
Naujausios
„Šiaulių kraštas“ tęsia diskusiją, kaip turėtų būti sutvarkyta pagrindinė Lietuvos, o ne tik Vilniau Lukiškių aikštė, kaip ją įprasminti.
Vytis gali stovėti ir Kaune arba Klaipėdoje
Vladas KALVAITIS – rašytojas, Nacionalinės kultūros ir meno premijos, Žemaitės, Liudo Dovydėno, Petro Cvirkos, „Vieno lito“, „Varpų" literatūrinių premijų laureatas, Sibiro lagerių kalinys ir tremtinys.
Nesu labai įsigilinęs, kokie siūlomų paminklų projektai būtų natūroje. Tačiau man labiau priimtina Vyčio idėja. Tai mūsų tautos simbolis. Sodindami į lagerius kalinius iškratydavo iki siūlelio. Jokio Lietuvą ir laisvę primenančio daiktelio! Tačiau Vyčio ženklą, kaip Lietuvos identiteto simbolį, kiekvienas politinis kalinys ir tremtinys atsiveždavo širdyje. Su šiuo simboliu būdavo siejamos visos svajonės apie laisvę.
Ir aš asmeniškai, kalėdamas Sibiro lageriuose, ir kiti lietuviai – mano likimo draugai – Vyčio ženkle matėme tautos tvirtybę. Mes nežinojome savo likimo – gal jau rytojaus dieną būsime pakarti ar sušaudyti, gal nukankinti. Tačiau tikėjome, jog Lietuva kaip tauta išliks.
Todėl manyčiau, kad šis simbolis turėtų būti laikomas gražiausioje vietoje, kad ir mes patys, ir atvykėliai jį pamatytų.
Vytis – brangus ir šiandieniniams emigrantams. Nors jie išvykę iš Tėvynės, bet jos simboliai svarbūs jiems ir emigracijoje gimusiems jų vaikams. Vyčio ženklas – tai mūsų valstybės istorijos žymuo.
Ir ne taip svarbu, kur jis stovės – Vilniuje, Lukiškių aikštėje ar Kaune, kuris savo grožiu nenusileidžia Vilniui. Manau, jog gana galingai atrodytų septynių metrų aukščio žirgo figūra kur nors Laisvės alėjoje.
O gal net Klaipėdoje... Tegu grožisi puikiu paminklu lietuvių kovoms už laisvę į Lietuvą atplaukiantys užsienio laivai!
Galbūt nieko baisaus Lukiškių aikštėje ir tas bunkeris. Neaišku, kaip atrodytų pastatytas. Bet kyla abejonių, kaip tie rąstigaliai derėtų su visa aikšte. Galiausiai už Lietuvos laisvę kovojo ne vien partizanai. Ant tų rąstų visų kovotojų tikrai niekas nesurašys. Tai vėlgi gali supriešinti tautą.
Ar tremtiniai, Sibiro lagerių kaliniai, sukilimų dalyviai nebuvo kovotojai už laisvę? Kokiuose archyvuose ras visų lagerių kalinių pavardes? Prie kiekvieno lagerio buvo kapinės. Baigė kalinys savo gyvenimo kelionę, palaidoja, įkasa kuolelį su lentele, ant kurios užrašas: „Kalinys, Nr. L 229.“.
Partizanai turėjo bent šautuvus, galėjo sau pasilikti paskutinį šovinį. O lagerio kaliniai būdavo nukankinami. Įkiša į maišą, visiška tamsa, pasijunti kaip milžino pilve – eini iš proto. Nusišauti neturi kuo.
Vytis, o ne bunkeris, mano galva universalesnis pagarbos Lietuvai ir kovotojams už laisvę ženklas. Jame mes matysime ir Žalgirio mūšį, ir sukilimus, ir pokario klasių kovą, ir Kovo 11 -ąją, ir Sausio 13 -ąją.
Vyčio prasmė liks ir ateities kartoms. Jos turbūt nedrįs nugriauti valstybingumą simbolizuojančio monumento.
Juolab, kad Lietuvoje ir paminklai – labai laikini. Nugriovė Kryžkalnio Motiną. Dabar nori nuversti Petro Cvirkos, Salomėjos Nėries, Antano Venclovos paminklus. Tie žmonės buvo kūrėjai. Skaitėme Petro Cvirkos „Cukrinius avinėlius“ ir mokėmės gražios, vaizdingos lietuvių kalbos. O dabar šiuos žmones vadiname išdavikais. Kas žino, gal po daugelio metų išdavikais vadinsime tuos, kurie įvedė eurą ar atnešė dar kitokių vėjų į Lietuvą.
Užrašė Regina MUSNECKIENĖ
Reginos MUSNECKIENĖS nuotr.