
Naujausios
Senieji motociklai prisikelia Kelmėje
Kelmiškis vadybininkas Stasys Palubinskis per Muziejų naktis ir kitas miesto šventes stebina senoviniais savo motociklais. Jų turi devynis. Seniausias IŽ 350, pagamintas 1946 metais. Jauniausias – JAWA, 1967 – ųjų laidos. Sugriuvusius, nusilupusiais dažais, sulankstytais kėbulais senus motociklus jis tempė į namus dešimtmetį. Apie kiekvieną surinko visą įmanomą informaciją. Ir savo rankomis bei savo protu kėlė naujam gyvenimui, net perdažydamas originalia spalva.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Istorijos užfiksuotos nuotraukose
Du Reginos ir Stasio Palubinskių garažai pristatyti motociklų. Ponas Stasys užveda kiekvieną iš jų ir atsargiai išrieda į kiemą.
Garaže lieka tik nerestauruotas 60 metų „Kovrovec K-175“ kuris laukia savo eilės. Motociklas M 72 šiuo metu restauruojamas, jam dar reikės pritvirtinti priekabą, kurią ankstesnės kartos žmonės vadindavo meiliai – lopšiu. „Tai gryna vokiečių BMW R 71 kopija, – su entuziazmu pasakoja. – Pirmasis šio motociklo savininkas buvo majoras, dirbęs Archangelske. Pirko visiškai naują, gavęs paskyrą. Kai jį perkėlė aukštu viršininku dirbti į Zoknių aerodromą, persėdo į „Volgą“. Iš Archangelsko kariniu lėktuvu parskraidintas motociklas tapo nereikalingas. Pardavė kelmiškiui V.Venckui. Jam motociklas ilgai tarnavo. Juo susivežė plytas namo statybai. Aš trečiasis M 72 šeimininkas.“
Ponas Stasys pristato visus savo motociklus. Seniausias IŽ-350, pagamintas 1946 metais. Vokiško DKW NZ atitikmuo. Juo vokiečiai važinėjo per Antrąjį pasaulinį karą. Po karo Rusija išardė DKW gamyklą, perkėlė į Rusijos miestą Iževską, parsivežė įrengimus, brėžinius ir ten dar likusias detales. Pirmieji 86 IŽ 350 motociklai buvo pagaminti iš vokiškų detalių.
Antrasis pagal amžių 1951 metais pagamintas „Maskva M1A“, taip pat DKW RT 125 atitikmuo, buvo parvežtas į Maskvą. Toliau rikiuoja 1955 metų IŽ-49, 1960-ųjų „Minsk M1M“, 1961-ųjų vengriška „Pannonia“, kuriai šiuo metu restauruoja priekabą, primenančią lėktuvą, 1962-ųjų „Tula“, liaudies vadinama „kiaule“, ir 1967ųjų JAWA.
Kompiuterio ekrane ties kiekvienu motociklo pavadinimu dešimtys nuotraukų. Jose užfiksuotas motociklo prikėlimo procesas: nuo suvargusios iš daržinės ištrauktos metalo krūvos iki naują primenančios važiuojančios transporto priemonės.
Procesas – ilgas, kartais trunkantis ne vienerius metus. Senus motociklus pirmiausia išardo, chromuoja ir virina atskiras detales. Seniems motociklams nėra paprasta gauti dalių. Jų ieško per motociklų mėgėjų forumus. Kai kurias pasigamina pats arba padedamas draugų. Jeigu randa kokį gabalėlį originalių dažų spalvos, labai džiaugiasi. Tokia pat spalva motociklą nudažo. Dažyti įmanoma tik vasarą, kai ilgiau įsivyrauja giedra.
Ponas Stasys rodo gelžgalių nudaužytas rankas. Tai kaina, kurią mielai moka už savo nekasdienišką pomėgį.
Investicija į senatvę
S. Palubinskis kaip transporto priemonės savo motociklų nenaudoja. Jų varikliams būtų per stiprus šiuolaikinis A 95 benzinas.
Tik per Muziejų naktis ar kitas miesto šventes, kaip pats sako, „prajudina“. Kartais, kad "prajudintų", nuvažiuoja iki parduotuvės, esančios už puskilometrio.
Per dešimt metų sukauptą savo motociklų kolekciją kelmiškis laiko investicija į savo ateitį, į oresnę senatvę. „Pensija – ne už kalnų. Investuoti į motociklus patikimiau negu į kokį privatų kaupimo fondą. Kuo senyn, tuo ta kolekcija – vertingesnė“, – įsitikinęs ponas Stasys.
Jis prisimena, kaip į Kelmę atvykę norvegai ar vokiečiai tiesiog keliais vaikščiojo aplink jo senuosius motociklus. Jų susidomėjimas tik dar kartą patvirtino, kad šis technikos mylėtojas eina teisingu keliu.
Iš pradžių jis negalvojo, jog kolekcionuos motociklus. Tiesiog pavyko prikelti vieną, paskui nusipirko kitą. Senų motociklų ieškojimas – subtilus reikalas. Niekas apie senų aplūžusių, nevažiuojančių, daržinėse pamirštų motociklų pardavimą skelbimų nededa. Žinodami apie jo pomėgį žmonės kartais tyliai į ausį pašnibžda kur matę kokį seną motociklą. Ponui Stasiui nesvarbu kokios jis būklės, svarbu, kad nesurūdijęs. Ir tokio pat, kokį jau turi, antro nebeperka.
„Nei pirkdamas, nei remontuodamas motociklą,neskaičiuoju. Jeigu skaičiuočiau, tokio rezultato nepasiekčiau“, – atvirai sako S. Palubinskis.
Žinoma, jeigu remontuoti senovinę techniką jis samdytų meistrus, be išimties pirktų visas detales, motociklų kolekcija labai pabrangtų. Tačiau daugeliu detalių motociklų mylėtojai tiesiog apsimaino, kai kurias pasidaro patys.
"Priepuolis geležiui"
Kartais, kai turi kitų neatidėliotinų darbų, ponas Stasys po kelias savaites neprieina prie motociklų. „Bet kai užeina priepuolis geležiui, miegoti kartais nueinu tik antrą, trečią nakties“.
Kelmiškis yra dirbęs statybininku, pats savo rankomis pasistatė namą. Darbavosi ir Šiaulių televizorių gamykloje. Pastaruoju metu dirbo vadybininku.
Tačiau niekuomet nedingo tie vis pasikartojantys „priepuoliai geležiui“. Sako, jeigu jį pakeltų viduryje nakties ir parodytų kokį geležiuką, jis pasakytų, iš kur ta geležėlė ir nuo ko.
Nuo pat vaikystės Stasį žavėjo technika. Jo tėvas turėjo motociklą. Tėvą pamėgdžiodamas jau trejų metų „važiuodavo“ apžergęs taburetę arba pagalį. Kai tėvai nupirko "Ereliuką", jis įsidėjo varikliuką ir iš jo pasidarė motorinį dviratį.
Paauglys su draugais buvo pasidaręs medinę mašiną. Ant vaikiško vežimėlio ratų uždėjo medinį kėbulą. Aukštmiškio sąvartyne prisirinko gelžgalių, sukonstravo variklį ir įdėjo į savo mašiną.
„Jeigu tuomet būtų buvę tokių detalių laužynų kaip dabar, mes tikriausiai būtume ir į orą pakilę“, – svarsto ponas Stasys.
Nuo dvylikos metų Stasys jau važinėjo tėvo motociklu. Su kitais paaugliais prie Kražantės pasidarė motociklų trasą. Važinėdavo net žiemą.
Šešiolikos jau turėjo motociklininko pažymėjimą. Pasenusį tėvo motociklą išardė, perrinko detales, nudažė, sėdo ir nuvažiavo. Aplinkiniai neteko žado.
Suaugęs S. Palubinskis turėjo keletą motociklų. Ponas Stasys paskutinius aštuonerius metus važinėjo su BMW R-1100 S, kurį dabar vadina „žvėrimi“, turėjo net tris vadinamąsias „britvas“. Tačiau šiuolaikiniai motociklai jo nebežavi. Geriau prikelia antram gyvenimui „senukus“, kuriems jaučia begalybę sentimentų.
Autorės nuotr.
Geras jausmas užsėdus ant liaudyje „kiaule“ vadinto motociklo.
Stasio Palubinskio kolekcijoje – aštuoni jau prikelti ir važiuojantys motociklai, devintasis dar reanimuojamas – garaže.
57 metų motociklas „Kovrovec“ dar tik reanimuojamas. Praėjusį savaitgalį Stasys Palubinskis jam jau įdėjo sutaisytą variklį.
Stasys Palubinskis nuo pat vaikystės domisi technika.