­gų kai­nos.

Ar­ba štai Lie­tu­vos ban­kas su­gal­vo­jo nuo šių me­tų nu­sta­ty­ti bū­ti­niau­sių ban­ki­nių pa­slau­gų krep­še­lio kai­ną. Ir ką? Tiems, ku­rie la­biau pri­pa­žįs­ta gry­nuo­sius pi­ni­gus (kor­te­les nau­do­ja tik iš­si­gry­nin­da­mi pi­ni­gus ar­ba jo­mis at­si­skai­to par­duo­tu­vė­se, bet neat­lie­ka jo­kių ki­tų ope­ra­ci­jų), da­bar per mė­ne­sį kiek­vie­nos są­skai­tos iš­lai­ky­mas pa­bran­go iki 0,7-0,9 eu­ro. Mat ban­kai su­si­gal­vo­jo įves­ti mis­ti­nį „mi­ni­ma­lų­jį pa­slau­gų mo­kes­tį“. O Lie­tu­vos ban­kas? Jis vi­siš­kai tam ne­prieš­ta­rau­ja, nors ban­kai vien dėl to per me­tus iš gy­ven­to­jų pa­pil­do­mai su­si­žers po ke­lias de­šim­tis mi­li­jo­nų eu­rų. Kaip ir ne­prieš­ta­rau­ja tam, kad kai ku­rie ban­kai iš žmo­nių, iman­čių pa­sko­lą būs­tui, rei­ka­lau­ja nau­do­tis jų pa­rink­tų (o ne pi­giau­sių) tur­to ver­tin­to­jų pa­slau­go­mis ar pri­va­lo­mai draus­tis būs­tą vie­no­je iš nu­ro­dy­tų drau­di­mo bend­ro­vių.

Dar vie­ną ab­sur­dą at­sklei­dė prieš dau­giau nei sa­vai­tę pro­tes­to ak­ci­ją su­ren­gę ve­žė­jai. Pa­si­ro­do, ir jiems nie­kas „ne­pab­ran­go“. Tik už trans­por­to prie­mo­nės drau­di­mą kai ku­rioms įmo­nėms rei­kia mo­kė­ti iki 30 kar­tų dau­giau nei prieš ke­le­rius me­tus.

Be­je, kaip skel­bia aso­cia­ci­ja „Li­na­va“, Lie­tu­va ir šio­je sri­ty­je pir­mau­ja vi­sa­me re­gio­ne: vi­du­ti­nė pri­va­lo­mo­jo drau­di­mo įmo­ka me­tams vie­nam vil­ki­kui pas mus sie­kia 2500 eu­rų, o Len­ki­jo­je ir Es­ti­jo­je – po 1000 eu­rų, Lat­vi­jo­je – 800 eu­rų.

Pak­lau­si­te, kuo čia kal­ti po­li­ti­kai, jei drau­di­mo bend­ro­vės tiek pa­kė­lė kai­nas? Kaip taik­liai „Va­ka­ro ži­nioms“ pa­sa­kė „Li­na­vos“ pre­zi­den­tas Er­lan­das Mi­kė­nas, vals­ty­bė nu­sta­tė pa­rei­gą ve­žė­jams draus­tis pri­va­lo­muo­ju ci­vi­li­nės at­sa­ko­my­bės drau­di­mu, bet pa­mir­šo pa­rei­gą kont­ro­liuo­ti drau­di­kus. O te­rei­kia įsta­ty­mu įves­ti drau­di­mo įmo­kų ri­bas (kaip yra kai­my­ni­nė­se ša­ly­se, to­dėl ten kai­nos ir daug ma­žes­nės) ar­ba bent jau leis­ti ve­žė­jams draus­tis ki­to­se ša­ly­se, taip su­ku­riant kon­ku­ren­ci­ją Lie­tu­vos drau­di­kams. Ta­čiau ne­lei­džia. Ne­pa­na­šu į drau­di­kų lo­biz­mą?