
Naujausios
A. J. Greimo atminimas įamžintas dviem kūriniais
Vakar Šiauliuose, P. Višinskio gatvėje, prie Šiaulių universiteto (ŠU) III rūmų (anksčiau – Humanitarinis fakultetas), ir Vilniaus gatvėje, prie ŠU Dailės galerijos, atidengtos skulptūros, sukurtos Algirdo Juliaus Greimo metams. Skulptūrų autoriai – šiauliečiai Gintautas Lukošaitis ir Reda Uogintienė.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Atraktyvus biusto ir suolo ansamblis
Šiemet Šiaulių miesto savivaldybė ir Šiaulių dailės galerija pakvietė menininkus dalyvauti meninių akcentų kūrimo plenere-konkurse „(Ne)atrasti Šiauliai“, skirtame kalbininko, semiotiko, mitologijos tyrinėtojo, ilgą laiką gyvenusio ir dirbusio Šiauliuose, Algirdo Juliaus Greimo metams.
Konkursui buvo pateikti aštuoni pasiūlymai iš Telšių, Panevėžio ir Šiaulių miestų menininkų. Komisija, sudaryta iš Dailininkų, Architektų ir Dizainerių sąjungų narių, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos ir Šiaulių dailės galerijos atstovų, geriausiai įvertino šiauliečių Gintauto Lukošaičio, Redos Uogintienės ir Dariaus Augulio kūrybinius sprendimus.
Daugiausiai komisijos balų surinko kūrybiškiausiai istorinės atminties įamžinimą ir meninį atraktyvumą suderinusi Gintauto Lukošaičio skulptūra.
Menininkas pasirinko tradicinį A. J. Greimo biustą ir atraktyvų suolo ir postamento ansamblį.
G. Lukošaitis „Šiaulių kraštui“ atskleidė, jog iš pradžių net buvusi mintis prikabinti peiliuką, kuriuo būtų galima ant suoliuko išraižyti žodžius. „Žinoma, ne keiksmažodžius, o gražius žodžius“, – šypsojosi menininkas.
Skulptorius neatsitiktinai savo kūriniui pasirinko vietą prie Humanitarinio fakulteto, nes A. J. Greimas buvo kalbininkas, semiotikas, be to, tai „gera vizualinė erdvė“, juoda skulptūra puikiai atrodo balto fasado fone, kūrinys stovi miesto centre, kur yra nemažas judėjimas. G. Lukošaitis viliasi, kad rekonstravus P. Višinskio gatvę, jo kūrinys dar geriau suskambės šioje erdvėje.
A. J. Greimo biustui įkvėpimo skulptorius sėmėsi žiūrėdamas Sauliaus Beržinio režisuotą filmą „Didysis prasmės ieškotojas – Algirdas Julius Greimas“. G. Lukošaitis jį rekomenduoja visiems pasižiūrėti, kurie nori suprasti, kas ir koks buvo A. J. Greimas.
„Žmogus per amžių keičiasi. Kartais nuotraukose pats savęs gali neatpažinti. Vienoks A. J. Greimas buvo 35-erių, kitoks – 55-erių, dar kitoks – 70-ies. Bet kas yra veiduose? Gražiausi veidai yra jauni ir labai seni. Jauname veide žiba visa, kas yra prieš akis, o sename atsispindi visa, kas praėjo. Taigi, išraiškos prasme patogiausia daryti arba jauną, arba labai seną veidą. Sudėtingiausia daryti vidutinio amžiaus žmogaus veidą, nors jie jau pakankamai „sugedę“, bet dar nieko nesakantys“, – paaiškino G. Lukošaitis.
Bemaž dešimt kartų peržiūrėjęs filmą apie A. J. Greimą, skulptorius apsisprendė, kad kalbininką vaizduos seną, su veide atsispindinčia visa gyvenimiška patirtimi ir išmintimi. Tik be akinių, kurie skulptoriui pasirodė nereikalingas balastas, tačiau su cigarete lūpose, mat kalbininkas neretai rūkydavo net per paskaitas. Beje, ant suoliuko, kuris dar neseniai stovėjo toje vietoje, kur dabar yra skulptūra, taip pat prisėsdavo parūkyti studentai, dėstytojai, praeiviai.
Pasak G. Lukošaičio, cigaretė, rūkymas šiuo atveju turi ir kitą prasmę – iki galo neišsirutuliojusios, neišsigryninusios minties simbolis.
Atidengdamas skulptūrą G. Lukošaitis į dangų paleido balioną su žodžiais „Turiu garbės pranešti, kad meilė egzistuoja“. Tai – A. J. Greimo žodžiai, nuskambėję filme „Didysis prasmės ieškotojas“.
Laumė nutūpė ant Dailės galerijos sienos
Antrą vietą konkurse užėmė R. Uogintienės sukurta skulptūra „Laumė“. Nors pagal menininkės sumanymą laumė turėjusi įsikurti medyje, tačiau komisija jai surado kitą vietą ir įkurdino ant Šiaulių universiteto Dailės galerijos sienos.
Laumė buvo mėgstamas A. J. Greimo lietuviškos mitologijos tyrinėjimų personažas.
Kadangi lietuvių liaudies pasakose, padavimuose laumė kartais pasiverčia gegute, R. Uogintienė savąją laumę vaizduoja kaip moterį-paukštį – su sparnais, kaulėtomis rankomis ir skaisčiai raudonomis lūpomis.
A. J. Greimas apie laumes savo knygoje „Tautos atminties beieškant. Apie dievus ir žmones“ rašo: „Panašiai, kaip laimės, prisistačiusios vaikui gimstant, užfiksuoja šį įvykį, prikerkdamos jam gyvenimą, kaip pastovią būseną, taip ir Gegė savo pirmu užkukavimu – nelyginant kino operatorius staigiai sustabdydamas filmo sukimąsi – sušaldo žmonių veiklą, paversdama ją likimu: bedirbant kukavimo pagautas žmogus visą metą dirbs, gulintis žmogus visus metus bus tinginys, nevalgęs – badaus, o su pinigais užkukuotas bus turtingas.“
Meninių akcentų mieste daugėja
Šiaulių miesto savivaldybė iš Kultūros plėtros programos šių metų plenerui-konkursui skyrė 17 000 eurų. Šios lėšos skirtos įgyvendinti meniniams akcentams, menininkų honorarams bei kitoms išlaidoms, susijusioms su kūrinių pastatymu ir viešinimu.
Meninių akcentų pleneras-konkursas surengtas jau ketvirtą kartą. 2014 metais pirmame plenere-konkurse daugiausiai vertinimo balų taip pat surinko G. Lukošaičio kūrinys – skulptūrinė kompozicija „Stipruolis Nosys“ (stovi Šiaulių traukinių stotyje). Antrą vietą pelnė nuotaikinga Martyno Gaubo skulptūra „Mano batai“, į kuriuos įsispirti galima Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvare netoli Šiaulių dailės galerijos. Trečia buvo R. Uogintienės skulptūrinė kompozicija „Angelų lietus“, „lašais“ papuošusi Dailės galerijos sieną
2015 metais daugiausiai komisijos narių balų vėlgi surinko G. Lukošaičio darbas – „Verksmas“. Šiauliečių vadinama „Verkianti mergaitė“, atsiradusi Prisikėlimo aikštėje prie Šiaulių valstybinės kolegijos, sulaukė prieštaringų vertinimų ir diskusijų, kurios netyla iki šiol.
2016 metais konkursą laimėjo M. Gaubo skulptūra, skirta Gerardo Bagdonavičiaus atminimui. „Penzeliukas“ stypso prie Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Kurdamas A.J. Greimo biustą šiaulietis skulptorius Gintautas Lukošaitis įkvėpimo sėmėsi žiūrėdamas filmą „Didysis prasmės ieškotojas – Algirdas Julius Greimas“.
Algirdui Juliui Greimui skirtos skulptūros atidengimo šventę savo pasirodymu pradėjo šiaulietis perkusininkas Gintautas Gascevičius.
Šiaulietės menininkės Redos Uogintienės sukurta „Laumė“ (mėgstamas A. J. Greimo pasakų personažas) „nutūpė“ ant Šiaulių universiteto Dailės galerijos sienos.
Prasmės ieškotojas
Lietuvių kilmės prancūzų semiotikas, kalbininkas, mitologas, eseistas, vienas žymiausių šiuolaikinės semiotikos atstovų, Paryžiaus semiotikos mokyklos įkūrėjas Algirdas Julius Greimas gimė 1917 metais kovo 9 dieną Tuloje, Rusijoje. Mirė 1992 metais vasario 27 dieną Paryžiuje, palaidotas Kauno Petrašiūnų kapinėse.
1929–1931 metais A. J. Greimas gyveno Šiauliuose, lankė berniukų gimnaziją (dabar Juliaus Janonio gimnazija). 1934–1935 m. studijavo teisę Vytauto Didžiojo universitete, 1936–1939 m. kalbotyrą Grenoblio universitete (Prancūzija). Grįžęs į Lietuvą 1940–1944 m. gyveno Šiauliuose, mokytojavo mergaičių gimnazijoje (dabar Didždvario gimnazija) ir Prekybos institute (dabar Šiaulių universitetas), priklausė Šiaulių kultūrininkų būreliui. Buvo vienas iš almanacho „Varpai“ leidimo iniciatorių.
1944 m. su šeima pasitraukė į Prancūziją. 1949 m. Sorbonoje apgynė habilituoto daktaro disertaciją „Mada 1830-aisiais“. Dėstė Aleksandrijos (Egiptas), Ankaros ir Stambulo (Turkija), Puatjė (Prancūzija) universitetuose. Nuo 1965 m. Paryžiuje vadovavo semiolingvistinių tyrimų seminarui, kurio pagrindu susiformavo Paryžiaus semiotikos mokykla.
A. J. Greimo teoriniai moksliniai tyrimai padėjo pagrindus semiotikai kaip kalbinių ir nekalbinių ženklų sistemų prasmingumo mokslui. Jis sukūrė teoriją, aprašančią ženklų sistemų susidarymo ir jų funkcionavimo universalius principus, tų sistemų ryšius ir sąveiką.
Daugumą kalbinių bei semiotinių darbų A. J. Greimas parašė prancūziškai. Mitologijos studijas ir eseistiką jis rašė ir lietuviškai.
2017-uosius Seimas paskelbė A. J. Greimo metais. Kalbininko 100-osios gimimo metinės yra įtrauktos į UNESCO Generalinės konferencijos 2016–2017 metų minimų sukakčių sąrašą.