
Naujausios
Kai laimingas vaikas, laimingi ir tėvai
Kas svarbiausia auginant vaiką: ar tai, kad jis įgytų kuo daugiau žinių, ar kad būtų smalsus ir kūrybingas? Šiaulių universiteto dėstytoja kineziterapeutė dr. Vaida Aleknavičiūtė-Ablonskė parodoje „Ką veiki?/ Tavo PIN kodas“ dalijosi savo asmenine patirtimi, kaip auginti smalsų, drąsų, kūrybingą ir atsakingą vaiką.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Pagyrimų nebūna per daug
„Aš ne psichologė. Esu mama, kuri nori užauginti savo vaikus laimingus, drąsius ir aktyvius visuomenės piliečius“, – sako V. Aleknavičiūtė-Ablonskė. Moteris, augindama dvi savo dukras, remiasi kitų psichologų rekomendacijomis, pastebėjimais. Tačiau žinios yra viena, o visa kita, kaip tai veikia praktikoje. Pranešime „Laimingi ir vaikai, laimingi ir jūs“ ji apžvelgė tuos metodus, kurie jai pasiteisino, pateikė konkrečių pavyzdžių.
Pasak dėstytojos, tik nuo tėvų priklauso, kokiu žmogumi taps užaugęs vaikas: ar jis bus linksmas, smalsus, ar bus nervingas, niekuo nesidomintis niurgzlys.
„Savo šeimoje mes stengiamės vadovautis tokia taisykle, kad vaikas jaučiasi laimingas, mylimas, kai jaučiasi saugus, o saugus – kai žino taisykles“, – sako pranešėja.
V. Aleknavičiūtė-Ablonskė įsitikinusi, kad vaikas jaučiasi mylimas, kai yra giriamas, todėl savo dukras stengiasi girti kuo dažniau nebijodama, kad jos išleps. Tik pagyrimas turi būti aiškus, tikslus, konkretus ir be pataikavimo. Pavyzdžiui, vaikas suplovė indus ir mes jį pagiriame: „Šaunuolis, tu suplovei indus“.
Girdami vaiką, parodome jam rūpestį, dėmesį, ko iš jo tikimės ir ateityje. Taip vaikui suteikiame pasitikėjimo savimi.
Reikia nuoširdžiai domėtis tuo, ką vaikas daro, dalyvauti toje veikloje. Pavyzdžiui, mažas vaikas susikaupęs stato kaladėlių bokštą. Tėvai vaiką gali pagirti: „Tu labai susikaupęs dėlioji, tau tikriausiai išeis labai aukštas bokštas.“
„Vaikui nereikia įsakinėti, valdyti jo, tiesiog atspindėkite tai, ką matote“, – pataria pranešėja.
Saugumo suteikia tarpusavio pasitikėjimas
„Vaikams jaustis saugiems padeda sąžiningumo, tarpusavio pasitikėjimo, empatijos, taip pat optimizmo ir problemų sprendimo mokymasis“, – sako dviejų vaikų mama.
Sąžiningumo ir tarpusavio pasitikėjimo mokymasis padeda kurti ir išlaikyti artumą tarp tėvų ir vaikų.
„Man patinka ta idėja ir aš ja vadovaujuosi, kad niekada nereikia nuo vaiko slėpti jokių bėdų, su kuriomis tenka susidurti šeimoje, kad ir kokios skaudžios ar nemalonios jos būtų. Vaikui reikia viską pasakyti ir paaiškinti. Tikiu, kad mes vaikui taip parodome ir mokome jį, kaip reaguoti į problemas, kaip tvarkytis su emocijomis ir kaip spręsti problemas. Tuo pačiu vaikui siunčiame žinią, kad ir tu gali įveikti savo problemas, o jeigu kils bėdų, mes tau padėsime“, – sako moteris.
Kaip ugdyti tarpusavio pasitikėjimą?
V. Aleknavičiūtė-Ablonskė pateikia pavyzdį iš savo praktikos. Dažnai svečiuojasi tėvų sodyboje, kuri nėra aptverta, o netoliese – gana judri gatvė ir tvenkinys. Kaip susitarti su mažu vaiku, kad trumpam paliktas vienas jis neišbėgtų į gatvę ar nenueitų prie tvenkinio?
„Kai dukrai buvo treji metukai, paklausiau jos: „Jeigu nueisiu į trumpam į vidų, ar tu niekur neišeisi iš kiemo, ar galiu tavimi pasitikėti?“ Dukra patvirtina. Nueinu į vidų ir užtrunku kiek ilgiau tuo pačiu stebėdama, ką dukra veikia kieme. Po kurio laiko išėjusi į lauką pagiriu dukrą: „Šaunuolė, tu išbuvai kieme. Aš galiu tavimi pasitikėti.“ Tai vienas iš variantų, kaip mes kuriam pasitikėjimą“, – sako pranešėja.
Kitas būdas kurti tarpusavio pasitikėjimą – netoleruoti melo. „Mes tave mylėsime visada, kas benutiktų, ką bepadarytum, tik niekada mums nemeluok. Jeigu meluosi, mes tavimi nepasitikėsim“, – taip reikėtų susitarti su vaiku.
Empatija
Norint, kad vaikas mokėtų užjausti, suprasti kitą ir padėti, reikia šito iš jo tikėtis. V. Aleknavičiūtė-Ablonskė įsitikinusi, kad ir trimetis vaikas geba susidoroti su atitinkamomis namų ruošos užduotimis, padėti artimiesiems.
Keturmetė dėstytojos dukra namuose turi tam tikrų pareigų – suplauti puodelius, nuvalyti dulkes, pasikloti savo lovą ir pašerti katinėlį.
Maži vaikai dažnai nenoriai dalijasi savo žaislais. Čia taip pat praverčia empatijos ugdymas. „Kaip manai, kaip tas vaikas jaučiasi, kad tu nesidaliji žaisliuku? Atsakymas dažniausiai būna: „Liūdnas“. O tu ar norėtum taip jaustis? Jeigu ne, tai gal pasidalink žaisliuku, vaikas truputį pažais ir tau grąžins“, – pavyzdį pateikia pranešėja.
Kaip vaikams suprasti, kad tėvai juos myli?
Kuo daugiau būti su vaiku, rodyti rūpestį ir užuojautą. Pasak pranešėjos, net ir neturint daug laiko, reikia būtinai surasti jo savo vaikams ir tą laiką praleisti kokybiškai, nuoširdžiai džiaugiantis bendra veikla: žaidžiant, kalbantis, keliaujant.
Taip pat nuoširdžiai reikia domėtis vaiko problemomis. Jeigu vaikas sako, kad susipyko su draugu, nereikėtų į tai numoti ranka, nes vaikui tai yra labai svarbu. Reikėtų pasikalbėti, kodėl susipyko, kas nutiko, ką būtų galima pakeisti, kad kitą kartą taip nenutiktų.
Reikia didžiuotis tais dalykais, kuriuos vaikas išmoksta ir padaro. Ir džiaugsmu reikėtų pasidalinti ne tik vaikui girdint, bet ir prie senelių, draugų, giminaičių. Didžiavimasis savo vaiko pasiekimais kelia vaiko savivertę.
Dar vienas svarbus dalykas parodyti, kad mylite vaiką, kuo dažniau jį apkabinti, pamyluoti. To reikia ne tik kūdikiams, mažiems vaikams, bet ir jau paaugusiems. Net ir paaugliams reikalingas apkabinimas.
„Vaikas visada yra geras, netinkamas gali būti tik jo elgesys. Jeigu dukra padarė kažką blogo, niekada nesakau, kad tu esi bloga. Sakau – tu blogai, netinkamai pasielgei“, – patirtimi dalijasi pranešėja.
Optimizmo galima išmokti
Norint, kad vaikas užaugtų laimingas, reikia jį mokyti optimizmo.
„Daug mokslinių studijų atlikta, kad optimizmas gerina ne tik psichinę, bet ir fizinę sveikatą. Optimistai yra labiau linkę bendrauti, draugauti, jiems geriau sekasi moksle, darbe, ramiau žiūri į visas gyvenimiškas situacijas. Taip yra ir dėl to, kad optimistai yra linkę prisiimti įsipareigojimus, kartoti tuos veiksmus, kurie veda į sėkmę. Jeigu juos ištinka nesėkmė, jie tai priima kaip laikiną veiksnį, kurį išgyvena ir eina toliau“, – sako V. Aleknavičiūtė-Ablonskė.
Moteris savo vaikus optimizmo moko kiekvienoje situacijoje įžvelgdama kažką gero. Kiekvieną vakarą kartu su vyresniąja dukra mintimis perbėga per praėjusią dieną. Mama prašo dukros prisiminti tris gerus dalykus įvykusius tą dieną ir tik vieną blogą. Apibendrinus pasirodo, kad diena buvo gera. Tada mama klausia, kokia bus kita diena. Dukra paprastai sako, kad bus gera, pasakiška, nuostabi.
„Taip tam tikru būdu programuojam, kad rytoj bus gera diena. Kitaip sakant, neurolingvistinis programavimas“, – sako pranešėja.
Mokosi spręsti problemas
V. Aleknavičiūtė-Ablonskė sako, kad reikia kuo daugiau kalbėtis su vaiku, nes taip auga ir vaikas, augi ir pats.
Kalbėtis reikia ne tik apie gerus dalykus, bet ir apie problemas. Vaiką reikia išmokyti spręsti jas. Pavyzdžiui, jeigu vaikas kažko labai užsigeidžia arba kažkas vyksta ne taip kaip jis nori, ir pradeda ožiuotis, verkti, reikia nuraminti vaiką ir paprašyti, kad jis įvertintų problemą: ar ji didelė, ar vidutinė, ar maža.
„Kol kas mums visos problemos atrodo labai didelės, – šypsosi moteris. – Pavyzdžiui, nusipirkome ledų, palikome šaldiklyje pas senelius, o po savaitės nuvažiavę ten jų neberadome. Problema! Ir didelė problema. Kai vaikas nurimo, pradėjom ieškoti kartu sprendimo būdo. Tereikia nuvažiuoti į parduotuvę, nusipirkti ledų ir nebus problemos.“
Taigi, vaikui reikia parodyti kelius, kaip galima išspręsti problemą.
Jeigu vaikas elgiasi netinkamai, jį reikia sustabdyti, perspėti, o jeigu reikia, ir nubausti.
„Vaikui reikia žinoti ribas ir taisykles. Jeigu vaikas elgiasi netinkamai, iki trijų kartų perspėju, kas laukia, jeigu nesiliaus. Jeigu ir toliau taip elgiasi, vaikas susilaukia bausmės“, – sako pranešėja.
Gėdinti vaiką reikėtų tik tuomet, jei vaikas tikrai pasielgė negražiai, labai blogai ir į tai nėra jokio emocinio atsako.
„Pati didžiausia bausmė, įvardija psichologai, yra vieša gėda. Tačiau šito reikėtų vengti, jeigu vaiko nusižengimas nėra labai didelis“, – pataria V. Aleknavičiūtė-Ablonskė.
Jeigu vaikas kažko nenori daryti, tėvai to turėtų išsireikalauti kitaip, tik ne šaukdami ar rėkdami. Yra tam būdų.
„Draudimą stengiuosi keisti į siūlymą. Pavyzdžiui, dukra nori ir valgyti, ir kalbėti vienu metu. Vietoj to, kad sakyčiau nekalbėk pilna burna, aš patariu: „Tu dabar pavalgyk, aš palauksiu ir išklausysiu tave.“ Rezultatą gauname tą patį – ji nekalba pilna burna“, – sako moteris.
Dar vienas būdas – „įrodyk, kad aš neteisi“. Tik juo V. Aleknavičiūtė-Ablonskė pataria nepiktnaudžiauti, nes nebeveiks.
„Pavyzdžiui, noriu, kad greitai suvalgytų košę, o ji žiūri filmukus ir pamiršta valgyti. Aš tada sakau: „Lažinuosi, kad filmukas baigsis anksčiau, negu tu baigsi valgyti košę.“ Tada ji skuba pavalgyti, kol nesibaigė, ir man patenkinta sako, kad buvau neteisi“, – patirtimi dalijasi pranešėja.
„Vaikai – tai ne maži žmonės, o dideli pasauliai. Tad mylėkime ir džiaukimės savo dideliais pasauliais“, – pataria V. Aleknavičiūtė-Ablonskė.
Asmeninė nuotr.
„Aš ne psichologė. Esu mama, kuri nori užauginti savo vaikus laimingus, drąsius ir aktyvius visuomenės piliečius“, – sako Šiaulių universiteto dėstytoja kineziterapeutė dr. Vaida Aleknavičiūtė-Ablonskė ir dalijasi savo patirtimi.