Metų mokytoja: „Esu savo vietoje“

Metų mokytoja: „Esu savo vietoje“

Me­tų mo­ky­to­ja: „Esu sa­vo vie­to­je“

Šie­met Tarp­tau­ti­nės mo­ky­to­jų die­nos pro­ga Me­tų mo­ky­to­jo ap­do­va­no­ji­mai bu­vo įteik­ti ke­tu­rioms Šiau­lių pe­da­go­gėms, ku­rios sa­vo veik­lo­je daug dė­me­sio ski­ria et­ni­nei kul­tū­rai, lie­tu­vy­bei ir tau­tiš­ku­mui puo­se­lė­ti. Vie­na iš jų – Edi­ta Šliau­te­rie­nė, „Ju­ven­tos“ pro­gim­na­zi­jos mu­zi­kos mo­ky­to­ja. „Ma­nau, kad dar­bas tu­ri teik­ti ma­lo­nu­mą“, – sa­ko Edi­ta.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Gro­ja vi­sa šei­ma

Su me­tų mo­ky­to­ja su­si­tin­ka­me mo­kyk­lo­je, ku­rio­je ji dir­ba dau­giau kaip 20 me­tų. Čia dir­ba ir jos vy­ras, taip pat mu­zi­kos mo­ky­to­jas, šią mo­kyk­lą lan­ko ir tre­čio­kė duk­ra, tik sū­nus jau gim­na­zis­tas ir ei­na į ki­tą mo­kyk­lą. Vi­si mu­zi­kuo­ja. Edi­ta – kank­li­nin­kė, vy­ras Arū­nas – akor­deo­ni­stas, vai­kai – smui­ki­nin­kai.

Ar vi­sa šei­ma gro­ja kar­tu? „Ne“, – nu­si­juo­kia Edi­ta. Nors per gi­mi­nės šven­tes ir su­lau­kia pra­šy­mų pa­gro­ti, ta­čiau daž­niau­siai at­si­sa­ko. Mu­zi­ka Šliau­te­riams – nors ir mie­las, bet dar­bas. „Mes juk kir­pė­jos ne­pra­šo­me per šven­tę ap­kirp­ti, ar gy­dy­to­jo pa­kon­sul­tuo­ti“, – šyp­so­si mo­ky­to­ja.

Edi­ta su Arū­nu gro­ja liau­diš­kų šo­kių an­samb­ly­je „Ka­la­ti­nis“, vai­kai – mo­kyk­lų ko­lek­ty­vuo­se.

„Sa­ko­ma, kad rei­kia at­sar­giai sva­jo­ti. Ma­no tė­tis gro­jo akor­deo­nu, bu­vo sa­va­moks­lis. Aš ir­gi la­bai no­rė­jau gro­ti akor­deo­nu, bet neįs­to­jau. Už­tat vy­rą ga­vau akor­deo­nis­tą“, – juo­kia­si Edi­ta.

E. Šliau­te­rie­nė „Ju­ven­to­je“ dės­to mu­zi­ką, taip pat tu­ri sku­du­ti­nin­kų ir kank­li­nin­kų gru­pes bei va­do­vau­ja mo­kyk­los inst­ru­men­ti­nei ka­pe­lai. Kar­tu su mo­ki­niais da­ly­vau­ja dai­nų šven­tė­se, ša­lies ir tarp­tau­ti­niuo­se kon­kur­suo­se, fes­ti­va­liuo­se.

Edi­ta sa­ko, kad sėk­min­gi mo­ki­nių pa­si­ro­dy­mai kon­cer­tuo­se su­tei­kia dau­giau­siai džiaugs­mo ir pa­si­di­džia­vi­mo sa­vo dar­bu. „Kaip ge­rai, kad da­bar yra vi­sos ga­li­my­bės nu­fil­muo­ti pa­si­ro­dy­mus ir po kon­cer­to dar ir dar kar­tą pa­si­džiaug­ti“, – šyp­so­si mo­ky­to­ja.

Ap­do­va­no­ji­mai iš­sklai­do abe­jo­nes

E. Šliau­te­rie­nė sa­ko, kad dirb­da­ma apie ap­do­va­no­ji­mus ne­gal­vo­ji, da­rai tai, kas pa­tin­ka, ką mo­ki, ir sten­gie­si tuo su­do­min­ti vai­kus, pa­drą­sin­ti juos. Sun­kiais mo­men­tais bū­na ir abe­jo­nių – gal gy­ve­ni­me pa­si­rin­kau ne tą ke­lią.

„Gau­tas ap­do­va­no­ji­mas – tar­si įro­dy­mas, kad tai, ką da­rau, su­ge­bu ge­riau­siai, kad esu sa­vo vie­to­je“, – sa­ko mo­ky­to­ja.

Dar bū­da­ma tre­čio­kė Edi­ta ži­no­jo, kad no­ri bū­ti mu­zi­kos, ang­lų ar­ba ma­te­ma­ti­kos mo­ky­to­ja. Du no­rai iš­si­pil­dė. Prieš ke­lerius me­tus E. Šliau­te­rie­nė ta­po dip­lo­muo­ta ang­lų kal­bos mo­ky­to­ja. „Ma­te­ma­ti­kos mo­ky­to­ja jau tur­būt ne­bū­siu“, – juo­kia­si Edi­ta.

Tap­ti ang­lis­te E. Šliau­te­rie­nė su­gal­vo­jo, kai duk­ra bu­vo vi­sai ma­žu­tė. Ang­lų kal­bos ži­nių la­bai pri­reik­da­vo ra­šant tarp­tau­ti­nius pro­jek­tus, sve­čiuo­jan­tis už­sie­ny­je.

„Pa­gal­vo­jau, kad ar kur­sai, ar stu­di­jos vis tiek kai­nuos, bet bai­gu­si stu­di­jas tu­rė­siu dip­lo­mą, vis tiek kaž­kaip rim­čiau ne­gu pa­žy­mė­ji­mas“, – pa­sa­ko­ja Edi­ta.

Ka­dan­gi Šiau­lių uni­ver­si­te­te bu­vo bai­gu­si pra­di­nių kla­sių ug­dy­mo su mu­zi­ka pro­gra­mą ir dar mu­zi­kos ma­gist­ran­tū­rą, ne­ma­žai da­ly­kų bu­vo įskai­ty­ti ir ang­lų kal­bos stu­di­jas pa­vy­ko ­baig­ti per dve­jus me­tus.

Lie­tu­vos mo­ky­to­jus len­kia net ru­mu­nai

Pak­laus­ta, ko­dėl kar­tais ap­lan­ko abe­jo­nės dėl pa­si­rink­tos pro­fe­si­jos, E. Šliau­te­rie­nė sa­ko, kad mo­ky­to­jo pro­fe­si­ja kuo to­liau, tuo la­biau nu­ver­ti­na­ma, jau se­niai ne­bė­ra pres­ti­ži­nė, tai ro­do ir ma­žas sto­jan­čių­jų į pe­da­go­gi­nes spe­cia­ly­bes skai­čius. Net ir bai­gu­sie­ji pe­da­go­gi­ką ne vi­si nuei­na dirb­ti į mo­kyk­las, nes tai psi­cho­lo­giš­kai la­bai sun­kus dar­bas.

Ki­ta prie­žas­tis – per ma­žas at­ly­gi­ni­mas. Ne­ma­žai mo­ky­to­jos pa­žįs­ta­mų mu­zi­kų ir ki­tų spe­cia­ly­bių mo­ky­to­jų ieš­ko­si pa­pil­do­mų dar­bų, nes iš vie­nos al­gos ne­pra­gy­ve­na.

Prieš pu­sant­rų me­tų E. Šliau­te­rie­nei su mo­ki­niais te­ko kon­cer­tuo­ti Ru­mu­ni­jo­je. „Kai va­žia­vo­me ten, kaž­kas rep­li­ka­vo: „Ką veik­si­te ta­me či­go­ny­ne?“ O pa­si­kal­bė­jus su vie­tos mo­ky­to­jais paaiš­kė­jo, kad jie už­dir­ba ge­ro­kai dau­giau ne­gu mes“, – pa­sa­ko­ja Edi­ta.

Po­žiū­rį at­si­ne­ša iš šei­mos

Ar vai­kus leng­va su­do­min­ti et­no­kul­tū­ra, liau­dies mu­zi­ka?

E. Šliau­te­rie­nė sa­ko, kad su­pra­ti­mą, po­žiū­rį į dau­ge­lį da­ly­kų vai­kai at­si­ne­ša iš šei­mos. Yra ne­ma­žai jau­nų šei­mų, ku­rioms ar­ti­ma liau­dies mu­zi­ka, šo­kiai, et­no­kul­tū­ra, tau­tiš­ku­mas, o yra šei­mų, ku­rios į tai žiū­ri kaip į at­gy­ve­ną, se­nie­ną.

Pa­sak mo­ky­to­jos, ne­pri­ver­si vai­ką gro­ti sku­du­čiais ar kank­lė­mis, jei­gu jis sva­jo­ja apie elekt­ri­nę gi­ta­rą. Jei­gu vai­kas tvir­tai ži­no, ko no­ri, ir jei­gu tam pri­ta­ria tė­vai, pa­žan­ga bū­na spar­ti. Ir prie­šin­gai – jei­gu vai­kui kaž­kas pri­me­ta­ma per prie­var­tą, nes to no­ri tė­vai, vargs­ta ir mo­ki­nys, ir mo­ky­to­jas. Vis­gi kar­tais ir to­kiais at­ve­jais pa­vyks­ta „už­no­rin­ti“ vai­ką.

Ki­ta ver­tus, inst­ru­men­tai, tau­ti­niai rū­bai yra vie­na, ta­čiau bū­na taip, kad dai­nuo­da­mi liau­dies dai­nas šiuo­lai­ki­niai vai­kai jau ne­sup­ran­ta kai ku­rių žo­džių ar­ba sa­vaip juos in­terp­re­tuo­ja, kad ir pu­ti­ną.

Kal­bė­da­ma ne tik apie mu­zi­ką, bet ir apie ki­tus mo­ko­muo­sius da­ly­kus, mo­ky­to­ja sa­ko, kad mū­sų ša­ly­je pro­gra­mos yra per pla­čios ir to­dėl ne­lie­ka lai­ko pa­si­gi­lin­ti į svar­biau­sius da­ly­kus. Ir moks­lo me­tų il­gi­ni­mas, pa­sak E. Šliau­te­rie­nės, pro­ble­mos neišsp­ręs, rei­kia per­žiū­rė­ti pro­gra­mas nuo pat pir­mos iki dvy­lik­tos kla­sės.

„Lie­tu­vos vai­kai nė­ra be­raš­čiai, tie­siog vis­ko yra per daug“, – įsi­ti­ki­nu­si mo­ky­to­ja.

Sun­ku­mai – įvei­kia­mi

Pak­laus­ta, ar prieš 20 me­tų bu­vo leng­viau dirb­ti, ar da­bar, E. Šliau­te­rie­nė sa­ko, kad anks­čiau bu­vo leng­viau, o da­bar – įdo­miau.

Mo­ky­to­jos pa­ste­bė­ji­mu, se­niau vai­kai bu­vo ra­mes­ni, da­bar – jud­res­ni, be to, pa­si­skirs­tę į dvi aiš­kias gru­pes: vie­niems vis­kas įdo­mu, ki­tiems – nie­kas. Ypač sun­ku su­do­min­ti, kaž­kuo nu­ste­bin­ti paaug­lius.

Dirb­ti da­bar įdo­miau, nes yra daug nau­jų ino­va­ty­vių prie­mo­nių, pro­gra­mų, pro­gra­mė­lių. Ir kla­si­kų kū­ri­nius vai­kai da­bar ne­re­tai at­pa­žįs­ta iš žai­di­mų pro­gra­mė­lių, fil­mų, te­le­fo­no me­lo­di­jų ir pa­na­šiai.

Kaip liau­dies mu­zi­kos ko­lek­ty­vo va­do­vei E. Šliau­te­rie­nei di­džiau­sia pro­ble­ma ne mu­zi­kos inst­ru­men­tai, o tau­ti­niai kos­tiu­mai. Pa­sak mo­ky­to­jos, šo­kė­jams la­biau pa­si­se­kė – Tau­ti­nio kos­tiu­mo me­tais jie su­lau­kė dė­me­sio ir bu­vo ap­rū­pin­ti nau­jais rū­bais, o štai mu­zi­kan­tai ir vėl li­ko ne­pas­te­bė­ti.

Pa­tys mo­ky­to­jai ieš­ko­si au­dė­jų, siu­vė­jų, var­to žur­na­lus ieš­ko­da­mi, kaip tu­ri at­ro­dy­ti jų re­gio­no kos­tiu­mas. Kar­tais ren­gi­niuo­se net su­lau­kia pa­sta­bų, kad jų kos­tiu­mas „mai­šy­tas": marš­ki­niai – vie­no re­gio­no, o kel­nės ar si­jo­nas – ki­to.

„Ne­paaiš­kin­si, kad ap­si­ren­gė­me tuo, ką tu­rė­jo­me“, – šyp­te­li mo­ky­to­ja.

Nors iš­vy­kas į fes­ti­va­lius, kon­kur­sus fi­nan­suo­ja mo­kyk­la, ta­čiau kar­tais star­ti­niam mo­kes­čiui ten­ka pri­si­dė­ti ir tė­vams.

„Kar­tą skam­bi­na tė­ve­lis ir sa­ko: „Ko­dėl aš tu­riu mo­kė­ti 10 eu­rų? Juk ma­no vai­kas kon­cer­tuos, tai jam tu­ri mo­kė­ti.“ Vi­so­kių niuan­sų bū­na. Iš pra­džių su­si­ner­vi­ni, o pa­skui tai virs­ta anek­do­tais“, – šyp­so­si mo­ky­to­ja.

Edi­ta sa­ko, kad su tam tik­rais sun­ku­mais, iš­šū­kiais su­si­du­ria­ma, ko ge­ro, kiek­vie­na­me dar­be.

„Jei­gu su­si­tvar­kai su jais, va­di­na­si, vis­kas ge­rai. Jei­gu pa­si­da­ro per sun­ku, be­lie­ka keis­ti dar­bą. Ma­nau, kad dar­bas tu­ri teik­ti ma­lo­nu­mą. Bū­na, kad su­lau­ki kri­ti­kos, ne­pa­si­se­ka kaž­kas, bet ne­rei­kia ne­šio­tis skau­du­lių, ne­rei­kia vis­ko im­ti į šir­dį. Pa­ti­ko vie­no dės­ty­to­jo uni­ver­si­te­te iš­sa­ky­ta min­tis, kad dar­be ne­rei­kia bū­ti fa­na­tu, nes tai ga­li pra­žu­dy­ti“, – re­cep­tu da­li­ja­si mo­ky­to­ja.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Me­tų mo­ky­to­ja Edi­ta Šliau­te­rie­nė sa­ko, kad su­pra­ti­mą, po­žiū­rį į dau­ge­lį da­ly­kų vai­kas at­si­ne­ša iš šei­mos, ir džiau­gia­si, jog yra daug jau­nų šei­mų, ku­rioms ne­sve­ti­ma liau­dies mu­zi­ka ir et­no­kul­tū­ra.

Kank­lės – my­li­miau­sias Edi­tos Šliau­te­rie­nės, Šiau­lių „Ju­ven­tos“ pro­gim­na­zi­jos mu­zi­kos mo­ky­to­jos, inst­ru­men­tas.