
Naujausios
Sugrįžimas į mamos nosinaičių pasaulį
Tautodailininkė Ugnė Vaineikienė joniškiečius pakvietė į vieno vakaro momentinę parodą „Mamos nosinaitė“, kurioje eksponuota daugiau kaip 200 moteriškų, vaikiškų ir vyriškų nosinių kolekcija. Kiekviena jų – su praeitimi dvelkiančia istorija, savita paskirtimi. Apnertų, siuvinėtų nosinaičių epocha nuo mūsų sparčiai tolsta, nes nauja karta naudoja tik vienkartines popierines nosinaites.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Nosinaitė iš Tasmanijos salos
202 nosinaitės. Lygiai tiek jų į Joniškio kultūros centre organizuotą momentinę parodą atsinešė tautodailininkė Ugnė Vaineikienė. Baltos, nėriniuotos, languotos, siuvinėtos, mereškuotos, puoštos gėlių, vaikams pažįstamų pasakų veikėjų atvaizdais arba – netgi žemėlapiu. Būtent pastarąją nosinę, kuriai jau ne mažiau kaip 45-eri metai, kadaise iš savo mokytojos, ištekėjusios už Australijos lietuvio ir išvykusios gyventi į Tasmanijos salą, gavo dovanų jos mama. Siuntiniuose būdavo flomasterių, skalbimo miltelių, ir pirmasis parkeris su kapsule, o kartą rado tokią geografinę nosinaitę.
„Ją mama leisdavo kartais išlankstyti ir apžiūrėti“, – kaip apie ypač brangų daiktą kalbėjo Ugnė Vaineikienė.
Nosinaitė su perlamutro kryželiu
Sukauptą kolekciją ji gali paversti nesibaigiančių pasakojimų pyne. Štai, pačios brangiausios, itin prabangios baltos, nėriniais banguojančios nosinaitės. Kai kurios su monogramomis, kitos – siuvinėtos. Jos liudija apie kūrėjos kruopštumą, atidumą, sumanumą, tai – tarsi mažas įdaiktintas asmenybės krislelis.
Ant stendo iškabintos languotos, dar blizgančiais lipdukais pažymėtos, nosinės. Jas Ugnės mama parsiveždavo iš Maskvos, pirkusi dar tik būsimam savo vyrui.
Ne vieną išskirtinį egzempliorių kolekcijai tautodailininkė rado dėvėtų rūbų parduotuvėse. Jas skalbė, balino, lygino. Vienoje tokioje šilko nosinaitėje, ją išlanksčiusi netikėtai rado perlamutro kryželį, kuris kažkokio žmogaus gal buvo nešiojamas kaip apsauga nuo nelaimių ar kaip brangus prisiminimas.
Nosinaičių tradicijos
Tautodailininkė Ugnė Vaineikienė priminė, kad kadaise nosinaitėmis apsikeisdavo mergelė ir bernelis, galvodami ir taip primindami vienas kitam apie save. Su nosinaite išlydėdavo ir į paskutinę kelionę, uždėję ją ant suglaustų rankų arba įkišdami į rankovę. Kiekviena nosinaitė būdavo tarsi laiškas, mergina ar moteris, ją apnerdama, į kiekvieną nėrinio spurgelį sudėdavo savo istorijas, išgyvenimus, džiaugsmus ir vargus.
Mamos, išlydėdamos į karą sūnus, įduodavo nosinaitę su įrištu Agotos duonos ar žemės gabalėliu, kad primintų savo kraštą ir saugotų. O iš salės atsirado kelios moterys, kurios pastebėjo, kad tradicija tarsi apsisuka ratu ir dabar jau sūnūs, išvykę gyventi į kitus kraštus, kartais motinoms parveža dovanų nosinaitę kaip suvenyrą.
U. Vaineikienė prisiminė, kad jos tėtis į nosinę susukdavo artimųjų nuotraukas, sakydamas, kad jokio albumo nereikia, o kaime vyrai dar visai neseniai dirbdami laukuose keturkampių didelių nosinių kampuose užrišę mazgus dėvėdavo ant galvos vietoje kepurės nuo saulės.
O štai greičiau Rusijoje būdinga ar iš jos, ten ištremtųjų parsivežta tradicija – iš nosinaičių pasiūta lėlė, kurią mamos dovanodavo ištekančioms dukroms. Lėlė būdavo tarpininkė, kuri „papasakodavo“ apie dukros gyvenimą: jei suglamžyta, apverkta, motina suprasdavo, kad nepasisekė jos vaikui.
Renginio dalyvių prisiminimai
Renginio dalyviai U. Vaineikienės mintis papildė savo prisiminimais. Literatė Regina Briedytė atsinešė dvi apnertas nosinaites, kurias jai dovanojo mokytoja Elena Vaitiekaitienė, tautodailininkas Albertas Martinaitis pasakojo, kad nuo mažų dienų mama mokė švarko kišenėje nešiotis nosinaitę. Jo mamai teko girdėti ir keistą pamokymą iš vieno partinio veikėjo, kuris aiškinęs, kad šilkinės nosinės nereikią net skalbti, tik patrini, ir vėl gali naudoti.
Mato Slančiausko progimnazijos direktorė Svetlana Plaksij į bendrą pasakojimą įpynė istoriją apie vieną neįgalią moterį, kuri mergaites mokydavo nerti. Rodės, kad vąšelis pats jos rankose laksto. Kai nueidavo po kelių dienų, rasdavo visą šūsnį mezginiais apkraštuotų nosinaičių.
Apie nosinaites pasakojo Dalia Petraitienė, Edita Žarkauskaitė, kiti renginio dalyviai. Skambėjo „Kuparo“ dainos, atliktas šokis su skarelėmis. Pati Ugnė Vaineikienė ir pedagogė Virginija Pučkuvienė atliko pastarosios pagal Nijolės Vaičiulytės–Mykolaitienės eiles sukurtą dainą.
Nosinė skirtingais amžiais
Kultūros centro direktorė Ilona Osipova kalbėjo apie nosinaitės istoriją ir simboliką įvairių epochų metu bei skirtinguose menuose.
Dar Romos imperijoje pasiturintys romėnai, patricijai nešiodavo ant kaklo, pečių ar riešo pririštą nedidelę medžiagos atraižą, vadintą orariumu, kuri buvo skirta nusivalyti burną, rankas po valgio.
Prisiminus ikikrikščionišką laikotarpį, žinoma vadinamoji stebuklinga Veronikos drobulė, ant kurios likęs Kristaus veido atspaudas. Viduramžiais nosinaitė buvo jausmų, meilės atributas. Įsimylėjusios moterys jomis perduodavo žinią apie savo jausmus. O Renesanso laikais nosinė tapo itin moderniu aksesuaru. Tik 18 amžiuje Europoje nosinė pradėta naudoti higienos tikslais. Pirmiausia tai darė diduomenė ir pirkliai, pamėgę uostomąjį tabaką.
Pasak I. Osipovos, XIX amžiaus anglų lordas, žinomas poetas Džordžas Baironas sakė, kad tikras džentelmenas savo garderobe turi turėti 10 kostiumų, 50 marškinių, 20 porų batų, 100 kaklakaiščių ir 150 nosinaičių.
Šiandien higienai naudojame popierines servetėles ir, anot Ugnės Vaineikienės, medžiaginės nosinės iškeliauja kartu su mūsų mamomis.
Autorės nuotr.
Ugnė Vaineikienė sako, kad su mūsų mamomis bei močiutėmis iškeliauja ir skarelės, ir medžiaginės nosinaitės.
Ugnė Vaineikienė savo kolekcijoje turi jau daugiau kaip 200 nosinaičių.
Nosinę su žemėlapiu, kuriai jau ne mažiau kaip 45-eri metai, kadaise iš savo mokytojos, ištekėjusios už Australijos lietuvio ir išvykusios gyventi į Tasmanijos salą, gavo dovanų Ugnės Vaineikienės mama.
Labiausiai vertintos – baltos, nėriniais banguojančios nosinaitės.
Raginiai akiniai ir nosinaitė – įprastas senesnių laikų atributas.
Pavasarinis sodo žydėjimas ant nosinaitės.